speculatietaks op aandelen
TIP
Re: speculatietaks op aandelen
Inderdaad Roo, billijke belasting van 5% zou al veel goed maken en veel minder ontwijking.
brokers (en hun werknemers) in belgie actief, moeten toch gek worden!
- Gulden Draak
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik zie trouwens geen reden meer voor kleinere spelers à la Binck om hier te blijven. Ze dreigden er met de speculatietaks al mee om België te verlaten.Jhn schreef:Inderdaad Roo, billijke belasting van 5% zou al veel goed maken en veel minder ontwijking.
Ik denk nochtans dat je eerste idee het correcte is.... alhoewel, de tekst in het artikel lijkt in strijd met het voorbeeldje dat eronder wordt gegeven:Isedase schreef:k had het eerst geinterpreteerd als : 5K winst per jaar vrijgesteld alvorens er taks op komt, maar het is 5K taks die vrijgesteld is, maw 15K meerwaarde. Dat is al een heel ander verhaal vind ik, zeker als je dan nog 150K meerwaarde over 10j mag samenvatten ipv 15K per jaar.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2790400
"Er is een vrijstelling van 50.000 euro per persoon. Die kan je in 1 jaar opgebruiken of spreiden over 10 jaar. Dat wil zeggen dat je geen meerwaardebelasting moet betalen op de eerste 5.000 euro meerwaarde die je in een jaar boekt."
vs.
"Stel: Je verkoopt je aandelen binnen het jaar en verdient daarmee 15.000 euro. In principe zou je dan 4.500 moeten betalen, maar dit valt onder de vrijstelling van 5.000 euro per jaar. Je betaalt dus geen belasting"
Nog iemand? Verschil tussen beide scenario's is groot.
Laatst gewijzigd door jens_dev op 11 oktober 2016, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je het voorstel van Maus leest heb ik zoiets van, ok, daar kan een mens mee leven.
Bij het voorstel van CD&V heb ik twijfels over de haalbaarheid. Wie gaat er over een periode die vrijstelling opvolgen, rekening houden met minwaarden, en hoe lang je de aandelen hebt om het tarief te weten ook nog. En dan zijn er vrijgestelde aandelen, maar je moet herinvesteren. Dan moet de belegger alles bijhouden en zelf aangeven. Ik ben daar niet zo mee bezig maar het klinkt ingewikkeld.
Bij het voorstel van CD&V heb ik twijfels over de haalbaarheid. Wie gaat er over een periode die vrijstelling opvolgen, rekening houden met minwaarden, en hoe lang je de aandelen hebt om het tarief te weten ook nog. En dan zijn er vrijgestelde aandelen, maar je moet herinvesteren. Dan moet de belegger alles bijhouden en zelf aangeven. Ik ben daar niet zo mee bezig maar het klinkt ingewikkeld.
Re: RE: Re: RE: Re: speculatietaks op aandelen
allé, vannacht nog aangepast zodat het ook de rijken met vennootschappen treft... klinkt toch niet alsof het dossier goed voorbereid was dan?Incremental schreef:Er staat in het artikel dat dit vannacht nog is aangepast voor vennootschappen.MHE schreef:
Met 'structuren' worden (bijvoorbeeld) vennootschappen bedoeld en vallen, voor zover ik kan zien, buiten het CD&V voorstel.
Er wordt al zo lang geprobeerd om de 'rijken' te laten meebetalen wat slechts in (zeer) beperkte mate lukt. Kapitaal is namelijk zeer vluchtig.
Re: RE: Re: RE: Re: speculatietaks op aandelen
Ze waren bijna de doelgroep vergeten van mensen die ze hiermee wouden treffensoja schreef:allé, vannacht nog aangepast zodat het ook de rijken met vennootschappen treft... klinkt toch niet alsof het dossier goed voorbereid was dan?

- Gulden Draak
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat voorbeeldje lijkt me inderdaad fout. Dan zou het inderdaad al een pak minder erg zijn. Maar ik denk dar de Redactie dit gewoon verkeerd geïnterpreteerd heeft.jens_dev schreef:
Ik denk nochtans dat je eerste idee het correcte is.... alhoewel, de tekst in het artikel lijkt in strijd met het voorbeeldje dat eronder wordt gegeven:
"Er is een vrijstelling van 50.000 euro per persoon. Die kan je in 1 jaar opgebruiken of spreiden over 10 jaar. Dat wil zeggen dat je geen meerwaardebelasting moet betalen op de eerste 5.000 euro meerwaarde die je in een jaar boekt."
vs.
"Stel: Je verkoopt je aandelen binnen het jaar en verdient daarmee 15.000 euro. In principe zou je dan 4.500 moeten betalen, maar dit valt onder de vrijstelling van 5.000 euro per jaar. Je betaalt dus geen belasting"
Nog iemand? Verschil tussen beide scenario's is groot.
-
- Full Member
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: speculatietaks op aandelen
Gesproken als een pessimist!soja schreef:klinkt toch niet alsof het dossier goed voorbereid was dan?
Een nieuw woord om aan je woordenboek toe te voegen: compromis
Dat gebeurt wel eens bij voorstellen.
of misschien juist wel goed voorbereid: de uitzondering "herinvesteren in een startende onderneming" lees "grote beleggers kunnen gewoon een nieuwe vennootschap oprichten" zit er wel in.
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: speculatietaks op aandelen
Waar zit het compromis? CDV lanceert een voorstel wat ze zelf na verloop van tijd blijkbaar niet echt goed vonden om het dan in het midden van de nacht aan te passen.Incremental schreef:Gesproken als een pessimist!soja schreef:klinkt toch niet alsof het dossier goed voorbereid was dan?
Een nieuw woord om aan je woordenboek toe te voegen: compromis
Dat gebeurt wel eens bij voorstellen.
+1zeverare schreef:de families spoelberch, colruyt ... verkopen hun aandelen nooit en zullen dus ook geen meerwaardebelasting betalen als die er komt zoals nu voorgesteld wordt.Incremental schreef:"De studie, in het kader van een federaal wetenschapsproject samen met de KU Leuven en de Universiteit van Luik, leert dat de één procent meest vermogende Belgen ruim de helft van de beursgenoteerde aandelen bezit"
Kris Peeters werpt zich op als de grote verdediger van de kleine man en de strijder voor sociale rechtvaardigheid. Toen hij nog voorzitter van Unizo was vond ik hem sympathiek maar sinds hij geen premier mogen worden is van deze regering voert hij alleen maar oppositie binnen de regering en is de CD&V van het centrum naar links opgeschoven.
huidige CD&V zijn de ongeveer de sossen van 10 a 15 jaar geleden... 

Wat CD&V voorstelt negeert dus verliezen als ik het goed voor heb?
Enkel verliezen op hetzelfde aandeel zouden toegelaten worden. Dus als ge in 2017 een positie Colruyt verkoopt met 1.000 EUR verlies, gaat ge dat verlies mogen inbrengen als ge in 2020 een pakket Colruyt met 2.000 EUR winst verkoopt.Cydox schreef:Wat CD&V voorstelt negeert dus verliezen als ik het goed voor heb?
uw verlies op Colruyt gaat NIET mogen ingebracht worden op uw winst op Solvay.
Duidelijk zo? Ik dacht dat het met een voorbeeldje makkelijker te snappen zou zijn