Spaargeld weg door fraude
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Spaargeld weg door fraude
Lijkt me nog verder gezocht dat ze via hem de rekening van zijn ouders plunderen.
Bedoel je in plaats van TS zijn ouders dan valt het gewoon onder drie.
Al dan niet bewust komt in het laatste geval op hetzelfde neer als onbewust.
Maar volgens de redenering van Ockham kom je altijd weer bij drie uit.
Ik zou zeggen dat we het vroeg of laat wel zullen horen hoe het werkelijk in elkaar zat.
Maar ik vrees er toch voor.
In geval één en twee, de snelheid waarmee de Belgische justitie werkt kennende, is de interesse in dit topic al lang verdwenen voor de zaak is opgelost.
In geval drie ligt het nogal voor de hand dat de waarheid hier nooit zal geschreven worden.
We kunnen voorlopig wel besluiten dat buiten de vraagsteller tot nu toe niemand op dit forum zelf ervaring heeft met zo'n zaak. En voor tips om dit te voorkomen is het te laat. Gezien we de juiste gang van zaken niet kennen is het ook moeilijk de juiste tips te geven.
Bedoel je in plaats van TS zijn ouders dan valt het gewoon onder drie.

Al dan niet bewust komt in het laatste geval op hetzelfde neer als onbewust.
Maar volgens de redenering van Ockham kom je altijd weer bij drie uit.
Ik zou zeggen dat we het vroeg of laat wel zullen horen hoe het werkelijk in elkaar zat.
Maar ik vrees er toch voor.
In geval één en twee, de snelheid waarmee de Belgische justitie werkt kennende, is de interesse in dit topic al lang verdwenen voor de zaak is opgelost.
In geval drie ligt het nogal voor de hand dat de waarheid hier nooit zal geschreven worden.
We kunnen voorlopig wel besluiten dat buiten de vraagsteller tot nu toe niemand op dit forum zelf ervaring heeft met zo'n zaak. En voor tips om dit te voorkomen is het te laat. Gezien we de juiste gang van zaken niet kennen is het ook moeilijk de juiste tips te geven.
Nog ivm Paypal.
Wou vandaag een aankoop doen op de website van Microsoft maar had problemen met de log-on (koppeling naar Paypal slordig) en haakte af.
Kreeg nadien tot mijn verrassing een bericht van Paypal:
'U heeft PayPal One Touch™ op dit apparaat geactiveerd: Desktop Firefox Windows 7 NT 6.1.
Vanaf nu blijft u op dit apparaat ingelogd bij PayPal. Dit betekent dat u geen e-mailadres of wachtwoord meer hoeft in te voeren als u op dit apparaat met PayPal betaalt. Op die manier kunt u op duizenden sites en apps snel betalen.
Natuurlijk bent u nog steeds beschermd door onze fraudebescherming van wereldklasse. We controleren transacties dag en nacht op verdachte activiteiten.
Als u uw apparaat deelt of als het wordt gestolen, moet u PayPal One Touch™ direct uitschakelen. Op die manier kunt u zichzelf beschermen tegen ongeautoriseerde transacties.
PayPal One Touch™ uitschakelen:
Log in op uw PayPal-rekening en klik op het tandwielpictogram.
Klik op Veiligheid.
Klik op Bewerken naast 'Ingelogd blijven om sneller te betalen'. Hier kunt u One Touch™ voor uw apparaat uitschakelen. [/size]
Raar want niets gezien.
Heb One touch dan maar uitgeschakeld en deed hierbij interessante vondst: er is een bijkomende optie voor dubbele verificatie:
'Waar kunnen we uw eenmalige code naartoe verzenden?
Stel het mobiele telefoonnummer in waarop u uw codes voor tweestaps verificatie ontvangt.'
Natuurlijk ook gedaan !
Paypal stelt toch teleur. Is die zorgeloosheid toeval ?
Wou vandaag een aankoop doen op de website van Microsoft maar had problemen met de log-on (koppeling naar Paypal slordig) en haakte af.
