TAK 23 en effectentaks
TAK 23 en effectentaks
Ik las in De Tijd dat de effectentaks ook van toepassing is voor de kleine belegger,die geld belegt in een verzekeringsfonds van het type TAK 23.
Ieder Tak 23-verzekeringsfonds heeft ongetwijfeld een belegd kapitaal van meer dan 1 miljoen euro en moet derhalve effectentaks betalen.
Het verzekeringsfonds zou die effectentaks doorrekenen aan de belegger.
De belegger in een TAK 23-fonds zou boven de taks van 2% ook de effectentaks moeten betalen.
Klopt dat?
Ieder Tak 23-verzekeringsfonds heeft ongetwijfeld een belegd kapitaal van meer dan 1 miljoen euro en moet derhalve effectentaks betalen.
De belegger in een TAK 23-fonds zou boven de taks van 2% ook de effectentaks moeten betalen.
Klopt dat?
Re: TAK 23 en effectentaks
Ja en neen, er stond in het artikel dat de verzekeringsmaatschappijen zelf moeten bepalen wat ze ermee gaan doen en hoe. Het is de verzekeringsmaatschappij die ze moet betalen, dus een onderdeel van de 2% verzekeringstaks kan ze niet worden. Omdat die laatste door de verzekeringsnemer dient betaald te worden. M.a.w. de rubriek taksen verhogen zal in dit geval niet werken. Zie onderstaande quote uit het artikel en van de minister van financiën:
Ze kunnen die 0.15% evengoed alleen aanrekenen aan klanten met meer dat 1M€ in hun tak23 of ze niet aanrekenen of ze doorrekenen in de beheerskosten of als een onderdeel ervan beschouwen of ze beschouwen als onderdeel van de betaalde instapkosten of zoals je zei extra aanrekenen door die instapkosten te verhogen maar niet de verzekeringstaks. Een maatschappij die deze extra kosten niet doorrekend aan haar klanten zal ongetwijfeld meer toekomstige klanten aantrekken.We belasten geen individuele tak23- beleggers. Het is aan de verzekeraars om te bepalen hoe ze kosten doorrekenen aan hun klanten.
Vincent Van Peteghem
Minister van Financiën
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Tak 23 , kosten kosten en dan is die effecten taks het grote probleem.jos48 schreef: ↑24 december 2020, 11:28 Ik las in De Tijd dat de effectentaks ook van toepassing is voor de kleine belegger,die geld belegt in een verzekeringsfonds van het type TAK 23.
Klopt dat?
Het grote probleem bij Tak 23 zijn de verpakking kosten.
Die verpakking kost is meer dan die effecten taks en akkoord als er nog boven op.
Estate Guru believer.
@platin
Buiten de wettelijke taks van 2% bij instap had ik geen kosten.
Mijn makelaar rekent geen instapkosten en de beheerskosten vallen echt wel mee.
Mijn makelaar volgt de fondsen in het gemengd fonds op en als de fondsen niet goed presteren kan ik gratis 2 x per jaar switchen.
De banken rekenen veel te hoge instapkosten voor een verzekeringsfonds Tak 23 aan.
Ik ben benieuwd of mijn gemengd verzekeringsfonds de effectentaks van 0,15% zal aanrekenen.
Zoals Tycoon noteerde zullen de fondsenbeheerders elkaar de loef afsteken door die 0,15% niet door te berekenen aan de klant.
Buiten de wettelijke taks van 2% bij instap had ik geen kosten.
Mijn makelaar rekent geen instapkosten en de beheerskosten vallen echt wel mee.
Mijn makelaar volgt de fondsen in het gemengd fonds op en als de fondsen niet goed presteren kan ik gratis 2 x per jaar switchen.
De banken rekenen veel te hoge instapkosten voor een verzekeringsfonds Tak 23 aan.
Ik ben benieuwd of mijn gemengd verzekeringsfonds de effectentaks van 0,15% zal aanrekenen.
Zoals Tycoon noteerde zullen de fondsenbeheerders elkaar de loef afsteken door die 0,15% niet door te berekenen aan de klant.
De wonderen zijn blijkbaar de wereld nog niet uit.
Een makelaar die gratis werkt.
Het is maar hoe men het verpakt.
Een makelaar die gratis werkt.
Het is maar hoe men het verpakt.
Estate Guru believer.
Dat zou ik toch maar eens dubbeldik nakijken.
Over welke fondsen gaat het?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
De makelaar rekent geen instapkosten voor het gemengd fonds.
Beheerskost is 0,30%.
De makelaar werkt uiteraard niet voor niets;hij krijgt een commissie op de totale jaarlijkse omzet voor die verzekeringsmaatschappij.
De beheerskosten van de belegging in TAK 23 is 0,30.
De portefeuille bestaat uit 10 fondsen van verschillende fondsbeheerders en ieder fonds heeft een verschilende risicograad naargelang het percentage aandelen in het fonds.
Het is dus een gemengde portefeuille in functie van het percentage aandelen.
Dat lijkt me toch enorm veel.
Eerst 2% premietaks dan jaarlijks 0,30% extra bovenop de kost van het fonds dat typisch 1,5-2,5% is.
Ter vergelijking: de jaarlijkse kost van een indexfonds zoals IWDA is 0,2%
Jouw makelaar en de verzekeringsmaatschappij verdienen mooi aan jou.
Eerst 2% premietaks dan jaarlijks 0,30% extra bovenop de kost van het fonds dat typisch 1,5-2,5% is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De wettelijke taks voor TAK 23 is 2% bij instap.B7H4long schreef: ↑26 december 2020, 14:46 Dat lijkt me toch enorm veel.
De totale beheerskost van de portefeuille is 0,30% per jaar.
Ik begrijp niet wat u bedoelt met "bovenop de kost van het fonds dat typisch 1,5-2,5% is".
Wat is IWDA?
Bij welke maatschappij is jouw tak23? Is dit een specifiek plan? Welke fondsen heb je in jouw tak21?
iShares core MSCI world is een fonds met de grootste 1600 vrij verhandelbare aandelen van de ontwikkelde markt. Voor minder dan 60 euro kan je ze stukje van al deze bedrijven kopen. Geen. premietaks. Jaarlijkse kost van 0,20%. Transactietaks van 0,12%.
iShares core MSCI world is een fonds met de grootste 1600 vrij verhandelbare aandelen van de ontwikkelde markt. Voor minder dan 60 euro kan je ze stukje van al deze bedrijven kopen. Geen. premietaks. Jaarlijkse kost van 0,20%. Transactietaks van 0,12%.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 27 december 2020, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Jos is op vakantie denkelijk.
Of heeft spreek verbod van zijn makelaar ontvangen.
Of heeft spreek verbod van zijn makelaar ontvangen.
Estate Guru believer.
De enige die (relatief goedkoop tegenover andere aanbieders) in de buurt komt met het aanbieden van een TAK23 in MSCI All-World is Easyvest.B7H4long schreef: ↑26 december 2020, 15:25 Bij welke maatschappij is jouw tak23? Is dit een specifiek plan? Welke fondsen heb je in jouw tak21?
Ik zou dit wel enkel aanraden binnen een IPT als zelfstandige. Indien particulier gewoon zelf IWDA kopen.