suggestie gevraagd ziekenfonds mutualiteit
Re: suggestie gevraagd ziekenfonds mutualiteit
Iedereen is vrij om te kiezen hoe hij zijn geld wil besteden en spijtig genoeg zijn er de laatste tijd meer en meer mensen die zich de bijdragen zelfs niet meer kunnen veroorloven.
Maar naar mijn mening kunnen tussenkomsten zoals voor : "tandprothesen, bijstand ziekte buitenland, niet dringend ziekenvervoer, niet terugbetaalbare implantaten, overnachten bij gehospitaliseerd kind, geboorte-en-andere-premies, jongerensparen, (zware-)ziektenpreventie, thuiszorg of thuishulp bij langdurige ziekte, lenen medisch materiaal, enz..." toch niet geklasseerd worden onder de benaming "welness en andere bullshit".
Maar naar mijn mening kunnen tussenkomsten zoals voor : "tandprothesen, bijstand ziekte buitenland, niet dringend ziekenvervoer, niet terugbetaalbare implantaten, overnachten bij gehospitaliseerd kind, geboorte-en-andere-premies, jongerensparen, (zware-)ziektenpreventie, thuiszorg of thuishulp bij langdurige ziekte, lenen medisch materiaal, enz..." toch niet geklasseerd worden onder de benaming "welness en andere bullshit".
Sportkampen, vakantiekampen, zelfs saunabezoeken (bij OZ), ... Er zit toch heel wat "welness en andere bullshit" tussen.
Wat gebeurt er met orthodontie, psychotherapie, ...? Weinig of niets. De prioriteiten liggen niet altijd even juist vind ik.
Wat gebeurt er met orthodontie, psychotherapie, ...? Weinig of niets. De prioriteiten liggen niet altijd even juist vind ik.
ik dacht dat ik in de krant had gelezen dat de klinisch psychologen vanaf 01-01-2014 erkend zouden worden, bijgevolg met terugbetaling uit de ziekteverzekering
Nee, er komt erkenning maar (nog) geen terugbetaling. De dag dat daar genoeg geld voor is, ligt nog ver in de toekomst denk ik.
Volledig gelijk. Heb zelf kleinzoontje met ernstige diyscalculie. Terugbetaling is mogelijk bij inschakelen van logopedist. De meeste zijn alleen capable om een administratief attest te bezorgen. Echte rekenpedagoog wordt NIET vergoed.Maarten schreef:Sportkampen, vakantiekampen, zelfs saunabezoeken (bij OZ), ... Er zit toch heel wat "welness en andere bullshit" tussen.
Paul, hier meer info:paul schreef:ik dacht dat ik in de krant had gelezen dat de klinisch psychologen vanaf 01-01-2014 erkend zouden worden, bijgevolg met terugbetaling uit de ziekteverzekering
http://www.klinisch-psycholoog.be/conte ... hotherapie" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor info over de aangeboden voordelen, moet men per mutualiteit vergelijken en niet alle mutualiteiten op 1 hoop gooien.
Er zijn grote verschillen : bij mijn mutualiteit is er een tussenkomst voor wat door jullie aangehaald wordt (en zowat voor alle courante behandelingen en er komen er regelmatig nieuwe bij).
En al zijn de tussenkomsten soms klein : wie kleine kinderen heeft en wie al wat ouder is, heeft vlug de 3-maandelijkse bijdragen van 18 € uitgespaard. Enkele voorbeelden :
Psychotherapie : Tussenkomst van 10 euro per psychotherapiesessie bij een licentiaat psychologie die geregistreerd is bij de Psychologencommissie.
Orthodontie : Een eenmalige tussenkomst van 372 euro voor kinderen die een orthodontische behandeling volgen. Ze moeten voor hun 15e het akkoord voor deze behandeling gekregen hebben van een adviserend geneesheer.
Logopedie : Communicatieprobleem, mondeling of geschreven? Een tussenkomst in de therapiekosten van 5 euro per zitting.
Er zijn grote verschillen : bij mijn mutualiteit is er een tussenkomst voor wat door jullie aangehaald wordt (en zowat voor alle courante behandelingen en er komen er regelmatig nieuwe bij).
En al zijn de tussenkomsten soms klein : wie kleine kinderen heeft en wie al wat ouder is, heeft vlug de 3-maandelijkse bijdragen van 18 € uitgespaard. Enkele voorbeelden :
Psychotherapie : Tussenkomst van 10 euro per psychotherapiesessie bij een licentiaat psychologie die geregistreerd is bij de Psychologencommissie.
Orthodontie : Een eenmalige tussenkomst van 372 euro voor kinderen die een orthodontische behandeling volgen. Ze moeten voor hun 15e het akkoord voor deze behandeling gekregen hebben van een adviserend geneesheer.
Logopedie : Communicatieprobleem, mondeling of geschreven? Een tussenkomst in de therapiekosten van 5 euro per zitting.
