Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Ik snap niet dat er daar mensen blij mee zijn. Het netto-rendement (na aftrek van inflatie) is niet nul maar negatief.
Ik ben daar zeer blij mee. Waarom altijd dat streven naar meer en meer ?
Ik ben ook blij met mijn staatsbon die 2,81% netto geeft. Om de inflatie tegen te gaan kun je consuminderen.
Ja. Dan moet je een mail sturen. Het mag raar klinken maar er zijn mensen zoals ik die een staatsbon kopen met de bedoeling ieder jaar de rente op te strijken en hem tot het einde bij te houden.
PS: geen slecht woord over de jaren 80. Dat waren de mooiste jaren in mijn leven.
Dat is niet raar. Maar zelfs in dat scenario kan het gewoon opportuun zijn om de obligatie halverwege te verkopen en zelfs te herbeleggen aan een lagere rente, hoe vreemd dat ook mag lijken. De staatsbon niet kunnen verkopen is gewoon een nadeel dat je niets oplevert. Maar goed. Je kunt us een e-mail sturen. Hopelijk is er ook personeel voorhanden om die e-mail te lezen en te behandelen.
Dit zijn de Belgische OLO rates vandaag.
De intrest van de staatsbon zal hier niet veel van afwijken op de dag van uitgifte.
https://www.worldgovernmentbonds.com/country/belgium/
De intrest van de staatsbon zal hier niet veel van afwijken op de dag van uitgifte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
De rente op zo'n staatsbon is wel typisch iets lager omdat de overheid een commissie aan de verstrekkende banken dient te betalen. Voor de eenjarige staatsbon was die commissie bijvoorbeeld 0,10% tot 0,30%. Het brutorendement was destijds 3,30%, terwijl op eenjarige OLO's toen zo'n 3,50% te halen was.B7H4long schreef: ↑14 november 2023, 10:10 Dit zijn de Belgische OLO rates vandaag.
Worden sommigen dat niet beu om zich altijd weer blind te staren op de inflatie? Dat is iets wat altijd al bestaan heeft! Ook in tijden van hoge rentes wisten wij dat we ná X aantal jaren niet meer dezelfde aankopen konden doen met onze spaarboekjes.
Wat de staatsbon betreft: veel mensen zijn tevreden met een matige opbrengst die gepaard gaat met zekerheid en veiligheid.
Wat de staatsbon betreft: veel mensen zijn tevreden met een matige opbrengst die gepaard gaat met zekerheid en veiligheid.
correct.pmu schreef: ↑14 november 2023, 10:17De rente op zo'n staatsbon is wel typisch iets lager omdat de overheid een commissie aan de verstrekkende banken dient te betalen. Voor de eenjarige staatsbon was die commissie bijvoorbeeld 0,10% tot 0,30%. Het brutorendement was destijds 3,30%, terwijl op eenjarige OLO's toen zo'n 3,50% te halen was.B7H4long schreef: ↑14 november 2023, 10:10 Dit zijn de Belgische OLO rates vandaag.
je kan dus een nieuwe staatsbon kopen - met een iets lagere (bruto) rendement - en een commissie voor de bank;
of je kan dus een bestaande staatsbon overkopen - met een iets hogere (bruto) rendement - en een transactiekost voor de bank.
Nu het (bruto) rendement zegt niet alles. Van dit rendement moet je nog de roerende voorheffing op de coupon aftrekken. Dit kan 30, 15 of 0% zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het feit dat je blijft volhouden dat er een matige opbrengst is, veroorzaakt de noodzaak om steeds opnieuw over inflatie te beginnen.Nefertari schreef: ↑14 november 2023, 10:48 Worden sommigen dat niet beu om zich altijd weer blind te staren op de inflatie? Dat is iets wat altijd al bestaan heeft! Ook in tijden van hoge rentes wisten wij dat we ná X aantal jaren niet meer dezelfde aankopen konden doen met onze spaarboekjes.
Er is geen matige opbrengst, er is een beperkt verlies. Van zodra je zegt dat dat hetgeen is waar je tevreden mee bent kunnen we ophouden over inflatie. De waarde van geld is nu eenmaal niet constant. 1000 eur in de hand volgend jaar is niet hetzelfde als 1000 eur in de hand vandaag.
Beste Nefertari,
wat denk je trouwens van de zelfstandigen die hun winkeltje hebben verkocht en van de opbrengst moeten leven?
Dat zijn er, nu de middenstand weg valt, meer dan je denkt.
Moeten die ook tevreden zijn met een lage rente en hoge inflatie?
wat denk je trouwens van de zelfstandigen die hun winkeltje hebben verkocht en van de opbrengst moeten leven?
Dat zijn er, nu de middenstand weg valt, meer dan je denkt.
Moeten die ook tevreden zijn met een lage rente en hoge inflatie?
Ik zou denken dat renteniers hun planning gemaakt hebben met verschillende scenarios in gedachte, en dat een scenario met lage rente en hoge inflatie een van de voorziene scenarios is.
Inflatie geldt voor iedereen, voor elke belegging en voor elke euro. Een belegging beoordelen in functie van de inflatie is zinloos, je kiest een belegging in functie van gewenst risico en verwachte opbrengst, of ze daarbij wel of niet de toekomstige inflatie zal kloppen is van ondergeschikt belang. Een staatsbon kies je hoofdzakelijk voor het zeer laag risico en de meer opbrengst tov cash of een spaarrekening, zeker niet om de toekomstige inflatie te kloppen, wie weet trouwens hoeveel de inflatie zal bedragen over de komende 1, 3, 5, of 10 jaar?
I.d.d.,bij deflatie zou je dan tevreden moetenvortex schreef: ↑14 november 2023, 17:30Inflatie geldt voor iedereen, voor elke belegging en voor elke euro. Een belegging beoordelen in functie van de inflatie is zinloos, je kiest een belegging in functie van gewenst risico en verwachte opbrengst, of ze daarbij wel of niet de toekomstige inflatie zal kloppen is van ondergeschikt belang. Een staatsbon kies je hoofdzakelijk voor het zeer laag risico en de meer opbrengst tov cash of een spaarrekening, zeker niet om de toekomstige inflatie te kloppen, wie weet trouwens hoeveel de inflatie zal bedragen over de komende 1, 3, 5, of 10 jaar?
zijn met bijv. 0% rendement...