Successierechten
TIP
Successierechten
Op de lijst 201 van de bank staan de bruto waarden aangegeven, nominale waarden plus pro rata interesten. Hoe zit dat dan met de roerende voorheffing. Moet deze eerst niet afgetrokken worden , of moet je dan betalen op de interesten , zonder aftrek van Rv
Re: Successierechten
Hallo,
Ik heb vorige maand een aangifte voor successie opgemaakt.
Als je het persoonlijk opmaakt kan je dit via een excel-tabel aanmaken
Bijvoorbeeld :
Kasbon 10000 euro aan 3%. Start op 01.01.2014 voor 5 jaar
Dag van overlijden : 01.03.2015
De intresten van 2014 zijn reeds op je zichtrekening gekomen, daardoor moet je slechts
de intresten aangeven voor de 3 maanden van 2015
10.000,-euro x 3% = 300,-euro op jaarbasis
300,-euro /365 dagen x 31(jan)+28(feb)+1(maart) = 49.32 euro bruto - 25% RV = 36.99 euro
Op dit bedrag moet je successierechten betalen.
Dus zo vermelden op aangifte : Kasbon nr... voor een bedrag van 10.000,-euro aan 3% vervaldag 01.01.2019
Intresten pro rata - 25% RV voor 36.99 euro
En zo alle termijnrekeningen of kasbons vermelden.
Groetjes
Ik heb vorige maand een aangifte voor successie opgemaakt.
Als je het persoonlijk opmaakt kan je dit via een excel-tabel aanmaken
Bijvoorbeeld :
Kasbon 10000 euro aan 3%. Start op 01.01.2014 voor 5 jaar
Dag van overlijden : 01.03.2015
De intresten van 2014 zijn reeds op je zichtrekening gekomen, daardoor moet je slechts
de intresten aangeven voor de 3 maanden van 2015
10.000,-euro x 3% = 300,-euro op jaarbasis
300,-euro /365 dagen x 31(jan)+28(feb)+1(maart) = 49.32 euro bruto - 25% RV = 36.99 euro
Op dit bedrag moet je successierechten betalen.
Dus zo vermelden op aangifte : Kasbon nr... voor een bedrag van 10.000,-euro aan 3% vervaldag 01.01.2019
Intresten pro rata - 25% RV voor 36.99 euro
En zo alle termijnrekeningen of kasbons vermelden.
Groetjes
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dank voor je reactie, doch is het nog niet helemaal duidelijk. Ik heb een lijst van de bank gekregen en daar het totale bedrag op van de sommen, verhoogd met de interesten tot overlijden. Doch vermelden zij dat het bruto waarden zijn. Wat moet ik mij daar bij voorstellen
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
@ stthomas: Mooie berekening maar ik denk dat je de 25% RV niet mag aftrekken van uw intresten. RV wordt betaald bij het afsluiten van uw termijnrekening (en dat is niet bij overlijden) Bij overlijden moet je d'er wel de reeds verworven intresten bij het kapitaal rekenen, de RV ontstaat maar NA het overlijden en mag volgens mij niet afgehouden worden van het kapitaal (incl. intresten) dat de erfenis vertegenwoordigt. Het zijn volgens mij de Bruto-waarden die Pandora moet gebruiken in z'n aangifte.
Iemand die dat kan bevestigen?
Iemand die dat kan bevestigen?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ik denk dat het ook zo is, maar betaal je dan niet teveel successierechten. Je betaalt dus succierechten op de roerende voorheffing, terwijl bij verwerving van de erfenis, de roerende voorheffing zal afgehouden worden
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Maar ik denk dat hier hetzelfde denkpatroon gevolgd wordt dan bij de kosten voor het afsluiten van rekeningen die banken aanrekenen bij overlijden. Ook deze mag je niet in mindering brengen.
Volgens mij is er in het geval van successie enkele vrijstelling bij TAK-21.
Een fiscalist aan boord om hierover duidelijkheid naar boven te brengen?
Volgens mij is er in het geval van successie enkele vrijstelling bij TAK-21.
Een fiscalist aan boord om hierover duidelijkheid naar boven te brengen?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Denk dat je best raad vraagt daarover aan de bank, die zijn het best geplaatst over deze materie en die helpen je trouwens met het invullen van je aangifte.. Hier ga je volgens mij misleidende of twijfelende antwoorden krijgen..
Je kan ook via notaris, maar deze service ( nalatenschap aangifte ) is niet gratis...
Je kan ook via notaris, maar deze service ( nalatenschap aangifte ) is niet gratis...
Laatst gewijzigd door ludo op 15 maart 2015, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
los van de successierrechten stelt zich een ander probleem
stel nu dat er GEEN overlijden was, maar wel pro-rata intresten omdat kasbons enz verkocht worden.
Mogelijk moet later enkel de persoon die de coupon werkelijk int , de roerende voorheffing betalen en nooit de de persoon die de kasbon verkoopt.
In die redenering lijkt het mij mogelijk dat daarom de bruto-intresten VOOR rv in het nalatenschap terecht komen, omdat er nooit rv zou afgehouden worden ?
denk dat de redenering van Spruitekop klopt
stel nu dat er GEEN overlijden was, maar wel pro-rata intresten omdat kasbons enz verkocht worden.
Mogelijk moet later enkel de persoon die de coupon werkelijk int , de roerende voorheffing betalen en nooit de de persoon die de kasbon verkoopt.
