Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Of de banken kunnen hun geld uitlenen aan andere banken aan de Euribor tarieven:
Op verschillende termijnen:
Die staatsbon mikt op spaarders en niet op doorwinterde beleggers zoals hier op spaargids. Spaarders die voor het ogenblik enkel spaarrekeningen, een pensioenspaarrekening en (eventueel) tak21 en tak23 verzekeringen hebben. Met de staatsbon kunnen ze via hun vertrouwde bank intekenen en toch een hoger rendement halen op 1 jaar dan via hun spaarrekening.jos48 schreef: ↑9 augustus 2023, 23:18 Van Peteghem stelde dat de netto-rente van de staatsbon mogelijks 2,74% zou zijn.
Wat is er dan interessant aan die staatsbon op 1 jaar?
Mijns inziens zijn er ook obligaties (met een investment grade) met een looptijd van 1 jaar en een netto-rente hoger dan 2,74% nog te koop.
Of zie ik het verkeerd?
Volgens hun tarieflijst zouden er bij Argenta geen bewaarlonen zijn voor deze staatsbon. Klopt dat?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volgens mij verkoopt Argenta gewoon geen Staatsbons.
Koop de staatsbon bij de dienst van de Grootboeken. Ik ben daar ook terechtgekomen omdat je bij KBC niet online kon intekenen. Je moest een afspraak maken op kantoor.
In de tarieflijst (https://www.argenta.be/content/dam/arge ... flijst.pdf)Volgens mij verkoopt Argenta gewoon geen Staatsbons.
op blz 13 staan Belgische staatsbons wel vermeld en men zou het kunnen aankopen aan uitgifteprijs, er zou dus geen instapkost zijn.
Blijkbaar kan je daar terecht.
-
- Hero Member
- Contacteer:
In de Lijst van de Plaatsende Instellingen staat Argenta niet bij.
Bedankt, had ik niet gezien.
Hoe zeker is het dat er in december weer zo'n bon komt en zal dat met dezelfde rente zijn?
Ik was van plan om in te tekenen op de bon van september maar dan verlies ik wel een deel getrouwheidsintrest op het geld dat ik daarvoor zou gebruiken. Door de grotere opbrengst van de staatsbon zou ik het toch afhalen. Maar begin november is de getrouwheid verworven dus dan zou die bon van december ideaal zijn.
Ik was van plan om in te tekenen op de bon van september maar dan verlies ik wel een deel getrouwheidsintrest op het geld dat ik daarvoor zou gebruiken. Door de grotere opbrengst van de staatsbon zou ik het toch afhalen. Maar begin november is de getrouwheid verworven dus dan zou die bon van december ideaal zijn.
Keytrade ook mogelijk?
voor allen die niet op een link kunnen clicken:
Plaatsende instellingen thans goedgekeurd door de Minister van Financiën voor de plaatsing van de Staatsbons :
BANK DEGROOF PETERCAM
BELFIUS BANK
BEOBANK
BNP PARIBAS FORTIS
BPOST BANK
CRELAN
DEUTSCHE BANK
ING Belgium
KBC
LELEUX ASSOCIATED BROKERS
VAN DE PUT & CO
VDK SPAARBANK
en anders nog via het grootboek
En daarna op de secundaire markt.
Plaatsende instellingen thans goedgekeurd door de Minister van Financiën voor de plaatsing van de Staatsbons :
BANK DEGROOF PETERCAM
BELFIUS BANK
BEOBANK
BNP PARIBAS FORTIS
BPOST BANK
CRELAN
DEUTSCHE BANK
ING Belgium
KBC
LELEUX ASSOCIATED BROKERS
VAN DE PUT & CO
VDK SPAARBANK
en anders nog via het grootboek
En daarna op de secundaire markt.
Laatst gewijzigd door Jamesken op 10 augustus 2023, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Kan je via het grootboek de staatsbon verkopen op de secundaire markt?jeanke01 schreef: ↑9 augustus 2023, 20:33 Niet echt nadelen. Je moet apart geld overschrijven in plaats van in je vertrouwde bankomgeving een order plaatsen, het komt niet bij je overzicht van je financiën van je bank en als de bank promo voert zal dit allicht naar de eigen bankomgeving als aankoopkanaal leiden.
Voor jou en mij zijn dit waarschijnlijk non-issues maar voor vele brave huisvaders waarschijnlijk niet?
Dat lijkt mij een klein nadeel te zijn. meer gedoe maar het lijkt mij mogelijk om te verkopen:
Verkoop en overdracht
Het is altijd mogelijk om een effect te transfereren of om een effect, aangehouden op de dienst van de Grootboeken, te verkopen. Daarvoor neemt u contact via e-mail: bonds@debtagency.be
Laatst gewijzigd door Jamesken op 10 augustus 2023, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.