Starter 2024
TIP
Re: Starter 2024
Zelfs daar ben ik het niet mee eens. Koop een wereldwijd gespreid indexfonds met lage kosten dat fiscaal het minst ongunstig is.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Newbie
- Contacteer:
er is inderdaad al massa's overgeschreven... kort door de bocht, iwda is het interessantste vind ik
maar wellicht is https://www.vaneck.com/be/nl/investment ... overzicht/ ivm het beschikken van ene MOAT een waardig alternatief , ik denk eraan hier ook mee te starten ivm passief beleggen
maar wellicht is https://www.vaneck.com/be/nl/investment ... overzicht/ ivm het beschikken van ene MOAT een waardig alternatief , ik denk eraan hier ook mee te starten ivm passief beleggen
-
- Full Member
- Contacteer:
Ofwel bent u Madame Soleil ofwel bent u een belangrijke nuance vergeten: "Opkomende markten trekken het rendement van je portefeuille op dit moment naar beneden.
Ik gok op het tweede. Het is u vergeven.
Topic starter geeft zelf aan dat hij het aandeel Verenigde Staten in IWDA te groot vindt en meer wil spreiden. Dan is SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF wel degelijk aan valabel alternatief, denk ik zo.
Om het gewicht van de Verenigde Staten te verminderen kun je ook een etf op Europa erbij nemen zoals IMAE - iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (Acc). Dan ben je bovendien minder afhankelijk van de dollarkoers.
-
- Full Member
- Contacteer:
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe hij zijn portefeuille samenstelt. Maar er is weldegelijk een reden waarom de VS zo zwaar vertegenwoordigd is in de grote wereldindexen. Historische gezien doen die het gewoon allemaal beter.
Wanneer de beurzen in de VS hard stijgen of dalen doen de andere wereldbeurzen hetzelfde. Wat is dan het nut van geografische spreiding?
Beurzen in de VS tegenover de rest van de wereld: de koersbewegingen zijn gelijk, enkel op een lager niveau.

Beurzen in de VS tegenover de rest van de wereld: de koersbewegingen zijn gelijk, enkel op een lager niveau.

En omdat hun bedrijven bijna allemaal de wereld als markt hebben en vaak dominant zijn is hun economie meteen ook een goeie graadmeter voor de globale economie. Daarnaast is de VS niet te beroerd om een zeer protectionistische politiek te voeren, denk maar aan invoerheffingen en hoe ze Huawei en nu ByteDance buiten spel zetten en gelijk ook hun bondgenoten aanzetten om hetzelfde te doen. Wie in opkomende markten belegt zit ook nog eens met het gegeven van over het algemeen zwakkere munten, een sterkere economische groei is daarom nog geen garantie op een hoger rendement in eur of usd.Pieter1985 schreef: ↑26 april 2024, 12:02 Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe hij zijn portefeuille samenstelt. Maar er is weldegelijk een reden waarom de VS zo zwaar vertegenwoordigd is in de grote wereldindexen. Historische gezien doen die het gewoon allemaal beter.
Eigenlijk heb je al genoeg aan een etf die de Nasdaq volgt.
Het is niet moeilijk in het verleden het deel van de markt te vinden dat het beter deed dan het gemiddelde.
Je kunt verder blijven concentreren tot je tot het bedrijf met het grootste rendement komt over de voorbije periode.
Aandelen is een lange termijn belegging.
De horizon van OP is 30 jaar.
Kijken naar de voorbije 10 jaar is kort door de bocht.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- Ik wil wel eens zien dat gelijk wie de inspanning gaat volhouden om 30 jaar lang regelmatig in een etf te investeren. Dat wordt zo door financiële experten beschreven als de gemakkelijkste manier om miljonair te worden, maar wie gaat dat in de praktijk doen?
- Wie zegt dat voor de beurzen de komende 30 jaar anders zullen zijn dan de voorbije 10 jaar?
- Zelfs als dat zo is, waar moet je dan in beleggen?
Waarschijnlijk bestaan er over 30 jaar helemaal geen etf's meer. Zeker niet in België!Yaris schreef: ↑26 april 2024, 14:18
- Ik wil wel eens zien dat gelijk wie de inspanning gaat volhouden om 30 jaar lang regelmatig in een etf te investeren. Dat wordt zo door financiële experten beschreven als de gemakkelijkste manier om miljonair te worden, maar wie gaat dat in de praktijk doen?
- Wie zegt dat voor de beurzen de komende 30 jaar anders zullen zijn dan de voorbije 10 jaar?

