Staatsbon 2022
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbon 2022
Ik heb nog altijd fondsen, heel veel zelfs, maar wil ook nog wat anders. Dat is geen koerswijziging maar diversificatie.
Wat mij betreft zie je een staatsobligatie als deze beter als alternatief voor termijnrekeningen of zelfs spaarrekeningen dan diversificatie qua beleggingen.
Je kunt overigens nu al een BE staatsobligatie kopen, vervaldatum juni 2026, met een rendement na belastingen van 1,1% (transactiekost bij aankoop niet meegerekend).
Bijvoorbeeld BE0000337460.
Bijvoorbeeld BE0000337460.
Je kan ook EU000A3KNYF7 kopen.
EU 0% bond, noteert aan 93,83%. Vervalt 4 maart 2026.
https://www.bourse.lu/security/EU000A3KNYF7/333831
Houden tot vervaldag, gegarandeerd 6% nominale winst.
Beter dan zo een staatsbon als je t mij vraagt.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Suggesties zijn zeker welkom! Ik weet echter niet of het zo'n verschil maakt. Ik had het uiteraard om een geannualiseerd rendement van 1,1%, na belastingen. Nulcouponobligaties zijn fiscaal minder interessant omdat de meerwaarde (100-93.83) aan 30% belast wordt. Als wel een coupon uitgereikt wordt, blijft dit gedeelte onbelast (enkel de coupon en het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalinsgprijs wordt dan belast).RGiskard schreef: ↑29 augustus 2022, 20:19Je kan ook EU000A3KNYF7 kopen.
Als je iets grotere risico's niet schuwt, maar het toch bij overheidsobligaties wil houden: de volgende levert geannualiseerd netto 3,57% op: ROG3L3GMYYR6. Is nog net investment grade.
Is dat wel correct?pmu schreef: ↑29 augustus 2022, 20:29Nulcouponobligaties zijn fiscaal minder interessant omdat de meerwaarde (100-93.83) aan 30% belast wordt. Als wel een coupon uitgereikt wordt, blijft dit gedeelte onbelast (enkel de coupon en het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalinsgprijs wordt dan belast).RGiskard schreef: ↑29 augustus 2022, 20:19
Je kan ook EU000A3KNYF7 kopen.
Volgens mij is het verschil tussen de waarde op vervaldag (100) en de uitgifteprijs belastbaar.
Als je deze op de secundaire markt koopt terwijl die onder pari noteert, dan ben je op dat verschil (volgens mij) niet belast.
De uitgifteprijs van deze zerobond was 102.44. Volgens mij is hier geen enkele belasting op meerwaarde verschuldigd.
Disclaimer: ik ben geen fiscalist, ik kan ook mis zijn.
Zie ook het stukje over obligaties op https://www.tijd.be/ondernemen/financie ... 20317.html
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Ik denk dat je gelijk hebt, want ik vind het ook nergens terug. Vreemd dat ik dit ergens (verkeerdelijk?) door onthouden heb.RGiskard schreef: ↑30 augustus 2022, 08:58Is dat wel correct?pmu schreef: ↑29 augustus 2022, 20:29
Nulcouponobligaties zijn fiscaal minder interessant omdat de meerwaarde (100-93.83) aan 30% belast wordt. Als wel een coupon uitgereikt wordt, blijft dit gedeelte onbelast (enkel de coupon en het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalinsgprijs wordt dan belast).
Volgens mij is het verschil tussen de waarde op vervaldag (100) en de uitgifteprijs belastbaar.
Als je deze op de secundaire markt koopt terwijl die onder pari noteert, dan ben je op dat verschil (volgens mij) niet belast.
De uitgifteprijs van deze zerobond was 102.44. Volgens mij is hier geen enkele belasting op meerwaarde verschuldigd.
Disclaimer: ik ben geen fiscalist, ik kan ook mis zijn.
Zie ook het stukje over obligaties op https://www.tijd.be/ondernemen/financie ... 20317.html
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Niet dat ik tegen diversificatie ben, maar gewoon "iets anders erbij doen" om te diversifiëren, lijkt mij ook niet meteen de beste strategie.
Zie: https://www.oblis.be/nl/news/2022/08/30 ... ons-554074
Wat denk je over dat artikel als obligatie-belegger ?
Hoelang duurt het voor je account bijgewerkt is? Ik heb in het weekend ingetekend en via overschrijving betaald maar de betaling is nu, drie werkdagen later, nog niet verwerkt.Superspaarder schreef: ↑27 augustus 2022, 12:50 Via de dienst van grote boeken is de inschrijving heel eenvoudig. En gratis, geen kosten.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat mij betreft :Yaris schreef: ↑31 augustus 2022, 20:58Hoelang duurt het voor je account bijgewerkt is? Ik heb in het weekend ingetekend en via overschrijving betaald maar de betaling is nu, drie werkdagen later, nog niet verwerkt.Superspaarder schreef: ↑27 augustus 2022, 12:50 Via de dienst van grote boeken is de inschrijving heel eenvoudig. En gratis, geen kosten.
- Intekening en betaling op 27 augustus. Ik heb ook een bevestigingsmail ontvangen.
- Zienbaar vandaag op internet : "geen enkele levende intekening" !!!!!
Just wait and see...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Dat klopt ja. Op zerobond betaal je op vervaldag roerende voorheffing op de meerwaarde tussen uitgifte en verval datum. Normaal worden zerobonds ver onder pari uitgegeven, de rente over de totale looptijd is immers verrekent in de uitgifteprijs. In het uitzonderlijke geval dat ze aan of boven pari uitgegeven is, betaal je uiteraard geen RV, er is dan geen meerwaarde. Bij de aankoop op de secundaire markt dien je er rekening mee te houden dat er op het eind RV over de meerwaarde tussen uitgifte en einde looptijd te betalen is, wakker zijn met andere woorden.RGiskard schreef: ↑30 augustus 2022, 08:58Is dat wel correct?pmu schreef: ↑29 augustus 2022, 20:29
Nulcouponobligaties zijn fiscaal minder interessant omdat de meerwaarde (100-93.83) aan 30% belast wordt. Als wel een coupon uitgereikt wordt, blijft dit gedeelte onbelast (enkel de coupon en het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalinsgprijs wordt dan belast).
Ik heb bij deze uitgifte niet ingeschreven omdat de rentes aan het stijgen zijn. De OLO rente op 10 jaar noteert vandaag op 2.238%. Dat is een pak hoger dan deze staatsbon.
Ik kijk uit naar de staatsbons van december.
Ik kijk uit naar de staatsbons van december.
Is er dan een reden waarom je niet gewoon de OLO koopt? Ga je ervan uit dat de rente nog meer zal stijgen dan beleggers collectief verwachten?
Ik kijk ook uit naar de staatsbon van december. En die van maart 2023, juni enzovoort. Maar ondertussen brengt het geld waarmee ik op de huidige staatsbon ingetekend heb al meer op dan op een spaarrekening.