Starter 2024
TIP
Re: Starter 2024
En waarom? Omdat Amerika sinds de opstart van aandelenbeurzen nooit op eigen territorium een oorlog heeft moeten uitvechten, omdat de US een militair overwicht heeft, en omdat de USD de wereldmunt is. Durf je er echt op vertrouwen dat deze 3 dingen in stand gehouden blijven de komende 10, 20 jaar?Pieter1985 schreef: ↑26 april 2024, 12:02 Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe hij zijn portefeuille samenstelt. Maar er is weldegelijk een reden waarom de VS zo zwaar vertegenwoordigd is in de grote wereldindexen. Historische gezien doen die het gewoon allemaal beter.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Full Member
- Contacteer:
We zijn hier behoorlijk offtopic aan het gaan. Maar bon.Gudrun schreef: ↑26 april 2024, 17:17 En waarom? Omdat Amerika sinds de opstart van aandelenbeurzen nooit op eigen territorium een oorlog heeft moeten uitvechten, omdat de US een militair overwicht heeft, en omdat de USD de wereldmunt is. Durf je er echt op vertrouwen dat deze 3 dingen in stand gehouden blijven de komende 10, 20 jaar?
Eerst en vooral: ja. Ik durf daarop vertrouwen. En mocht het toch gebeuren dat de VS op eigen grondgebied dermate wordt aangevallen dat zijn ganse economie implodeert, dan ga ik ervanuit dat de rest van de wereldeconomie snel zal volgen. Je kan je bovendien de vraag stellen of de veiligste en meest defensieve beleggingsproducten wél hun waarde gaan behouden. Bovendien zal in zulk scenario de waarde van onze portefeuille waarschijnlijk nog het minste van onze zorgen zijn.
Wat ik vooral wou zeggen: het is niet omdat de TS zijn horizon +30 jaar is en hij vandaag de intentie heeft om over die ganse periode in ETF's te investeren, dat hij dat ook effectief gaat doen. Mijn eerste belegging was ook in een aandelenfonds van mijn bank. Initieel ging ik dat ook tot aan mijn pensioen doen. Maar al vlug werd mij duidelijk dat er betere en goedkopere alternatieven waren en na 2 jaar ben ik daar volledig mee gestopt.
Starten met een wereldETF is gewoon een goede eerste stap. Het is de TS zijn verantwoordelijkheid om zijn research te doen en te blijven doen.
Ik weet uit eigen ervaring dat je na een tijd uitgekeken raakt op je beleggingen en op zoek gaat naar iets anders, iets nieuws. Ik zie niet iemand 30 jaar lang bijkopen van dezelfde etf.
Bedankt allen voor de reacties, interessant om te zien hoe meningen variëren.
Morgen alle voorgestelde ETFs nog eens vergelijken.
Heb me een account bij Saxo aangemaakt. Aanvankelijk was het plan om elke maand ETF aan te kopen maar heb begrepen dat ik beter het bedrag aan de kant zet en dan om de 2 of 3 maand een aankoop doe vanwege de kosten.
Ben aan het twijfelen geslagen om tijdelijk een flexi job te gaan bij doen en deze inkomsten te gebruiken om sneller een redelijk bedrag aan het werk te kunnen zetten.
Morgen alle voorgestelde ETFs nog eens vergelijken.
Heb me een account bij Saxo aangemaakt. Aanvankelijk was het plan om elke maand ETF aan te kopen maar heb begrepen dat ik beter het bedrag aan de kant zet en dan om de 2 of 3 maand een aankoop doe vanwege de kosten.
Ben aan het twijfelen geslagen om tijdelijk een flexi job te gaan bij doen en deze inkomsten te gebruiken om sneller een redelijk bedrag aan het werk te kunnen zetten.
Laatst gewijzigd door Arm0ed op 28 april 2024, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hey Pieter ik zag dat je de SWRD in euro's kan kopen op de Amsterdamse beurs of is dit niet wat jij bedoeld?Pieter1985 schreef: ↑26 april 2024, 08:45 SWRD noteert in dollars, IWDA in euro's. Aan jou om te beslissen wat je voorkeur draagt.
Voor de rest: gewoon doen. Doe dat enkele jaren en bouw een mooie basis op. Volg regelmatig de koers op en probeer te achterhalen waarom de koers stijgt of daalt. Dat hoeft niet veel tijd in beslag te nemen, maar zo bouw je wat kennis op.
En als de interesse er is, kan je op termijn nog investeren in extra ETF'en of andere producten... Daar zou ik mij nu niet met bezighouden. Met een SWRD heb je al voldoende spreiding.
