Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Gewoon
- fiscaal voordeel op spaarboekjes vervangen door een forfait vrijstelling roerende voorheffing op alle spaarproducten. Bvb eerste 1000 eur roerende inkomsten per persoon geen RV of RV terug te trekken via personenbelasting
OF:
- minimumgetrouwheidsprmie op spaarboekjes optrekken. Banken die de premie te hoog vinden zijn niet verplicht het product spaarboek verder aan te bieden
- fiscaal voordeel op spaarboekjes vervangen door een forfait vrijstelling roerende voorheffing op alle spaarproducten. Bvb eerste 1000 eur roerende inkomsten per persoon geen RV of RV terug te trekken via personenbelasting
OF:
- minimumgetrouwheidsprmie op spaarboekjes optrekken. Banken die de premie te hoog vinden zijn niet verplicht het product spaarboek verder aan te bieden
-
- Hero Member
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 16 jan 2010
- Contacteer:
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Dat ze eerst al eens minder belastinggeld versmossen. Daarna belastingen vereenvoudigen.
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Dit is toch wel een schoolvoorbeeld van toogpraat. Enkele suggesties van de bingokaart voor een volgende one-liner: zakkenvullers in Brussel, roverheid, profiteurs.Orakel van Brakel schreef: ↑12 augustus 2023, 08:48 Dat ze eerst al eens minder belastinggeld versmossen. Daarna belastingen vereenvoudigen.
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Toogpraat? Ik kan nochtans tal van voorbeelden opnoemen hoor. 1) Langs de Vlaamse snelwegen zijn enkele jaren geleden ALLE rood-witte hectometerpaaltjes (die nog in zeer goede staat waren) vervangen door groen-witte exemplaren. Aan 250 EUR per paaltje, elke 100m, beide rijrichtingen... tel maar uit. 2) Nabij Neufchâteau is ca. 10 jaar geleden een 2km lange spooraansluiting aangelegd (incl. verhoogde tallud en bruggen) om een industriegebied per spoor te ontsluiten. De enige trein die deze lijn ooit heeft gezien, is de werktrein die de ballast en sporen heeft gelegd. Nadien niets meer. Lijn is nu volledig in onbruik. Grotendeels betaald met EU-subsidies. Experten waarschuwden toen al voor de complete nutteloosheid van dit project. Politiek heeft toch wil doorgedreven want "anders misliepen ze die subsidies". Pure kafka!! En zo kan ik nog wel even doorgaan...jeanke01 schreef: ↑12 augustus 2023, 10:49Dit is toch wel een schoolvoorbeeld van toogpraat. Enkele suggesties van de bingokaart voor een volgende one-liner: zakkenvullers in Brussel, roverheid, profiteurs.Orakel van Brakel schreef: ↑12 augustus 2023, 08:48 Dat ze eerst al eens minder belastinggeld versmossen. Daarna belastingen vereenvoudigen.
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Da's al veel meer inhoud dan de one-liner van het Orakel, waar ik op reageerde Verder totaal niet relevant in dit topic.coenen schreef: ↑12 augustus 2023, 11:18
Toogpraat? Ik kan nochtans tal van voorbeelden opnoemen hoor. 1) Langs de Vlaamse snelwegen zijn enkele jaren geleden ALLE rood-witte hectometerpaaltjes (die nog in zeer goede staat waren) vervangen door groen-witte exemplaren. Aan 250 EUR per paaltje, elke 100m, beide rijrichtingen... tel maar uit. 2) Nabij Neufchâteau is ca. 10 jaar geleden een 2km lange spooraansluiting aangelegd (incl. verhoogde tallud en bruggen) om een industriegebied per spoor te ontsluiten. De enige trein die deze lijn ooit heeft gezien, is de werktrein die de ballast en sporen heeft gelegd. Nadien niets meer. Lijn is nu volledig in onbruik. Grotendeels betaald met EU-subsidies. Experten waarschuwden toen al voor de complete nutteloosheid van dit project. Politiek heeft toch wil doorgedreven want "anders misliepen ze die subsidies". Pure kafka!! En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Ik begrijp niet waarom er zo'n discussie is over "de Van Peteghem bon" wanneer men zonder al te veel risico een hoger netto-rendement kan krijgen op een obligatie van 1 jaar.
