Spaargeld weg door fraude
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Spaargeld weg door fraude
Er is één zekerheid: de waarheid komt altijd boven drijven.
Is 't niet vandaag, dan is 't wel morgen.
Is 't niet vandaag, dan is 't wel morgen.
Als je met die gedachte beter kan slapen, laat ik u graag in de waan, maar vrees dat de waarheid anders is....
Dat is inderdaad behoorlijk naïef. Het lastige is dat banken en verzekeringsmaatschappijen voor sommige dingen ook soms nog werken met linken in een e-mail. Ik klik daar dan altijd met veel tegenzin op.
Is dat zo? Ik krijg bijna nooit mail van mijn bank en al zeker geen e-mails met linken waar ik op ‘moet’ klikken (tenzij een reclame link ofzo, maar adres kan je zien en kan je negeren en gewoon zelf via de website opzoeken)
Argenta beschermd zijn klanten voor fraude door elke transactie via hun tool te screenen.
Bij een te hoge fraudescore vragen ze een tweede bevestiging via SMS. Je onvangt dan een code via sms en die moet je dan ingeven in internet bankieren of op de app.
De code wordt altijd verstuurd door het Nr.8876 en bevat 6 cijfers. Wordt de transactie niet bevestigd, gaat ze niet door.
Ze moeten dan dus al je bank en je telefoon kraken. Maar niets in onfeilbaar natuurlijk..
Bij een te hoge fraudescore vragen ze een tweede bevestiging via SMS. Je onvangt dan een code via sms en die moet je dan ingeven in internet bankieren of op de app.
De code wordt altijd verstuurd door het Nr.8876 en bevat 6 cijfers. Wordt de transactie niet bevestigd, gaat ze niet door.
Ze moeten dan dus al je bank en je telefoon kraken. Maar niets in onfeilbaar natuurlijk..
Laatst gewijzigd door ludo op 19 mei 2020, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleszins: sukses gewaarborgd met oplichtingsverhalen als deze !
Men voelt het op de duur kriebelen om hier zelf ook zo een spookverhaal neer te pennen. Wees dus gewaarschuwd
De kampioen in mijn ogen was echter het lid dat klaagde over de valutadatum van de ontvangst van de getrouwheidspremie.
Honderden reacties. Voelde zelf plaatsvervangende schaamte.
Men voelt het op de duur kriebelen om hier zelf ook zo een spookverhaal neer te pennen. Wees dus gewaarschuwd

De kampioen in mijn ogen was echter het lid dat klaagde over de valutadatum van de ontvangst van de getrouwheidspremie.
Honderden reacties. Voelde zelf plaatsvervangende schaamte.
Wat betreft Paypal ('veilig betalen'): keek zopas naar mijn verrichtingen en werd op 2 plaatsen aangezet mijn wachtwoord (enige beveiliging bij betalingen) in mijn cookies op te slaan.
Daarbij kwam 'opslaan' als standaardwaarde. Dit zou door onze regelneven absoluut moeten verboden worden.
De tweede maal kwam dit bericht dan nog een verdekte vorm, want de term 'One touch' is de meesten onbekend.
Vind dit toch onaanvaardbaar. Bij diefstal heeft de dief vrij spel.
Toppunt is dat ze het gebruik zelf afraden ('Op apparaten die u met iemand anders deelt (bv met een dief ? , nota van Sparspaar), raden we het gebruik van One Touch™ af.')
Is hier vanwege Paypal onkunde ofwel kwade wil mee gemoeid ?
Daarbij kwam 'opslaan' als standaardwaarde. Dit zou door onze regelneven absoluut moeten verboden worden.
De tweede maal kwam dit bericht dan nog een verdekte vorm, want de term 'One touch' is de meesten onbekend.
Vind dit toch onaanvaardbaar. Bij diefstal heeft de dief vrij spel.
Toppunt is dat ze het gebruik zelf afraden ('Op apparaten die u met iemand anders deelt (bv met een dief ? , nota van Sparspaar), raden we het gebruik van One Touch™ af.')
Is hier vanwege Paypal onkunde ofwel kwade wil mee gemoeid ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je moet inderdaad heel voorzichtig zijn.
Bij online bestellingen kan je dat ook hebben dat ze vragen uw creditkaart gegevens op te slaan,( als je het al gezien hebt, want standaard is opslaan ) je moet dus expliciet op NEE klikken...
Is super gemakkelijk, moet je niets meer intikken, maar vindt het ook gevaarlijk. Ik doe dat nooit.
Bij online bestellingen kan je dat ook hebben dat ze vragen uw creditkaart gegevens op te slaan,( als je het al gezien hebt, want standaard is opslaan ) je moet dus expliciet op NEE klikken...
