Tak 21 nog interessant?
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
-
- Full Member
- Contacteer:
Tak 21 nog interessant?
Goedemiddag allemaal,
Ik heb interesse in de Patronale tak 21 "Starfix" en de "Vita Invest Dynamic" van Federale verzekering.
Ik vermoed dat dit de 2 meest interessante Tak 21 beleggingen zijn op het moment.
Is beleggen in een TAK 21 nog interessant rekening houdend met de 2% beurstaksen die op het kapitaal belegd betaalt moet worden?
bedankt voor jullie meningen
Ik heb interesse in de Patronale tak 21 "Starfix" en de "Vita Invest Dynamic" van Federale verzekering.
Ik vermoed dat dit de 2 meest interessante Tak 21 beleggingen zijn op het moment.
Is beleggen in een TAK 21 nog interessant rekening houdend met de 2% beurstaksen die op het kapitaal belegd betaalt moet worden?
Re: Tak 21 nog interessant?
Zelf ben ik iets meer dan 2 weken geleden gestart met Vita Invest Dynamic.
De reden ? Vanaf dit najaar komen er tot 2024 1 of 2 vastrentende producten per jaar op vervaldag, en ik zie geen enkel volwaardig alternatief voor dit defensieve luik. Vandaar de keuze hiervoor.
Is 8 jaar lang ? Ja, ik zet er alleen geld op waarvan ik zeker weet dat ik het in die periode niet nodig zal hebben. Maar vastrentende producten (termijnrekeningen, obligaties of gestructureerde producten) die je gaat bijhouden tot de vervaldag, heb je ook voor 5 tot 10 jaar.
De reden ? Vanaf dit najaar komen er tot 2024 1 of 2 vastrentende producten per jaar op vervaldag, en ik zie geen enkel volwaardig alternatief voor dit defensieve luik. Vandaar de keuze hiervoor.
Is 8 jaar lang ? Ja, ik zet er alleen geld op waarvan ik zeker weet dat ik het in die periode niet nodig zal hebben. Maar vastrentende producten (termijnrekeningen, obligaties of gestructureerde producten) die je gaat bijhouden tot de vervaldag, heb je ook voor 5 tot 10 jaar.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Gewoon doen, uw rendement zal stukken hoger zijn dan op een spaarboekje en tegelijk veilig belegdMatroos1958 schreef: ↑10 mei 2019, 14:24 Goedemiddag allemaal,
Je kan best wachten tot er een speciale aktie loopt waarbij de verzekeringsmaatschappij bv. tussenkomst
met 1 procent van de beurstaks.
Met Vita Invest Dynamic heb ik goede ervaringen. Ook aanbevolen door Test Aankoop Invest.
met 1 procent van de beurstaks.
Met Vita Invest Dynamic heb ik goede ervaringen. Ook aanbevolen door Test Aankoop Invest.
Bij mijn weten is er bij Starfix nog nooit een actie geweest waarbij de maatschappij tussenkomst in de beurstax.
Spreek mij maar tegen als het niet klopt. Ik zou daar dus niet op rekenen en niet wachten, anders blijft je geld toch maar staan zonder dat het opbrengt.
1% taks verdeelt over bv. 8 jaar is toch maar 0,1 % per jaar ongeveer. Starfix contracten lopen ook levenslang: interessant om kosten te beperken. Denk er ook aan dat je het contract kan afsluiten op naam van 2 verzekeringsnemers: ook voordelig.
Vita Invest heeft als nadeel dat het 0% gegarandeerde rente geeft.
Kijk ook eens naar Fortis Free Invest Plan. Hogere instapkosten, maar netto geeft dat dan een rendement in de buurt van Starfix. Is trouwens een product van AG Insurance. Bpost bied dat ook aan (exact hetzelfde, maar andere naam; wel lager geadverteerde instapkost dan Fortis) en dus met hetzelfde rendement. Instapkosten kan je ook een beetje naar beneden krijgen als het over iets groter kapitaal gaat.
En vooral: blijf onder de 100.000 euro staatsgarantiegrens.
Spreek mij maar tegen als het niet klopt. Ik zou daar dus niet op rekenen en niet wachten, anders blijft je geld toch maar staan zonder dat het opbrengt.
1% taks verdeelt over bv. 8 jaar is toch maar 0,1 % per jaar ongeveer. Starfix contracten lopen ook levenslang: interessant om kosten te beperken. Denk er ook aan dat je het contract kan afsluiten op naam van 2 verzekeringsnemers: ook voordelig.
Vita Invest heeft als nadeel dat het 0% gegarandeerde rente geeft.
Kijk ook eens naar Fortis Free Invest Plan. Hogere instapkosten, maar netto geeft dat dan een rendement in de buurt van Starfix. Is trouwens een product van AG Insurance. Bpost bied dat ook aan (exact hetzelfde, maar andere naam; wel lager geadverteerde instapkost dan Fortis) en dus met hetzelfde rendement. Instapkosten kan je ook een beetje naar beneden krijgen als het over iets groter kapitaal gaat.
En vooral: blijf onder de 100.000 euro staatsgarantiegrens.
Er komt een cash back van 0,5 procent bij Federale verzekering op de vita invest dynamic.
Maar als ik mij niet vergis wordt de 2 procent beurstaks toch per direct afgehouden op de totaalsom van de belegging?
Elke keer je stort, wordt die 2% afgehouden.
Tot mijn verbazing heb ik bij Beobank (vroeger BKCP) een mooi rendement gekregen : 3%, terwijl mijn Crest 30 duo (AXA) slechts 0,75% opbrengt voor 2018. Wat een verschil.
Ik zou het niet doen.
Waarom niet?
Ik heb een tak21 afgesloten bij Patronale Life, dus 8 jaar gewaarborgde rentevoet 1%.
Krijg ik vandaag volgende mail aan :
Ondertussen heeft Patronale Life bekend gemaakt dat de gewaarborgde rentevoet zal dalen naar 0,80% voor nieuwe stortingen in 2020.
Kan dit zomaar ?
Krijg ik vandaag volgende mail aan :
Ondertussen heeft Patronale Life bekend gemaakt dat de gewaarborgde rentevoet zal dalen naar 0,80% voor nieuwe stortingen in 2020.
Kan dit zomaar ?
Tuurlijk waarom niet?
=> Het gaat om NIEUWE stortingen vanaf 2020
=> hetgeen je reeds gestort had, blijft aan het toen geldende percentage
=> Het gaat om NIEUWE stortingen vanaf 2020
=> hetgeen je reeds gestort had, blijft aan het toen geldende percentage
Er zijn nog maar weinig tak21 die de rentevoet die ze geven bij het openen garanderen voor extra stortingen. Als dit het geval is dan is dit duidelijk vermeld. Lees je contract.
Sommige tak 21 garanderen de rentes voor bestaande stortingen tot aan het einde van het contract. Sommige doen zelfs dat niet. Lees je contract.
Sommige tak 21 garanderen de rentes voor bestaande stortingen tot aan het einde van het contract. Sommige doen zelfs dat niet. Lees je contract.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je mag blij zijn dat je een poosje hebt genoten van die 1%. Nu, 0,8% is ook nog behoorlijk mooi. Alleen even geduld hebben als je je geld terug wil.