Staatsbon verkopen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Staatsbon verkopen
Hallo iedereen, ik overweeg de nieuwe staatsbon op 1 jaar te kopen, maar heb het geld mogelijk eerder nodig voor de financiering van vastgoed. De staatsbon heeft dan tov een termijnrekening het voordeel dat je deze kan verkopen op de secundaire markt (blijkbaar zelfs vrij eenvoudig via het agentschap van schuld), en ik vermoed niet dat hier grote negatieve schommelingen gaan zijn. Ik snap dat als de marktrente stijgt de staatsbon minder waard wordt en omgekeerd. Maar ik snap niet hoe de koers bepaald wordt.
Bijvoorbeeld de staatsbon van 04/09/2023 noteert vandaag aan 99.83%. Maar hoe zit dat dan? Stel een staatsbon van 1.000EUR, waarop je 2.81% netto rendement krijgt. Kan ik die vandaag dan kopen aan 998,30 EUR en op 04/09/2024 krijg ik dan 1.000EUR en de 28,10EUR intrest? Dat lijkt me niet logisch? Of slaat de 99,83% op de nominale waarde + coupon?
Bijvoorbeeld de staatsbon van 04/09/2023 noteert vandaag aan 99.83%. Maar hoe zit dat dan? Stel een staatsbon van 1.000EUR, waarop je 2.81% netto rendement krijgt. Kan ik die vandaag dan kopen aan 998,30 EUR en op 04/09/2024 krijg ik dan 1.000EUR en de 28,10EUR intrest? Dat lijkt me niet logisch? Of slaat de 99,83% op de nominale waarde + coupon?
Re: Staatsbon verkopen
Ja en dan nog0,12% over de aan- en/of verkoopkosten en 30% over dat beetje rente.camelski schreef: ↑22 mei 2024, 20:23 Hallo iedereen, ik overweeg de nieuwe staatsbon op 1 jaar te kopen, maar heb het geld mogelijk eerder nodig voor de financiering van vastgoed. De staatsbon heeft dan tov een termijnrekening het voordeel dat je deze kan verkopen op de secundaire markt (blijkbaar zelfs vrij eenvoudig via het agentschap van schuld), en ik vermoed niet dat hier grote negatieve schommelingen gaan zijn. Ik snap dat als de marktrente stijgt de staatsbon minder waard wordt en omgekeerd. Maar ik snap niet hoe de koers bepaald wordt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je dient ook de verlopen interest te betalen aan de verkoper. In je voorbeeld betaal je dus 998.30 euro (= de koers) én ongeveer 9/12 van 28,1 euro (en de RV daarop).camelski schreef: ↑22 mei 2024, 20:23 Hallo iedereen, ik overweeg de nieuwe staatsbon op 1 jaar te kopen, maar heb het geld mogelijk eerder nodig voor de financiering van vastgoed. De staatsbon heeft dan tov een termijnrekening het voordeel dat je deze kan verkopen op de secundaire markt (blijkbaar zelfs vrij eenvoudig via het agentschap van schuld), en ik vermoed niet dat hier grote negatieve schommelingen gaan zijn. Ik snap dat als de marktrente stijgt de staatsbon minder waard wordt en omgekeerd. Maar ik snap niet hoe de koers bepaald wordt.
Zie onderaan https://www.wikifin.be/nl/sparen-en-bel ... stbetaling.
Laatst gewijzigd door pmu op 23 mei 2024, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Je loopt helaas wat achter de feiten aan. Dan had je vorig jaar die staatsbon moeten kopen en niet nu en zeker niet als je het geld binnenkort nodig hebt voor een woning o.i.d.camelski schreef: ↑22 mei 2024, 20:23 Hallo iedereen, ik overweeg de nieuwe staatsbon op 1 jaar te kopen, maar heb het geld mogelijk eerder nodig voor de financiering van vastgoed. De staatsbon heeft dan tov een termijnrekening het voordeel dat je deze kan verkopen op de secundaire markt (blijkbaar zelfs vrij eenvoudig via het agentschap van schuld), en ik vermoed niet dat hier grote negatieve schommelingen gaan zijn. Ik snap dat als de marktrente stijgt de staatsbon minder waard wordt en omgekeerd. Maar ik snap niet hoe de koers bepaald wordt.
