Staatsbons 2023
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbons 2023
Eens kijken om een account te openen bij bolero dan.
Hoe werkt het daar? Een rekening openen, geld opstorten en dan kan je beginnen kopen?
Hoe werkt het daar? Een rekening openen, geld opstorten en dan kan je beginnen kopen?
Inderdaad, daar komt het uiteindelijk op neer.
Geen staats- maar een bedrijfsobligatie. A-rating, nul-coupon, meer dan 3% netto, uitbetaling 100%, 11.2024.Gunter123 schreef: ↑6 maart 2023, 13:04 Dag,
Ik ben pogingen aan het ondernemen om wat staatsobligaties bij te kopen met korte looptijd (ongeveer 2 jaar) met 0% coupon. De europese en franse staatsobligaties die ik op het oog heb hebben echter een redelijk laag volume en een redelijke spread... de aankooporders blijven dus maar wat hangen.
Iemand nog een staatsobligatie met een looptijd van bij benadering 1.5 - 3 jaar met 0% coupon en uitgegeven boven pari op het oog waarbij er voldoende volume is?
Alvast bedankt !
Grts,
Gunther
XS2170362326
Bedankt voor de tip !
Lijkt me wel geen met hoog volume. Op Frankfurt slechts 5 dagen met handel in de laatste 100 dagen volgens de website.
Ik ben nog niet zo vertrouwd met losse obligaties. Kan iemand mij vertellen wat SNR en BDS betekenen bij een obligatie? Bedankt!
Gunther, probeer eens Duitse staatsobligaties. Daar heb je liquiditeit.Gunter123 schreef: ↑6 maart 2023, 15:45Bedankt voor de tip ... ook voor deze staat een order pending ... maar volume is wel erg laag dus weinig succes met de uitvoer...huisjetuintjefiets schreef: ↑6 maart 2023, 14:08
2 jaar is nogal kort in EUR, rekening houdend met de kosten en de spread, zelfs al koop je goedkoper dan de vraagkoers.
Ik heb deze gekocht eind vorig jaar, nog 3 jaar te gaan. Rentevoeten zijn ondertussen wat gestegen dus nu goedkoper.
Europese unie EU000A284451, tot 2025, 0%, uitgegeven in 2020, eerste koers was boven 102%, zal dus boven pari uitgegeven zijn (ik vond nergens de uitgifteprijs, maar ik heb ze toch gekocht).
Grts,
Gunther
Wel hoge kost bij Bolero dus ik zou per 10.000 kopen.
SNR BDS = senior bond = gewone obligatie = obligatie die bij faillissement wordt terugbetaald na de bevoorrechte schuldeisers en de gewaarborgde (met of zonder activa) gewone obligatie
JNR BDS = junior bond = achtergestelde obligatie = wordt bij faillissement als voorlaatste terugbetaald aan de schuldeisers, net voor de aandeelhouders van het failliete bedrijf.
Zie afbeelding op https://corporatefinanceinstitute.com/r ... nior-debt/
Bedankt, Tycoon! Wel raar dat ik dat ook zie staan bij overheidsobligaties dan, of niet? Ik zie ook NTS staan. Dat zijn “Notes” veronderstel ik? En BDS staat voor Bonds en SNR dus voor Senior. Het wordt al iets helderder denk ik.
NTS = notes.
Overheids- en bedrijfsobligaties kunnen zowel gewone of achtergestelde obligaties zijn. Het eerste wijst op het type uitgever, het tweede op het soort schuldeiser.
Snr = gewone schuldeiser
Jnr = achtergestelde schuldeiser.
.
Overheids- en bedrijfsobligaties kunnen zowel gewone of achtergestelde obligaties zijn. Het eerste wijst op het type uitgever, het tweede op het soort schuldeiser.
Snr = gewone schuldeiser
Jnr = achtergestelde schuldeiser.
.
Ik heb net een account aangemaakt op Bolero.
Is er een optimum kwa bedrag dat je best investeert per obligatie. Beter één grote aankoop dan meerder kleintjes?
Nog wat verder uitzoeken en dan een aankoop doen.
Als ik het goed begrepen heb:
intresten (coupons) worden belast aan 30% als ze er al zijn.
meerwaarden tussen aankoop en verkoop worden niet belast als de obligatie ooit boven pari is uitgegeven?
Indien ik fout ben hoor ik het graag.
Is er een optimum kwa bedrag dat je best investeert per obligatie. Beter één grote aankoop dan meerder kleintjes?
meerwaarden tussen aankoop en verkoop worden niet belast als de obligatie ooit boven pari is uitgegeven?
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Wanneer mogen we de volgende uitgifte verwachten? (met wie weet nog hogere rente?)
-
- Full Member
- Contacteer:
Normaal juni, september en december..
Kijk eens naar de tarieven van Bolero en probeer dan uw schijf zo goed mogelijk te vullen. 2500, 5.000 of 10.000 bvb. Zoals met alles: probeer wel wat te spreiden qua instapmoment, looptijd en emittent.shuttle schreef: ↑8 maart 2023, 21:41 Ik heb net een account aangemaakt op Bolero.
Coupons aan 30% inderdaad. Voor ons is het bijzonder interessant om voor een zo laag mogelijke coupon te kiezen. Je hebt dan wel geen recurrente inkomsten uiteraard.
Meerwaarde niet belast tenzij op vervaldag wanneer beneden pari uitgegeven. Dit kan je wel vermijden door ze vlak voor vervaldag te verkopen. Buitenlandse obligaties koop je blijkbaar best vlak na een coupon omwille van roerende voorheffing (Je moet de reeds verlopen rente betalen (bruto?) aan de verkoper maar je wordt op “coupondag” belast op de volledige coupon). Ik weet niet of dat laatste probleem zich ook stelt als je bij een Belgische broker zit.
Ik denk en hoop dat de door mij gegeven info correct is. Zo niet, dan zal iemand mij wel corrigeren.
Opvallend hoe blij de mensen lijken te zijn dat defensievere producten zoals obligaties eindelijk weer wat opbrengen.