Is super gemakkelijk, moet je niets meer intikken, maar vindt het ook gevaarlijk. Ik doe dat nooit.
Kán je daar dan op "nee" klikken?
Ik heb die mogelijkheid nog niet zien staan, en ik erger mij er ook aan dat de gegevens van mijn vorige betaling er al gedeeltelijk instaan bij een nieuwe bestelling.
Ik heb die mogelijkheid nog niet zien staan, en ik erger mij er ook aan dat de gegevens van mijn vorige betaling er al gedeeltelijk instaan bij een nieuwe bestelling.
Wat ik erg vind is dat men de banken zeer strenge regels opgelegd heeft (bv 2-wegs authentificatie) en dat hier niet het geval is.
Binck laat snel inloggen toe maar dan beperkt tot raadplegingen.
Voor wanneer de eerste schandalen ?
Werk aan de winkel voor onze regelneven !
Binck laat snel inloggen toe maar dan beperkt tot raadplegingen.
Voor wanneer de eerste schandalen ?
Werk aan de winkel voor onze regelneven !
Dan moet je jouw cache leeg maken, of in de instellingen van jouw browser (en dat is browser specifiek) automatisch invullen uitzetten en er zijn nog een paar vinkjes. En dan heb je dit probleem totaal niet.
Een voorbeeld is Futuria. Maximum bedrag pensioensparen kiezen voor dat jaar : klikken op link in mail. En zo zijn er nog een rij.
Gevaarlijk is dat allemaal misschien niet, maar ik zou toch willen dat ze op die manier gewoon niet meer werkten. Voor de duidelijkheid. Link in mail : big no no. Simpel

Jullie blijven wel twee dingen door elkaar halen.DIKKELU schreef: ↑19 mei 2020, 14:08 Het lijkt allemaal spectaculair maar zelfs op tweakers lees ik verhalen van professionele IT’ers! die zich in de luren hebben laten leggen. Net het verkeerde sms’je op het juiste moment en in een onbewaakt ogenblik denk je ‘ah ja mijn kaart vervalt, even snel die link volgen om een nieuwe aan te vragen’ en hup, het is gebeurd voor je denkt. Die 45.000 eur is topje van de ijsberg.
Uiteraard bestaat phishing. Niemand die dat ontkent.
En ook de slimste en meest voorkomende mensen kunnen zich daar al eens door laten verleiden of er in trappen.
Maar dat is het verhaal hier niet. Als je bij het verhaal en de gegeven info van TS blijft (en er geen eigen versies van maakt) blijft er maar drie mogelijkheden over en dat is:
- het online platform van de bank werd van buitenuit gehackt
- een lokale bankmedewerker zit er voor iets tussen
- TS geeft al dan niet bewust een verkeerd beeld van de feiten weer of is zelf niet in het bezit van alle feiten.
Als je gelooft in de filosofie van Willem van Ockham ligt de oplossing van het probleem dan voor de hand.
normaal wel, als zit dat soms verborgen, bij de ene site al wat meer dan de andere. nadien kan je op hun site in je profiel of account dat wel gaan wissen, maar das soms zoekwerk.
Jefdewit schreef: ↑20 mei 2020, 15:16Jullie blijven wel twee dingen door elkaar halen.DIKKELU schreef: ↑19 mei 2020, 14:08 Het lijkt allemaal spectaculair maar zelfs op tweakers lees ik verhalen van professionele IT’ers! die zich in de luren hebben laten leggen. Net het verkeerde sms’je op het juiste moment en in een onbewaakt ogenblik denk je ‘ah ja mijn kaart vervalt, even snel die link volgen om een nieuwe aan te vragen’ en hup, het is gebeurd voor je denkt. Die 45.000 eur is topje van de ijsberg.
Uiteraard bestaat phishing. Niemand die dat ontkent.
En ook de slimste en meest voorkomende mensen kunnen zich daar al eens door laten verleiden of er in trappen.
Maar dat is het verhaal hier niet. Als je bij het verhaal en de gegeven info van TS blijft (en er geen eigen versies van maakt) blijft er maar drie mogelijkheden over en dat is:
- het online platform van de bank werd van buitenuit gehackt
- een lokale bankmedewerker zit er voor iets tussen
- TS geeft al dan niet bewust een verkeerd beeld van de feiten weer of is zelf niet in het bezit van alle feiten.
Als je gelooft in de filosofie van Willem van Ockham ligt de oplossing van het probleem dan voor de hand.
en 4 - hij heeft iets onbewust verkeerd gedaan of info gegeven ( pincode enz;)
en 5 - hij heeft documenten in zijn pc staan met gevoelige informatie