Spreiding obligaties ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Spreiding obligaties ?
benny1 schreef: ↑29 mei 2023, 18:18Interessante info. Kan je daarvan een voorbeeld berekening tonen waar Bolero hierdoor even duur is als DB? Alvast bedankt.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 mei 2023, 12:08 Kosten van obligaties: DB rekent 0,5% op transactie bedrag. Bolero 0,3% op nominaal bedrag. Voor obligaties die zwaar onder pari noteren, is Bolero zo even duur als DB.
Ik heb het zopas nog eens uitgetest, ik probeerde met een obligatie die rond de 70 noteert. Het klopt niet wat ik zei. Voor Bolero is het ook op het aankoopbedrag en niet nominaal. Ik weet niet meer waarom ik dat dacht. Maar zelf heb ik altijd in 10.000 nominaal bij Bolero gerekend (je betaalt 30€ per schijf van 10.000). Ik had dus mijn aankoopkosten kunnen optimaliseren door soms (afhankelijk van koers) per 11.000 of 12.000 te kopen. Niet direct een drama, maar ik had wat euro's kunnen uitsparen. De kosten kunnen op die manier immers lager dan 0,3% zijn.
(Ik heb mijn oorspronkelijk bericht gecorrigeerd)
Dit is helemaal niet abnormaal. De verwachtingen rond de muntevolutie hebben een grote invloed op de lange termijn rente van die munt. Als obligaties in TRY 10% rente meer rente geven in Euro, dan wordt er algemeen verwacht dat the TRY met 10% zal dalen over de duration.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Volgens mijn idee mag je de Mexicaanse peso totaal niet vergelijken met de Turkse lira.B7H4long schreef: ↑29 mei 2023, 20:02Dit is helemaal niet abnormaal. De verwachtingen rond de muntevolutie hebben een grote invloed op de lange termijn rente van die munt. Als obligaties in TRY 10% rente meer rente geven in Euro, dan wordt er algemeen verwacht dat the TRY met 10% zal dalen over de duration.
Waarde van TRY is afhankelijk van het beleid van de Turkse Centrale bank en de economie. Erdogan heeft al jaren het idee dat je de enorme inflatie kan bestrijden met renteverlagingen . Dit gaat in tegen alle economische regels.
Mexico is de goedkope achtertuin van Amerika.
Vele Amerikaanse en Europese fabrikanten ( bv de Auto-industrie) zijn uitgeweken naar Mexico omdat het daar goedkoper is te fabriceren en omdat de regering stabiel en beleid voert dat aantrekkelijk is om daar te fabriceren.
Mexico heeft belangrijke olie- en gasvelden wat de economie en de peso extra ondersteuning geeft.
Ook zeer belangrijk voor mij is de Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst:
De Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst, afgekort NAFTA (van de Engelse naam North American Free Trade Agreement), is een vrijhandelszone die Canada, de Verenigde Staten en Mexico omvat. Op 30 november 2018 werd een nieuwe overeenkomst getekend na langdurige onderhandelingen over aanpassingen.
Of zie ik het verkeerd?
Opgelet ik zou nu geen peso’s kopen want deze is zeer sterk gestegen t.o.v de Euro.
Mijn zin in de gele balk is gedeeltelijk geciteerd , gelieve de totale tekst te raadplegen.
“Doe je dit om te trollen? ”huisjetuintjefiets schreef: ↑29 mei 2023, 18:09Mijn obligaties zal ik bijhouden tot vervaldag. Enkel bij onverwachte nood aan cash zal ik verkopen. Ik zal elk jaar obligaties hebben die vervallen. Ik zal dus nooit moeten verkopen met een grote waardevermindering.Filip333 schreef: ↑29 mei 2023, 16:32 - Als je lang gaat in USD en de rente stijgt in Amerika dan worden de obligatie minder waard. Hoe langer je gaat, hoe meer de waardevermindering.Als de USD sterk stijgt en je wilt deze gedeeltelijk verkopen : koerswinst valuta minus waardevermindering obligaties. Hoe bekijk je dat?
Mijn USD zal ik nooit verkopen om een deel winst te verzilveren. Het is de bedoeling dat ik steeds 50% in USD blijf. USD obligaties die vervallen, zal ik weer herbeleggen in USD.
Als ik meer cash zou hebben om in nieuwe obligaties te beleggen, dan zal ik eventueel USD bijkopen. Aan de prijs van het moment.
Als ik mijn posities in obligaties USD moet verminderen omdat ik cash nodig heb, zal ik mijn USD verkopen aan de prijs van het moment.
Aankoop- en verkoopprijs van USD hebben voor mij geen belang. Ik heb geen flauw idee aan welke prijs ik mijn USD in het verleden heb gekocht.
