Specifieke situatie
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Specifieke situatie
Verantwoordelijkheid... ken jij dat?ludo schreef: ↑12 maart 2022, 11:49 Als je uit elkaar gaat, gaat ieder zijn eigen weg, ook financieel.
Behoudens alimentatie voor de kinderen heb je aan elkaar geen enkele verplichting meer..
Ten andere,, Wat ga je doen als ze op moment niet meer kan of wil betalen???? Ga je ze met een dwangbevel uit het huis laten zetten???????????
Zal ten andere niet lukken omdat ze voor de helft eigenaar is, en een half huis kan je ook niet verkopen...
Dergelijke constructie is de perfekte weg tot levenslang profitariaat...
Als je dan denkt goed met elkaar overeen te komen ,, waarom ga je dan uit elkaar??????
Volgens mij wil je nog iets in de pap te brokken hebben, niet kunnen loslaten, en vriendschap/ liefde kan je niet kopen,,, maar dit gaat averechts en tegen je werken..
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik heb een tijdje geleden eens een reportage gezien over een gezin dat twee appartementen had in hetzelfde gebouw, de kinderen beschouwden de twee appartementen als hun "huis", de ouders leefden dicht bij elkaar maar toch apart en dat lukte blijkbaar goed, ze kwamen zelfs beter overeen dan van te voren.thorgal666 schreef: ↑12 maart 2022, 18:53Dat is ook optie... dat doen we nu. Maar niet voor lange tijd houdbaar dit systeem
Mij lijkt het ook echt geen goed plan, veel te veel mogelijke risico's maar je hebt de beslissing precies al gemaakt. Voor de concrete uitwerking ervan kan je best een notaris raadplegen.
@thorgal666 .. Je hebt het al helemaal voor jezelf uitgestippeld voor het hoe en waarom.;
Vraag me dan af wat je hier van de menbers dan nog wil bekomen????????????
Vraag me dan af wat je hier van de menbers dan nog wil bekomen????????????
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Heb ik ook gezien. Als dat voor hen werkt, des te beter. Maar ik weet ook niet of hun financiële situatie gelijkaardig is want hier lees ik toch vooral dat de ene partner de andere financieel moet ondersteunen.Gebruikersnaam2 schreef: ↑12 maart 2022, 19:04Ik heb een tijdje geleden eens een reportage gezien over een gezin dat twee appartementen had in hetzelfde gebouw, de kinderen beschouwden de twee appartementen als hun "huis", de ouders leefden dicht bij elkaar maar toch apart en dat lukte blijkbaar goed, ze kwamen zelfs beter overeen dan van te voren.thorgal666 schreef: ↑12 maart 2022, 18:53
Dat is ook optie... dat doen we nu. Maar niet voor lange tijd houdbaar dit systeem
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Als ik het zo lees zit de verstandhouding tussen jullie nog vrij goed. Toch zou ik zoals de meerderheid hier geen financiële verplichtingen tussen jullie twee vastleggen voor de komende tiental jaren, als er ergens ruzie over ontstaat, zal het daarover zijn. Zij moet maandelijks jouw lening aflossen, kan ze evengoed een lening bij de bank aflossen, overweeg desnoods een schenking indien haar eigen inbreng te laag is om een lening te krijgen, zie dat maar als investering in een huisvesting voor je kind en goeie verdere verstandhouding met je ex.thorgal666 schreef: ↑12 maart 2022, 18:51 Bedankt voor de vele reacties....
Doch jullie benaderen het vanuit een visie die misschien anders is dan de mijne.
Uit elkaar gaan zonder kinderen, volledig akkoord.
Maar met een kind en zowel zij als ik moeten er geen meer hebben. Doch ik zeg haar telkens dat ze haar geld later beter investeert in vastgoed en met idee dat ze ook zelf iets zou kopen.
Huren vind ik echt weg gegooid geld.
En als ik voor de helft instap, brengt het mij toch ook huurgeld op.
Plus het appartement is hier maar op 300meter van mij.
Gemakkelijk voor de zoon. Begin maar als je uit elkaar gaat en de andere partner gaat 60 km verder wonen.
