Sparen optimaliseren voor een jaartje loopbaanonderbreking
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Sparen optimaliseren voor een jaartje loopbaanonderbreking
Reeds gepost hierboven.Woz schreef: ↑12 april 2024, 10:41 Ik weet niet of de regels simpel genoeg zijn.
Als iemand van zichzelf denkt dat ie geld genoeg heeft om niet meer te moeten werken maar wel wil verzekerd zijn voor wat betreft gezondheidszorg (dus niet voor een uitkering bij ziekte, pensioenopbouw,...)
Dan weet niemand hoeveel er daarvoor moet betaald worden.
En niets moeten betalen en toch verzekerd zijn omdat je zogezegd geen inkomen hebt is iets wat niet klopt en wat dus op een dag zal aangepakt worden.
Yaris schreef: ↑11 april 2024, 14:10 Persoonlijke bijdrage om verzekerd te zijn indien u géén sociale bijdragen betaalt
Domiciliefraude is erg simpel in België en komt regelmatig voor.B7H4long schreef: ↑12 april 2024, 10:23Dat is dan domiciliefraude; waarschijnlijk verbonden met nog een reeks andere onwettigheden.JOKER247 schreef: ↑12 april 2024, 10:10 Er zijn zelfs een redelijk aantal mensen die al jaren in het buitenland wonen, maar hier nog steeds in de mutualiteit zitten.
Gewoon een brievenbus adres of ingeschreven staan bij familie. En geen enkel probleem.
Dat soort dingen ontstaat als je te veel en ingewikkelde regeltjes maakt zoals België, dan vallen er altijd gaten in en bedenk men simpel een mogelijkheid om er aan te ontsnappen.
De regels zijn simpel genoeg.
Bijkomend beseffen sommige dan niet dat ze in het land waar ze wonen enkel "nood" behandelingen kunnen krijgen.
Voor evt andere behandelingen gaat men even op en neer met een goedkope (door de overheid gesubsidieerde) vlucht.
Iedereen die aangesloten is bij de ziekenkas is verplicht zijn sociale bijdragen te betalen .ronnie schreef: ↑12 april 2024, 10:49Je schrijft dit met grote zekerheid, maar ik geloof niet dat je dit weet, daarmee bedoel ik dat het gewoon een logiusche en goed bedoelde veronderstelling is.
Wat is je bron dat een werkgever contact heeft met een ziekenfonds, behalve dan in het kader van arbeidsongeschiktheid (een totaal ander onderwerp dan terugbetaling ziektekosten waar het hier over gaat)?
Mijn ervaring is dat ik vele jaren niet gedekt geweest ben door de verplichte ziekteverzekering, het ziekenfonds heeft jaren gedacht van wel.
Toen ze te lastig begonnen doen (niet betaalde bijdragen) heb ik hun zelf ingelicht.
Vele jaren later niet erg lang geleden terug aangesloten, formulier ziekenfonds ingevuld, verklaring op eer als ik mij goed herinner, en was snel terug in orde.
Dit gebeurd via de werkgever , VDAB , ziekenbond persoonlijk bij zelfstandigen.
Voor een rentenier is dit eveneens dat jij persoonlijk verantwoordelijk bent voor die bijdrage als je niet meer binnen het systeem valt .
Ben je niet in orde is de ziekenkas daar 100 % zeker van op de hoogte omdat ze geen bijdragebons meer ontvangen onder uw naam .
Tenzij je dan onder iemand anders ten laste valt zal je hierover zeer zeker aangesproken worden .
Voor dit laagste moet je trouwens ook in orde stellen en de bewijzen leveren .
Na 1 jaar val je automatisch uit het systeem en kun je anders niks meer terugtrekken van ziekte kosten .
En zal je bericht krijgen om je in orde te stellen.
Dit bericht komt vaak laat maar dat jij jaren niet in orde bent geweest , laat me niet lachen .
Je omschrijft het ook zeer eenvoudig , maar vergeet er wel bij te zeggen dat je als Belg die in het buitenland of toch binnen Europa ook sociale bijdragen moet betalen in Belgie .JOKER247 schreef: ↑12 april 2024, 10:08Er zijn zelfs een redelijk aantal mensen die al jaren in het buitenland wonen, maar hier nog steeds in de mutualiteit zitten.Yaris schreef: ↑12 april 2024, 10:02 De mutualiteit krijgt gegevens van het bedrijf waar je werkt, de pensioendienst of de RVA. Als ze van niemand gegevens krijgt, weet ze dat je niet in orde bent.