Ik beleg in USD om te spreiden, niet om te traden. Dus eventuele koerswinsten en verliezen zijn niet belangrijk.
Doe je dit om te trollen? Don't push your luck.Wat een geluk is het geen zero….Alles met zeer lage coupon (liefst 0%), en met een uitgifteprijs rond de 100 (liefst 100 of meer) is prima voor mij. Is fiscaal het interessantst zolang het duurt.Ik vermoed dat je een zero liefhebber bent aan jouw vroegere reacties .Timen van obligaties is even onmogelijk als timen van aandelen. Vanaf nu vervallen elk jaar obligaties. Die zal ik steeds herbeleggen op 10 jaar. De rente zal zijn wat ze zal zijn.Dan heb je niet tussentijds kunnen profiteren van de goede rente als de LT tussentijds stijgt , of zie ik dat verkeerd?Ik ken geen andere interessante valuta voor mijn portefeuille. Ik spreid voor het risico, niet voor de opbrengst. Als China of India ooit een politieke en economische stabiele, democratische (voor China) grootmacht worden, ga ik daar misschien ook in spreiden. Zal ten vroegste over 20 jaar zijn, als het ooit zal zijn :-)- waarom enkel voor 50% in USD en niet andere interessante valuta ?
Totaal niet.
Lees gewoon mijn totale tekst terug …..
Anders gezegd: Als het een zero zou zijn dan had ik geen coupon van 7 % min RV. Deze coupon in peso heeft mij een extra rendement daar ik de peso veel goedkoper heb aangekocht dan de huidige koers.
Als ik beleg in speciale munten dan koop ik om die reden obligaties met een hogere coupon.
Timen en kiezen van obligaties en aandelen is met kennis van zaken wel te doen. In obligaties is het wel veel gemakkelijker.
Nu komen we in een andere wereld terecht. KBC Economics rekent voor dat de gemiddelde economische groei in de eurozone tussen 2020 en 2040 bij een constante productiviteit en tewerkstellingsgraad uitkomt op bijna circa 0 procent, in Amerika in het beste geval op 1,5 procent. We kunnen niet uit de schulden groeien zonder massale productiviteitswinsten. Brengt artificiële intelligentie redding? Je kan er niet op rekenen.
Het is zeer de vraag of de bevolking voldoende tolerant is om de politiek toe te laten het beleid bij te sturen, getuige de massale protesten in Frankrijk tegen de pensioenhervorming van president Emmanuel Macron.
Dit is een voorbeeld waarom ik de laatste tijd (bijna) overtuigd ben dat de rentes langer dan 5 jaar negatief gaan evolueren.
We kunnen wel nog eventjes een zeer hoge inflatie krijgen , zodat de korte looptijden in tussentijd goed opbrengen.
Het is zeer de vraag of de bevolking voldoende tolerant is om de politiek toe te laten het beleid bij te sturen, getuige de massale protesten in Frankrijk tegen de pensioenhervorming van president Emmanuel Macron.
Dit is een voorbeeld waarom ik de laatste tijd (bijna) overtuigd ben dat de rentes langer dan 5 jaar negatief gaan evolueren.
We kunnen wel nog eventjes een zeer hoge inflatie krijgen , zodat de korte looptijden in tussentijd goed opbrengen.
Je vermeldt niet dat de eerste twee paragrafen van je bericht uit een artikel uit De Tijd komen over overheidsobligaties. Het belangrijkste vind ik echter de conclusie:
De overheidsobligaties van de ‘sterke’ landen die niet ingrijpen in de overheidsfinanciën, zijn minder veilig dan ze lijken. Bij een onveranderd overheidsbeleid zijn beleggers beter af met een gediversifieerde portefeuille van kwaliteitsvolle bedrijfsobligaties.
De door jou aangehaalde conclusie en de waanzinnige staatsschuld van Amerika is voor mij al jaren de reden dat ik niet in Amerikaanse staatsobligaties investeer. Geef mij maar zeer goede bedrijven liefst met AAA en AA+ credit rating.Yaris schreef: ↑30 mei 2023, 08:38 Je vermeldt niet dat de eerste twee paragrafen van je bericht uit een artikel uit De Tijd komen over overheidsobligaties. Het belangrijkste vind ik echter de conclusie:
De overheidsobligaties van de ‘sterke’ landen die niet ingrijpen in de overheidsfinanciën, zijn minder veilig dan ze lijken. Bij een onveranderd overheidsbeleid zijn beleggers beter af met een gediversifieerde portefeuille van kwaliteitsvolle bedrijfsobligaties.
Ik heb vanaf gisteren avond de na het lezen van een bepaalde reactie mij voorgenomen geen proza meer te schrijven om volledig te zijn.
