Staatsbon 2022
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbon 2022
Dat noem ik dus geen rendement. Negatieve winst is voor mij verlies.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Het is de bedoeling dat een veilige belegging (met behoud van de inleg) vergeleken wordt met een andere veilige belegging.
Bijgevolg dienen staatsbons niet vergeleken te worden met beleggingen waarbij het risico bestaat op geheel of gedeeltelijk verlies van de oorspronkelijke investering.
@ Gudrun, je hoeft dus geen moeite te doen om hier uit te leggen wat inflatie is:
wie bewust voor staatsbons kiest heeft daar geen boodschap aan en doet dit om heel andere redenen dan jouw stelling.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Persoonlijk heb ik gekozen :
- Staatsbon 5 (vijf) jaar : 0,49% netto
- Deutsche Bank kasbon 2 (twee) jaar : 0,50% netto
- Staatsbon 5 (vijf) jaar : 0,49% netto
- Deutsche Bank kasbon 2 (twee) jaar : 0,50% netto
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
En wat zijn dan die redenen?
Met een diep negatief reeel rendement PLUS de illiquiditeit van je investering verlies je gegarandeerd. Cash heeft een reeel rendement dat nagenoeg gelijk is, maar heeft wel de eigenschap van liquiditeit.
Hoe zouden de persoonlijke redenen van andere spaarders (voor hun aankoop van staatsbons) kunnen weerlegd zijn
Het enige wat er kan gedaan worden is de eigen redenen, om er geen te willen kopen, laten kennen (en meningen verschillen nu eenmaal!)
Hier stopt deze zinloze 'discussie' voor mijn part. Niemand kan anderen overtuigen voor zoïets persoonlijks.
Voor mijzelf heb ik besloten om er dit jaar geen te kopen, omdat mijn budget momenteel niet toelaat om verdere investeringen te doen.
TAV geïnteresseerden: morgen is het de laatste dag.
Wat weerlegd is, is de validiteit van de argumenten die aangehaald worden om die persoonlijke doelen te bereiken. Wanneer iemand mij zou weggen: "Ik wil graag mijn geld voor x jaar vastzetten en daarbij zeker zijn om minstens 5% koopkracht te verliezen", wel, DIE persoon heeft nog een geldige reden.
De Leterme-bon kon je na 3 maand al verkopen op de 2de handsmarkt voor een bedrag dat groter was dan het gegarandeerde rendement. Je deed er voordeel bij door de bon te verkopen en het geld op je spaarboekje te zetten aan een LAGERE rente. Hoe contra-intuitief het ook lijkt, cijfers liegen niet. Maar in dat scenario zullen we deze keer niet terecht komen. Tenzij de rente echt zou kelderen tot ongeziene niveaus (per definitie negatief).
Ter info: de inflatie is verder doorgestegen naar meer dan 8%. Zelfs al zou je ervan uitgaan dat over 6 maand de inflatie plots ineenzakt, reken maar eens uit hoe veel die moet zakken om nog maar gewoon je koopkracht terug te krijgen op het einde van de rit. Ik kan alleen maar mijn best doen om mensen te behoeden voor het maken van dure fouten.
Je bent terug aan het doorbomen over de inflatie, iedereen die de staatsbon koopt zal wel zijn redenen hebben.Gudrun schreef: ↑2 juni 2022, 13:25Wat weerlegd is, is de validiteit van de argumenten die aangehaald worden om die persoonlijke doelen te bereiken. Wanneer iemand mij zou weggen: "Ik wil graag mijn geld voor x jaar vastzetten en daarbij zeker zijn om minstens 5% koopkracht te verliezen", wel, DIE persoon heeft nog een geldige reden.
De Leterme-bon kon je na 3 maand al verkopen op de 2de handsmarkt voor een bedrag dat groter was dan het gegarandeerde rendement. Je deed er voordeel bij door de bon te verkopen en het geld op je spaarboekje te zetten aan een LAGERE rente. Hoe contra-intuitief het ook lijkt, cijfers liegen niet. Maar in dat scenario zullen we deze keer niet terecht komen. Tenzij de rente echt zou kelderen tot ongeziene niveaus (per definitie negatief).
Ter info: de inflatie is verder doorgestegen naar meer dan 8%. Zelfs al zou je ervan uitgaan dat over 6 maand de inflatie plots ineenzakt, reken maar eens uit hoe veel die moet zakken om nog maar gewoon je koopkracht terug te krijgen op het einde van de rit. Ik kan alleen maar mijn best doen om mensen te behoeden voor het maken van dure fouten.
Mijn reden is veiligheid en spreiding, ik heb genoeg op mijn spaarrekeningen staan en mijn aandelen/etf-potje zit vol.
Trouwens wie de Letermebon kocht in december 2011 wist niet dat ze deze gingen terug kunnen verkopen na 3 maand.
Ik vraag me nu wel af welke beleggingen je hebt?
Er is een netto nominaal rendement. Het rendement van de staatsbon is in overeenstemming met de markt, de economie en het risico.
Of er een netto reel rendement zal zij kan je vandaag niet weten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Maar inflatie is een reëel iets, niet iets om af te doen als onbelangrijk.Jintro schreef: ↑2 juni 2022, 14:08 Je bent terug aan het doorbomen over de inflatie, iedereen die de staatsbon koopt zal wel zijn redenen hebben.
Mijn reden is veiligheid en spreiding, ik heb genoeg op mijn spaarrekeningen staan en mijn aandelen/etf-potje zit vol.
Trouwens wie de Letermebon kocht in december 2011 wist niet dat ze deze gingen terug kunnen verkopen na 3 maand.
- Veiligheid? De garantie om koopkracht te verliezen en gedurende de looptijd met een onverkoopbaar financieel instrument opgescheept zitten, hoe kun je dat veilig noemen?
- Spreiding? Spreiden is goed wanneer je risico daardoor afneemt. Niet wanneer je risico toeneemt.
Het overgrote deel in een goeie indextracker. Aangevuld met wat holdings, en een klein aantal individuele aandelen. Behalve mijn beleggingen heb ik nog een deel cash dat op elk ogenblik aan het werk gezet kan worden. Ik heb geen obligaties of gestructureerde producten.
Ik snap natuurlijk WEL je probleem he. Je hebt "teveel" cash en zou dat graag laten renderen. Dat is begrijpelijk. Maar dat wil nog niet zeggen dat je ook verplicht bent om instrumenten aan te kopen. Vaste asset-allocations vind ik daarom onzin. Ik houd ook liefst zo min mogelijk cash aan, maar ik heb voldoende geduld om goeie kansen af te wachten en dan pas toe te slaan.
Voor geld dat ik in de looptijd van die staatsbon niet nodig zou hebben zou ik sowieso voor aandelen kiezen. Geld dat ik 5 jaar kan missen, kan ik ook 10 jaar missen. En ik denk dat de kans reeel is dat de beurs over 10 jaar hoger staat dan vandaag.
Met zekerheid kun je dat niet zeggen, dat is waar. Maar we moeten op korte tijd van hoge inflatie naar deflatie gaan wil je een rendement kunnen halen gelijk aan 0. Die kansen liggen nu eenmaal slecht.
Bij de keuze van een belegging zijn er nog andere elementen die meespelen dan inflatie en rendement zoals veiligheid, diversificatie en liquiditeit.