Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Oeps, wij wijken weer af van het thema. On topic please
Nu we allen weten dat het blijkbaar toch serieus bedoeld is: wie zijn geld niet belegt in de Staatsbon maar in een of ander spaar- of beleggingsinstrument moet zich dus moreel schuldig voelen aan de steeds groter wordende staatsschuldm-peeters schreef:LOL Ik veronderstel dat jouw reactie cynisch bedoeld is LOL
Maar voor het geval je het toch echt meent: waarom zou ik me schuldig moeten voelen als ik niet inteken op de Staatsbon? Omdat ik mijn spaargeld niet afgeef aan een lage opbrengst? Moeten alle Belgen die samen voor honderden miljarden euro’s aan spaartegoeden hebben zich dan ook niet schuldig voelen?
m-peeters schreef: ↑1 december 2023, 21:51Nu we allen weten dat het blijkbaar toch serieus bedoeld is: wie zijn geld niet belegt in de Staatsbon maar in een of ander spaar- of beleggingsinstrument moet zich dus moreel schuldig voelen aan de steeds groter wordende staatsschuldm-peeters schreef:
LOL Ik veronderstel dat jouw reactie cynisch bedoeld is LOL
Maar voor het geval je het toch echt meent: waarom zou ik me schuldig moeten voelen als ik niet inteken op de Staatsbon? Omdat ik mijn spaargeld niet afgeef aan een lage opbrengst? Moeten alle Belgen die samen voor honderden miljarden euro’s aan spaartegoeden hebben zich dan ook niet schuldig voelen?
De tijd zal het uitwijzen. Dit kan zo niet verdergaan. De "uitdagingen" die wij zullen moeten aangaan, zijn enorm.
Intussen komen de eerste resultaten binnen van het “succes” van de nieuwe staatsbons …
Nieuwe staatsbons niet zo populair als vorige: zwakke start op eerste inschrijvingsdag
De nieuwe staatsbons met een looptijd van 5 of 8 jaar die minister Van Peteghem eerder deze maand voorstelde, zijn niet zo populair als de vorige staatsbon op één jaar. Op de eerste dag van de inschrijvingsperiode is er voor amper 5,3 miljoen euro ingetekend, terwijl bij de vorige staatsbon de kaap van 1 miljard euro op de eerste dag werd overschreden.
Nieuwe staatsbons niet zo populair als vorige: zwakke start op eerste inschrijvingsdag
De nieuwe staatsbons met een looptijd van 5 of 8 jaar die minister Van Peteghem eerder deze maand voorstelde, zijn niet zo populair als de vorige staatsbon op één jaar. Op de eerste dag van de inschrijvingsperiode is er voor amper 5,3 miljoen euro ingetekend, terwijl bij de vorige staatsbon de kaap van 1 miljard euro op de eerste dag werd overschreden.
m-peeters schreef: ↑1 december 2023, 22:03 Intussen komen de eerste resultaten binnen van het “succes” van de nieuwe staatsbons …
Wie schrijft in op deze bon? Zulke termijnen??? Help mij eventjes.
Mensen die dalende rentes verwachten en bijgevolg kiezen voor zekerheid, bijvoorbeeld.Sammy2 schreef: ↑1 december 2023, 22:12m-peeters schreef: ↑1 december 2023, 22:03 Intussen komen de eerste resultaten binnen van het “succes” van de nieuwe staatsbons …
Wie schrijft in op deze bon? Zulke termijnen??? Help mij eventjes.
Ik overweeg om in te schrijven voor een symbolische 50 euro als steunbetuiging voor de heer minister Vincent VP.
Ieder zijn/haar keuze waar hij/zij zich goed/veilig bij voelt. Als je bij voorbaat de buitenlandse online banken om God weet welke reden (?) al uitsluit, dan hou je natuurlijk niet veel en meestal minder aantrekkelijke keuzes over (axa, crelan, beperkt aanbod bij argenta, grootbanken?)pmu schreef: ↑1 december 2023, 19:14 Je haalt hier allemaal buitenlandse onlinebanken aan waar de gemiddelde spaarder nooit z'n geld zou durven parkeren. En ikzelf eerlijk gezegd ook niet voor bedragen (ver) boven de €100.000. De enige klassieke Belgische bank met een goed aanbod aan termijnrekeningen is op dit moment Europabank.
Wat de rest betreft, ik zou alleszins nooit mijn geld onherroepelijk vast zetten voor 5 tot 8 jaar tegen dezelfde rente als een vrij te verkopen staatsbon. Dat jij dat "pas ingewikkeld" vind, zegt misschien meer over jou dan over de aantrekkelijke eigenschappen van een obligatie. Allicht kan men je in je bankkantoor wel helpen als je de simpele vraag stelt: "ik wil mijn staatsbon verkopen".
Mijn keuze voor termijnrekeningen heeft me in het verleden intresten aan een brutorente van 4,5 % opgeleverd (termijnrekeningen met duurtijd van 10 jaar zowel bij NIBC als Fortuneo destijds) waarbij de eindvervaldag in 2021 of 2022 viel, toen de rentes op spaarrekeningen en op nieuwe termijnrekeningen al enkele jaren op bodemkoers zaten (niet veel meer dan 0%).
En zoals ik al aangaf: er is thans genoeg aanbod qua vlot online aan hogere rentes (vergeleken met de huidige staatsbons) te openen termijnrekeningen om bij elk van die banken onder de € 100.000 te blijven. Bovendien, nog een pluspunt thans voor termijnrekeningen tegenover uitgifte staatsbons: slechts 2 mogelijke termijnen voor de staatsbons (5 en 8 jaar), terwijl er momenteel een zeer uitgebreid aanbod aan termijnrekeningen met goede rentes is, van 3 maanden tot 8 jaar (zie overzicht hier op spaargids)
Het zou inderdaad wel eens interessant zijn te zien hoe de 100den miljoenen verdeeld zijn.Sammy2 schreef: ↑1 december 2023, 20:15m-peeters schreef: ↑1 december 2023, 20:09
Het gaat om “alle Belgen samen”: welk woord begrijp je daar niet van?
En die “honderden” miljarden euro’s aan spaartegoeden, is dat iets wat je nog niet wist?
https://www.demorgen.be/snelnieuws/voor ... ~befe2a27/
Voor het eerst sinds januari weer meer geld op spaarboekjes: in totaal hebben Belgen 300 miljard euro op spaarrekeningen staan. Het totale bedrag op Belgische gereglementeerde spaarrekeningen is in mei weer boven de 300 miljard euro gestegen. Dat blijkt uit de gegevens van de Nationale Bank.
Ik wil cijfers zien waar die bedragen gehuisvest zijn; opgesplitst per gemeenschap; en per provincie. En dan had ik graag het gemiddelde bedrag per inwoner; in deze bedoelde gemeenschappen. Zorg jij daarvoor? ps En het cijfer van "honderden" miljarden eens volledig uitgeklaard. Dank U.
Zelf weet ik wat ik op mijn spaarrekening staan heb, van mijn kleine kids en van mijn ouders. Verder van niemand. Ik vermoed dus dat wij het gemiddelde naar beneden halen....
Is dat een gemiddelde dat door een aantal excessen stevig omhoog is gegaan ?
Cijfers per regio / provincie.... ook al is het anoniem, weet ik niet of de banken die zomaar te grabbel zullen gooien