Hoe meer je iets duidelijk onderbouwd en/of verduidelijkt hoe meer de kans dat je iets schrijft dat totaal " verkeerd " geïnterpreteerd wordt met een hevige reactie als gevolg....Een trol zaait onrust door op het internet mensen tegen de haren in te strijken met schokkende meningen of materiaal , zo een persoon ben ik totaal niet !
Ik heb een klein deel in Amerikaanse en ook in Europese overheidsobligaties belegd via etf's, alsook rechtstreeks in Belgische staatsbons. Volgens mij kun je niet verkeerd beleggen zolang je niet een te groot deel van je kapitaal in één belegging concentreert en je niet in de problemen komt als het met die ene belegging mis gaat.
Spreiden is steeds de boodschap.Yaris schreef: ↑30 mei 2023, 09:28 Ik heb een klein deel in Amerikaanse en ook in Europese overheidsobligaties belegd via etf's, alsook rechtstreeks in Belgische staatsbons. Volgens mij kun je niet verkeerd beleggen zolang je niet een te groot deel van je kapitaal in één belegging concentreert en je niet in de problemen komt als het met die ene belegging mis gaat.
Als je wat langer gaat dan zou ik met het volledig onderbouwd artikel in de Tijd sterk rekening houden. De inhoud komt overeen met de meningen van verschillende economen. Deze waarschuwen al een geruime tijd dat de overheden in vele Eurolanden en Amerika verkeerd bezig zijn.
Het beleid van de FED , ECB en Europese politiekers doet er nog een schepje boven op.
Ik overweeg wel wanneer we na de verkiezing misschien terug het wereldrecord van het niet vormen van een regering gaan breken , OLO's te kopen.
Ik heb dit gedaan in de tijd juist voor de Leterme staatsbon toen de internationale markten en rating bureaus ons landje in vraag begonnen te stellen.
Ik was toen overtuigd dat België niet technisch in faling ging gaan en was achteraf gelukkig met mijn investering.
Ik heb dit gedaan in de tijd juist voor de Leterme staatsbon toen de internationale markten en rating bureaus ons landje in vraag begonnen te stellen.
Ik was toen overtuigd dat België niet technisch in faling ging gaan en was achteraf gelukkig met mijn investering.
-
- Verbannen Gebruiker
Je bent niet vertrouwd met de fiscaliteit van obligaties. En je denkt dat het rendement van een obligatie mutatis mutandis hoger is als de coupon hoger is.
Ik ben dus niet zo zeker dat je met meer kennis van zaken dan de anderen hier obligaties kunt kiezen en timen
Dat heb ik hier ook al geopperd. Maar onze beste man blijft maar posten alsof zijn leven ( inkomen ?) ervan af hangt.
Lees gewoon alles wat ik heb geschreven over mijn obligatie in peso( dit was gewoon een voorbeeld ) ,desnoods neem een rekenmachine erbij , reageer dan …..huisjetuintjefiets schreef: ↑30 mei 2023, 12:07Je bent niet vertrouwd met de fiscaliteit van obligaties. En je denkt dat het rendement van een obligatie mutatis mutandis hoger is als de coupon hoger is.
Ik ben dus niet zo zeker dat je met meer kennis van zaken dan de anderen hier obligaties kunt kiezen en timen
Als ik verkeerd zou zijn deze specifieke obligatie te behouden gelieve dit uit te leggen a.u.b.
Ik ben nooit te oud om bij te leren…
Beste Htf,
Alle veilige obligaties in Mexicaanse peso waren ,bij aankoop van deze valuta , met een zeer hoge coupon. Ik heb toen deze genomen met de laagste coupon rekening houdend met de jaarlijkse coupondatum .
Hoe zou jij deze valuta veilig belegd hebben ? Of een andere valuta met hoge rentes .
Liefst geen antwoord dat je nooit deze valuta zou aankopen want dit is te gemakkelijk.
Ik ben nog altijd ,tot op het heden , gelukkig dat ik deze munt erbij heb genomen ; daar deze sterk is gestegen.
Recent gelezen in de Tijd dat een strateeg, met kennis van zake , Mexico een goed land is om in te investeren.
Mvg
Filip
Alle veilige obligaties in Mexicaanse peso waren ,bij aankoop van deze valuta , met een zeer hoge coupon. Ik heb toen deze genomen met de laagste coupon rekening houdend met de jaarlijkse coupondatum .
Hoe zou jij deze valuta veilig belegd hebben ? Of een andere valuta met hoge rentes .
Liefst geen antwoord dat je nooit deze valuta zou aankopen want dit is te gemakkelijk.
Ik ben nog altijd ,tot op het heden , gelukkig dat ik deze munt erbij heb genomen ; daar deze sterk is gestegen.
Recent gelezen in de Tijd dat een strateeg, met kennis van zake , Mexico een goed land is om in te investeren.
Mvg
Filip