Waarom gemakkelijk... we bevinden ons beiden niet in situatie waarbij onze ouders kunnen voor hem zorgen.
Dus wij moeten alles zelf doen.
Ik investeer, krijg er 3.5% rendement voor, heb het voordeel dat ze dichtbij zijn, dat hij naar zelfde school kan blijven gaan, als hij
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb de beslissing nog niet gemaakt... want het appartement staat nog te koop.
Ik vroeg enkel juridisch-notarieel-eventeel valkuilen of moeilijkheden in deze-financieel-fiscaal advies....?
Als ik zonder nadenken alles zou doen of evt zaken die ik over het hoofd zou zien, zou ik deze vraag niet stellen.
En wat betreft dat verhaal van die 2 appartementen, ik heb dat ook gezien.
Een gezin dat uit elkaar gaat en 2 appartementen in zelfde gebouw kocht.... ik vond dat geen slecht idee....
Maar dat vind ik dan bijna hetzelfde als living together apart. Je ziet elkaar nog bijna iedere moment van de dag.
Daarom dat ik meer voorstander van de optie van apart maar geen kilometers ver rijden.
Ik denk dat je over zoiets nog niet eens moet nadenken..
Ieder moet zijn eigen weg maar gaan en zijn eigen boontjes doppen..
En wat maakt het uit als je 10/15 km moet rijden om je kind in het weekend om de 14 dagen op te halen.
Of wil je controle houden...niet te ver zodat je elke dag te pas en te onpas even kan binnen wippen bij je ex om zgz je kind te zien???
Ieder moet zijn eigen weg maar gaan en zijn eigen boontjes doppen..
En wat maakt het uit als je 10/15 km moet rijden om je kind in het weekend om de 14 dagen op te halen.
Of wil je controle houden...niet te ver zodat je elke dag te pas en te onpas even kan binnen wippen bij je ex om zgz je kind te zien???
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik vraag me af waarom jij zoveel posts hebt... in naast de kwestie antwoorden.... veel meerwaarde voeg je niet toe.
Behalve negativiteit, egoisme en bekrompenheid en een portie frustratie en wat uitlokkerij weet ik het niet.
Je trekt conclusies die nergens op gebaseerd zijn. 15km om de 14 dagen... dus je kent de regeling al ook? Op wat is dat nu gebaseerd?
En over dat binnen wippen bij de ex... je zoekt spijkers op laag water. Want het is eerder zij die hier nog zou willen komen.
Behalve negativiteit, egoisme en bekrompenheid en een portie frustratie en wat uitlokkerij weet ik het niet.
Je trekt conclusies die nergens op gebaseerd zijn. 15km om de 14 dagen... dus je kent de regeling al ook? Op wat is dat nu gebaseerd?
En over dat binnen wippen bij de ex... je zoekt spijkers op laag water. Want het is eerder zij die hier nog zou willen komen.
Je vroeg raad,,
Omzeggens alle members hier raden je dergelijke constructie af..
En toch wil je doordrukken of te horen krijgen wat je in je hoofd hebt geprent...
Wat wil je dan nog hier bekomen
?
Als jezelf een eigen leven met een andere partner op lange basis wil opbouwen, blijf dan zoveel als mogelijk van je ex weg en uit de buurt, buiten het betalen van alimentatie voor je kind en de 14 daagse bezoekregeling is dat je enige verantwoordelijkheid.
Omzeggens alle members hier raden je dergelijke constructie af..
En toch wil je doordrukken of te horen krijgen wat je in je hoofd hebt geprent...
Wat wil je dan nog hier bekomen

Als jezelf een eigen leven met een andere partner op lange basis wil opbouwen, blijf dan zoveel als mogelijk van je ex weg en uit de buurt, buiten het betalen van alimentatie voor je kind en de 14 daagse bezoekregeling is dat je enige verantwoordelijkheid.
