Starten met beleggen: welke boeken zijn aan te raden?
TIP
Re: Starten met beleggen: welke boeken zijn aan te raden?
Naar Paul D'hoore luisteren.
Waarom ook jij niet goed belegt. (Dirk Vandycke)
https://www.deslegte.com/auteurs/dirk-vandycke-293031/
Dirk Vandycke is naast beleggingsexpert ook docent AI, software en statistiek aan de Howest. In 2008 richtte hij ChartMill op, een veelbezochte internationale site die financiële en beursdata publiceert en beschikbaar stelt aan particulieren en de financiële industrie (banken, brokers, beurzen). Nu is Dirk internationaal auteur en spreker voor banken, beleggingsclubs en internationale podia zoals de World Forex Expo.
https://www.deslegte.com/auteurs/dirk-vandycke-293031/
Dirk Vandycke is naast beleggingsexpert ook docent AI, software en statistiek aan de Howest. In 2008 richtte hij ChartMill op, een veelbezochte internationale site die financiële en beursdata publiceert en beschikbaar stelt aan particulieren en de financiële industrie (banken, brokers, beurzen). Nu is Dirk internationaal auteur en spreker voor banken, beleggingsclubs en internationale podia zoals de World Forex Expo.
Even schaamteloos een link naar een eigenhandig boekje dat ik ooit online zette: https://derustigebelegger.be/
Verwacht geen advies van een professional, maar gewoon de beleggingservaringen van een medemens met al redelijk wat beleggingsjaren op de teller
Succes!
Verwacht geen advies van een professional, maar gewoon de beleggingservaringen van een medemens met al redelijk wat beleggingsjaren op de teller
Succes!
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Ik heb gisterenavond hoofdstuk 1 afgewerkt(de ruime inleiding).
Het is echt wel een goed boek, het gaat beetje over vanalles (eigenlijk pusht het geen enkele strategie, heerlijk dus)
Ik zou het misschien eerder definieren als thematisch beleggen, maar er wordt ook een klein beetje gesproken over TA op een bepaald moment. Ik vermoed dat in de 2de helft van het boek het eerder richting FA zal gaan, en het zou me verbazen mocht er niet over indexen worden gesproken.
Je ziet ook dingen die beschreven worden terugkomen op dit forum (het ijzeren geloof in eigen gelijk), altijd grappig.
Het is geen boek voor iemand die hersenloos wilt weten wat je moet kopen, je moet zelf kunnen nadenken. (probleem voor velen hier )
Op dit moment geeft het boek mij nog te veel gelijk, maar hopelijk verandert dat nog. En ik vind dat ze soms wel dieper mogen gaan, ze raken interessante dingen aan, maar dan zeggen ze "ja, dit valt buiten de scope van het boek". teleurstellend.
Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen geen boeken kopen geschreven door mensen van BNP Paribas, want zo zijn ze hier wel
De Hangmatbelegger is hier precies nog niet geopperd? https://www.standaardboekhandel.be/p/de ... 9401491402
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Die vind ik persoonlijk maar oppervlakkig.karine schreef: ↑30 januari 2024, 15:08 Het beleggersbrein
https://www.standaardboekhandel.be/p/he ... 9401496599
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Er is geen boek en de analysten kennen er ook niets van, die gaan net zo vaak op hun bek als ieder ander.
Mijn persoonlijk advies is simpel, begin in wat je kent en kijk naar de cijfers.
Een bedrijf dat veel omzet maakt maar geen dividend uitkeert en ook geen winst laat zien, die laat je het beste gewoon links liggen.
Gezonde bedrijven maken winst en keren dividend uit, als je naar die 2 cijfers kijkt kan je amper fout gaan, al is en blijft de koers een onvoorspelbaar iets.
Bedrijven die niet uitkeren zijn veel riskanter, kijk maar eens naar de koers van Adyen, die keren nooit uit, zijn ook vaag in hun toekomst....kijk en je snapt het.
Het is maar welk risico je wil lopen.....maar boeken aanraden, neen, gebruik je gezond vestand....lees vooral veel, maar begin met de kerncijfers....OMZET/WINST/DIVIDEND...is een van die negatief of 0, dan blijf je er beter weg.
Als ze alle 3 positief zijn, dan kan je haast niet fout gaan, maar of ze de klappers gaan zijn om snel rijk te worden, meestal niet.