Kreeg nadien tot mijn verrassing een bericht van Paypal:
'U heeft PayPal One Touch™ op dit apparaat geactiveerd: Desktop Firefox Windows 7 NT 6.1.
Vanaf nu blijft u op dit apparaat ingelogd bij PayPal. Dit betekent dat u geen e-mailadres of wachtwoord meer hoeft in te voeren als u op dit apparaat met PayPal betaalt. Op die manier kunt u op duizenden sites en apps snel betalen.
Natuurlijk bent u nog steeds beschermd door onze fraudebescherming van wereldklasse. We controleren transacties dag en nacht op verdachte activiteiten.
Als u uw apparaat deelt of als het wordt gestolen, moet u PayPal One Touch™ direct uitschakelen. Op die manier kunt u zichzelf beschermen tegen ongeautoriseerde transacties.
PayPal One Touch™ uitschakelen:
Log in op uw PayPal-rekening en klik op het tandwielpictogram.
Klik op Veiligheid.
Klik op Bewerken naast 'Ingelogd blijven om sneller te betalen'. Hier kunt u One Touch™ voor uw apparaat uitschakelen. [/size]
Raar want niets gezien.
Heb One touch dan maar uitgeschakeld en deed hierbij interessante vondst: er is een bijkomende optie voor dubbele verificatie:
'Waar kunnen we uw eenmalige code naartoe verzenden?
Stel het mobiele telefoonnummer in waarop u uw codes voor tweestaps verificatie ontvangt.'
Natuurlijk ook gedaan !
Paypal stelt toch teleur. Is die zorgeloosheid toeval ?
Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga dat allemaal eens uitzoeken bij mijn volgende online bestelling(en).
Als je Paypal gebruikt, wees dan heel zeker dat je op al je verschillende websites verschillende paswoorden gebruikt en je pw niet bekend is via oudere hacks. In NL heel veel mensen die Paypal gelinkt hadden aan thuisbezorgd.nl met gehackt pw. Dus ondanks veilig pw voor Paypal alsnog betalingen uitgevoerd.
Mbt de verdwenen 45K, kan ook Poolse poetsvrouw geweest zijn ofzo, hoor dat die Oost-Europese ‘boeren’bendes ook creatiever en sluwer worden en meer en meer ook gebruik maken van financiële constructies etc.
Mbt de verdwenen 45K, kan ook Poolse poetsvrouw geweest zijn ofzo, hoor dat die Oost-Europese ‘boeren’bendes ook creatiever en sluwer worden en meer en meer ook gebruik maken van financiële constructies etc.
Voor waar het hier over gaat zijn er 2 optie's.
De een is nee klikken.
De 2 is een cleaner gebruiken die u de optie aanbied deze gegevens te wissen.
bvb cc cleaner , kan men instellen te wissen of niet , eenmaal is vinkje plaatsen.
altijd cleanen is vinkje laten staan.
En dan is er nog welke browser , vind op dit gebied firefox de beste.
Alhoewel steeds meer obstakels op duiken , onder de vorm van moeilijk kunnen inloggen wegens beveiliging via add ons.
Maar veiligheid boven alles.
Gebruik een addon die bvb chats optie blokkeert op een site.
Bij Edge gebruik ook iets extra mogelijk ?
Bij Chrome ook iets extra mogelijk ?
De firefox addon = privacy badger.
Estate Guru believer.
Om schade die ik bij fraude kan oplopen te beperken gebruik ik voor aankopen een Argenta rekening. Mijn spaargeld staat bij een andere bank.
Op de Argenta rekening staat een beperkt bedrag en de spaarekening is leeg. De rekening gebruik ik enkel voor online aankopen en om in winkels te betalen. Ik beschouw de kaart zo'n beetje als m'n portemonee. Word ik bestolen of gehackt, tja dan verlies ik wel wat maar toch beperkt.
Op de Argenta rekening staat een beperkt bedrag en de spaarekening is leeg. De rekening gebruik ik enkel voor online aankopen en om in winkels te betalen. Ik beschouw de kaart zo'n beetje als m'n portemonee. Word ik bestolen of gehackt, tja dan verlies ik wel wat maar toch beperkt.
