Specifieke situatie
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Specifieke situatie
Dag iedereen,
Ik heb reeds vastgoed (eigen huis, appartement en enkele garages) volledig op mijn naam.
Mijn vriendin nog niet.
Dus als ik het goed heb kan zij aankopen aan 3% registratierechten.
En ik als ik bij koop aan 12%.
U ziet op een bedrag van 200000 euro is dat ofwel 24000 euro ofwel 6000 euro.
Mijn idee is om iets aan te kopen samen. Maar stel dat ik 100000 en zij 100000 euro betaal, dan moet ik 112000 euro betalen en zij 103000.
En waarschijnlijk zal zij er binnen 3 jaar moeten gaan wonen omwille van haar enige eigen woning?
Is het best dit op deze manier aan te kopen?
Of is het interessanter dat zij het volledig in haar naam aankoopt en dat zij die 100000 euro van mij leent en me bvb ieder jaar 3000 euro rente geeft.
Dan besparen we heel wat registratierechten. (9000 euro)
Is het mogelijk om een lening tussen 2 personen officieel te maken?
Of wat denken jullie dat beste oplossing is in deze situatie. We hebben ook nog 1 minderjarige zoon.
Als er met mij of haar iets gebeurt dan is alles voor de andere partner en later voor de zoon.
Alle tips zijn welkom.
Ik heb reeds vastgoed (eigen huis, appartement en enkele garages) volledig op mijn naam.
Mijn vriendin nog niet.
Mijn idee is om iets aan te kopen samen. Maar stel dat ik 100000 en zij 100000 euro betaal, dan moet ik 112000 euro betalen en zij 103000.
En waarschijnlijk zal zij er binnen 3 jaar moeten gaan wonen omwille van haar enige eigen woning?
Is het best dit op deze manier aan te kopen?
Of is het interessanter dat zij het volledig in haar naam aankoopt en dat zij die 100000 euro van mij leent en me bvb ieder jaar 3000 euro rente geeft.
Of wat denken jullie dat beste oplossing is in deze situatie. We hebben ook nog 1 minderjarige zoon.
Als er met mij of haar iets gebeurt dan is alles voor de andere partner en later voor de zoon.
Alle tips zijn welkom.
Re: Specifieke situatie
Ga je voor 38 euro/maand het risico lopen dat "" indien "" je op het volledige bedrag erfenisrechten gaat moeten betalen???
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Erfenisrechten? We zijn beiden 40.
In normale omstandigheden zal dit toch niet van toepassing zijn
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je aankoop van vandaag heeft ook gevolgen over bv. 40 jaar wanneer jullie beiden (waarschijnlijk) 80 zijn ...thorgal666 schreef: ↑9 maart 2022, 18:59 Erfenisrechten? We zijn beiden 40.
Los daarvan kan je n.m.i. best ook rekening houden met niet-normale omstandigheden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gewoon "vriendin" ? Niet getrouwd ? Niet samenwonend ?thorgal666 schreef: ↑9 maart 2022, 09:14 Ik heb reeds vastgoed (eigen huis, appartement en enkele garages) volledig op mijn naam.
Mijn vriendin nog niet.
Zijn jullie van plan om samen in de nieuw aan te kopen woning te gaan wonen ?
Het topic is "specifieke situatie", maar veel details daarover geef je niet.

Je kan een lening tussen 2 personen perfect "zelfstandig" doen (op papier zetten en ondertekenen, transfer via overschrijving). Licht je in over de details die je best op papier zet, raadpleeg eventueel notaris (gratis). Of je kan de leningsoveréénkomst registeren via notaris. In beide gevallen best renteloos lenen, want op de eventuele intrest moet je RV betalen.thorgal666 schreef: ↑9 maart 2022, 09:14 Of is het interessanter dat zij het volledig in haar naam aankoopt en dat zij die 100000 euro van mij leent en me bvb ieder jaar 3000 euro rente geeft.
Ik zou denken dat iemand eerder een lening zou geven aan een vriendin als die vriendin bv. 50% eigenaar wil zijn, maar niet de nodige middelen daarvoor heeft.
Wat jij van plan bent, en het "idee" erachter, lijkt mij contra-productief.
Veel hangt af van jullie specifieke situatie en voorkeuren... zowel voor de aankoop van de woning als voor gevolgen voor bv. erfenis.thorgal666 schreef: ↑9 maart 2022, 09:14 Of wat denken jullie dat beste oplossing is in deze situatie. We hebben ook nog 1 minderjarige zoon.
Alle tips zijn welkom.
Je kan al deze dingen best eens met je notaris bespreken.
Op de gezinswoning zijn dacht ik géén erfenis rechten verschuldigd.. Doch weet niet of dat bij niet gehuwden ook zo is.
Als eens aan een TONTINE kontrakt gedacht??
https://www.notaris.be/faq/wonen/wat-is ... as-tontine
Als eens aan een TONTINE kontrakt gedacht??
https://www.notaris.be/faq/wonen/wat-is ... as-tontine
-
- Newbie
- Contacteer:
Beste,
Ik ben wettelijk samenwonend nu.