Ik zit of zat in dezelfde positie en het heeft voor veel ruzie gezorgd in de nieuwe relatie. Ik begrijp volkomen dat je haar nog wil helpen maar zorg dat het notarieel vastgelegd wordt zoals jij het wil. Bij mij heeft de notaris een belangrijke rol gespeeld om een oplossing te vinden waar beide partijen mee konden leven. Ik vergeet nooit meer zijn slagzin. Alles is op papier te zetten als beide partijen maar overeenkomen. Wat de gevoelens betreft. Uit het oog uit het hart klopt wel een beetje dus het gevoel van in de steek laten, de schuldige zijn, ... Verdwijnt wel moet ik zeggen. Ik kom de afspraken loyaal na maar het contact vermindert. Succes en persoonlijk heb ik respect voor je houding maar pas op dat er niet van geprofiteerd wordt want dat is een dunne lijn.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat is een bericht waar ik meer aan heb dan aan die onzin van die Ludo.
Kortom alles goed op papier zetten. Maar daar zal ze geen probleem van maken.
Ik denk ook dat ze verplicht is om er gedurende een bepaalde periode te wonen als het zou aangekocht worden. Anders zal ze geen recht hebben waarschijnlijk op 3% aankoop.
Dus als ze er dan bepaalde periode gewoond heeft is onze zoon ook al iets ouder en kan hij ook al meer zaken zelfstandig doen zoals naar school gaan, over en weer naar ons gaan,.... en kan het nog altijd met een meerwaarde verkocht worden.
Ik denk ook dat ze verplicht is om er gedurende een bepaalde periode te wonen als het zou aangekocht worden. Anders zal ze geen recht hebben waarschijnlijk op 3% aankoop.
Dus als ze er dan bepaalde periode gewoond heeft is onze zoon ook al iets ouder en kan hij ook al meer zaken zelfstandig doen zoals naar school gaan, over en weer naar ons gaan,.... en kan het nog altijd met een meerwaarde verkocht worden.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik moet je helaas teleurstellen, er is geen verplichting om er x aantal jaren te blijven wonen.thorgal666 schreef: ↑13 maart 2022, 12:42 Ik denk ook dat ze verplicht is om er gedurende een bepaalde periode te wonen als het zou aangekocht worden. Anders zal ze geen recht hebben waarschijnlijk op 3% aankoop.
Dit zijn de voorwaarden die gelden voor het gunsttarief van 3%:
Aan alle volgende voorwaarden moet voldaan worden om van het gunsttarief voor de enige eigen woning te kunnen genieten; bij een aankoop met verschillende personen worden de voorwaarden voor het verlaagd tarief per koper beoordeeld. Alleen de voorwaarde met betrekking tot de verwerving van het volledige goed geldt voor alle kopers samen.
- Aankoop door een natuurlijk persoon
- Het moet gaan om een zuivere aankoop
- Aankoop van de hele volle eigendom
- Aankoop van de eigen woning
- Aankoop van de enige woning
- Inschrijving in het bevolkingsregister
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Dit is nu juist wat ik al aangehaald heb,,, Je hebt iets in je kop, en dat is wat je van andere ook wil horen.thorgal666 schreef: ↑13 maart 2022, 12:42Dat is een bericht waar ik meer aan heb dan aan die onzin van die Ludo.dave1976 schreef: ↑13 maart 2022, 12:26 Ik zit of zat in dezelfde positie en het heeft voor veel ruzie gezorgd in de nieuwe relatie. Ik begrijp volkomen dat je haar nog wil helpen maar zorg dat het notarieel vastgelegd wordt zoals jij het wil. Bij mij heeft de notaris een belangrijke rol gespeeld om een oplossing te vinden waar beide partijen mee konden leven. Ik vergeet nooit meer zijn slagzin. Alles is op papier te zetten als beide partijen maar overeenkomen. Wat de gevoelens betreft. Uit het oog uit het hart klopt wel een beetje dus het gevoel van in de steek laten, de schuldige zijn, ... Verdwijnt wel moet ik zeggen. Ik kom de afspraken loyaal na maar het contact vermindert. Succes en persoonlijk heb ik respect voor je houding maar pas op dat er niet van geprofiteerd wordt want dat is een dunne lijn.
Al het andere waar andere je voor willen waarschuwen voldoet niet aan wat jij wil horen... en is voor jou dus onzin...
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien of horen wil..
Waarom een vraag stellen als je enkel gelijk wil gegeven worden?