Staatsbons 2023
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbons 2023
Je hoeft mij er niet van overtuigen dat een obligatie via de secundaire markten iets voordeliger is, maar ik denk ook wel dat er iets verkeerd gegaan is met je berekening.
Ter info: vergelijk het brutorendement van de staatsbons met wat hier staat. https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetCode=IROLOBE2
Ik ben idd wat gul geweest. Ik telde een winst van 16% ( in weze maar een goede 13) op een periode van 4,5 jaar ( het is 4 jaar en 8 maanden). My bad.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Rendement volgens Test aankoop van de bewuste staatsobligatie:
Munt EUR
Uitgever België
ISIN-code BE0000351602
Markt Secundaire
uitgever
RATING
Moody's Aa3
Standard & Poors AA
Fitch AA-
Commentaar -
sleutelcijfers
Coupon 0,00 %
Frequentie van de uitkering van de coupons -
Datum van de laatste coupon -
Datum van de volgende coupon -
Uitgiftedatum 7/04/2020
Uitgifteprijs 100,10 %
Vervaldag -
Minimale coupure 10,00 EUR
Verlopen interest 0,00 EUR
Rendement 2,77 %
Munt EUR
Uitgever België
ISIN-code BE0000351602
Markt Secundaire
uitgever
RATING
Moody's Aa3
Standard & Poors AA
Fitch AA-
Commentaar -
sleutelcijfers
Coupon 0,00 %
Frequentie van de uitkering van de coupons -
Datum van de laatste coupon -
Datum van de volgende coupon -
Uitgiftedatum 7/04/2020
Uitgifteprijs 100,10 %
Vervaldag -
Minimale coupure 10,00 EUR
Verlopen interest 0,00 EUR
Rendement 2,77 %
Yield in % (last price) 2.9282
Yield in % (ask) 2.8752
Yield in % (bid) 2.9106
Cijfers van vandaag ( 22.02.23).
Maar ik heb mijn fout al toegegeven.
Yield in % (ask) 2.8752
Yield in % (bid) 2.9106
Cijfers van vandaag ( 22.02.23).
Maar ik heb mijn fout al toegegeven.
T is geen vette winst, maar gezien het risico dat je neemt kan je ook geen jackpot verwachten. Misschien wel het moment om de komende periodes wat in te stappen. Hoeft geen monsterbedrag te zijn, en met wat geluk zijn ze binnen 3 maand wat interessanter.
Zo een 3jaar termijn zie ik wel zitten als spreiding over asset-klassen.
Zo een 3jaar termijn zie ik wel zitten als spreiding over asset-klassen.
Kopen? Ja, maar wie wacht krijgt allicht meer
Toch is de staatsbon (nog) geen fenomenaal interessant beleggingsinstrument. Daarvoor is de rente nog steeds te laag. De 3 procent op tien jaar lijkt aantrekkelijk. Het is al bijna elf jaar geleden dat de intrest nog zo hoog was. Maar van die brutocoupon gaat nog eens een belasting van 30 procent af. Na roerende voorheffing hou je dan nog maar 3 procent - 0,9 procent = 2,10 procent over. Dat is te weinig, zeker in een omgeving waarin de inflatie nog steeds 8 procent bedraagt.
Er is ook nog een intrestrisico. Als de rente verder oploopt, dan daalt de waarde van je belegging.
Toch is de staatsbon (nog) geen fenomenaal interessant beleggingsinstrument. Daarvoor is de rente nog steeds te laag. De 3 procent op tien jaar lijkt aantrekkelijk. Het is al bijna elf jaar geleden dat de intrest nog zo hoog was. Maar van die brutocoupon gaat nog eens een belasting van 30 procent af. Na roerende voorheffing hou je dan nog maar 3 procent - 0,9 procent = 2,10 procent over. Dat is te weinig, zeker in een omgeving waarin de inflatie nog steeds 8 procent bedraagt.
Er is ook nog een intrestrisico. Als de rente verder oploopt, dan daalt de waarde van je belegging.
Klopt, maar als de rente terug zou zakken, heb je wel een goeie zaak gedaan met die 2,10% netto.karine schreef: ↑23 februari 2023, 15:23 Kopen? Ja, maar wie wacht krijgt allicht meer
Zal de reële rente (nominale rente min inflatiepercentage) ooit nog terug positief worden?
Zal mij een zorg wezen. Ik plan mijn staatsbons tot de vervaldag bij te houden dus naar tussentijdse dalingen kijk ik zelfs nog niet. Op het einde van de rit krijg ik heel mijn inleg terug.Er is ook nog een intrestrisico. Als de rente verder oploopt, dan daalt de waarde van je belegging.
Karine leest duidelijk HLN. OF ZOU HLN het artikel gemaakt hebben op basis van dit topic
Tuurlijk wel, als je ziet hoe ver centraal banken achter de inflatie curve in actie gekomen zijn en hoe sterk ze nu moeten corrigeren, kan het niet anders dat deze curves elkaar ergens gaan kruisen en wellicht nog een eind in de tegengestelde richting doorschieten.
Heeft er iemand ervaring, met het intekenen op de staatsbon via De dienst van de Grootboeken?
-
- Full Member
- Contacteer:
Heb zonet de inschrijving gedaan via de dienst van de grootboeken. Wat is je vraag?
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%