Sparen voor dochtertje.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Sparen voor dochtertje.
Hallo
Na het afgelopen decennia zoveel tegenslagen te hebben gehad is mijn vrouw bevallen van een gezonde dochter. De bank valt ons nu eigenlijk af en toe lastig, maar ik heb het eigenlijk wel een beetje gehad met zaken die amper iets opbrengen .
Mijn vrouw en ik zijn beiden 36 en hebben een samen een inkomen van 4500 euro (zonder vakantiegeld en eindejaarspremie) wat met anciënniteit nog zal stijgen.
Wij betalen nu € 550 per maand af voor onze woning en dat is binnen 7-jaar rond + 450 euro op 4 jaar voor onze auto. Wij kunnen per maand eigenlijk nog een goeie 1500 euro sparen. Voor onze dochter hebben we al een mooi bedrag aan de kant gezet, maar maandelijks zouden we nog € 500 willen sparen en als de hypotheek vervalt willen we het bedrag dat naar de hypotheek ook sparen voor onze dochter. Enkel het autokrediet willen is iets dat we behouden omdat ik om de 4 jaar nu eenmaal graag verander van wagen en van kindsaf ben ik al zot van autotechniek, rally, Formule 1 maar ieder z'n liefhebberij natuurlijk. We hebben het een beetje gehad met zaken zoals Crest etc die eigenlijk niets opbrengen en we willen eigenlijk sparen voor onze dochter maar het moet toch iets opbrengen. Wat wordt aangeraden en is toch veilig?
Alvast bedankt.
Na het afgelopen decennia zoveel tegenslagen te hebben gehad is mijn vrouw bevallen van een gezonde dochter. De bank valt ons nu eigenlijk af en toe lastig, maar ik heb het eigenlijk wel een beetje gehad met zaken die amper iets opbrengen .
Mijn vrouw en ik zijn beiden 36 en hebben een samen een inkomen van 4500 euro (zonder vakantiegeld en eindejaarspremie) wat met anciënniteit nog zal stijgen.
Wij betalen nu € 550 per maand af voor onze woning en dat is binnen 7-jaar rond + 450 euro op 4 jaar voor onze auto. Wij kunnen per maand eigenlijk nog een goeie 1500 euro sparen. Voor onze dochter hebben we al een mooi bedrag aan de kant gezet, maar maandelijks zouden we nog € 500 willen sparen en als de hypotheek vervalt willen we het bedrag dat naar de hypotheek ook sparen voor onze dochter. Enkel het autokrediet willen is iets dat we behouden omdat ik om de 4 jaar nu eenmaal graag verander van wagen en van kindsaf ben ik al zot van autotechniek, rally, Formule 1 maar ieder z'n liefhebberij natuurlijk. We hebben het een beetje gehad met zaken zoals Crest etc die eigenlijk niets opbrengen en we willen eigenlijk sparen voor onze dochter maar het moet toch iets opbrengen. Wat wordt aangeraden en is toch veilig?
Alvast bedankt.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Re: Sparen voor dochtertje.
Proficiat met je dochtertje! Blij voor jullie!
Ik zou in fondsen gaan, bv de relatief defensieve mixerfondsen van MijnKapitaal. Zeker met gespreid instappen, over lange termijn, heb je normaal mooi rendement en ben je relatief veilig.
Ik zou in fondsen gaan, bv de relatief defensieve mixerfondsen van MijnKapitaal. Zeker met gespreid instappen, over lange termijn, heb je normaal mooi rendement en ben je relatief veilig.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Contacteer:
Als je (kans) wilt hebben dat je spaargeld iets opbrengt, zal je toch één of ander risico moeten nemen. Of je nu wilt of niet.
Als je op lange termijn een goed rendement zou willen hebben, raad ik toch een Belgisch aandeel aan dat een relatief hoog dividend uitkeert
Als je op lange termijn een goed rendement zou willen hebben, raad ik toch een Belgisch aandeel aan dat een relatief hoog dividend uitkeert
Forumlid boompie heeft een mooi documentje gemaakt voor jonge ouders:
http://carldeboom.be/babyspaargids/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb min of meer dezelfde strategie en heb Junior accounts bij Rabobank.be (met bijhorende Plus-spaarrekening en effectenrekening voor fondsen) voor mijn beide kinderen.
http://carldeboom.be/babyspaargids/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb min of meer dezelfde strategie en heb Junior accounts bij Rabobank.be (met bijhorende Plus-spaarrekening en effectenrekening voor fondsen) voor mijn beide kinderen.
Zeer tof dat je een link legt naar mijn gidsje, Molenveldmolenveld schreef:Forumlid boompie heeft een mooi documentje gemaakt voor jonge ouders:
Bedankt !