Je kunt je natuurlijk laten inschrijven als persoon ten laste van je partner, maar is het niet stom dat je officieel persoon ten laste bent terwijl je misschien over meer kapitaal beschikt dan je partner?
Gewoon een brievenbus adres of ingeschreven staan bij familie. En geen enkel probleem.
Ga je buiten Europa dan moet je die niet betalen maar ben je hier niet meer verzekerd .
En dan moet je uw bijdragen betalen in het land dat je woont .
Joker weet gewoonweg niet dat je als buitenlander die woont in een Europees land ook sociale bijdragen moet betalen .B7H4long schreef: ↑12 april 2024, 10:23Dat is dan domiciliefraude; waarschijnlijk verbonden met nog een reeks andere onwettigheden.JOKER247 schreef: ↑12 april 2024, 10:10 Er zijn zelfs een redelijk aantal mensen die al jaren in het buitenland wonen, maar hier nog steeds in de mutualiteit zitten.
Dat soort dingen ontstaat als je te veel en ingewikkelde regeltjes maakt zoals België, dan vallen er altijd gaten in en bedenk men simpel een mogelijkheid om er aan te ontsnappen.
De regels zijn simpel genoeg.
Bijkomend beseffen sommige dan niet dat ze in het land waar ze wonen enkel "nood" behandelingen kunnen krijgen.
Er is hier niks van Fraude aan , iemand die aan de ziekenkas zit mag prefect in Spanje of Frankrijk gaan wonen uw bijdragen worden verder afgehouden en je controle gebeurd dan lokaal .
Hetzelfde na uw pensioen er word hier veel verteld weer door mensen die niet weten waar ze het over hebben .
En veel beweerd van mensen die zaken uit hun duim zuigen .
S1 formulier invullen en dan ben je perfect gedekt als je in het buitenland woont.
https://www.solidaris-vlaanderen.be/pen ... buitenland
https://www.solidaris-vlaanderen.be/pen ... buitenland
Goedemorgen Lop, fijn dat je het weer beter weet. Ik zei n.l. niet "die in een ander Europees land woont".lop schreef: ↑15 april 2024, 01:22Joker weet gewoonweg niet dat je als buitenlander die woont in een Europees land ook sociale bijdragen moet betalen .
Er is hier niks van Fraude aan , iemand die aan de ziekenkas zit mag prefect in Spanje of Frankrijk gaan wonen uw bijdragen worden verder afgehouden en je controle gebeurd dan lokaal .
Hetzelfde na uw pensioen er word hier veel verteld weer door mensen die niet weten waar ze het over hebben .
Ik heb het over degenen die hier ingeschreven staan, maar in feite in Turkije, Thailand, Indonesië etc. wonen.
Lop kan gewoonweg niet goed lezen, dus zuigt weer aannames uit zijn duim.
Als je in een niet Europees land woont neem je geen rechten mee en krijg je niks .JOKER247 schreef: ↑15 april 2024, 09:11Goedemorgen Lop, fijn dat je het weer beter weet. Ik zei n.l. niet "die in een ander Europees land woont".lop schreef: ↑15 april 2024, 01:22
Joker weet gewoonweg niet dat je als buitenlander die woont in een Europees land ook sociale bijdragen moet betalen .
Ik heb het over degenen die hier ingeschreven staan, maar in feite in Turkije, Thailand, Indonesië etc. wonen.
Als je hier ingeschreven bent en woont in het buitenland pleeg je fraude .
Het gezondheid mechanisme is heel simpel iedereen betaald op de een of andere manier sociale bijdragen het is namelijk verplicht .
Zelfs al woont uw fraudeur in Turkije maar staat zijn adres hier toch zal hij zijn bijdragen moeten betalen om recht te hebben op iets .
Dit gebeurd dan hoog waarschijnlijk op zijn inkomsten zoals bijvoorbeeld zijn verworven pensioen .
Dus ja ik weet het beter want genieten van de gezondheidszorg en buiten de EU wonen is onmogelijk .
