Starten met crypto
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Starten met crypto
Hallo,
Er staat ongetwijfeld veel info op dit forum over cryptomunten, maar voor een leek altijd wat moeilijk om door het bomen het bos te zien ( of door bos bomen te zien?)
Ik overweeg een klein aandeel in cryptomunten te beleggen ( ik weet het, uiterst risicovol).
Wat moet ik vooral weten?
Waar moet ik op letten? Waar aankopen? Hoe zit dat met digitaal bewaren? Zijn er kosten aan bewaren? Wat met belastingen? ( Van de belastingen vond ik dit :https://businessam.be/crypto-en-de-belg ... towinsten/ )
Alvast bedankt. Ik ben een echte leek erin.
Er staat ongetwijfeld veel info op dit forum over cryptomunten, maar voor een leek altijd wat moeilijk om door het bomen het bos te zien ( of door bos bomen te zien?)
Ik overweeg een klein aandeel in cryptomunten te beleggen ( ik weet het, uiterst risicovol).
Wat moet ik vooral weten?
Waar moet ik op letten? Waar aankopen? Hoe zit dat met digitaal bewaren? Zijn er kosten aan bewaren? Wat met belastingen? ( Van de belastingen vond ik dit :https://businessam.be/crypto-en-de-belg ... towinsten/ )
Alvast bedankt. Ik ben een echte leek erin.
Re: Starten met crypto
DE000A28M8D0
Eenvoudig en veilig, gewoon te kopen via je broker. (Bij mij is dat Bolero)
Eenvoudig en veilig, gewoon te kopen via je broker. (Bij mij is dat Bolero)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik dacht dat je die in België niet mocht kopen. Bij IBKR komt er toch zo’n melding over crypto related products.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Kwestie van niet gestolen te worden + als er met mij iets zou gebeuren dan kunnen mijn erfgenamen alles mooi terugvinden in Bolero.
Zo'n etn of etf slaat toch het volledige bitcoin verhaal in de wind? Bedoeling is om assets buiten het traditioneel systeem te houden.
Ik snap waar je naartoe wil, maar dit is niet bepaald geruststellend. Ik zal verduidelijken: Bedoeling is om jouw eigen assets buiten het traditioneel systeem te houden. Eigen custody, eigen verantwoordelijkheid, los van wetgeving, los van banken. Maar goed, als het de bedoeling is om snel winst te boeken, dan maakt het niet uit. Misschien een vraag naar de OP: wat is je bedoeling ermee?
Mijn bedoeling is gewoon wat te spreiden, ook in wat riscovolle zaken; Zaken die veel winst of verlies kunnen opleveren :-)
Maar gewoon spreiden dus
Maar gewoon spreiden dus
Dan denk ik dat je best inderdaad belegt in aandelen of ETF's (etn) die crypto volgen. Aandelen als Coinbase, Microstrategy, of de etn's zoals al aangegeven, maar let dan wel op liquiditeit.. iets waar ik bij de ETF's niet zo zeker van zou zijn.
Als ik me zou registreren op bitvavo en wat crypto aankopen, zijn er nog zaken waar ik achteraf moet op letten?
Ja verdiep je vooral in welke crypto je wil kopen. Je moet beseffen dat er enerzijds Bitcoin is en anderzijds altcoins. Dat is belangrijk omdat je, zoals heel recent is aangetoond, je anders het risico loopt om een afgeleid product te kopen (token, 'verpakte' bitcoin, andere crypto dus andere blockchains). Verdiep je vooral in het verschil tussen proof-of-work en proof-of-stake en waarom je denkt dat het ene beter zou zijn dan het andere. Verdiep je in het netwerk van de crypto die je koopt, waarop draait die? Er is een verschil in BTC netwerk en het ETC (Ethereum) netwerk of andere blockchains. Kies een wallet waarmee je je crypto zal 'aanspreken' (besef, het zijn slechts bewijzen op een blockchain, een persoonlijke wallet geeft je de sleutels in handen om met je crypto transacties te doen). Alles wat op een exchange blijft staan is dus in feite een risico op verlies, zie recent FTX en daarvoor Celsius, enz enz terug tot aan Mt Gox. Voor een leek is er belachelijk veel info te verwerken vooraleer je het risico om crypto aan te houden min of meer kan inschatten. Maar daar is het internet voor, nietwaar.
edit: Ook belangrijk: fees. Weet hoeveel je transactiekosten zullen zijn, hoe variabel die zijn en waarom dat zo is.
edit2: voor een beter idee over het concept, aanmaken van een wallet, en crypto in het algemeen maak een Nano wallet aan via Nault.cc . Ga dan naar nanocafe.cc/faucet en vul je wallet adres in dan krijg je gratis nano toegestuurd. Niet direct victorie kraaien, het is een zeer laag bedrag. Verschil met Bitcoin, is dat nano geen fees aanrekent. Dus je kan een tweede wallet aanmaken en zo heen en weer transacties 'oefenen'.
edit: Ook belangrijk: fees. Weet hoeveel je transactiekosten zullen zijn, hoe variabel die zijn en waarom dat zo is.
edit2: voor een beter idee over het concept, aanmaken van een wallet, en crypto in het algemeen maak een Nano wallet aan via Nault.cc . Ga dan naar nanocafe.cc/faucet en vul je wallet adres in dan krijg je gratis nano toegestuurd. Niet direct victorie kraaien, het is een zeer laag bedrag. Verschil met Bitcoin, is dat nano geen fees aanrekent. Dus je kan een tweede wallet aanmaken en zo heen en weer transacties 'oefenen'.
-
- Verbannen Gebruiker
Crypto maakt al lang deel uit van het systeem. Al lang gaat crypto op en neer met de beurzen.
Zie vandaag: de inflatie in USA is meer gezakt dan verwacht. En hop: de US futures omhoog met 3 à 4 % en BTC met 11%.