Sparen voor de kinderen - wat is de beste optie?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Newbie
- Contacteer:
Sparen voor de kinderen - wat is de beste optie?
Hallo allemaal,
Ik ben toevallig op dit forum terechtgekomen tijdens mijn zoektocht naar de beste spaarformule voor onze kinderen.
Zelf ben ik een complete leek op dat vlak en ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Er bestaan zoveel mogelijkheden gaande van spaarrekeningen naar verzekeringen enzovoort dat ik mij afvraag wat nu het beste rendement geeft.
Als ik het aan de bank vraagt heb ik het gevoel dat ik een antwoord krijg dat uiteraard een product uit hun gamma omvat, maar bovendien vrees ik altijd dat ze me enkel aanprijzen wat voor hen opbrengt en niet noodzakelijk voor ons de beste oplossing is.
Kort de situatie:
-Wij hebben 2 kleine kinderen (4 en 1) en we willen een maandelijks bedrag van bijv. elk 50 euro sparen totdat ze volwassen zijn (niet noodzakelijk 18j , maar totdat ze het huis verlaten).
-We wensen wel graag zelfde controle te bewaren, het is niet de bedoeling dat het geld geblokkeerd is voor ons. De kinderen hebben nu bijvoorbeeld elk een spaarrek op hun naam, maar dat geld kan door ons niet op een betere manier worden belegd, want volgens de bank kunnen wij daar niet aankomen. Het is wel niet de bedoeling dat we het geld terug zouden opnemen indien we het nodig zouden hebben, het kan gerust voor lange tijd vaststaan. Alleen kan er ondertussen zoveel gebeuren, dat we er liever zelf de controle over zouden houden... totdat ze oud en wijs genoeg zijn.
-Persoonlijk heb ik het ook niet zo op risicovolle spaarformules. Ik ben eerder van het defensieve type.
Heeft iemand een advies voor mij? Ik voel mij een complete nul op dat vlak.
Ik ben toevallig op dit forum terechtgekomen tijdens mijn zoektocht naar de beste spaarformule voor onze kinderen.
Zelf ben ik een complete leek op dat vlak en ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Er bestaan zoveel mogelijkheden gaande van spaarrekeningen naar verzekeringen enzovoort dat ik mij afvraag wat nu het beste rendement geeft.
Als ik het aan de bank vraagt heb ik het gevoel dat ik een antwoord krijg dat uiteraard een product uit hun gamma omvat, maar bovendien vrees ik altijd dat ze me enkel aanprijzen wat voor hen opbrengt en niet noodzakelijk voor ons de beste oplossing is.
Kort de situatie:
-Wij hebben 2 kleine kinderen (4 en 1) en we willen een maandelijks bedrag van bijv. elk 50 euro sparen totdat ze volwassen zijn (niet noodzakelijk 18j , maar totdat ze het huis verlaten).
-We wensen wel graag zelfde controle te bewaren, het is niet de bedoeling dat het geld geblokkeerd is voor ons. De kinderen hebben nu bijvoorbeeld elk een spaarrek op hun naam, maar dat geld kan door ons niet op een betere manier worden belegd, want volgens de bank kunnen wij daar niet aankomen. Het is wel niet de bedoeling dat we het geld terug zouden opnemen indien we het nodig zouden hebben, het kan gerust voor lange tijd vaststaan. Alleen kan er ondertussen zoveel gebeuren, dat we er liever zelf de controle over zouden houden... totdat ze oud en wijs genoeg zijn.
-Persoonlijk heb ik het ook niet zo op risicovolle spaarformules. Ik ben eerder van het defensieve type.
Heeft iemand een advies voor mij? Ik voel mij een complete nul op dat vlak.
Re: Sparen voor de kinderen - wat is de beste optie?
Als ik het goed begrijp, wil je het tenminste vastzetten tot hun 18de. Dat is dus nog respectievelijk 17 en 14 jaar.
Dan spreken we al over lange-lange termijn sparen.
Je geeft aan om geen risico te lopen, dan heb je de opties:
1/ Hoge rendements spaarrekening (NIBC, Rabobank,...): Maar dit is dan wel een beetje jammer.
2/ Ik denk dat dan TAK21 al een stukje interessanter is. Hierbij moet je het geld 8 jaar laten staan (fiscaal voordelig). Dit is dan zeker geen probleem voor dit doel.
