Sparen of beleggen?
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Sparen of beleggen?
Ik zou uitstappen en het geld in een termijn rekening steken.
-
- Verbannen Gebruiker
Topic is oud. Misschien niet gezien?Orakel van Brakel schreef: ↑3 oktober 2023, 17:33 Ik zou uitstappen en het geld in een termijn rekening steken.
Terzijde: na veel rondkijken en lezen op dit forum, ben ik zeker dat Tycoon met kennis van zaken spreekt. Een van de weinigen hier die weet waarover hij/zij praat. Ik zou dus eerder Tycoon volgen dan om het even wie (behalve ikzelf, sporadisch: als ik iets zeg, sporadisch, is het ook over iets waar ik iets over weet).
Hierboven is sprake van een target date indexfonds maar ik denk dat je met een etf als IWDA al genoeg hebt.
-
- Verbannen Gebruiker
Waarom zet je hier dan propaganda over iets, terwijl je iets anders bedoelt?
Ik ben ook een IWDA belegger, maar ik ga nooit beloven dat IWDA over om het even welke periode meer zal opbrengen dan een spaarboekje.
Ik zal hoogstens zeggen dat het waarschijnlijk is dat IWDA op de lange termijn (whatever that may be) meer opbrengt dan een spaarboekje.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 3 oktober 2023, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Die afbeelding illustreert het verschil in opbrengst tussen sparen en beleggen over 40 jaar.
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het probleem is dat je een historisch rendement bekijkt en in de wereld waarin we nu leven is dat misschien meer of juist minder in de toekomst.
Ik zou mij hier aan laten vangen maar anderzijds het is lastig om een evenwicht te vinden. Ik vind mij meer in een neutraal spectrum dus 50/50 is voor mij beter dan alles te sparen of alles te beleggen. Of ben ik hier mis in?
Ik zou mij hier aan laten vangen maar anderzijds het is lastig om een evenwicht te vinden. Ik vind mij meer in een neutraal spectrum dus 50/50 is voor mij beter dan alles te sparen of alles te beleggen. Of ben ik hier mis in?
-
- Verbannen Gebruiker
Ik vind dat een goede houding. Niemand weet op voorhand wat het best zal zijn. Anderen verkondigen dan wel stoer dat ze 100% in aandelen zitten, maar dat is dan zonder de 50% cash gerekend die ze achter de hand houden, wachtend op de gepaste gelegenheidTimoootjex schreef: ↑3 oktober 2023, 19:13 Ik vind mij meer in een neutraal spectrum dus 50/50 is voor mij beter dan alles te sparen of alles te beleggen. Of ben ik hier mis in?

Vergeet daarbij ook niet je leeftijd.
De regel dat je "mag" beleggen met 100-(je leeftijd)% blijft een redelijk uitgangspunt.
Als je je vermogen nalaat aan kinderen geeft dat meer horizon en kun je in bovenstaande leeftijd de leeftijd van je kinderen gebruiken
De regel dat je "mag" beleggen met 100-(je leeftijd)% blijft een redelijk uitgangspunt.
Als je je vermogen nalaat aan kinderen geeft dat meer horizon en kun je in bovenstaande leeftijd de leeftijd van je kinderen gebruiken