Strategie pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Full Member
- Contacteer:
Strategie pensioensparen
Welke beleggingsstrategie is momenteel het beste? Je kan kiezen tussen growth, balanced of stability. Ik ben 40j en heb dus nog wel een tijd te gaan voor mijn pensioen. Ik doe al 20j aan pensioensparen via de growth strategie. Is het met de stijgende rentes verstandig om over te schakelen naar balanced of kan ik beter bij growth blijven omdat ik nog 25j te gaan heb voor mijn pensioen?
Re: Strategie pensioensparen
Volgens mij heeft dit te maken met het percentage aandelen en niet met het type aandelen? Dan zou ik zeggen tot een jaar of 10 voor je pensioen zeker zo agressief mogelijk (is nog steeds met een redelijk percentage obligaties meestal), je gaat gemiddeld genomen heel veel rendement weggooien als je veel eerder conservatief wordt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Growth 75-25Picaro schreef: ↑6 maart 2023, 20:50 Volgens mij heeft dit te maken met het percentage aandelen en niet met het type aandelen? Dan zou ik zeggen tot een jaar of 10 voor je pensioen zeker zo agressief mogelijk (is nog steeds met een redelijk percentage obligaties meestal), je gaat gemiddeld genomen heel veel rendement weggooien als je veel eerder conservatief wordt.
Balanced 50-50
stability 25-75
Ik doe trouwens ook aan fiscaal langetermijnsparen sinds vorig jaar. Daar ook via tak-23.
Bij "growth" blijven.mickeymouse schreef: ↑6 maart 2023, 20:45 Welke beleggingsstrategie is momenteel het beste? Je kan kiezen tussen growth, balanced of stability. Ik ben 40j en heb dus nog wel een tijd te gaan voor mijn pensioen. Ik doe al 20j aan pensioensparen via de growth strategie. Is het met de stijgende rentes verstandig om over te schakelen naar balanced of kan ik beter bij growth blijven omdat ik nog 25j te gaan heb voor mijn pensioen?
- Argenta is redelijk betrouwbaar; t.o.v. andere "grootbanken";
- hebben een bovengemiddelde opbrengst op hun pensioensparen;
- Jij hebt nog "enkele" jaren voor de boeg: opbrengst op langere termijn is beter;
- Blijf genieten van de "staatspremie" via de belastingen;
- De maximale som voor pensioensparen is niet bijzonder hoog, daarom kan je ook andere beleggingen in "bonus" nemen;
- mijn mening
... en best of all: Argenta is "gratis"; het toverwoordje.
Dat gratis compenseert Argenta wel rijkelijk door een schamele 0,60% interest op hun spaarrekening te geven. Vermoedelijk een ouder clienteel dat niet de moeite doet om de rentetarieven eens te vergelijken.
Sparen doe je bij een andere bank; SANTANDER of MeDirect... Dit mag heus wel.
Dit is eigenlijk een strategie die eerder bij jongeren past: "ik heb geen tijd om deze "onbenullige" zaken uit te pluizen; ik laat mij graag bedienen". Shoppen en uitgaan is de "hit".
"stability" was weinig stabiel de laatste tijd (stijgende rente alleen de oorzaak?). Balanced ook vanwege inflatie lijkt me beter vanaf 50 jaar. Jm2c
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Ik dacht ook 'Growth' maar ik ben bij 'Stability' gebleven mede doordat half Spaargids eind vorig jaar zei dat we naar een recessie gingen.
Ik heb eigenlijk alleen maar groei gezien.
Ik heb eigenlijk alleen maar groei gezien.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben een neutrale tot defensieve belegger en vraag me af wat ik moet verwachten hierin?
Voor mij is een daling vaak ook stress maar ook onzekerheid. Dat laatste is vooral dat ik het zie dalen en dan eigenlijk de moed wat verlies.
ben 27 dus nog jong.
Voor mij is een daling vaak ook stress maar ook onzekerheid. Dat laatste is vooral dat ik het zie dalen en dan eigenlijk de moed wat verlies.
ben 27 dus nog jong.
Dan moet je je geen zorgen maken over je pensioensparen. Je kapitaal heeft nog 40 jaar tijd om te groeien.
Praten jullie hier over het pensioenfonds van Argenta ? (Arpe)
Want ik heb dat fonds ook.
Ik heb even zitten zien, ik vind daar zelf niet direct terug dat je daar een strategie in kan bepalen (growth, balanced, stability)
Of dien je je daar voor te wenden tot het kantoor zelf ?
Want ik heb dat fonds ook.
Ik heb even zitten zien, ik vind daar zelf niet direct terug dat je daar een strategie in kan bepalen (growth, balanced, stability)
Of dien je je daar voor te wenden tot het kantoor zelf ?
-
- Full Member
- Contacteer:
Arpe is de growth of dynamic versie.
Anders heb je arpe defensive.
Anders heb je arpe defensive.
Heb het zelf al jaren, en ben er tevreden van.
Ze komen bij Test-Aankoop Invest er ook keer op keer als beste uit.
Ze komen bij Test-Aankoop Invest er ook keer op keer als beste uit.