Bedankt voor de reacties, dat is duidelijk nu.
Maar dan vind ik de prijs van de staatsbon op 1jaar dd 04/09/23 opmerkelijk. Die noteert aan 99,84%. Dus even abstractie makend van beurstaks en dergelijke, kan ik die vandaag aan ongeveer nominale waarde kopen en nog 3 maand genieten van een netto rendement van 2.81%, wat toch veel beter is dan wat nu te verkrijgen is? De netto rente op een termijnrekening van 3 maand bedraagt slechts 2%. Waarom noteert die staatsbon dan niet hoger?
Maar eigenlijk is die nieuwe staatsbon in mijn situatie toch beter dan bv. een spaarrekening? Want op een spaarrekening krijg je de getrouwheidspremie pas als het bedrag er een jaar op staat, dus als ik het geld over 10 maanden nodig heb, krijg ik 0% getrouwheidspremie, daar waar ik voor die staatsbon nog prorata de volledige rente ontvang. Het enig risico is dan dat die staatsbon mogelijks lager dan 100% noteert op de beurs. Maar als dit bv 99% is, is dat nog steeds OK door het ontvangen van die prorata verlopen rente.
En nog een beginnersvraag. Stel ik teken in op die staatsbon voor 50.000EUR. Kan ik dan bv. 25.000EUR tussentijds verkopen of is het steeds het volledige bedrag?
En ter info, vorig jaar heb ik niet op de staatsbon ingetekend doordat mijn geld in de e-depo zat, en ik dus meer zou verliezen door het daar van af te halen dan dat het zou opbrengen... Typisch weer dat de spelregels tijdens het spel veranderden wat dat betreft, maar dat is een ander topic:-)
Maar dan vind ik de prijs van de staatsbon op 1jaar dd 04/09/23 opmerkelijk. Die noteert aan 99,84%. Dus even abstractie makend van beurstaks en dergelijke, kan ik die vandaag aan ongeveer nominale waarde kopen en nog 3 maand genieten van een netto rendement van 2.81%, wat toch veel beter is dan wat nu te verkrijgen is? De netto rente op een termijnrekening van 3 maand bedraagt slechts 2%. Waarom noteert die staatsbon dan niet hoger?
Maar eigenlijk is die nieuwe staatsbon in mijn situatie toch beter dan bv. een spaarrekening? Want op een spaarrekening krijg je de getrouwheidspremie pas als het bedrag er een jaar op staat, dus als ik het geld over 10 maanden nodig heb, krijg ik 0% getrouwheidspremie, daar waar ik voor die staatsbon nog prorata de volledige rente ontvang. Het enig risico is dan dat die staatsbon mogelijks lager dan 100% noteert op de beurs. Maar als dit bv 99% is, is dat nog steeds OK door het ontvangen van die prorata verlopen rente.
En nog een beginnersvraag. Stel ik teken in op die staatsbon voor 50.000EUR. Kan ik dan bv. 25.000EUR tussentijds verkopen of is het steeds het volledige bedrag?
En ter info, vorig jaar heb ik niet op de staatsbon ingetekend doordat mijn geld in de e-depo zat, en ik dus meer zou verliezen door het daar van af te halen dan dat het zou opbrengen... Typisch weer dat de spelregels tijdens het spel veranderden wat dat betreft, maar dat is een ander topic:-)
Op dit moment zou je, inclusief verlopen (netto)rente, maar exclusief beurstaks en makelaarsloon, €1.018,78 betalen voor de oude staatsbon, terwijl je op vervaldag €1000 + €23,885 zou ontvangen. Winst: €5,105.camelski schreef: ↑23 mei 2024, 13:37 Bedankt voor de reacties, dat is duidelijk nu.