Wie is OP?
Opnieuw Yaris, emerging markets links laten liggen omdat ze het niet goed hebben gedaan lijkt mij geen goede strategie. Ik heb zelf 10% emim. Japan was ook doodverklaard. En kijk nu. Niemand wil nog emerging markets. Dan is het juist de moment om ze op te pikken. (Bijzonder goedkoop trouwens op dit moment, omdat niemand ze wil)
Om op de vraag van de topic starter te antwoorden: Voor een familielid voor wie ik de portefeuille beheer heb ik: IWDA (50%)(large caps), EMIM (4%) (emerging markets) IUSN (10%) (small caps wereldwijd). Dit aangevuld met een stukje Europa extra (10%)(MEUD), vastgoed (10%)(D5BK) en 2 defensieve componenten: consumer staples (8%)(WCOS) en health care (8%)(WHEA).
Percentages zijn bij benadering. Die portefeuille heeft 10% goud en zo’n 40% obligaties. En dus 50% aandelen, verdeeld zoals hierboven beschreven.
Opnieuw Yaris, emerging markets links laten liggen omdat ze het niet goed hebben gedaan lijkt mij geen goede strategie. Ik heb zelf 10% emim. Japan was ook doodverklaard. En kijk nu. Niemand wil nog emerging markets. Dan is het juist de moment om ze op te pikken. (Bijzonder goedkoop trouwens op dit moment, omdat niemand ze wil)
Om op de vraag van de topic starter te antwoorden: Voor een familielid voor wie ik de portefeuille beheer heb ik: IWDA (50%)(large caps), EMIM (4%) (emerging markets) IUSN (10%) (small caps wereldwijd). Dit aangevuld met een stukje Europa extra (10%)(MEUD), vastgoed (10%)(D5BK) en 2 defensieve componenten: consumer staples (8%)(WCOS) en health care (8%)(WHEA).
Percentages zijn bij benadering. Die portefeuille heeft 10% goud en zo’n 40% obligaties. En dus 50% aandelen, verdeeld zoals hierboven beschreven.
-
- Full Member
- Contacteer:
Mochten we een glazen bol hebben, ons leven zou er ongetwijfeld anders uitzien.
Vandaar ook gewoon het advies: investeer enkele jaren in een wereldindex. Hou de koers in de gaten en probeer te achterhalen waarom ze op en neer gaat. Probeer vooral wat bij te leren. De interesse in de beurs komt dan gewoon vanzelf.
Niks dat de topicstarter tegenhoudt om na enkele jaren zijn strategie aan te passen.
Vandaar ook gewoon het advies: investeer enkele jaren in een wereldindex. Hou de koers in de gaten en probeer te achterhalen waarom ze op en neer gaat. Probeer vooral wat bij te leren. De interesse in de beurs komt dan gewoon vanzelf.
Niks dat de topicstarter tegenhoudt om na enkele jaren zijn strategie aan te passen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Eén antwoord op al uw vragen: spreiding.Yaris schreef: ↑26 april 2024, 14:18
-
- Full Member
- Contacteer:
Dit is géén goed advies en getuigt van een kortetermijnvisie.
Dan steek je nog beter een tracker die de S&P 500 volgt in een gediversifieerde portefeuille, maar ook dat is overbodig als je voor een wereldwijde etf kiest.
Laatst gewijzigd door Maneblusser op 26 april 2024, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.