Staatsbon 2022
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbon 2022
De kasbon/termijnrekeningen zijn stijgende.
Kasbon bij DB op 10jaar staat aan 1,55% (als alternatief voor de staatsbon)
Kasbon bij DB op 10jaar staat aan 1,55% (als alternatief voor de staatsbon)
Het tweede, er zijn geen bewaarkosten.
Is idd iets ok rekening mee te houden. Maar een dergelijk product zou ik persoonlijk sowieso tot eindvervaldag houden.B7H4long schreef: ↑21 mei 2022, 20:42 Ik zag ook:
"Deze obligatie wordt niet genoteerd op een gereglementeerde markt." > dus weinig mogelijkheid om vroeger te verkopen aan een faire prijs.
Emittent: "Belfius Financing Company SA, opgericht naar Luxemburgs recht en een 100%-dochter van Belfius Bank NV."
Over emmitent/garant heb ik geen onderbouwde mening, maar mijn buikgevoel zegt dat dit wel een courante/betrouwbare constructie lijkt.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
+ 1
Staatsbon - 5 jaar :
- Opbrengst = 0,49% netto
- Gratis via de Dienst van de Grootboeken
- Belgische Staat
Kasbon Deutsche Bank - 5 jaar :
- Opbrengst = 0,81% netto
- Misschien 12 EUR per jaar (bewaarkosten)
- Duitse beschermingsfonds
Persoonlijk kies ik voor de tweede voor de vaste rente deel van mijn Bogleheads portfolio.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Ik snap de hype hier toch niet.
Voor het rendement moet je het niet doen, je kan je geld bijna beter op een spaarrekening laten staan.
En als je het toch zoveel jaar kan missen, brengt een TAK21 met winstdeelname netto nog altijd meer op. Er zijn er genoeg op de markt met 0% instapkosten momenteel.
Voor het rendement moet je het niet doen, je kan je geld bijna beter op een spaarrekening laten staan.
En als je het toch zoveel jaar kan missen, brengt een TAK21 met winstdeelname netto nog altijd meer op. Er zijn er genoeg op de markt met 0% instapkosten momenteel.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Geen hype, zeker. Maar :Bae1 schreef: ↑22 mei 2022, 08:43 Ik snap de hype hier toch niet.
- spaarrekening : 0,11% < 0,49% (staatsbon) < 0,81 % (DB kasbon). Spaarrekening bij Santander al "vol".
- Tak21 : 5 jaar bon korter dan 8 jaar verzekering ; de winstdeelname met verzekering is hypothetisch ; en ook de 2% taks op verzekering niet vergeten.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Oké als je zoveel cash hebt dat Santander al "vol" is, wel zeer specifieke situatie durf ik zeggen.Superspaarder schreef: ↑22 mei 2022, 09:27 - spaarrekening : 0,11% < 0,49% (staatsbon) < 0,81 % (DB kasbon). Spaarrekening bij Santander al "vol".
Inderdaad, de 2% taks is zeker niet onbelangrijk. Maaaar de 30%RV valt weg en je bent vrij na 8jaar om het geld te laten staan. Voor je kas- of staatsbon zal je moeten zoeken naar een alternatief. Ook gegarandeerd nettorendement van ~0,80%, en met de (hypothetische) winstdeelname zit je snel aan ~1,40% of meer, netto.Superspaarder schreef: ↑22 mei 2022, 09:27 - Tak21 : 5 jaar bon korter dan 8 jaar verzekering ; de winstdeelname met verzekering is hypothetisch ; en ook de 2% taks op verzekering niet vergeten.
Diegenen die hier hun tips voor 'betere beleggingen' komen aanbevelen, bedoelen dit vast wel goed.
Maar denken jullie niet, dat een topic met als titel "Staatsbon 2022" voornamelijk bezocht wordt door spaarders die om-welke-redenen-dan-ook, effectief in staatsbons geïnteresseerd zijn?
Als ze op zoek waren naar andere en/of betere investeringen, dan zouden ze daar al lang zélf naar gezocht hebben (op
spaargids.be of eventueel elders).
Maar denken jullie niet, dat een topic met als titel "Staatsbon 2022" voornamelijk bezocht wordt door spaarders die om-welke-redenen-dan-ook, effectief in staatsbons geïnteresseerd zijn?
Als ze op zoek waren naar andere en/of betere investeringen, dan zouden ze daar al lang zélf naar gezocht hebben (op
spaargids.be of eventueel elders).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Omdat jij niet zoveel spaargeld hebt, is dat een "zeer specifieke situatie" ?
Denk je dat Santander de "Vision Max" spaarrekening heeft bedacht voor een paar toevallige enkelingen ?
Die bewaarkosten dat is toch pure diefstal.
Bewaarkosten bestaan reeds heel lang maar sinds het afschaffen van papieren effekten en er alleen nog digitale effekten bestaan heeft de bank geen kosten voor bewaring meer.
Vroeger waren bewaarkosten gerechtvaardigd want het behandelen van effekten vroeg heel wat personeel.
Verkoop en aankoop van effekten vroeg heel wat werk voor de bank , en ook het knippen van de coupons vroeg veel tijd.
Maar al die kosten bestaan niet meer en toch blijft men bewaarkosten vragen !
Bewaarkosten bestaan reeds heel lang maar sinds het afschaffen van papieren effekten en er alleen nog digitale effekten bestaan heeft de bank geen kosten voor bewaring meer.
Vroeger waren bewaarkosten gerechtvaardigd want het behandelen van effekten vroeg heel wat personeel.
Verkoop en aankoop van effekten vroeg heel wat werk voor de bank , en ook het knippen van de coupons vroeg veel tijd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En de systemen die dat nu allemaal doen komen gratis uit de lucht vallen of zo ?kaohsiung schreef: ↑22 mei 2022, 12:30 Die bewaarkosten dat is toch pure diefstal.
Als je geen bewaarkosten betaalt, dan betaal je het wel op een andere manier hoor.
Maar natuurlijk is het wel nuttig om te bekijken welke kostenstructuur voor jou het interessants is.
Bedankt voor de reality check dat ik een arme sukkelaar ben tegenover de vele rijke stinkerds
Computers moeten aangekocht worden en software moet ontwikkeld worden en aangepast telkens de wetgeving wijzigt. Klanten eisen een gemakkelijke, snelle, veilige en betrouwbare banking software. Het is niet omdat het met de computer gebeurt dat het niets kost of geen geld gevraagd voor mag worden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- VIP member
- Contacteer:
De verwachting is dat de rente over vijf jaar (een pak?) hoger is dan nu. Wat zou er dan fout zijn aan alles nu op een spaarrekening of zichtrekening in valuta te laten staan en over een paar jaar Staatsbons/termijnrekeningen te kunnen afsluiten tegen waarschijnlijk veel hogere interesten?
De verwachting is ingebouwd in de huidige rentes van de staatsbons en kasbons, daarom dat je meer krijgt op 5 jaar en 10 jaar.Sebastiaan1985 schreef: ↑22 mei 2022, 13:10 De verwachting is dat de rente over vijf jaar (een pak?) hoger is dan nu. Wat zou er dan fout zijn aan alles nu op een spaarrekening of zichtrekening in valuta te laten staan en over een paar jaar Staatsbons/termijnrekeningen te kunnen afsluiten tegen waarschijnlijk veel hogere interesten?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.