Maar eigenlijk is die nieuwe staatsbon in mijn situatie toch beter dan bv. een spaarrekening? Want op een spaarrekening krijg je de getrouwheidspremie pas als het bedrag er een jaar op staat, dus als ik het geld over 10 maanden nodig heb, krijg ik 0% getrouwheidspremie, daar waar ik voor die staatsbon nog prorata de volledige rente ontvang. Het enig risico is dan dat die staatsbond mogelijks lager dan 100% noteert op de beurs. Maar als dit bv 99% is, is dat nog steeds OK door het ontvangen van die prorata verlopen rente.
Je kan tussentijds verkopen voor deelbedragen, zolang er een koper voor (minstens) dat bedrag is.
Naar mijn mening zou je keuze het best afhangen van de waarschijnklijheid dat je het bedrag in het komende jaar nodig hebt. Mocht je (bijna) zeker overgaan tot de aankoop van vastgoed, zou ik mijn geld eerder op een spaarrekening met hoge basisrente zetten (1,50% bij NIBC, 1,60% bij Santander), of eventueel in een geldmarktfonds stoppen. De beurstaks en makelaarsloon bij verkoop zouden te zwaar doorwegen bij obligaties.
Je zou er ook voor kunnen kiezen een spaarrekening te nemen met hoge basisrente. Medirect Essential heeft een basisrente van 2%, weliswaar maximaal voor €25.000
Laatst gewijzigd door MD91 op 23 mei 2024, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat je nog RV afgehouden hebt, maar de netto intrest is 2.81% (3.3% bruto)
Stel dat ik die oude staatsbon koop op 04/06/2024, dus nog 1/4e te gaan dan is de aankoopprijs : 1.000 * 0.9984 + 28,1 * 3/4 = 1.019,48. Op vervaldag ontvang ik dan 1028,10EUR. WInst = 8,62EUR oftewel 0,0085% wat op jaarbasis 3.38% is. De intrest op een termijnrekening op 3 maand bedraagt netto 2%, dus dat is toch best een verschil. Vandaar mijn vraag waarom die staatsbon niet hoger noteert? Of zijn de makelaars en beurskosten zo hoog?
Staatsbon noteert correct ten opzichte van andere obligaties. Banken rekenen gewoon een marge in voor zichzelf op de termijnrekeningen, wetende dat veel mensen toch niet naar de beurs kijken om obligaties te kopen.
Je hebt gelijk, sorry. Dat zit trouwens ook al dichtbij het geschatte rendement op 3 maanden op deze website: https://www.worldgovernmentbonds.com/country/belgium/.camelski schreef: ↑23 mei 2024, 14:07Ik denk dat je nog RV afgehouden hebt, maar de netto intrest is 2.81% (3.3% bruto)
Stel dat ik die oude staatsbon koop op 04/06/2024, dus nog 1/4e te gaan dan is de aankoopprijs : 1.000 * 0.9984 + 28,1 * 3/4 = 1.019,48. Op vervaldag ontvang ik dan 1028,10EUR. WInst = 8,62EUR oftewel 0,0085% wat op jaarbasis 3.38% is. De intrest op een termijnrekening op 3 maand bedraagt netto 2%, dus dat is toch best een verschil. Vandaar mijn vraag waarom die staatsbon niet hoger noteert? Of zijn de makelaars en beurskosten zo hoog?
Een deel van het verhaal is het feit dat de RV op termijnrekeningen 30% i.p.v. 15% bedraagt. De belangrijkste reden, echter, lijkt mij dat er geen directe koppeling bestaat tussen de rente op overheidsobligaties, en die op termijnrekeningen. Als banken termijnrekeningen aan 2,86% bruto kunnen slijten, waarom zou men dan een hogere rente bieden?
Ik zou de impact van makelaars en beurskosten evenwel niet onderschatten. Stel dat die samen 0,30% bedragen, dan is je winst slechts €5.62.
Nog een overzicht van rentes op Belgisch overheidspapier, van de nationale bank:
https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetC ... RT&lang=nl
Rentes op 2-4mnd zijn hoger dan brutorente staatsbon, dus is het logisch dat staatsbon onder pari noteert.
Als particulier kan je daar wel moeilijk gebruik van maken: de kosten wegen idd te zwaar door.
De beurstaks is bv. 0,12%.