EDIT: hoe ik het momenteel begrijp: ik kan hem in euro's aankopen maar de onderliggende waarden worden uitgedrukt in dollars.
Als u een wereldwijd gediversifieerde portefeuille van ETF's opbouwt, doet de beursgenoteerde valuta er niet toe.
klopt dit of zijn hier toch nadelen aan?
Laatst gewijzigd door Arm0ed op 29 april 2024, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik ben daar inderdaad iets te snel over gegaan. Ik had SWRD gegoogled en kwam uit op een notatie in dollars. Maar je kan hem inderdaad ook gewoon in euro's kopen op Amsterdam. Dus negeer maar wat ik zei. :-)
En komende jaren mogelijk Emerging markets +20% en Developed Markets +5%..
Pieter1985 schreef: ↑26 april 2024, 12:02 Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe hij zijn portefeuille samenstelt. Maar er is weldegelijk een reden waarom de VS zo zwaar vertegenwoordigd is in de grote wereldindexen. Historische gezien doen die het gewoon allemaal beter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
@joker waarom denk je dit?JOKER247 schreef: ↑26 april 2024, 15:09Waarschijnlijk bestaan er over 30 jaar helemaal geen etf's meer. Zeker niet in België!Yaris schreef: ↑26 april 2024, 14:18
- Ik wil wel eens zien dat gelijk wie de inspanning gaat volhouden om 30 jaar lang regelmatig in een etf te investeren. Dat wordt zo door financiële experten beschreven als de gemakkelijkste manier om miljonair te worden, maar wie gaat dat in de praktijk doen?
- Wie zegt dat voor de beurzen de komende 30 jaar anders zullen zijn dan de voorbije 10 jaar?
- Zelfs als dat zo is, waar moet je dan in beleggen?
![]()
Ik vind de opmerking van Gudrun best relevant, omdat de US bias, zowel qua samenstelling als vaak qua ETF uitgever, zeer groot is. De assumptie van blijvend geopolitiek en macro-economisch overwicht is cruciaal voor het rendement én voortbestaan van je belegging op langere termijn.Pieter1985 schreef: ↑27 april 2024, 14:08We zijn hier behoorlijk offtopic aan het gaan. Maar bon.Gudrun schreef: ↑26 april 2024, 17:17 En waarom? Omdat Amerika sinds de opstart van aandelenbeurzen nooit op eigen territorium een oorlog heeft moeten uitvechten, omdat de US een militair overwicht heeft, en omdat de USD de wereldmunt is. Durf je er echt op vertrouwen dat deze 3 dingen in stand gehouden blijven de komende 10, 20 jaar?
Eerst en vooral: ja. Ik durf daarop vertrouwen. En mocht het toch gebeuren dat de VS op eigen grondgebied dermate wordt aangevallen dat zijn ganse economie implodeert, dan ga ik ervanuit dat de rest van de wereldeconomie snel zal volgen. Je kan je bovendien de vraag stellen of de veiligste en meest defensieve beleggingsproducten wél hun waarde gaan behouden. Bovendien zal in zulk scenario de waarde van onze portefeuille waarschijnlijk nog het minste van onze zorgen zijn.
Wat ik vooral wou zeggen: het is niet omdat de TS zijn horizon +30 jaar is en hij vandaag de intentie heeft om over die ganse periode in ETF's te investeren, dat hij dat ook effectief gaat doen. Mijn eerste belegging was ook in een aandelenfonds van mijn bank. Initieel ging ik dat ook tot aan mijn pensioen doen. Maar al vlug werd mij duidelijk dat er betere en goedkopere alternatieven waren en na 2 jaar ben ik daar volledig mee gestopt.
Starten met een wereldETF is gewoon een goede eerste stap. Het is de TS zijn verantwoordelijkheid om zijn research te doen en te blijven doen.
Nooit op eigen territorium een oorlog uitvechten? Het kan allemaal snel veranderen, maar bv. een civil war is geen science fiction. Er zijn erg veel interne spanningen, en er gebeurt heel wat op korte termijn wat de gemoederen stevig doet oplaaien. Of neem zoiets als een afscheiding van Texas: niet onrealistisch, maar zoiets heeft ongetwijfeld een grote impact, alleszins meer dan bv. Brexit.