De bedoeling is dat we uit elkaar gaan en aangezien zij niet voldoende geld heeft om alleen iets te kopen, ik haar wil helpen.
Uiteindelijk gaat toch alles later naar onze zoon.
Er is maar 1 nakomeling.
Dus ipv dat zij minimum 750 euro weg gooit door te huren, wil ik dat tegen gaan door iets te kopen samen zodat ze daar kan gaan wonen en dat zij mij dan een bedrag heeft aan huur (dan blijft het ook in de familie (zoon)) en dat zij dan bedrag dat ze gespaard heeft gebruikt om te kopen en een resterend bedrag aan lening zuiver op haar naam.
Of je samen blijft of niet.... ik denk gewoon... ok, we gaan uit elkaar.... maar later is haar vermogen en mijn vermogen toch voor mijn zoon.... dus per jaar zou zij dan minimum 8000 euro verliezen door te huren, of 80000 euro per 10 jaar.
Ik ben allergisch aan huren... En ook als zij huurt, gaat het geld naar iemand anders....
Nu betaalt ze stuk lening af en betaalt ze ook stuk aan mij... dat geld wordt dan gebruikt door ons.
Dat is hetgeen met specifieke situatie dat ik bedoel.
Ik heb de cash, ik moet niet lenen.
Maar moet wel 12% betalen, zij 3%
Nu is het appartement dat we willen kopen, verhuurd aan iemand.
Dus als zij het koopt en ik ook moet ze er waarschijnlijk binnen afzienbare tijd gaan wonen ook???? om die 3% te behouden.
Voor mij zal het 12% blijven.
Doch als ik het volledig op haar naam zet... kom ik wat in raar vaarwater door die lening enz maar dan is het volledige bedrag wel aan 3% dat scheelt dan toch al 10000 euro....
Hopelijk is de situatie nu wat duidelijker.... alle advies is welkom
De bedoeling is dat we uit elkaar gaan en aangezien zij niet voldoende geld heeft om alleen iets te kopen, ik haar wil helpen.
Er is maar 1 nakomeling.
Dus ipv dat zij minimum 750 euro weg gooit door te huren, wil ik dat tegen gaan door iets te kopen samen zodat ze daar kan gaan wonen en dat zij mij dan een bedrag heeft aan huur (dan blijft het ook in de familie (zoon)) en dat zij dan bedrag dat ze gespaard heeft gebruikt om te kopen en een resterend bedrag aan lening zuiver op haar naam.
Of je samen blijft of niet.... ik denk gewoon... ok, we gaan uit elkaar.... maar later is haar vermogen en mijn vermogen toch voor mijn zoon.... dus per jaar zou zij dan minimum 8000 euro verliezen door te huren, of 80000 euro per 10 jaar.
Ik ben allergisch aan huren... En ook als zij huurt, gaat het geld naar iemand anders....
Nu betaalt ze stuk lening af en betaalt ze ook stuk aan mij... dat geld wordt dan gebruikt door ons.
Dus als zij het koopt en ik ook moet ze er waarschijnlijk binnen afzienbare tijd gaan wonen ook???? om die 3% te behouden.
Doch als ik het volledig op haar naam zet... kom ik wat in raar vaarwater door die lening enz maar dan is het volledige bedrag wel aan 3% dat scheelt dan toch al 10000 euro....
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Je maakt het nodeloos ingewikkeld. Jullie gaan uit elkaar. Dus waarom zou jij je dan nog in een potentieel risicovolle situatie plaatsen waarbij zij volledig het appartement bezit maar jij de aankoop geheel of gedeeltelijk financiert?thorgal666 schreef: ↑12 maart 2022, 09:07 Beste,
Er is maar 1 nakomeling.
Die 3% registratie ipv 12% vind je blijkbaar heel belangrijk. Dan zit er volgens mij ook niks anders op dan dat zij en zij alleen volledig het appartement koopt en ook niet bewoont. Anders kom je mogelijk nog in de problemen met de fiscus
Wat je dan nog kan doen als je haar per se wil helpen, is haar een persoonlijke lening verschaffen.
PS: ik begrijp je argument dat alles later naar jullie zoon gaat maar intussen kan nog heel veel gebeuren (ze kan alles opdoen, ze kan nog kinderen krijgen met iemand anders, datzelfde geldt trouwens ook voor jou …)
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Als je uit elkaar gaat, gaat ieder zijn eigen weg, ook financieel.
Behoudens alimentatie voor de kinderen heb je aan elkaar geen enkele verplichting meer..
Ten andere,, Wat ga je doen als ze op moment niet meer kan of wil betalen???? Ga je ze met een dwangbevel uit het huis laten zetten
???????????
Zal ten andere niet lukken omdat ze voor de helft eigenaar is, en een half huis kan je ook niet verkopen...
Dergelijke constructie is de perfekte weg tot levenslang profitariaat...
Als je dan denkt goed met elkaar overeen te komen ,, waarom ga je dan uit elkaar??????