3/ Dan niet meer risicoloos, kan je richting fondsen gaan.
Uiteraard kan je ook voor een gezonde mix van bovenstaande 3 opties kiezen.
Dan spreken we al over lange-lange termijn sparen.
Je geeft aan om geen risico te lopen, dan heb je de opties:
1/ Hoge rendements spaarrekening (NIBC, Rabobank,...): Maar dit is dan wel een beetje jammer.
2/ Ik denk dat dan TAK21 al een stukje interessanter is. Hierbij moet je het geld 8 jaar laten staan (fiscaal voordelig). Dit is dan zeker geen probleem voor dit doel.
3/ Dan niet meer risicoloos, kan je richting fondsen gaan.
Uiteraard kan je ook voor een gezonde mix van bovenstaande 3 opties kiezen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Toch nog snel even meegeven dat hier op het forum al enkele topics waren in het verleden waar je misschien nog wel informatie kan terug vinden over sparen voor kinderen.
Ikzelf vind het product van Generali (Self Life Dynamico Junior) hiervoor een goed product. Als ik of mijn vrouw sterven, wordt het plan door generali zelf verder gezet.
Dit is een tak21 verzekering
Dit is een tak21 verzekering
Ik wil je aandacht vestigen op de spaarrekening van OBK Bank, al vele jaren de topper voor jongeren tot de leeftijd van 24 jaar.
2.50 + 0.75 % = 3.25 % netto
2.50 + 0.75 % = 3.25 % netto
De Rabobank Gift Account : 1,25% basisrente + 1,50% getrouwheidspremie = 2,75% netto
(in 2012 vrijgesteld van roerende voorheffing tot 1.830 euro rente)
Op deze rekening kan men sparen voor een kind, kleinkind, petekind, enz... maar men houdt zelf de touwtjes in handen.
Men kan de voorwaarden nog altijd herzien indien men dat, om welke reden ook, nodig acht : voor wie men spaart, hoeveel men spaart, de datum van uitkering,...kunnen tot vier weken voor de einddatum nog gewijzigd worden.
De begunstigde (je kind bvb) krijgt het geld pas in handen wanneer jij vindt dat hij/zij er "rijp" genoeg voor is.
Op deze rekening kan men sparen voor een kind, kleinkind, petekind, enz... maar men houdt zelf de touwtjes in handen.
Men kan de voorwaarden nog altijd herzien indien men dat, om welke reden ook, nodig acht : voor wie men spaart, hoeveel men spaart, de datum van uitkering,...kunnen tot vier weken voor de einddatum nog gewijzigd worden.
De begunstigde (je kind bvb) krijgt het geld pas in handen wanneer jij vindt dat hij/zij er "rijp" genoeg voor is.
[quote="Nefertari"]De Rabobank Gift Account : 1,25% basisrente + 1,50% getrouwheidspremie = 2,75% netto
Lijkt me geen goede raad, er is veel beter spaarrekening junior bij OBK Bank 2.50 % + 0.75% = 3.25 % netto, en dit zelfs tot de leeftijd van 24 jaar
Lijkt me geen goede raad, er is veel beter spaarrekening junior bij OBK Bank 2.50 % + 0.75% = 3.25 % netto, en dit zelfs tot de leeftijd van 24 jaar
Best hier inderdaad eens naar kijken: https://www.spaargids.be/sparen/babyrekening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick1, en qua flexibiliteit ? Denk je echt dat je de komende 24 jaar de beste rentes gaat krijgen jaar na jaar op zo'n rekening ? Qua naïviteit kan dat tellen.
Ik volg Nefertari volledig. Ik heb voor m'n petekind een aantal weken geleden zelf een Rabo Gift account geopend. Voordelen:
- Een meer dan degelijke rente (en Rabo heeft bewezen dat ze de afgelopen jaren tot de betere behoorden)
- Volledige controle: Ik wil na verloop van tijd toch wel wat kasbons of obligaties voor m'n petekind kopen waardoor ik een hoger rendement kan halen. Begin dat maar eens te doen als je naar de rechter moet.
- Mocht ik komen te overlijden dan staat alles op naam van m'n petekind zonder dat iemand daar nog iets over te zeggen heeft (ouders die scheiden bv.)