Goede tip.iejoor schreef: ↑22 mei 2020, 23:58 Om schade die ik bij fraude kan oplopen te beperken gebruik ik voor aankopen een Argenta rekening. Mijn spaargeld staat bij een andere bank.
Bij deze eveneens een update. Ondertussen heeft de grootbank gemeld dat het geld werd afgehaald van de rekening in Malta. Fraude is gebeurd op 6 mei en vandaag 29 mei konden ze ons dit melden. Gezien er al een onderzoek loopt in Malta (nog van voor de fraude van mijn ouders) mogen wij nu de politie hier vragen of ze het onderzoek in Malta willen meevolgen. Klinkt voor mij persoonlijk alsof de bank het aan het afschuiven is. Ze geven ons ook geen antwoord op hoe de fraude is kunnen gebeuren. Wij bekijken met de advocaat nu hoe we het moeten aanpakken.
Dat wist je al, van 15 mei 2020Sarah_P schreef: ↑29 mei 2020, 20:16Goede tip.iejoor schreef: ↑22 mei 2020, 23:58 Om schade die ik bij fraude kan oplopen te beperken gebruik ik voor aankopen een Argenta rekening. Mijn spaargeld staat bij een andere bank.
Bij deze eveneens een update. Ondertussen heeft de grootbank gemeld dat het geld werd afgehaald van de rekening in Malta. Fraude is gebeurd op 6 mei en vandaag 29 mei konden ze ons dit melden. Gezien er al een onderzoek loopt in Malta (nog van voor de fraude van mijn ouders) mogen wij nu de politie hier vragen of ze het onderzoek in Malta willen meevolgen. Klinkt voor mij persoonlijk alsof de bank het aan het afschuiven is. Ze geven ons ook geen antwoord op hoe de fraude is kunnen gebeuren. Wij bekijken met de advocaat nu hoe we het moeten aanpakken.
""" Kort daarna zien ze een transactie van dat zelfde bedrag naar een voor hen totaal onbekende Maltese rekening."""
Ja Ludo inderdaad wij wisten reeds dat het geld werd overgedragen naar een rekening in Malta. Dit konden we zelf zien in de pc banking historiek. Gezien de louche transactie nog binnen de 24 u door ons werd gemeld aan de bank bleef de hoop dat de bank deze transactie heeft kunnen blokkeren. Vandaag kregen we de bevestiging dat de criminelen het geld effectief hebben kunnen afhalen.ludo schreef: ↑29 mei 2020, 21:37Dat wist je al, van 15 mei 2020Sarah_P schreef: ↑29 mei 2020, 20:16
Goede tip.
""" Kort daarna zien ze een transactie van dat zelfde bedrag naar een voor hen totaal onbekende Maltese rekening."""
Maar is aan iedere spaarrekening bij een grootbank dan geen zichtrekening gekoppeld?iejoor schreef: ↑22 mei 2020, 23:58 Om schade die ik bij fraude kan oplopen te beperken gebruik ik voor aankopen een Argenta rekening. Mijn spaargeld staat bij een andere bank.
Hier was het probleem dat van een spaarrekening geld werd overgeschreven naar een zichtrekening en vervolgens naar een buitenlandse rekening.
Als je spaargeld bij die andere bank zowel een spaarrekening als een zichtrekening heeft kan men toch exact hetzelfde scenario herhalen? Ook al gebruik jij de zichtrekening van de bank waar je spaargeld staat zelden tot nooit.
Of bedoel je dat je spaargeld bij een andere bank staat maar niet op een spaarrekening?
Het draadje van TS goed lezen::Jefdewit schreef: ↑29 mei 2020, 22:22Maar is aan iedere spaarrekening bij een grootbank dan geen zichtrekening gekoppeld?iejoor schreef: ↑22 mei 2020, 23:58 Om schade die ik bij fraude kan oplopen te beperken gebruik ik voor aankopen een Argenta rekening. Mijn spaargeld staat bij een andere bank.
