Spin Off = Rip Off
TIP
Spin Off = Rip Off
Vandaag is het weer zover: Het is vandaag 8 juli, de Record date voor de houders van eBay aandelen die willen deelnemen aan de PayPall Spin Off. De uiteindelijke Spin Off wordt voltrokken op 17 juli. Dit soort van normale beurs operaties is een permanente bron van ergernis voor Belgische beleggers: de afgesplitste aandelen worden door de Belgische fiscus als een ontvangen dividend beschouwd. Als men een blad papier in twee scheurt, heeft men wel twee stukken, maar samen zijn ze nog altijd even groot als het origineel. Niet zo voor de fiscus. Het tweede stuk wordt als een apart inkomen beschouwd dat moet belast worden. Eigenlijk een vermogens belasting.
Om u een idee te vormen: De waarde van het PayPal aandeel wordt in bovenstaand artikel op $37.40 geschat. Dit betekent dus dat men per aandeel die men krijgt $9.375 mag bij betalen. Als men bv. 100 eBay aandelen had, dan mag men een factuur van $900 verwachten. Plus in België nog de beurstaksen: Per slot van rekening heeft men nieuwe aandelen 'gekocht' in zijn portefeuille.
Om daaraan te ontsnappen kan men de eBay aandelen verkopen (vandaag laatste kans) en morgen die aandelen opnieuw aankopen: men betaalt dan wel tweemaal de beurstaks voor een nul operatie.
Het VFB heeft aangedrongen bij JvOvertveld om aan deze flagrante diefstal een einde te maken. Tot hiertoe, te vergeefs: dit moet bekeken worden in het globale plaatje van een taks shift. Ik begrijp niet dit gedrag van de fiscus, waarvan iedereen (behalve vermoedelijk JCrombez) vindt dat het verwerpelijk is, zolang in stand gehouden wordt.
Om u een idee te vormen: De waarde van het PayPal aandeel wordt in bovenstaand artikel op $37.40 geschat. Dit betekent dus dat men per aandeel die men krijgt $9.375 mag bij betalen. Als men bv. 100 eBay aandelen had, dan mag men een factuur van $900 verwachten. Plus in België nog de beurstaksen: Per slot van rekening heeft men nieuwe aandelen 'gekocht' in zijn portefeuille.
Om daaraan te ontsnappen kan men de eBay aandelen verkopen (vandaag laatste kans) en morgen die aandelen opnieuw aankopen: men betaalt dan wel tweemaal de beurstaks voor een nul operatie.
Het VFB heeft aangedrongen bij JvOvertveld om aan deze flagrante diefstal een einde te maken. Tot hiertoe, te vergeefs: dit moet bekeken worden in het globale plaatje van een taks shift. Ik begrijp niet dit gedrag van de fiscus, waarvan iedereen (behalve vermoedelijk JCrombez) vindt dat het verwerpelijk is, zolang in stand gehouden wordt.
Re: Spin Off = Rip Off
Inderdaad schandalig dat dit nog van toepassing is en ik kan mij niet voorstellen dat deze taks veel opbrengt bij particuliere beleggers want quasi iedereen die daar van op de hoogte is gaat in deze situatie zijn aandelen verkopen om de taks te omzeilen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En wie was de geniale bedenker?ThomasDM schreef:schandalig dat dit nog van toepassing is
Vraag ik mij ook af.zapp0880 schreef:En wie was de geniale bedenker?ThomasDM schreef:schandalig dat dit nog van toepassing is
Ondertussen zijn we al weer meer dan een half jaar geleden maar Van Overtveldt heeft gezegd dat hij zijn administratie dat eens ging laten nakijken of ze daar iets aan konden doen

Ter aanvulling nog even meegeven dat er nog verschillende dergelijke scenario's op stapel staan voor 2015:
1. De opsplitsing van HP in een printer en een services afdeling: Hewlett-Packard shares more detail on its plans to split the company
2. Veritas, de gegevensopslag afdeling van Symantec, kan nog dit jaar verzelfstandigd of verkocht worden: Symantec exploring a sale of its Veritas business
3. Yahoo wenst zijn belang in het Chinese Alibaba als een aparte entiteit naar de beurs te brengen: Yahoo CEO Marissa Mayer Says Alibaba Spinoff Is Still On Track Despite Potential Tax Risks
Houders van HP, Symantec en Yahoo aandelen, wees extra op uw hoede!
1. De opsplitsing van HP in een printer en een services afdeling: Hewlett-Packard shares more detail on its plans to split the company
2. Veritas, de gegevensopslag afdeling van Symantec, kan nog dit jaar verzelfstandigd of verkocht worden: Symantec exploring a sale of its Veritas business
3. Yahoo wenst zijn belang in het Chinese Alibaba als een aparte entiteit naar de beurs te brengen: Yahoo CEO Marissa Mayer Says Alibaba Spinoff Is Still On Track Despite Potential Tax Risks
Houders van HP, Symantec en Yahoo aandelen, wees extra op uw hoede!
