speculatietaks op aandelen
TIP
Re: speculatietaks op aandelen
Akab schreef:Volgens mij is de speculatietaks een succes. Je heft een taks tegen speculatie, het speculeren vermindert. Hoe politiekers aan een diploma geraakt zijn is misschien een idee voor een aflevering van Panorama. Hoe gaat men die taks aanpassen? Daar zijn nu toch echt geen opties of moeilijke oplossing voor. Optie 1: hef geen taks. Opties 2 hef taks na verkoop binnen X tijd. Optie 3: hef op elke transactie bij verkoop een speculatietaks. Straks moet men in België een rendement van 20% hebben om nog een euro over te houden.
Kris Peeters is er anders heel goed in geslaagd om zijn "doelstellingen" te bereiken : de 'speculanten' ontraden om te 'speculeren'. Volgende keer allemaal voor dat heerschap kiezen, en met dank aan de belgische staat die voor de doelstellingen van Peeters, 74 miljoen inkomsten derft. Toch een mooi gebaar he
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
In jouw optie 3 sterft de belgische privé belegingsmarkt volledig.Akab schreef:Volgens mij is de speculatietaks een succes. Je heft een taks tegen speculatie, het speculeren vermindert. Hoe politiekers aan een diploma geraakt zijn is misschien een idee voor een aflevering van Panorama. Hoe gaat men die taks aanpassen? Daar zijn nu toch echt geen opties of moeilijke oplossing voor. Optie 1: hef geen taks. Opties 2 hef taks na verkoop binnen X tijd. Optie 3: hef op elke transactie bij verkoop een speculatietaks. Straks moet men in België een rendement van 20% hebben om nog een euro over te houden.
En plots ligt er een "Meerwaardebelasting voor aandelen op tafel" : http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 1476025807.
Ook de verhoging van de roerende voorheffing naar 30 procent is nog steeds een piste.
Ook de verhoging van de roerende voorheffing naar 30 procent is nog steeds een piste.
deze zogenaamd centrumrechtse regering met vlaams overwicht heeft mij al meer financieel nadeel bezorgd dan de vorige zogenaamde "franstalige linkse belastingsregering", dus ik verschiet van niets meer
Bij de meerwaardebelasting bij verkoop van aandelen, hangt alles af van welke drempel men gaat instellen... want daar hangt het vanaf of we misschien na deze invoering nog heimwee gaan krijgen naar de speculatietaks. Met de huidige speculatietaks is er immers nog een mogelijk om die te ontwijken, maar met de meerwaardebelasting kan je dus geen kant meer op...
dat is inderdaad, dan zit men bijna muurvast
of veel in goud investeren, maar daar zouden ze ook meerwaardetkas op durven vragen, en zou je je aankoopborderelen al moeten bijhouden enz;
maar een belg verliest nog liever op zijn vermogen, dan één eurocent aan de belgisch staat te moeten afgeven
of de banken gaan met fondsen afkomen die ervoor zorgen dat er zeker geen meerwaarde kan zijn
( zo slecht mogelijk de fondsen beheren enz, ), en mens zou al bijna met plezier een verlies lijden op aandelen en fondsen
of veel in goud investeren, maar daar zouden ze ook meerwaardetkas op durven vragen, en zou je je aankoopborderelen al moeten bijhouden enz;
maar een belg verliest nog liever op zijn vermogen, dan één eurocent aan de belgisch staat te moeten afgeven
of de banken gaan met fondsen afkomen die ervoor zorgen dat er zeker geen meerwaarde kan zijn
( zo slecht mogelijk de fondsen beheren enz, ), en mens zou al bijna met plezier een verlies lijden op aandelen en fondsen
Laatst gewijzigd door paul op 9 oktober 2016, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Met goeie reden, uiteraard. Moest het allemaal wat redelijk blijven zou niemand het erg vinden belastingen te betalen. Het moest er ooit is van komen dat deze vrijstelling zou sneuvelen veronderstel ik.paul schreef:maar een belg verliest nog liever op zijn vermogen, dan één eurocent aan de belgisch staat te moeten afgeven
http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 1476046464
Wie binnen het jaar verkoopt zou 30 procent belast worden op de meerwaarde. Wie langer zijn aandelen bijhoudt betaalt minder. Minwaarden zijn wel aftrekbaar. Kleine beleggers zouden wel zoveel mogelijk ontzien worden, is te horen. Een eerste schijf meerwaarde zou worden vrijgesteld. Ook de verhoging van de roerende voorheffing naar 30 procent is nog steeds een piste.
Wie binnen het jaar verkoopt zou 30 procent belast worden op de meerwaarde. Wie langer zijn aandelen bijhoudt betaalt minder. Minwaarden zijn wel aftrekbaar. Kleine beleggers zouden wel zoveel mogelijk ontzien worden, is te horen. Een eerste schijf meerwaarde zou worden vrijgesteld. Ook de verhoging van de roerende voorheffing naar 30 procent is nog steeds een piste.
Ik hou mijn fingers crossed dat het pas zal gelden op nieuwe aan- en verkopen vanaf bvb 1 januari, en niet op bestaande posities...
Ik stap gegarandeerd uit moest het zo ver komen.
Achterlijke communistische armoezaaiers.
Achterlijke communistische armoezaaiers.
'tuurlijk zal dat gelden vanaf 1 januari. Retroactief vanaf 1 januari 2016Poldermol schreef:Ik hou mijn fingers crossed dat het pas zal gelden op nieuwe aan- en verkopen vanaf bvb 1 januari, en niet op bestaande posities...

Anyway, dat zou een stapje dichter zijn bij een vermogenskadaster en een vermogenswinstbelasting, waarvan ik principieel voorstander ben, maar alles valt of staat met de exacte uitvoeringsmodaliteiten, het anticipatief dichtspijkeren van achterpoortjes en de compensatie op de belasting op arbeid. Gegeven de partijen die aan tafel zitten, hun exclusieve bekommernis om het in stand houden van de grote vermogens en het actief verarmen van de rest van de bevolking, koester ik niet veel hoop op een rechtvaardige uitkomst.
Fiscale wetten gaan in principe niet retroactief in.
Roo, dat is juist het probleem. Als je iets al in bezit hebt voor de nieuwe wet ingaat, en nog niet verkocht, dan is die wet wél van toepassing. Indien de wettekst zal luiden 'vanaf 1 januari 2017 worden alle meerwaarden op aandelen belast', betekent dat ook dat hetgeen je KOCHT op 30 december, en in 2017 VERkoopt, ook belast zal worden, omdat uw belastbaar feit zich in 2017 voordoet. Dat is geen retroactiviteit, en dus legaal, maar het maakt het niet minder ambetant!
Edit: excuus, je had het wellicht op johan die het over 2016 had?
Edit: excuus, je had het wellicht op johan die het over 2016 had?
Natuurlijk. Verkopen en terugkopen (om de meerwaardenteller te 'resetten') is dus de boodschap!
En ja, inderdaad.
En ja, inderdaad.