Spaarrekening zoon die 18 geworden is
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Spaarrekening zoon die 18 geworden is
Beste
Wij hebben op een spaarrekening (die we van begin van het sparen de naam van onze zoon gegeven hebben) zo'n 8000 euro gespaard voor onze zoon. Hij is nu volwassen geworden, dus 18 jaar.
Hij staat niet als medehouder van die rekening en hij ziet ze natuurlijk nog niet staan als hij inlogt bij de bank. Wel zijn zichtrekening zoals gewoonlijk.
Wat doen we als ouders? Kunnen wij hem toevoegen als medehouder van die spaarrekening en sparen we gewoon maandelijks verder op die rekening of moet hij zelf een nieuwe spaarrekening openen op zijn naam?
En wat doen we dan met die 8000 euro? Mag dat zomaar overgestort worden naar die nieuwe spaarrekening van hem?
Alvast bedankt
Wij hebben op een spaarrekening (die we van begin van het sparen de naam van onze zoon gegeven hebben) zo'n 8000 euro gespaard voor onze zoon. Hij is nu volwassen geworden, dus 18 jaar.
Hij staat niet als medehouder van die rekening en hij ziet ze natuurlijk nog niet staan als hij inlogt bij de bank. Wel zijn zichtrekening zoals gewoonlijk.
Wat doen we als ouders? Kunnen wij hem toevoegen als medehouder van die spaarrekening en sparen we gewoon maandelijks verder op die rekening of moet hij zelf een nieuwe spaarrekening openen op zijn naam?
En wat doen we dan met die 8000 euro? Mag dat zomaar overgestort worden naar die nieuwe spaarrekening van hem?
Alvast bedankt
Re: Spaarrekening zoon die 18 geworden is
Hem toevoegen als medehouder van de rekening moet je bezien met de bank. Waarom zou je dat doen ? Om te kunnen opvolgen als hij er iets van haalt ?
Het overstorten op een spaarrekening op zijn naam zal je zeker mogen...
Maar hoe leeft uw 18-jarige zoon nu zelf ? Gaat hij binnenkort de arbeidsmarkt op ? Of gaat nog een aantal jaren studeren / op kot gaan ....? Heeft hij een auto nodig ? Verdient hij nu hier en daar al wat centjes ?
Wat wil je zelf en wat wil je helemaal niet dat hij met die gelden nu al doet .... (ik ga er van uit dat jullie daar onder elkaar ook al over gesproken hebben ?)
Persoonlijk vind ik 18jaar iets te vroeg om hun 100% vrijgeleide te geven, maar het hangt enorm van de persoon en de situatie af. Stel :
hij gaat gaan werken en heeft nu al een stukje vastgoed op het oog dat hij dan tevens verder wat zal verbouwen (er dient zich bij wijze van spreken een opportuniteit aan) etc... is dat natuurlijk iets helemaal anders dan :
"ik ga een aantal maanden gaan rondzwerven in de wereld , dus ik heb die 8K nodig ..."
Het overstorten op een spaarrekening op zijn naam zal je zeker mogen...
Maar hoe leeft uw 18-jarige zoon nu zelf ? Gaat hij binnenkort de arbeidsmarkt op ? Of gaat nog een aantal jaren studeren / op kot gaan ....? Heeft hij een auto nodig ? Verdient hij nu hier en daar al wat centjes ?
Wat wil je zelf en wat wil je helemaal niet dat hij met die gelden nu al doet .... (ik ga er van uit dat jullie daar onder elkaar ook al over gesproken hebben ?)
Persoonlijk vind ik 18jaar iets te vroeg om hun 100% vrijgeleide te geven, maar het hangt enorm van de persoon en de situatie af. Stel :
hij gaat gaan werken en heeft nu al een stukje vastgoed op het oog dat hij dan tevens verder wat zal verbouwen (er dient zich bij wijze van spreken een opportuniteit aan) etc... is dat natuurlijk iets helemaal anders dan :
"ik ga een aantal maanden gaan rondzwerven in de wereld , dus ik heb die 8K nodig ..."