Volgens mij wil je nog iets in de pap te brokken hebben, niet kunnen loslaten, en vriendschap/ liefde kan je niet kopen,,, maar dit gaat averechts en tegen je werken..
Behoudens alimentatie voor de kinderen heb je aan elkaar geen enkele verplichting meer..
Ten andere,, Wat ga je doen als ze op moment niet meer kan of wil betalen???? Ga je ze met een dwangbevel uit het huis laten zetten

Zal ten andere niet lukken omdat ze voor de helft eigenaar is, en een half huis kan je ook niet verkopen...
Dergelijke constructie is de perfekte weg tot levenslang profitariaat...
Als je dan denkt goed met elkaar overeen te komen ,, waarom ga je dan uit elkaar??????
Volgens mij wil je nog iets in de pap te brokken hebben, niet kunnen loslaten, en vriendschap/ liefde kan je niet kopen,,, maar dit gaat averechts en tegen je werken..
Laatst gewijzigd door ludo op 12 maart 2022, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ludo heeft gelijk. Het is het recept voor levenslange miserie.
Ben het 300 % eens met de medeleden die jou deze constructie afraden.
Je denkt bvb dat alles toch naar jullie zoon zou gaan.
Hoe kan je dat nu zeker weten? Er zijn genoeg gevallen van kinderen die op het slechte pad geraken en dan door hun ouders zoveel als wettelijk toegestaan, onterfd worden.
En wat bvb als je ex-vriendin een nieuwe relatie start met een man waarbij hij en jij niet door hetzelfde deurgat kunnen?
Bij een scheiding is het aan te raden zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen en de andere partij haar eigen problemen zelf op te lossen.
Je denkt bvb dat alles toch naar jullie zoon zou gaan.
Hoe kan je dat nu zeker weten? Er zijn genoeg gevallen van kinderen die op het slechte pad geraken en dan door hun ouders zoveel als wettelijk toegestaan, onterfd worden.
En wat bvb als je ex-vriendin een nieuwe relatie start met een man waarbij hij en jij niet door hetzelfde deurgat kunnen?
Bij een scheiding is het aan te raden zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen en de andere partij haar eigen problemen zelf op te lossen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Living together apart is ook een optie.
Laat ze haar eigen boontjes doppen. Uw zoon zal later zijn plan wel trekken , best niet te veel eieren onder leggen en aan uzelf denken.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor de vele reacties....
Doch jullie benaderen het vanuit een visie die misschien anders is dan de mijne.
Uit elkaar gaan zonder kinderen, volledig akkoord.
Maar met een kind en zowel zij als ik moeten er geen meer hebben. Doch ik zeg haar telkens dat ze haar geld later beter investeert in vastgoed en met idee dat ze ook zelf iets zou kopen.
Huren vind ik echt weg gegooid geld.
En als ik voor de helft instap, brengt het mij toch ook huurgeld op.
Plus het appartement is hier maar op 300meter van mij.
Gemakkelijk voor de zoon. Begin maar als je uit elkaar gaat en de andere partner gaat 60 km verder wonen.
Waarom gemakkelijk... we bevinden ons beiden niet in situatie waarbij onze ouders kunnen voor hem zorgen.
Dus wij moeten alles zelf doen.
Ik investeer, krijg er 3.5% rendement voor, heb het voordeel dat ze dichtbij zijn, dat hij naar zelfde school kan blijven gaan, als hij ziek is of evt iemand niet kan op hem letten is het niet echt ver....
Maar zij kan zelf dat appartement alleen niet kopen.... financieel kan ze dat niet aan.
Anders was het wel makkelijk. Ik doe het ook voor mijn zoon dat hij niet in een beschimmeld kot van huisjesmelker moet wonen....
Doch jullie benaderen het vanuit een visie die misschien anders is dan de mijne.
Uit elkaar gaan zonder kinderen, volledig akkoord.
Maar met een kind en zowel zij als ik moeten er geen meer hebben. Doch ik zeg haar telkens dat ze haar geld later beter investeert in vastgoed en met idee dat ze ook zelf iets zou kopen.
Huren vind ik echt weg gegooid geld.
En als ik voor de helft instap, brengt het mij toch ook huurgeld op.
Plus het appartement is hier maar op 300meter van mij.
Gemakkelijk voor de zoon. Begin maar als je uit elkaar gaat en de andere partner gaat 60 km verder wonen.
Waarom gemakkelijk... we bevinden ons beiden niet in situatie waarbij onze ouders kunnen voor hem zorgen.
Dus wij moeten alles zelf doen.
Ik investeer, krijg er 3.5% rendement voor, heb het voordeel dat ze dichtbij zijn, dat hij naar zelfde school kan blijven gaan, als hij ziek is of evt iemand niet kan op hem letten is het niet echt ver....
Maar zij kan zelf dat appartement alleen niet kopen.... financieel kan ze dat niet aan.
Anders was het wel makkelijk. Ik doe het ook voor mijn zoon dat hij niet in een beschimmeld kot van huisjesmelker moet wonen....
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat is ook optie... dat doen we nu. Maar niet voor lange tijd houdbaar dit systeem