Tak 21 nog interessant?
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Re: Tak 21 nog interessant?
Die gewaarborgde rente is natuurlijk ook niet alles en tenslotte beslissen zij nog steeds zelf hoeveel ze op het einde van het jaar willen geven en zullen daarbij ook wel naar de concurrentie kijken denk ik.
bestaan er nog tak 21 producten met jaarlijkse uitbetaling?
Hebben die ooit bestaan? Ik dacht dat het specifieke aan een TAK 21 was dat je de opbrengst pas uitbetaald kreeg bij de verkoop, voor acht jaar met inhouding van RV en na acht jaar vrij van RV. Hoe zou de maatschappij bij een jaarlijkse uitbetaling moeten weten of ze RV moet inhouden of niet?
Bij een Tak21 met overlijdensdekking 130% is er geen RV bij opname vroeger dan 8 jaar. Men kan dan zelf beslissen daar jaarlijks geld uit te halen.
Bij Tak23 is het sowieso mogelijk een maandelijkse of jaarlijkse uitbetaling te krijgen.
Bij Tak23 is het sowieso mogelijk een maandelijkse of jaarlijkse uitbetaling te krijgen.
Bij een aantal tak21 kan je wel jaarlijks een beperkt bedrag opnemen zonder kosten (maar wel RV indien dit gebeurt de eerste 8 jaar: ga ik van uit: zoals Yaris zegt). Zie polis voorwaarden.
Bij een gedeeltelijke afkoop is altijd de vraag: welk gedeelte koopt men af: is dat het geld dat eerst is binnengekomen (met mogelijk hoog gegarandeerde rente) of is dat het geld dat laatst is binnengekomen (waarschijnlijk lagere gegarandeerde rente). Ik weet van een maatschappij waar men dat over die 2 verdeelt bij een afkoop. (Daarom dat ik in dat contract (met hoge rente) niets bijstortte om dan enkele jaren later gedeeltelijk af te kopen (als ik de 100.000 euro waarborg grens bereik): want bij een afname kwam een deel van dat afnamegeld van het deel met hoge rente...)
Bij een gedeeltelijke afkoop is altijd de vraag: welk gedeelte koopt men af: is dat het geld dat eerst is binnengekomen (met mogelijk hoog gegarandeerde rente) of is dat het geld dat laatst is binnengekomen (waarschijnlijk lagere gegarandeerde rente). Ik weet van een maatschappij waar men dat over die 2 verdeelt bij een afkoop. (Daarom dat ik in dat contract (met hoge rente) niets bijstortte om dan enkele jaren later gedeeltelijk af te kopen (als ik de 100.000 euro waarborg grens bereik): want bij een afname kwam een deel van dat afnamegeld van het deel met hoge rente...)
Hier dus een link waarin men duidelijk kan nalezen dat er geen RV verschuldigd is bij een Tak21, om het even wanneer men geld ervan opneemt, als er een overlijdensdekking is van 130%.
https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... ensdekking
Bijkomende voorwaarden zijn dat men zelf bij leven op einvervaldag de begunstigde is. En dat de overlijdensdekking wordt afgesloten op het hoofd van de verzekeringnemer.
https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... ensdekking
Bijkomende voorwaarden zijn dat men zelf bij leven op einvervaldag de begunstigde is. En dat de overlijdensdekking wordt afgesloten op het hoofd van de verzekeringnemer.
Uit de wikifin link hierboven.
Ik lees niets over: "om het even wanneer men geld ervan opneemt".wikifin schreef:dan moet er geen roerende voorheffing betaald worden op de intresten die tussentijds worden betaald op jouw tak 21-verzekering.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hier een link waarin dit ook aan bod komt, van deze site zelf
https://www.spaargids.be/sparen/tips-en ... acten.html
https://www.spaargids.be/sparen/tips-en ... acten.html
Jullie vermelden mooie rendementen. Er staat hier nog een som in een tak 21 van Belfius. Hun kerstboodschap was dat het gegarandeerde minimumrendement daalt naar 0,12 %. Dat rendement leggen ze telkens voor acht jaar vast. Zal die som toch moeten opnemen. Hun argument: 'u betaalt geen RV, een voordeel dat kan tellen'.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Kijk niet te veel naar dat "gegarandeerde minimumrendement", kijk wel naar het effectieve rendement van vorig jaar. Als dat nog boven de 1% lag, kun je beter blijven zitten en het per jaar bekijken, het kost je niks en het rendement is netto. Uitstappen en elders opnieuw een TAK21 onderschrijven kost je 2% verzekeringstaks en misschien nog instapkosten plus 8 jaar wachten voor RV vrijstelling, een spaarboek die het beter doet zul je ook niet vinden.
Ik heb binnenkort ook een storting bij Credimo die na 8 jaar afloopt en de huidige rendementen zijn daar niet meer bijzonder. Ik keek even op de website van de Federale voor de Vita Invest Dynamic Tak 21, maar buiten een overzicht van de kosten, zeggen ze niets over de huidige intresten. Je moet al een offerte invullen om iets concreets te weten te komen.
Je kan het hier zien voor het verleden : https://www.spaargids.be/sparen/federal ... namic.html
Voor wat rendement is over 2019, is het nog wachten. Als ik inlog krijg ik momenteel ook maar alleen mijn gestorte bedragen te zien (pas klant sinds eind april).
Voor wat rendement is over 2019, is het nog wachten. Als ik inlog krijg ik momenteel ook maar alleen mijn gestorte bedragen te zien (pas klant sinds eind april).
Vita Invest Dynamic heeft geen gegarandeerd rendement. Het rendement bestaat volledig uit winstdeelnames van de ristorno's leven die toegevoegd zijn aan het contract. En die zijn niet gegarandeerd. Wat die ristorno's leven zijn kunt u hier nalezen: https://www.federale.be/nl/overons/winstverdelingmouche schreef: ↑5 januari 2020, 11:39 Ik heb binnenkort ook een storting bij Credimo die na 8 jaar afloopt en de huidige rendementen zijn daar niet meer bijzonder. Ik keek even op de website van de Federale voor de Vita Invest Dynamic Tak 21, maar buiten een overzicht van de kosten, zeggen ze niets over de huidige intresten. Je moet al een offerte invullen om iets concreets te weten te komen.
Spaarverzekeringen zijn niet interessant meer voor het rendement maar wel voor de veiligheid. Ze brengen meer op dan een spaarrekening maar genieten dezelfde bescherming: ze zijn gewaarborgd tot 100.000 euro per persoon en per verzekeraar.
Bedankt MoreOrLess!
Ik zit al vele jaren in Tak 21 investeringen en al is het vet van de soep het blijft een veilige belegging op lange termijn voor geld dat je minstens 8 jaar kan missen. De meeste Tak's zijn voor langer dan 8 jaar, maar niet die van Credimo. Maar ja, bij het diversifiëren had ik deze er ook bijgenomen, via Spaargids trouwens.
Ik zit al vele jaren in Tak 21 investeringen en al is het vet van de soep het blijft een veilige belegging op lange termijn voor geld dat je minstens 8 jaar kan missen. De meeste Tak's zijn voor langer dan 8 jaar, maar niet die van Credimo. Maar ja, bij het diversifiëren had ik deze er ook bijgenomen, via Spaargids trouwens.