Met het Excelbestand van spaarvarken zag ik dat een obligatie van Volkswagen Leasing gisteren bij Bolero kon aangekocht worden en een netto-rendement gaf van 3,11%.
De rating is weliswaar BBB+ maar ik denk dat het risico dat ge uw geld niet terugkrijgt na 1 jaar niet hoger is dan bij de staatsbon van Van Peteghem.
Of zie ik het verkeerd?
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Theoretisch is het risico dus inderdaad hoger, dat is net wat die rating uitdrukt. Praktisch gezien zou ik me bij beiden inderdaad geen zorgen maken hierover.
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Je hebt gelijk maar laten we ons beperken tot een discussie over de "Staatsbon van Van Peteghem" want anders zijn we over maanden nog bezig.Orakel van Brakel schreef: ↑12 augustus 2023, 08:48 Dat ze eerst al eens minder belastinggeld versmossen. Daarna belastingen vereenvoudigen.
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
De staatsbon is niet bedoeld voor jou en andere spaargidsers die reeds obligaties kopen op de secundaire markt maar voor een ander (groot) publiek: spaarders die niet beleggen behalve misschien in hun pensioenspaarfonds en eventueel een tak23 verzekering. Deze mensen zien de beurs als iets duivels.jos48 schreef: ↑12 augustus 2023, 11:22
Ik begrijp niet waarom er zo'n discussie is over "de Van Peteghem bon" wanneer men zonder al te veel risico een hoger netto-rendement kan krijgen op een obligatie van 1 jaar.
Met het Excelbestand van spaarvarken zag ik dat een obligatie van Volkswagen Leasing gisteren bij Bolero kon aangekocht worden en een netto-rendement gaf van 3,11%.
-
- Full Member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 17 jan 2023
- Contacteer:
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Waarom zou je "greed" zijn als ge in obligaties belegt.Abatoetnie schreef: ↑12 augustus 2023, 11:44Misschien hebben ze wel gelijk.
"Greed is not always good"
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Als ik de discussie over de "Staatsbon van Van Peteghem" bekijk lijkt het me dat deze staatsbon meer "duivels" is dan een "veilige" obligatie kopen op de secundaire markt.Philippe1 schreef: ↑12 augustus 2023, 11:31De staatsbon is niet bedoeld voor jou en andere spaargidsers die reeds obligaties kopen op de secundaire markt maar voor een ander (groot) publiek: spaarders die niet beleggen behalve misschien in hun pensioenspaarfonds en eventueel een tak23 verzekering. Deze mensen zien de beurs als iets duivels.jos48 schreef: ↑12 augustus 2023, 11:22
Ik begrijp niet waarom er zo'n discussie is over "de Van Peteghem bon" wanneer men zonder al te veel risico een hoger netto-rendement kan krijgen op een obligatie van 1 jaar.
Met het Excelbestand van spaarvarken zag ik dat een obligatie van Volkswagen Leasing gisteren bij Bolero kon aangekocht worden en een netto-rendement gaf van 3,11%.
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Er is een koersverschil, dus de markt is niet akkoord met jou en beschouwt VW een hoger risico dan de Belgische staat.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Wat een gekleurd opiniestuk, met name deze passage.
De banken hebben echter héél goede redenen om de spaarrentes niet als een gek te verhogen. “Banken hebben tijd nodig om de hogere beleidsrente door te schuiven naar hun klanten, omdat hun kredietportefeuilles nog tegen een lage rente afgesloten zijn”, zei Tom Dechaene, banktoezichthouder bij de Nationale Bank en de ECB, dit voorjaar in Trends.