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hoe heb je dat verleden jaar opgelost voor het spaargeld van uw 19-jarige dochter? Doe hetzelfde voor uw zoon.Warrior95 schreef: ↑12 maart 2023, 19:16 Beste
Alvast bedankt
Spaar je ook voor uw zoon in VWCE kies dan dezelfde oplossing. portefeuille-ouder-naar-meerderjarig-kind-t31816.html
Laat je zoon een spaarrekening op zijn naam openen en schrijf zijn geld naar daar over. Doe je dat niet en overlijdt je morgen dan houdt hij nog maar de naakte eigendom over 2000€ over. De helft (4000€) gaat naar je partner die krijgt ook het vruchtgebruik over de overige 4000€. Dat laatste is in onverdeeldheid en de naakte eigendom van zoon en dochter. Uw dochter krijgt dus bij het overlijden van uw partner die 2000€ min erfbelasting. Conclusie uw zoon houdt van zijn 8000€ maar 2000€ min erfbelasting over omdat de rekening op uw en uw partnersnaam stond.
Zelf als je hem als medehouder toevoegd heeft hij maar 2666.67€ eigen aandeel vrij + (naakt 888.67€ - erfbelasting) = 3555.56€ - erfbelasting over.
Dat is het nadeel van een rekening op uw naam (titularis). Of je in de app nu die rekening zijn naam gaf maakt niets uit. De houders tellen. Je hebt controle maar het komt in de nalatenschap. https://www.wikifin.be/nl/familie/finan ... or-je-kind
Beste
Bedankt voor jullie reacties.
Zoon en dochter hadden dus allebei op de leeftijd van 18 jaar elk €8000. Dit hebben we gespaard via een spaarrekening, maar niet op hun naam, maar op onze naam (mijn echtgenote en mezelf).
Die bedragen staan daar nog altijd op.
We kunnen voor elk van onze kinderen verder sparen, voor elk €250/maand. Voor onze dochter hebben we dat gedaan via Degiro en belegd in VWCE à rato van een maandelijkse inleg van ongeveer €250.
Ze studeren allebei aan de Universiteit en we hebben er een goede verstandhouding mee.
Ik begrijp uit het antwoord van Tycoon dat we dan best een spaarrekening op hun naam openen en die bedragen van €8000 op hun spaarrekening overzetten.
Maar waar we dus niet uit geraken is: sparen we voor hen verder op die spaarrekeningen of beleggen we maandelijks, of splitsen we dat in twee? Dus €125 beleggen per kind en €125 sparen per kind.
Je weet nooit of ze na de studies direct een grote som nodig hebben of niet, of ze nog thuis gaan wonen...
Een dilemma dus...
Alvast bedankt en vriendelijke groeten
Bedankt voor jullie reacties.
Zoon en dochter hadden dus allebei op de leeftijd van 18 jaar elk €8000. Dit hebben we gespaard via een spaarrekening, maar niet op hun naam, maar op onze naam (mijn echtgenote en mezelf).
Die bedragen staan daar nog altijd op.
We kunnen voor elk van onze kinderen verder sparen, voor elk €250/maand. Voor onze dochter hebben we dat gedaan via Degiro en belegd in VWCE à rato van een maandelijkse inleg van ongeveer €250.
Ze studeren allebei aan de Universiteit en we hebben er een goede verstandhouding mee.
Ik begrijp uit het antwoord van Tycoon dat we dan best een spaarrekening op hun naam openen en die bedragen van €8000 op hun spaarrekening overzetten.
Maar waar we dus niet uit geraken is: sparen we voor hen verder op die spaarrekeningen of beleggen we maandelijks, of splitsen we dat in twee? Dus €125 beleggen per kind en €125 sparen per kind.
Je weet nooit of ze na de studies direct een grote som nodig hebben of niet, of ze nog thuis gaan wonen...
Een dilemma dus...
Alvast bedankt en vriendelijke groeten
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Laat uw kinderen hun eigen leven regelen en uitbouwen.
Stuur hen daarbij aan en help hen daarbij (met raad en/of daad) zo veel/weinig als je wil, maar laat ze vooral hun eigen ding doen, hun eigen fouten maken, hun eigen lessen leren en hun eigen geluk nastreven.