In die redenering lijkt het mij mogelijk dat daarom de bruto-intresten VOOR rv in het nalatenschap terecht komen, omdat er nooit rv zou afgehouden worden ?
denk dat de redenering van Spruitekop klopt
Beste,
ik heb hier bewijs van de Recordbank dat je zelf de netto-bedragen moet uitrekenen.
Bij Argenta worden de netto-bedragen medegedeeld in de lijst 201.
Ik heb alles zonder notaris opgemaakt en berekend zoals hierboven opgegeven.
Van zodra ik bericht krijg (ten laastste op 15 april) laat ik het je weten.
Beste,
Hier BEWIJS :
Wij maken geen attest op met de RV afgetrokken. Wij geven altijd de brutobedragen op. Het is aan de notaris/de erfgenamen om de nettobedragen te berekenen.
Op de transactierekening zijn geen intresten. Op de evaluatie van de portefeuille wordt een splitsing gemaakt van het kapitaal en de intresten.
Vriendelijke groet - Meilleures salutations
Monique Baijens
B-SAFE
Beslag, Successie, Faillissementen, Echtscheidingen
Saisies, Successions, Faillites, Divorces
Voor alle info : Gids nalatenschappen
Pour toute info : Guide successions
Record Bank - Record Credit Services
ik heb hier bewijs van de Recordbank dat je zelf de netto-bedragen moet uitrekenen.
Bij Argenta worden de netto-bedragen medegedeeld in de lijst 201.
Ik heb alles zonder notaris opgemaakt en berekend zoals hierboven opgegeven.
Van zodra ik bericht krijg (ten laastste op 15 april) laat ik het je weten.
Beste,
Hier BEWIJS :
Wij maken geen attest op met de RV afgetrokken. Wij geven altijd de brutobedragen op. Het is aan de notaris/de erfgenamen om de nettobedragen te berekenen.
Op de transactierekening zijn geen intresten. Op de evaluatie van de portefeuille wordt een splitsing gemaakt van het kapitaal en de intresten.
Vriendelijke groet - Meilleures salutations
Monique Baijens
B-SAFE
Beslag, Successie, Faillissementen, Echtscheidingen
Saisies, Successions, Faillites, Divorces
Voor alle info : Gids nalatenschappen
Pour toute info : Guide successions
Record Bank - Record Credit Services
Je moet enkel SR betalen op de netto bedragen, dus de RV mag in mindering worden gebracht. Vind het wel vreemd dat op die lijst 201 de bruto bedragen staan, niet echt klantvriendelijk van die bank en volgens mij geven de meeste banken wel de netto bedragen, allez vroeger toch.
En het klopt dat bankkosten voor het afsluiten van de rekening wegens overlijden dan weer niet in mindering mag gebracht worden wegens kosten gemaakt na het overlijden, begrafeniskosten dan weer wel maar dat is dan ook zo uitdrukkelijk voorzien in het wetboek S.R.
En toch maar oppassen met raad te vragen aan de banken ivm de successie, de meeste banken geven correcte info maar heb het ook anders meegemaakt en dikwijls ging het dan over dezelfde bank, destijds bekend als één van de goedkoopste.
En het klopt dat bankkosten voor het afsluiten van de rekening wegens overlijden dan weer niet in mindering mag gebracht worden wegens kosten gemaakt na het overlijden, begrafeniskosten dan weer wel maar dat is dan ook zo uitdrukkelijk voorzien in het wetboek S.R.
En toch maar oppassen met raad te vragen aan de banken ivm de successie, de meeste banken geven correcte info maar heb het ook anders meegemaakt en dikwijls ging het dan over dezelfde bank, destijds bekend als één van de goedkoopste.
het gras is altijd groener aan de overkant
kan je ook het bankuittreksel zien, waaruit blijkft OF er wel effectief roerende voorheffing werd ingehouden ?? Indien dit ( nog ) niet blijkt, dan is de bruto opgave van de bank daar ook een logisch gevolg vanPandora schreef:Op de lijst 201 van de bank staan de bruto waarden aangegeven, nominale waarden plus pro rata interesten. Hoe zit dat dan met de roerende voorheffing. Moet deze eerst niet afgetrokken worden , of moet je dan betalen op de interesten , zonder aftrek van Rv
Zal morgen toch eens contact opnemen met de bank, ik vind het wel straf als we alles zelf moeten doen, terwijl zij wel dossierkasten aanrekenen van 75 tot 150 euro
Een zelfde probleem stelt zich als je een termijnrekening of effecten hebt in vreemde munt: bij de aangifte moet rekening gehouden worden met de officiële middenkoers terwijl je slechts de aankoopkoers (aankoop door de bank) krijgt bij het incasseren van dat vermogen. En dat kan een flinke slok op de borrel schelen (in het voordeel van de fiscus).
Of als een partner enkele jaren later overlijdt nadat de vorige partner is overleden dan eist de fiscus nog eens erfenisrechten op het kapitaal dat de kinderen in feite vroeger reeds geeerfd hebben en successierechten op hebben betaald, gewoon om het feite dat meestal het geld gewoon op het boekje van de overlevende partner is blijven staan
En niemand die daar tegen protesteert
En niemand die daar tegen protesteert
Dat is inderdaad zo, je moet 2maal betalen, dat ervaar ik nu ook