Starten Pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Starten Pensioensparen
Elk jaar bij het invullen van de belastingsaangifte denk ik: had ik vorig jaar maar aan pensioensparen gedaan dan had ik iets extra kunnen aftrekken.
Alleen is het dan te laat ...
Om volgend jaar dit te vermijden denk ik eraan om dit jaar nog te starten met pensioensparen.
Enkele vragen:
- Welk fonds is aan te bevelen (ben 34j, will formule met aandelen)?
- Is het nu zinvol met de kredietcrisis om in te stappen?
- Het tijdstip van instap en/of storting gedurende het jaar speelt dat een rol?
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Alleen is het dan te laat ...
Om volgend jaar dit te vermijden denk ik eraan om dit jaar nog te starten met pensioensparen.
Enkele vragen:
- Welk fonds is aan te bevelen (ben 34j, will formule met aandelen)?
- Is het nu zinvol met de kredietcrisis om in te stappen?
- Het tijdstip van instap en/of storting gedurende het jaar speelt dat een rol?
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Re: Starten Pensioensparen
Te laat is het nog niet. Het jaar is nog niet om en je kan een eenmalige storting doen voor heel het jaar.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
a. beste fonds: Argenta pensioensparenJanS schreef:
Enkele vragen:
a. Welk fonds is aan te bevelen (ben 34j, will formule met aandelen)?
b. Is het nu zinvol met de kredietcrisis om in te stappen?
c. Het tijdstip van instap en/of storting gedurende het jaar speelt dat een rol?
b. Dit is wellicht het best mogelijke moment ooit, de koersen zijn laag.
c. ja, de meest interessante manier is om een vast maandbedrag te storten. Het mag vreemd klinken, maar zo zal je gemiddelde aankoopprijs altijd lager liggen dan de gemiddelde koers.
c. ja, de meest interessante manier is om een vast maandbedrag te storten. Het mag vreemd klinken, maar zo zal je gemiddelde aankoopprijs altijd lager liggen dan de gemiddelde koers.
[/quote]
Ik heb ook het Argenta fonds maar zou het niet beter zijn van in januari 2009 ineens het volledige bedrag te storten aan deze lage koers van het Argenta fonds ??
[/quote]
Ik heb ook het Argenta fonds maar zou het niet beter zijn van in januari 2009 ineens het volledige bedrag te storten aan deze lage koers van het Argenta fonds ??
Begin 2008 las ik op dit forum berichtjes van mensen die verkondigden dat ze hun bedrag voor 2008 gestort hadden, want ze dachten dat de koers erg laag stond.karine schreef:
Midden 2008 las ik op dit forum berichtjes van mensen die verkondigden dat ze hun bedrag voor 2008 gestort hadden, want ze dachten dat de koers echt niet lager kon.
In september 2008 las ik op dit forum berichtjes van mensen die verkondigden dat ze hun bedrag voor 2008 gestort hadden, want ze dachten dat de koers echt wel de bodem bereikt had.
Ze waren allen verkeerd. Het bewijs dat je de koersen niet kunt voorspellen.
Wie zegt dat de koersen niet verder gaan zakken indien de economie in een zware recessie terecht komt? Koersherstel komt er wellicht niet voor de zomer 2009.
Dus ook nu is het aan te raden gespreid in te stappen. Ten minste als je het risico wil spreiden. Tenzij je graag een gokje waagt.
Er wordt een slecht 2009 verwacht (voor de economie dan toch), dus het kan goed zijn dat de koers nog blijft dalen tijdens 2009. Pas in 2010 wordt verbetering verwacht.
Ik kies dus voor maandelijkse stortingen.
Het kan natuurlijk zijn dat de verwachtingen totaal niet uitkomen, het is altijd een beetje gokken ::)
Ik kies dus voor maandelijkse stortingen.
Het kan natuurlijk zijn dat de verwachtingen totaal niet uitkomen, het is altijd een beetje gokken ::)
OK , gespreid aankopen = in ieder geval meer zekerheid.
Nog enkele tips:
In het jaar dat je 60 wordt voer je best je storting(en) na je verjaardag uit. De staat zal je op het saldo van je pensioenspaarfonds belasten op je 60ste verjaardag. De stortingen erna worden niet meer belast.
Er bestaan tegenwoordig 3 categorieën van fondsen: dynamisch, neutraal en defensief. Alle fondsen bevatten aandelen en zijn dus gevoelig aan de beurstrend. Alleen is het raadzaam om naargelang je het geld zal opvragen naar defensievere fondsen te gaan. Sommige banken hebben 3 fondsen in hun gamma en niets belet je om van fonds te veranderen (Vraag wel op voorhand naar de kosten)
dynamisch: horizon >10 jaar
neutraal: tussen de 10 en 5 jaar
defensief: minder dan 5 jaar
Persoonlijk vind ik het een probleem dat je niet kan verhuizen van een pensioenspaarfonds naar een -verzekering voor de laatste 5 jaar om het risico van de beurs te ontlopen.
In het jaar dat je 60 wordt voer je best je storting(en) na je verjaardag uit. De staat zal je op het saldo van je pensioenspaarfonds belasten op je 60ste verjaardag. De stortingen erna worden niet meer belast.
Er bestaan tegenwoordig 3 categorieën van fondsen: dynamisch, neutraal en defensief. Alle fondsen bevatten aandelen en zijn dus gevoelig aan de beurstrend. Alleen is het raadzaam om naargelang je het geld zal opvragen naar defensievere fondsen te gaan. Sommige banken hebben 3 fondsen in hun gamma en niets belet je om van fonds te veranderen (Vraag wel op voorhand naar de kosten)
dynamisch: horizon >10 jaar
neutraal: tussen de 10 en 5 jaar
defensief: minder dan 5 jaar
Persoonlijk vind ik het een probleem dat je niet kan verhuizen van een pensioenspaarfonds naar een -verzekering voor de laatste 5 jaar om het risico van de beurs te ontlopen.
Ik ben twee jaar geleden gestart met pensioensparen en heb toen een pensioenspaarfonds met defensieve strategie genomen, namelijk Stability bij Fortis. Ik was toen niet echt op de hoogte van al de mogelijkheden en wilde gewoon zo veel mogelijk zekerheid en veiligheid. Nu weet ik echter dat je na verloop van tijd kan overschakelen van een dynamisch naar een defensief fonds. Vermits ik nog maar in de twintig ben, zou ik nu dus voor een tijdje willen overschakelen naar een dynamisch fonds. Is het nu een goed moment om over te schakelen of beter nog even wachten? En mag je in de loop van het jaar overschakelen van een defensief naar een dynamisch fonds of heeft dit invloed op de fiscale aftrekbaarheid (je mag bvb. per jaar alleen maar storten in een fonds of verzekering, maar doet het SOORT fonds er misschien ook toe)?