Stel dat een obligatie op 3 mnd 3% opbrengt, met 3% de jaarlijkse intrest. Dat is dus eigenlijk 0,75% op die 3 maand.
0,12% is dan al 1/6e van die opbrenst.
Of nog: 0,12% kosten op 3 maand, geeft een impact van 0,48% als jaarlijks rendement.
En er zijn dus ook de makelaarskosten.
Rentes op 2-4mnd zijn hoger dan brutorente staatsbon, dus is het logisch dat staatsbon onder pari noteert.
Als particulier kan je daar wel moeilijk gebruik van maken: de kosten wegen idd te zwaar door.
Stel dat een obligatie op 3 mnd 3% opbrengt, met 3% de jaarlijkse intrest. Dat is dus eigenlijk 0,75% op die 3 maand.
Of nog: 0,12% kosten op 3 maand, geeft een impact van 0,48% als jaarlijks rendement.
Intekenen op staatsbon, als er mogelijkheid is dat je vroeger je geld nodig hebt, lijkt me dan wel geen slecht idee.
Allez tenzij je met 90% zekerheid je geld binnen 2 maand nodig hebt. Maar als het 50% binnen 9 maand is, waarom niet.
De kosten bij eventuele verkoop blijven beperkt, als uw staatsbon bij agentschap van de schuld staat.
Er is enkel de beurstaks (+ spread).
En misschien zelfs geen beurstax? Zelf geen ervaring, maar volgens dit artikel in DT https://www.tijd.be/netto/analyse/spare ... 92103.html verkoop je je staatsbon niet op de secundaire markt, maar aan agentschap van de schuld zelf.
Een inkoop door uitgever dus. Ik vermoed dat dat buiten beurstaks valt.
Allez tenzij je met 90% zekerheid je geld binnen 2 maand nodig hebt. Maar als het 50% binnen 9 maand is, waarom niet.
De kosten bij eventuele verkoop blijven beperkt, als uw staatsbon bij agentschap van de schuld staat.
Er is enkel de beurstaks (+ spread).
En misschien zelfs geen beurstax? Zelf geen ervaring, maar volgens dit artikel in DT https://www.tijd.be/netto/analyse/spare ... 92103.html verkoop je je staatsbon niet op de secundaire markt, maar aan agentschap van de schuld zelf.
Een inkoop door uitgever dus. Ik vermoed dat dat buiten beurstaks valt.
En wat denk je van Duitse of Oostenrijkse, Franse staatbons met een nettorendement van 3,05 à 3,20% netto op 10, 11 of 12 mnd.?el perro schreef: ↑23 mei 2024, 15:39 Nog een overzicht van rentes op Belgisch overheidspapier, van de nationale bank:
En wat denk je van Duitse of Oostenrijkse, Franse staatbons met een nettorendement van 3,05 à 3,20% op 10, 11 of 12 mnd.?el perro schreef: ↑23 mei 2024, 15:39 Nog een overzicht van rentes op Belgisch overheidspapier, van de nationale bank:
Dat klopt wel. Indien ik 0,12% beurstaks en 0,20% commissie makelaar erbij tel kom ik bij mijn eerder voorbeeld uit op 1.019,48 * 1,0032% = 1.022,74EUR tov 1.028,10EUR ontvangst 3 maand later. Dat maakt dus een winst van 5,36EUR op 3 maand = 0.52%of 2,10% op jaarbasis. Wat nagenoeg hetzelfde rendement is als op een termijnrekening van 3 maand.
Tsja, dat weet ik dus niet. Het hangt ervan af of ik een geschikte woning tegenkom. Kan morgen zijn maar kan nog > 1 jaar zijn. Wat ik zoek blijkt vrij zeldzaam. Maar om alles in perspectief te plaatsen, ik ben al, in meer of mindere mate, aan het rondkijken vanaf 2019. Sindsdien zijn de vastgoedprijzen met 35%-40% gestegen en de leningen duurder. Dus wat ik met 'optimalisatie' van mijn geld verdien, valt helemaal in het niet bij hetgeen ik door toen niet meteen te kopen ben verloren aan waarde.