Staatsbons 2023
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Staatsbons 2023
Al moet ik zeggen dat ik deze week ook voor het gemak heb ingetekend op de 3-jarige staatsbon...
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt, dus moet je op zoek naar obligaties die zijn uitgegeven toen de rente 0 of zelfs negatief was: 2020-2022.costaadeje schreef: ↑24 februari 2023, 10:05 Ja maar met nul-coupons moet je opletten met de uitgifteprijs. Vaak is die lager dan 100% en daar betaal je op het einde van de rit RV op.
Je kunt ze ook kopen via Keytrade (maar dan moet je bellen) of via DB. DB heeft goed aanbod en je kunt ze ook laten toevoegen.
Ik zie staan: uitgifteprijs 100,098 %. Dus geen RV dan?costaadeje schreef: ↑24 februari 2023, 10:05 Ja maar met nul-coupons moet je opletten met de uitgifteprijs. Vaak is die lager dan 100% en daar betaal je op het einde van de rit RV op.
Ik ben geen klant bij bolero, dus ik zal via de website van Federaal Agentschap van de Schuld moeten kijken.
-
- Verbannen Gebruiker
Gemak is ook veel waard. Ik ga ook niet op zoek naar het goedkoopste. Ik koop obligaties bij Bolero en DB en Keytrade; niet de goedkoopste maar gemakkelijk met goed aanbod en ze voegen obligaties toe op vraag.costaadeje schreef: ↑24 februari 2023, 10:06 Al moet ik zeggen dat ik deze week ook voor het gemak heb ingetekend op de 3-jarige staatsbon...
Sinds een half jaar kun je bij Keytrade alleen via obligatiedesk. Je krijgt direct de prijs. Wel opletten voor obligaties die niet liquide zijn, dan is de spread groot. Ik check altijd met de spread op beurs Frankfurt.
Als de terugbetalingprijs lager ligt dan betaal je idd geen RV.
-
- Verbannen Gebruiker
In Brussel is er geen taks, en de makelaarskosten zijn lager, in elk geval bij bolero. Alhoewel: mijn aankopen waren in Brussel, voor de taks weet ik niet of er in Frankfurt wel taks is.
Maar minder liquide in Brussel, dus misschien iets minder interessante prijs. In elk geval met limiet werken.
Er is in principe geen TOB op OLO’s, onafhankelijk van de beurs waar de transactie uitgevoerd wordt.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 februari 2023, 10:22In Brussel is er geen taks, en de makelaarskosten zijn lager, in elk geval bij bolero. Alhoewel: mijn aankopen waren in Brussel, voor de taks weet ik niet of er in Frankfurt wel taks is.
Maar minder liquide in Brussel, dus misschien iets minder interessante prijs. In elk geval met limiet werken.
De Tijd: "Uitgifte staatsbons is na één dag al groot succes. De nieuwe staatsbons hebben op de eerste dag van de inschrijvingsperiode 26,8 miljoen euro opgehaald. Dat is zeven keer zoveel als de vorige keer."
Het is voor mij de eerste keer dat ik een Staatsbon koop.
Ik heb via Grootboeken ingeschreven en het bedrag overgemaakt.
Komt er nog een ontvangstbevestiging van het bedrag zodra zij het hebben ontvangen?
Of zie je pas volgende week voor het eerst in je portefeuille dat alles is goed gegaan met de beltaling?
Alvast dank voor jullie reactie.
Ik heb via Grootboeken ingeschreven en het bedrag overgemaakt.
Komt er nog een ontvangstbevestiging van het bedrag zodra zij het hebben ontvangen?
Of zie je pas volgende week voor het eerst in je portefeuille dat alles is goed gegaan met de beltaling?
Alvast dank voor jullie reactie.
Misschien een domme vraag, maar aangezien de coupon voor deze obligatie 0% bedraagt: wordt de winst dan ook pas op de einddatum uitbetaald, zijnde 22/10/2027? Of toch jaarlijks?huisjetuintjefiets schreef: ↑24 februari 2023, 10:22In Brussel is er geen taks, en de makelaarskosten zijn lager, in elk geval bij bolero. Alhoewel: mijn aankopen waren in Brussel, voor de taks weet ik niet of er in Frankfurt wel taks is.
Bij een nul-coupon is er nul procent rente/opbrengt/winst. Op de jaarlijkse 'coupondag' ontvang je niets. Op de vervaldag krijg je de terugbetalingsprijs ( vaak 100% ) uitbetaald.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben helaas een complete leek in staats -bonds, obligaties - zowel voor mezelf als voor mijn ouders op zoek naar iets meer rendement, anders dan aandelen.
Wat denken jullie van onderstaande obligatie, hoe de investment grade te beoordelen, hoe zit dat met belastingen?
https://www.oblis.be/nl/bond/volkswagen ... eur-554691
Bijkomende vraag voor de staatsbon - begrijp ik het goed dat als deze boven de uitgifteprijs worden uitgegeven je geen RV moet betalen? Waar kan je precies de uitgifteprijs zien bij onderstaande?
https://www.boerse-frankfurt.de/bond/be ... -000-20-27
En dan de praktische kant: Heb het nog niet gevraagd maar wellicht kan ik deze kopen via Saxo, eventueel ook Belfius, BNPP, Argenta, Lynx en Keytrade mogelijk.
Wat denken jullie van onderstaande obligatie, hoe de investment grade te beoordelen, hoe zit dat met belastingen?
Bijkomende vraag voor de staatsbon - begrijp ik het goed dat als deze boven de uitgifteprijs worden uitgegeven je geen RV moet betalen? Waar kan je precies de uitgifteprijs zien bij onderstaande?
En dan de praktische kant: Heb het nog niet gevraagd maar wellicht kan ik deze kopen via Saxo, eventueel ook Belfius, BNPP, Argenta, Lynx en Keytrade mogelijk.
Hoe kom je daarbij? Een staatsbon waarop je geen RV moet betalen.contextbinder schreef: ↑24 februari 2023, 13:59 Bijkomende vraag voor de staatsbon - begrijp ik het goed dat als deze boven de uitgifteprijs worden uitgegeven je geen RV moet betalen?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
contextbinder schreef: ↑24 februari 2023, 13:59 Ik ben helaas een complete leek in staats -bonds, obligaties - zowel voor mezelf als voor mijn ouders op zoek naar iets meer rendement, anders dan aandelen.
Munt EUR
Uitgever België
ISIN-code BE0000351602
Markt Secundaire
uitgever
RATING
Moody's Aa3
Standard & Poors AA
Fitch AA-
Commentaar -
sleutelcijfers
Coupon 0,00 %
Frequentie van de uitkering van de coupons -
Datum van de laatste coupon -
Datum van de volgende coupon -
Uitgiftedatum 7/04/2020
Uitgifteprijs 100,10 %
Vervaldag -
Minimale coupure 10,00 EUR
Verlopen interest 0,00 EUR
Rendement 2,69 %
-
- Sr. Member
- Contacteer:
contextbinder schreef: ↑24 februari 2023, 13:59 Ik ben helaas een complete leek in staats -bonds, obligaties - zowel voor mezelf als voor mijn ouders op zoek naar iets meer rendement, anders dan aandelen.
Investment grade Volkswagen obligatie: BBB+