Mijn persoonlijk advies is simpel, begin in wat je kent en kijk naar de cijfers.
Een bedrijf dat veel omzet maakt maar geen dividend uitkeert en ook geen winst laat zien, die laat je het beste gewoon links liggen.
Gezonde bedrijven maken winst en keren dividend uit, als je naar die 2 cijfers kijkt kan je amper fout gaan, al is en blijft de koers een onvoorspelbaar iets.
Bedrijven die niet uitkeren zijn veel riskanter, kijk maar eens naar de koers van Adyen, die keren nooit uit, zijn ook vaag in hun toekomst....kijk en je snapt het.
Het is maar welk risico je wil lopen.....maar boeken aanraden, neen, gebruik je gezond vestand....lees vooral veel, maar begin met de kerncijfers....OMZET/WINST/DIVIDEND...is een van die negatief of 0, dan blijf je er beter weg.
Als ze alle 3 positief zijn, dan kan je haast niet fout gaan, maar of ze de klappers gaan zijn om snel rijk te worden, meestal niet.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik ben het eens met Bassie dat er geen enkel boek is dat je ceht kan helpen met starten beleggen daar de meeste boeken al achterhaald zijn vooraleer je ze kan lezen door de maatschappij die zo snel evolueert en tevens daar de meeste schrijvers er ofwel zelf niet al te veel verstand van hebben of ze zeker hun gouden kennis niet te grabbel gaan gooien.
Je kan je natuurlijk wat inlezen zodat je een bepaalde basiskennis hebt en zodat je tenminste weet wat de kenmerken van bepaalde producten zijn maar uiteindelijk moet je het werk en de keuzes zelf maken en dat zal meestal een weg zijn waar proberen en soms falen hand in hand gaan.
Ik ben het wel volledig oneens met Bassie dat men bedrijven moet mijden die geen dividend uitkeren ! Wat belangrijk is, is om te zien wat een bedrijf doet met de gelden die ze anders aan dividenden zouden uitkeren. Kopen ze hier eigen aandelen mee met als doel om deze te vernietigen of plannen ze overnames die extra marges gaan opleveren, dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Liever geen dividend waar de staat ( staten als het om buitenlandse bedrijven gaat ) eerst een groot deel komt afromen dan interne waarde creatie.
Je kan je natuurlijk wat inlezen zodat je een bepaalde basiskennis hebt en zodat je tenminste weet wat de kenmerken van bepaalde producten zijn maar uiteindelijk moet je het werk en de keuzes zelf maken en dat zal meestal een weg zijn waar proberen en soms falen hand in hand gaan.
Ik ben het wel volledig oneens met Bassie dat men bedrijven moet mijden die geen dividend uitkeren ! Wat belangrijk is, is om te zien wat een bedrijf doet met de gelden die ze anders aan dividenden zouden uitkeren. Kopen ze hier eigen aandelen mee met als doel om deze te vernietigen of plannen ze overnames die extra marges gaan opleveren, dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Liever geen dividend waar de staat ( staten als het om buitenlandse bedrijven gaat ) eerst een groot deel komt afromen dan interne waarde creatie.
Make Spaargids " Great Again ! "
Bedrijven met 0 of negatieve omzet, dat ben ik precies nog niet al te vaak tegengekomen...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gewoon hierboven?
"kerncijfers....OMZET/WINST/DIVIDEND...is een van die negatief of 0, dan blijf je er beter weg.
"
Lijkt me wel een interessant boek! Een aanrader?Gudrun schreef: ↑30 januari 2024, 09:39 De Hangmatbelegger is hier precies nog niet geopperd? https://www.standaardboekhandel.be/p/de ... 9401491402
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
LOL idd
Wel juist dat je beter weg blijft van bedrijven met negatieve omzet, lijkt mij.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 30 januari 2024, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Is dat echt de moeite om daarvoor uit mijn hangmat te komen ?Converse schreef: ↑30 januari 2024, 21:14Lijkt me wel een interessant boek! Een aanrader?Gudrun schreef: ↑30 januari 2024, 09:39 De Hangmatbelegger is hier precies nog niet geopperd? https://www.standaardboekhandel.be/p/de ... 9401491402
Als het zo moeilijk is dat er een boek voor nodig is, laat het dan maar.