Militair overwicht? Qua uitgaven voor defensie wel, maar on the battlefield is het tegenwoordig een lachertje. Welk (proxy-)conflict hebben ze de laatste jaren/decennia eigenlijk gewonnen? De Russische Federatie schiet elke zoveel maanden evenveel kruisraketten richting de Oekraïne als de USA er ooit geproduceerd heeft. India, China, Iran, Russische Federatie... ze hebben allemaal hypersonische raketten, hoe zit het met de USA? Militair had de USA zeker na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie het aura van oppermachtig te zijn, maar de keizer lijkt alsmaar minder kleren te dragen.
De USD als wereldmunt gaat in ras tempo achteruit. Tal van landen zijn volop maatregelen aan het nemen om de afhankelijkheid vam de USD asap af te bouwen. Idem met bv Swift. Handelscontacten in eigen munten, massale goudaankopen, enz. Het gaat momenteel best snel.
Maar dit zijn eigenlijk known zaken, je moet vooral opletten met de unknown unknowns.
Net men eerste aankoop gedaan van de SWRD.
Ik merk op dat ik kosten en beurstaks betaal voor openen en sluiten bij de aankoop is dit altijd het geval?
of heb ik op een verkeerde manier dit aangekocht ( heb op markt aangekocht )
15x€32.585 aangekocht
positie : €488.78
kosten:
openen €2 taks €0.59
sluiten €2 taks €0.59
totale kosten €5.18
ik dacht dat ik enkel de helft zou betalen dus €2.59 voor aankoop van 15x SWRD.
En dan nog eens het zelfde bedrag €2.59 bij verkoop.
kan iemand hier een kort woordje uitleg over geven?
Ik merk op dat ik kosten en beurstaks betaal voor openen en sluiten bij de aankoop is dit altijd het geval?
15x€32.585 aangekocht
kosten:
openen €2 taks €0.59
sluiten €2 taks €0.59
totale kosten €5.18
Laatst gewijzigd door Arm0ed op 3 mei 2024, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Grafieken zijn altijd gevaarlijk.
Wat is de bron van die grafiek?
En wat toont de grafiek echt.
Voor Euro stoxx 50 zie ik +285% in Euro.
Eurostoxx 50 is ook een heel beperkende index; Europe 600 kan een betere graadmeter zijn: +323% op die periode.
Hieronder de grafiek in Euro van de Euro Stoxx 50 en Europe stoxx 600 voor die periode; bron justETF.com
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
De taks is de Belgische beurstaks; die bedraagt 0,35 procent op het aankoop- of verkoopbedrag. Je betaalt de beurstaks dus zowel bij de aankoop als bij de verkoop.Arm0ed schreef: ↑3 mei 2024, 10:59 Net men eerste aankoop gedaan van de SWRD.
15x€32.585 aangekocht
kosten:
openen €2 taks €0.59
sluiten €2 taks €0.59
totale kosten €5.18
In andere landen bestaat dat soms ook; dan betaal je m.a.w. 2 keer een taks. Soms is het enkel bij aankoop (bv. in het Verenigd Koninkrijk 0,50 procent), soms bij verkoop, soms enkel voor de grootste bedrijven, enz.
Hetzelfde bedrag bij verkoop: ofwel verkocht je ook, dan klopt het bedrag, of het is louter informatief - voor het geval je zou verkopen.
De kosten zijn de vergoeding voor je financiële tussenpersoon.
NVSTR schreef: ↑3 mei 2024, 16:22De taks is de Belgische beurstaks; die bedraagt 0,35 procent op het aankoop- of verkoopbedrag. Je betaalt de beurstaks dus zowel bij de aankoop als bij de verkoop.Arm0ed schreef: ↑3 mei 2024, 10:59 Net men eerste aankoop gedaan van de SWRD.
15x€32.585 aangekocht
kosten:
openen €2 taks €0.59
sluiten €2 taks €0.59
totale kosten €5.18
In andere landen bestaat dat soms ook; dan betaal je m.a.w. 2 keer een taks. Soms is het enkel bij aankoop (bv. in het Verenigd Koninkrijk 0,50 procent), soms bij verkoop, soms enkel voor de grootste bedrijven, enz.
Hetzelfde bedrag bij verkoop: ofwel verkocht je ook, dan klopt het bedrag, of het is louter informatief - voor het geval je zou verkopen.
Laatst gewijzigd door Arm0ed op 4 mei 2024, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Arm0ed schreef: ↑4 mei 2024, 00:03Top denk dat ik het begrijpNVSTR schreef: ↑3 mei 2024, 16:22
De taks is de Belgische beurstaks; die bedraagt 0,35 procent op het aankoop- of verkoopbedrag. Je betaalt de beurstaks dus zowel bij de aankoop als bij de verkoop.