-
- Hero Member
- Contacteer:
En die 8k verbratsen aan een folieke waarvan ze binnen 3j al vergeten zijn dat ze het ooit gekocht hebbenEarthNvstr1 schreef: ↑13 maart 2023, 20:12Laat uw kinderen hun eigen leven regelen en uitbouwen.
Stuur hen daarbij aan en help hen daarbij (met raad en/of daad) zo veel/weinig als je wil, maar laat ze vooral hun eigen ding doen, hun eigen fouten maken, hun eigen lessen leren en hun eigen geluk nastreven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mogelijks. Die 8k zomaar krijgen was dan ook niet hun idee.Orakel van Brakel schreef: ↑13 maart 2023, 20:38 En die 8k verbratsen aan een folieke waarvan ze binnen 3j al vergeten zijn dat ze het ooit gekocht hebben
Als ze het aan een folieke uitgeven, kijk dan eerst (naar je eigen zelf) en vraagt u zich af waar is het in de opvoeding misgelopen.Orakel van Brakel schreef: ↑13 maart 2023, 20:38
En die 8k verbratsen aan een folieke waarvan ze binnen 3j al vergeten zijn dat ze het ooit gekocht hebben
Als we een tijd terug hier lezen ben bij die bank weg, u vertelt dat thuis en uiteindelijk blijf je bij die bank........
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zit intussen bij een andere bank.burgundy schreef: ↑14 maart 2023, 11:53Als ze het aan een folieke uitgeven, kijk dan eerst (naar je eigen zelf) en vraagt u zich af waar is het in de opvoeding misgelopen.Orakel van Brakel schreef: ↑13 maart 2023, 20:38
En die 8k verbratsen aan een folieke waarvan ze binnen 3j al vergeten zijn dat ze het ooit gekocht hebben
Als we een tijd terug hier lezen ben bij die bank weg, u vertelt dat thuis en uiteindelijk blijf je bij die bank........
En dan nog... is dat uw probleem bij welke bank ik zit??
Maar wat doe je nu eigenlijk het best?
Ik denk daar vooral aan de dollar cost avering.Maar waar we dus niet uit geraken is: sparen we voor hen verder op die spaarrekeningen of beleggen we maandelijks, of splitsen we dat in twee? Dus €125 beleggen per kind en €125 sparen per kind.
Een dilemma dus...
Veel bla bla is u niet vreemd. (lees hoog van de toren blazen)Orakel van Brakel schreef: ↑14 maart 2023, 11:59
Ik zit intussen bij een andere bank.
Als je al niet meer weet wat je een tijd terug hier op forum hebt gepost.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb duidelijk gezegd dat ik halverwege maart een huis verkoop. Tot dan heb ik een lening + verzekeringen lopen bij BNP. Dus tot dan kan ik niet weg. Intussen kijk ik rustig rond welke bank de beste tarieven op termijn rekeningen + goeie service biedt. Intussen weet ik dat dat ING is. Ik heb me dan ook klant gemaakt bij ING. Binnen een paar dagen heb ik de centen en open ik daarvoor bij ING een termijn rekening.burgundy schreef: ↑15 maart 2023, 13:01Veel bla bla is u niet vreemd. (lees hoog van de toren blazen)Orakel van Brakel schreef: ↑14 maart 2023, 11:59
Ik zit intussen bij een andere bank.
Als je al niet meer weet wat je een tijd terug hier op forum hebt gepost.
Dus ik weet heel goed wat ik zeg.
Heb je eigenlijk niets beters te doen dan mijn posts hier uit te pluizen? Waar gij u mee bezig houdt... ik heb je geblokkeerd hier op het forum. Dan moet ik al je zever al niet meer lezen.
Zijn er mensen die wel nog willen/kunnen antwoorden op mijn vraag?
Een dilemma dus...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hangt van hun toekomstplannen af. Als ze binnen een jaar of 2 een huis gaan kopen, zou ik een termijn rek nemen. Gaan ze dat pas binnen 10 jaar doen, zou je een deel kunnen beleggen.
Best een termijnrekening op een jaar en dan herbeleggen. Als hij over een jaar gaat samenwonen met zijn vriend of vriendin dan kan hij dat extraatje goed gebruiken.