Hier was het probleem dat van een spaarrekening geld werd overgeschreven naar een zichtrekening en vervolgens naar een buitenlandse rekening.
Als je spaargeld bij die andere bank zowel een spaarrekening als een zichtrekening heeft kan men toch exact hetzelfde scenario herhalen? Ook al gebruik jij de zichtrekening van de bank waar je spaargeld staat zelden tot nooit.
Of bedoel je dat je spaargeld bij een andere bank staat maar niet op een spaarrekening?
""" Tussen de normale verichtingen van internetbankieren in, merken mijn ouders een transactie van 45.000 euro van de spaarrekening naar hun eigen zichtrekening. Kort daarna zien ze een transactie van dat zelfde bedrag naar een voor hen totaal onbekende Maltese rekening. """
Spaarrekening zonder zichtrekening bij dezelfde bank....
Dan zal een reeds bestaande rekening op uw naam bij een andere bank als referentierekening dienen.
Dat garandeert meteen de beste beveiliging tegen diefstal van uw spaargeld.
Deze "referentierekening" zal namelijk de enige mogelijke bestemming kunnen zijn voor uw afgehaald spaargeld.
Zelf in het bezit van uw digipass, kaart, code, … kan iemand met kwade bedoelingen enkel uw tegoeden transfereren naar uw eigen zichtrekening in de andere bank.
Dan zal een reeds bestaande rekening op uw naam bij een andere bank als referentierekening dienen.
Dat garandeert meteen de beste beveiliging tegen diefstal van uw spaargeld.
Deze "referentierekening" zal namelijk de enige mogelijke bestemming kunnen zijn voor uw afgehaald spaargeld.
Zelf in het bezit van uw digipass, kaart, code, … kan iemand met kwade bedoelingen enkel uw tegoeden transfereren naar uw eigen zichtrekening in de andere bank.
Bij het betalen van het voorschot van onze woning moesten we beiden naar de bank gaan om de overschrijving te ondertekenen bij Argenta. Wordt standaard gedaan bij grote bedragen zeggen ze.ludo schreef: ↑19 mei 2020, 18:20 Argenta beschermd zijn klanten voor fraude door elke transactie via hun tool te screenen.
Bij een te hoge fraudescore vragen ze een tweede bevestiging via SMS. Je onvangt dan een code via sms en die moet je dan ingeven in internet bankieren of op de app.
De code wordt altijd verstuurd door het Nr.8876 en bevat 6 cijfers. Wordt de transactie niet bevestigd, gaat ze niet door.
Ze moeten dan dus al je bank en je telefoon kraken. Maar niets in onfeilbaar natuurlijk..
Bij onderlinge rekeningen kan je wel direct grote bedragen overschrijven. Ook met bankcontact is het gelimiteerd tot 2500€ per week.
Via internetbankieren kan je bij Argenta tot 25000 per dag overschrijven naar een externe rekening. Enkel voor hogere bedragen in één keer moet je naar het kantoor gaan.Nairo schreef: ↑30 mei 2020, 00:52Bij het betalen van het voorschot van onze woning moesten we beiden naar de bank gaan om de overschrijving te ondertekenen bij Argenta. Wordt standaard gedaan bij grote bedragen zeggen ze.ludo schreef: ↑19 mei 2020, 18:20 Argenta beschermd zijn klanten voor fraude door elke transactie via hun tool te screenen.
Bij een te hoge fraudescore vragen ze een tweede bevestiging via SMS. Je onvangt dan een code via sms en die moet je dan ingeven in internet bankieren of op de app.
De code wordt altijd verstuurd door het Nr.8876 en bevat 6 cijfers. Wordt de transactie niet bevestigd, gaat ze niet door.
Ze moeten dan dus al je bank en je telefoon kraken. Maar niets in onfeilbaar natuurlijk..
Bij onderlinge rekeningen kan je wel direct grote bedragen overschrijven. Ook met bankcontact is het gelimiteerd tot 2500€ per week.