De kogel is door de kerk: Symantec verkoopt Veritas voor $8B in cash. Had het evenwel gekocht voor $13.5BBelca2 schreef:...2. Veritas, de gegevensopslag afdeling van Symantec, kan nog dit jaar verzelfstandigd of verkocht worden: Symantec exploring a sale of its Veritas business...

Wordt ten dele gebruikt om het aandelen inkoop programma op te peppen.
Bron: Symantec to sell Veritas for $8B
Dus geen spin-off: Belgische aandeelhouders kunnen gerust slapen.
qualcomm ondergaat binnenkort hetzelfde lot ?
Heb ik mijn Naspers te vroeg verkocht?
In het jongste VFB nummer:
In het jongste VFB nummer:
Ondertussen is de regering herschikt en mogen we op ons kin kloppen. Of is er toch nog hoop?Uit de Algemene beleidsnota Financiën 4.7(°). Fiscale stimuli 4.7.1.
Spin-off Een particuliere belegger kan fiscaal benadeeld worden indien hij aandelen in een beursgenoteerd bedrijf bezit die door een spin-off verrichting opgesplitst wordt. De belegger zou volgens de actuele wetgeving roerende voorheffing moeten betalen op de nieuwe aandelen die uit een spin-off ontstaan. Nochtans is bij een spin-off, waarbij een deel van het bedrijf afgesplitst en verzelfstandigd wordt, in principe, op het ogenblik van de verrichting, de som van beide delen gelijk aan de oorspronkelijke waarde van het bedrijf en vindt dan ook geen verrijking plaats.
Om deze problematiek te verhelpen wordt voorgesteld om een vrijstelling in de roerende voorheffing te voorzien voor dividenden die door een beursgenoteerde vennootschap worden toegekend onder de vorm van aandelen van een beursgenoteerde vennootschap in het kader van een ‘spin-off’ verrichting, voor zover de inbreng en de verkrijging van de aandelen het onderwerp uitmaken van een en dezelfde herstructureringsverrichting die plaatsvindt in een Staat waarmee België een overeenkomst tot voorkoming van dubbele belasting heeft gesloten en die belastingneutraal of vrijgesteld is.
(°) 29 oktober 2018
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Heb verschillende spin offs meegemaakt en nooit RV op moeten betalen.
Ik wel. Ben je soms bij een buitenlandse broker?
Alleen bij de afsplitsing van ZTS bij PFE ben ik er aan ontsnapt omdat PFE toen de moeite gedaan had om via Ierland een speciale constructie op te zetten
Niet elk bedrijf doet die inspanning bv. Bij QCP / HCP was het wel prijs.
Alleen bij de afsplitsing van ZTS bij PFE ben ik er aan ontsnapt omdat PFE toen de moeite gedaan had om via Ierland een speciale constructie op te zetten
Niet elk bedrijf doet die inspanning bv. Bij QCP / HCP was het wel prijs.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Heb het even opgezocht. De aandelen in kwestie zaten allemaal bij Keytrade (belgisch).
Maar het ging wel om een "spinout";
1)voor elk aandeel AAU, kreeg ik 1 aandeel AAU + 0,6 aandelen AMZ (na naamsverandering)
https://finance.yahoo.com/news/almaden- ... 29855.html
paar jaar later;
2)voor elk aandeel AMZ kreeg ik 1 aandeel AMZ + 1 aandeel DEX (na naamsverandering)
https://globenewswire.com/news-release/ ... tment.html
Maar het ging wel om een "spinout";
1)voor elk aandeel AAU, kreeg ik 1 aandeel AAU + 0,6 aandelen AMZ (na naamsverandering)
https://finance.yahoo.com/news/almaden- ... 29855.html
paar jaar later;
2)voor elk aandeel AMZ kreeg ik 1 aandeel AMZ + 1 aandeel DEX (na naamsverandering)
https://globenewswire.com/news-release/ ... tment.html
Eindelijk een wetsvoorstel: Spin-offs vrijgesteld van roerende voorheffing
Zelfs de CD&V zou akkoord gaan. Wat is er met KP gebeurd?
Naspers zou volgende week afsplitsen. Dat wordt nagelbijten voor de Nasper houders. De mijne zijn (te vroeg?) verkocht.
Naspers zou volgende week afsplitsen. Dat wordt nagelbijten voor de Nasper houders. De mijne zijn (te vroeg?) verkocht.
De nieuwe regeling zou gelden vanaf 1 januari 2019. Indien de wettekst niet tijdig klaar komt dan kunt u achteraf mits het nodige papierwerk uw centen recupereren...goed geprobeerd.