Staat je adres nog in Belgie dan betaal je ook de sociale bijdragen op de een of andere manier .
Als je kennis hier zij adres heeft en zich heeft aangesloten bij het OSZ is dit trouwens volledig in regel hij betaald zijn bijdragen en is hij verzekerd al werkt en woont hij in een land buiten de EU .
Veel mensen doen dit als ze werken in het buitenland en vooral als de gezondheidsverzekering zeer duur is en het pensioenstelsel bijna onbestaande .
Dit is geen fraude hij betaald evenveel als iedere andere Belg .
Is hij dit niet dan kan hij onmogelijk genieten van de gezondheidszorgen in Belgie .
Ik geef mezelf dagelijks gelijk, wat is daar triest aan? Heb je liever dat de ander steeds gelijk heeft, want dan zit jij steeds fout?
Jezelf gelijk geven is goed voor je eigenwaarde en zelfvertrouwen. Of je echt gelijk hebt doet er dan niet toe.
Weer een leuke conclusie, Yaris. Je bent echt op dreef de laatste dagen.
Als ik mezelf gelijk geef, dan is het omdat ik gelijk heb. Ik ga mezelf niks wijs maken, zover ben ik nog niet weg. Ook al heeft iemand aan de andere kant van de lijn daar een ander gedacht over. Sign of the times: stickers plakken! Yes u can.
Als ik mezelf gelijk geef, dan is het omdat ik gelijk heb. Ik ga mezelf niks wijs maken, zover ben ik nog niet weg. Ook al heeft iemand aan de andere kant van de lijn daar een ander gedacht over. Sign of the times: stickers plakken! Yes u can.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
We zijn hier niet in de "kroeg" dus laten we proberen, weeral een goed voorbeeld hoe belangrijk moderatie wel is, enkel correcte info te posten en niet gewoon dingen uit de duim zuigen of iets plaatsen wat men denkt dat correct is ...
En hier dan nog belachelijke opmerkingen over maken zal het zeker niet verder helpen ...
Persoonlijk vind ik dit een zeer interessant onderwerp, deel 2 dan toch in dit topic daar ik in de nabije toekomst van plan ben om in een ander EU land te gaan verblijven/ wonen ( ben ik nog niet uit ) en ik wel in orde wil blijven met mijn SZ.
En hier dan nog belachelijke opmerkingen over maken zal het zeker niet verder helpen ...
Persoonlijk vind ik dit een zeer interessant onderwerp, deel 2 dan toch in dit topic daar ik in de nabije toekomst van plan ben om in een ander EU land te gaan verblijven/ wonen ( ben ik nog niet uit ) en ik wel in orde wil blijven met mijn SZ.
Make Spaargids " Great Again ! "
Honderden jaren waren wetenschapers er van overtuigd dat ze gelijk hadden toen ze verkondigden dat de aarde plat was .pukkie007 schreef: ↑16 april 2024, 11:44 Weer een leuke conclusie, Yaris. Je bent echt op dreef de laatste dagen.
Ze waren 100 % overtuigd van hun gelijk
Elke oorlogsdaad word gepleegd uit de overtuiging dat ze gelijk hebben .
Met dat in gedachten kan er nooit iemand zeker zeggen dat ze 100 % gelijk hebben .
Als de overtuiging van ik heb gelijk niet wordt doorbroken staat dit gelijk aan het einde van de evolutie .
Dus ben je nog steeds zeker dat je gelijk hebt ?
Zelfs iets simpels als 1 +1 = 2 kan niet worden aanschouwd als 100 % juist want wat is een getal ?
Het is niet meetbaar het is iets wat de mens heeft uitgevonden en misschien staan ze in de toekomst versteld van hoe dom wij nu zijn dat we ons vastpinden op cijfers zonder betekenis .
In de geschiedenis staat het vol met overtuigingen van volkeren die dachten dat ze gelijk hadden en nadien gezien het volledig mis hadden . Je vind duizenden voorbeelden van geloof , wiskunde , astronomie , geneeskunde enz .
Ik ben overtuigd dat de hele mensheid dommeriken zijn en daarin zal ik waarschijnlijk wel gelijk hebben .
Als jij dagelijks een bevestiging nodig hebt van uw gelijk toont dit meer uw arrogantie aan dan dat je waarschijnlijk gelijk hebt .