Staatsbon 2022
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Staatsbon 2022
Ja, ik ben ook "titularis" geworden...Superspaarder schreef: ↑1 september 2022, 08:46Wat mij betreft :
- Intekening en betaling op 27 augustus. Ik heb ook een bevestigingsmail ontvangen.
- Zienbaar vandaag op internet : "geen enkele levende intekening" !!!!!
Just wait and see...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Proficiat, feestje
Da's dus een kleine week?
In den tijd van de brief was dat op 28 mei de aanvraag opsturen (en het bedrag via overschrijving overmaken) en op 21 juni het document van de dienst van de grootboeken in de bus krijgen...
Ze sturen je wel onmiddelijk een bevestiging van inschrijving via mail. Misschien dat ze de betalingen pas controleren na het einde van de inschrijvingsperiode.
Kingdom of Belgium 0,35% 22/06/2032, 8 maanden geleden uitgegeven en inmiddels te koop tegen 82% van de nominale waarde en biedt een jaarlijks rendement van 2,30%.
Mooi alternatief voor cash ?
Mooi alternatief voor cash ?
Nee wat mij betreft, looptijd te lang en deze gaat sowieso nog goedkoper worden, rente stijgingen zijn nog lang niet achter de rug in Europa en België loopt met zijn begrotingstekorten en schulden niveau meer risico op nog hogere rentes voor nieuwe schulduitgaves.
Alternatief voor cash weet ik niet, Als de ECB de rente nog enkele malen optrekt zal deze nog lager gaan en als je dan tussentijds je cash nodig hebt verlies je.
Maar toch zeker een alternatief voor een termijnrekening op 9 of 10 jaar? Aangezien er op de meerwaarde binnen 9 jaar geen RV verschuldigd is, of vergis ik mij.
Maar toch zeker een alternatief voor een termijnrekening op 9 of 10 jaar? Aangezien er op de meerwaarde binnen 9 jaar geen RV verschuldigd is, of vergis ik mij.
-
- Verbannen Gebruiker
RV is steeds verschuldigd. Enkel voor levensverzekering met garantie is er geen RV na meer dan 8 jaar.
RV is verschuldigd, ja, maar toch enkel op de 0.35% coupons, niet op de meerwaarde bij maturiteit (82% - > 100% = 21.95%).
-
- Verbannen Gebruiker
Dat klopt.
Extra commentaar: sinds de stijging van de rentevoeten zijn er hogere coupons. Voor die hogere coupons kan de RV wel een grote rol spelen. Zeker als je obligaties koopt net voor de coupon: je betaalt de RV op de hele coupon, ook al krijg je maar enkele dagen rente op de coupon. Al is "groot" relatief. Bij 3% coupon betaal je 0,9% RV. Maar alle kleine beetjes helpen.
Is er een website waar je via een overzicht deze bonds kan opvolgen?
(Spaargids.be)Geïnteresseerde spaarders kunnen tussen 24 november en 2 december 2022 opnieuw inschrijven op staatsbons. Er zijn twee uitgiften: een bon op vijf jaar met een rente van 2% bruto en een bon op tien jaar met een rente van 2,40% bruto.
De nieuwe staatsbons zijn het bewijs dat de rente in de lift zit. Het is geleden van 2013 dat er nog staatsbons werden uitgegeven met een opbrengst van minstens 2%.
Deze rentes lijken mij marktconform. Afwachten wat de uitgifteprijs wordt.
Ik stel vast dat de (groot)banken niet meer geinteresseerd zijn om termijnrekeningen te verkopen. Ze verdienen natuurlik veel meer met de verkoop van hun huisfondsen.
Ik stel vast dat de (groot)banken niet meer geinteresseerd zijn om termijnrekeningen te verkopen. Ze verdienen natuurlik veel meer met de verkoop van hun huisfondsen.
Is het niet strikt beter bijna om obligaties te kopen in plaats van deze staatsbon? (omdat je geen RV betaalt op 0%coupon?)
In principe gewoon 100. Banken krijgen wel een vergoeding voor de distributie van deze obligaties, maar daar heb je als klant niets mee te maken.