- Ik kan nog steeds ingrijpen mocht m'n petekind tegen de tijd dat het bedrag vrijkomt het 'verkeerde pad' heeft bewandeld. Ik zou bv. niet graag een verslaafde duizenden euro's toestoppen (extreme situatie, maar het kan).
Ik volg Nefertari volledig. Ik heb voor m'n petekind een aantal weken geleden zelf een Rabo Gift account geopend. Voordelen:
- Een meer dan degelijke rente (en Rabo heeft bewezen dat ze de afgelopen jaren tot de betere behoorden)
- Volledige controle: Ik wil na verloop van tijd toch wel wat kasbons of obligaties voor m'n petekind kopen waardoor ik een hoger rendement kan halen. Begin dat maar eens te doen als je naar de rechter moet.
- Mocht ik komen te overlijden dan staat alles op naam van m'n petekind zonder dat iemand daar nog iets over te zeggen heeft (ouders die scheiden bv.)
- Ik kan nog steeds ingrijpen mocht m'n petekind tegen de tijd dat het bedrag vrijkomt het 'verkeerde pad' heeft bewandeld. Ik zou bv. niet graag een verslaafde duizenden euro's toestoppen (extreme situatie, maar het kan).
glennl schreef:Best hier inderdaad eens naar kijken: https://www.spaargids.be/sparen/babyrekening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Van belang is ook te kijken tot welke leeftijd deze superrentes gegeven worden, en één bank is tweemaal de kampioen, en voor de hoogste rente + tot de langste leeftijd geldig.
OBK Bank 2.50 % + 0.75 % = 3.25 % netto en dit tot je 24 jaar oud bent.
Onklopbaar door geen enkele bank, op beide punten !!!!!!!!!!!!
Waar zie jij een rentegarantie ?
- Miss Moneypenny
- Full Member
- Contacteer:
3.25% is de huidige rente voor het OBK boekje !! ; niets zegt dat dit binnen 6 maand nog zo is ; tot en met 24 jaar kan men wel zo'n spaarrekening hebben en ja OBK geeft al een hele tijd zo'n hoge rente maar...niets is zeker
Miss Moneypenny schreef:3.25% is de huidige rente voor het OBK boekje !! ; niets zegt dat dit binnen 6 maand nog zo is ; tot en met 24 jaar kan men wel zo'n spaarrekening hebben en ja OBK geeft al een hele tijd zo'n hoge rente maar...niets is zeker
Op geen enkele spaarrekening, bij geen enkele bank, heb je op middellange termijn rentegarantie,
Wanneer ik voor mijn kids een spaarrekening kies, dan heb ik bij geen enkele bank zekerheid, maar tot je 24 ste levensjaar is er geen betere te vinden.
Ik daag iedereen uit mij een betere spaarrekening te tonen, je vindt er geen !!!!!!!!!!!!!!!
Patrick, geef eens een concrete link aub. waaruit duidelijk blijkt dat je een garantie hebt op 'het beste rendement' tem. 24 jaar bij OBK ipv. kwistig uitroeptekens te gebruiken.
Op een spaarrekening bij iedere bank, kan de rente elke dag wijzigen, met uitzondering dat er soms, bij andere banken, voor enkele maanden een rentegarantie gegeven wordt.voiddude schreef:Patrick, geef eens een concrete link aub. waaruit duidelijk blijkt dat je een garantie hebt op 'het beste rendement' tem. 24 jaar bij OBK ipv. kwistig uitroeptekens te gebruiken.
Al vele jaren lang, maar de toekomst kan ook ik niet voorspellen, is de junior spaarrekening van OBK Bank, de beste op de markt.
Ik kan maar herhalen
2.50 % + 0.75 % = 3.25 % netto en dit tot het kind, de jongere, de puber 24 jaar is.
Er is geen enkele andere bank waar u op een spaarrekening 3.25 % netto kunt krijgen, tot u 24 jaar bent.
Als u me niet geloofd, kijk bij de lijst voor de kinder spaarrekeningen op spaargids, of rechtstreeks op de website van OBK Bank.
U hoeft zelfs geen minimum bedrag te storten om deze superrente voor uw kids te krijgen.
Nogmaals, ik daag iedereen uit mij een betere spaarrekening te tonen 3.25 % netto, geen minimum
bedrag, en tot 24 jaar