Als je lid bent van de CM ziekenkas, ben je dan verplicht om daar ook de zorgkas verzekering van 25 euro/jaar daar te nemen?? of mag/ kan je dat ook zelf kiezen waar je je bij aansluit, en hoe doe je dat dan zonder er teveel mizerie mee te hebben.
Waarom ?? omdat ze wel dommiciliering hebben voor het lidgeld te betalen van 76 euro.jaar, maar met de verplichte bijdrage zorgkas verzekering van 25 euro/jaar doen ze dit niet. Als je vergeet te betalen, kan je boete krijgen van 250 euro + de achterstal.
Waarom ?? omdat ze wel dommiciliering hebben voor het lidgeld te betalen van 76 euro.jaar, maar met de verplichte bijdrage zorgkas verzekering van 25 euro/jaar doen ze dit niet. Als je vergeet te betalen, kan je boete krijgen van 250 euro + de achterstal.
je kan perfect een andere zorgkast kiezen en toch bij cm ziekenfonds aangesloten blijven
Op 26 jaar krijgt iedereen van zijn ziekenfonds een uitnodiging tot het betalen van de bijdrage voor de Vlaamse zorgverzekering.
Indien je daar niet op ingaat uit eigen beweging, dan wordt je automatisch (ambtshalve) aangesloten bij de Vlaamse Zorgkas.
Maar je kunt niet bij de ene ziekenkas (vb.CM) aangesloten zijn voor je ziekteverzekering en bij een andere ziekenkas (vb. Soc.Mut.) aansluiten voor de zorgverzekering.
Wél kun je van de zorgverzekering bij je ziekenkas overstappen naar de Vlaamse Zorgkas, ofwel met álles overstappen naar een andere ziekenkas.
Je kunt jaarlijks veranderen van zorgverzekering, maar dit moet vóór 5 december aangevraagd worden voor het volgende jaar.
Zie : Kunt u veranderen van zorgkas?
http://www.zorg-en-gezondheid.be/Vlaams ... veranderen" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien je daar niet op ingaat uit eigen beweging, dan wordt je automatisch (ambtshalve) aangesloten bij de Vlaamse Zorgkas.
Je bent niet verplicht om je zorgverzekering bij je eigen ziekenkas te nemen.ludo schreef:Als je lid bent van de CM ziekenkas, ben je dan verplicht om daar ook de zorgkas verzekering van 25 euro/jaar daar te nemen?? of mag/ kan je dat ook zelf kiezen waar je je bij aansluit.
Maar je kunt niet bij de ene ziekenkas (vb.CM) aangesloten zijn voor je ziekteverzekering en bij een andere ziekenkas (vb. Soc.Mut.) aansluiten voor de zorgverzekering.
Wél kun je van de zorgverzekering bij je ziekenkas overstappen naar de Vlaamse Zorgkas, ofwel met álles overstappen naar een andere ziekenkas.
Je kunt jaarlijks veranderen van zorgverzekering, maar dit moet vóór 5 december aangevraagd worden voor het volgende jaar.
Zie : Kunt u veranderen van zorgkas?
http://www.zorg-en-gezondheid.be/Vlaams ... veranderen" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze week een factuur ontvangen van de CM dat ik mijn CM bijdrage niet betaald heb voor 2013 en een deel voor 2014. De reden dat ik niet betaald heb, is dat dit niet verplicht zou zijn. Ik ben sinds enkele maanden ook overgestapt naar een ander ziekenfonds - HZIV
Waarom blijven ze mij facturen sturen?
Waarom blijven ze mij facturen sturen?
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Heb je je lidmaatschap al formeel opgezegd? Ga dat regelen op een CM-kantoor.
Normaal is het voldoende dat je het nieuw zeikenfonds verwittigt, zij zouden het oude moeten verwititigen
Het oude zeikenfonds zal denken " proberen gaat mee" indien je de factuur betaalt, dan is het puur winst voor hen
Het oude zeikenfonds zal denken " proberen gaat mee" indien je de factuur betaalt, dan is het puur winst voor hen
Het nieuwe ziekenfonds heeft de opzeg voor mij gedaan dus de CM moet dat sowieso weten.
CM schrijft zelfs in hun brief dat ik ben opgestapt naar een ander ziekenfonds en ze vermelden zelfs vriendelijk dat mijn CM-bijdrage van mijn dossier nog betaald moet worden :-)
Denk dat het is zoals Paul zei, proberen om nog wat mee te pikken.
CM schrijft zelfs in hun brief dat ik ben opgestapt naar een ander ziekenfonds en ze vermelden zelfs vriendelijk dat mijn CM-bijdrage van mijn dossier nog betaald moet worden :-)
Denk dat het is zoals Paul zei, proberen om nog wat mee te pikken.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja, is op zelfde manier gegaan bij mij bij overstap van CM naar HZIV: proberen nog wat geld eruit te kloppen. Bevestigt alleen maar hoe klantontvriendelijk CM is. Ik heb zelf de beste ervaringen met HZIV: ze zijn altijd klaar voor een antwoord op mijn vragen.