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
dat van die 1 % beurtaks klopt wel niet meer (is nu 1,32)
Inderdaad; de online versie dateert nog van eind 2014; ik zal deze asap updaten.soja schreef:dat van die 1 % beurtaks klopt wel niet meer (is nu 1,32)
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Een rekening bij Rabobank openen is dus de moeite? Dat is een optie waar ik wel aan heb gedacht. Wij zijn klant bij KBC. Over de bank zelf best tevreden. Advies voor beleggen en rendement op lange termijn vind ik persoonlijk ondermaats.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Proficiat met jullie dochter
Doe gewoon zot en ga een nieuwe hypothecaire lening aan voor een appartementje ofzo op naam van de dochter. Je zal er ondertussen een mooie huur uit kunnen halen.
Doe gewoon zot en ga een nieuwe hypothecaire lening aan voor een appartementje ofzo op naam van de dochter. Je zal er ondertussen een mooie huur uit kunnen halen.
Als je geen extra risico wil nemen dan schiet er weinig anders over dan een spaarrekening met een hoge getrouwheidspremie. Maar dat brengt natuurlijk maximaal rond de 1.3% op tenzij onder speciale voorwaarden (max inlage van 500EUR per maand bv) of bij banken die in moeilijkheden zitten.
Daarin verschillen wij twee dus heel sterk van meningLio schreef:Doe gewoon zot en ga een nieuwe hypothecaire lening aan voor een appartementje ofzo op naam van de dochter. Je zal er ondertussen een mooie huur uit kunnen halen.
Heb je soms wat cijfermateriaal om je advies mee te staven ?
Carl
Elke optie die jullie dochter minder kost, lijkt me de moeiteGroupB schreef:Een rekening bij Rabobank openen is dus de moeite? Dat is een optie waar ik wel aan heb gedacht. Wij zijn klant bij KBC. Over de bank zelf best tevreden. Advies voor beleggen en rendement op lange termijn vind ik persoonlijk ondermaats.
Carl
Bovendien heb je een machtiging van de vrederechter nodig zowel om een lening aan te gaan als een onroerend goed aan te komen voor rekening van je minderjarig kind (art. 410, 2° en 9° BW en art. 378, § 1 BW). Dat mag dus niet zomaar.
Los van het feit dat ik dat een ronduit slecht idee vind.
Los van het feit dat ik dat een ronduit slecht idee vind.
Rabobank is zeker een goede en veilige keuze.GroupB schreef:Een rekening bij Rabobank openen is dus de moeite? Dat is een optie waar ik wel aan heb gedacht. Wij zijn klant bij KBC. Over de bank zelf best tevreden. Advies voor beleggen en rendement op lange termijn vind ik persoonlijk ondermaats.
Sparen voor kinderen kan bij hen op 2 manieren: op de Rabobank.be Junior Account(=klassieke babyspaarrekening) en/of op de Rabo Gift-Account(=rekening met derdenbeding).
Persoonlijk zou ik aan jonge ouders de Rabo Gift-Account aanraden en wel om de volgende redenen.
-Behalve dat deze iets méér rente opbrengt (1,30% op jaarbasis ipv 1,20%) zijn er nog andere voordelen aan verbonden.
-Er kan op gespaard worden voor een kind(=begunstigde), maar het geld blijft eigendom van diegene die de rekening opende(=rekeninghouder).
-De rekeninghouder van een Gift-Account kan zélf bepalen op welke leeftijd hij/zij vindt dat het kind genoeg verantwoordelijkheids-besef heeft om over het geld te mogen beschikken (dus indien nodig zou blijken, zelfs lang na diens meerderjarigheid).
-Indien er intussen iets zou mislopen, heeft de rekeninghouder nog altijd het recht om:
of het geld pas op een latere datum vrij te geven;
of het geld op iemand anders naam te laten plaatsen;
of het geld terug op eigen naam te zetten, indien dit ooit zou nodig zijn.
-Ook wordt het spaargeld niet automatisch eigendom van het kind op diens 18de verjaardag, zodat de ouders niet bang hoeven te zijn dat hun meerderjarig kind het zou opmaken aan stommiteiten.
Een Junior account is de "gewone" spaarrekening, maar je kan er ook een Plus account aan koppelen (ook op naam van het kind), met de hogere getrouwheidspremie. Ik heb deze voor mijn kinderen: Junior spaarrekening met zichtrekening, Plusrekening en effectenrekening.Nefertari schreef:-Behalve dat deze iets méér rente opbrengt (1,30% op jaarbasis ipv 1,20%) zijn er nog andere voordelen aan verbonden.
De andere verschillen die je opsomt zijn juist, maar er is ook een keerzijde bij een Gift account: igv overlijden van de rekeninghouder wordt de Gift account een "erfenis", en zijn er dus successierechten van toepassing. Daar gaat dan al je rendement... Bij een Junior account (of elke een andere rekening op naam van het kind, zoals bv. bij KBC) staat het geld reeds op naam van het kind en wordt het dus niet belast. Bij jonge ouders hopelijk nooit van toepassing, maar toch belangrijk om te weten.
Laatst gewijzigd door molenveld op 1 februari 2015, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.