Tak 23-successierechten
Tak 23-successierechten
Mijn moeder heeft in 2016 een levensverzekering tak 23 afgesloten voor haar 3 kleinkinderen.
Ze heeft me dit pas verteld na het overlijden van mijn vader.(maart 2024)
Ik ben me hierover gaan inlezen, want zelf kon ze me er niets meer over vertellen.
Het rendement is ondermaats, ik noem het zelfs huilen met de pet op.
Er zijn jaarlijks lopende kosten van 2,68%, waarvan zij blijkbaar niet op de hoogte was.
Blijkbaar als het bedrag bij overlijden onder de €12.500 blijft per kleinkind dan moeten er geen successierechten betaald worden.
Stel als het bedrag vb.€20.000 per kleinkind zou zijn, worden de successierechten dan op de volle 20.000 betaald of wordt van die €20.000
€12.500 in mindering gebracht.
Hierover kan ik bij de infobrochures van de bank niets terugvinden.
Mijn ouders hadden een huwelijkscontract met gemeenschap van aanwinsten, mijn moeder erft alles.
Vermits alle rekeningen zijn geblokt momenteel en het attest van erfrecht nog niet is vrijgegeven.
Mijn vraag: is het mogelijk-gezien de omstandigheden-om nu die tak 23 af te kopen of moet ze wachten?
Ik zou denken dat dit wel mogelijk is, vermits die tak 23 niet mee in het nalatingschap valt.
Iemand advies?
Alvast bedankt.
Ze heeft me dit pas verteld na het overlijden van mijn vader.(maart 2024)
Ik ben me hierover gaan inlezen, want zelf kon ze me er niets meer over vertellen.
Het rendement is ondermaats, ik noem het zelfs huilen met de pet op.
Er zijn jaarlijks lopende kosten van 2,68%, waarvan zij blijkbaar niet op de hoogte was.
Blijkbaar als het bedrag bij overlijden onder de €12.500 blijft per kleinkind dan moeten er geen successierechten betaald worden.
Stel als het bedrag vb.€20.000 per kleinkind zou zijn, worden de successierechten dan op de volle 20.000 betaald of wordt van die €20.000
€12.500 in mindering gebracht.
Hierover kan ik bij de infobrochures van de bank niets terugvinden.
Mijn ouders hadden een huwelijkscontract met gemeenschap van aanwinsten, mijn moeder erft alles.
Vermits alle rekeningen zijn geblokt momenteel en het attest van erfrecht nog niet is vrijgegeven.
Mijn vraag: is het mogelijk-gezien de omstandigheden-om nu die tak 23 af te kopen of moet ze wachten?
Ik zou denken dat dit wel mogelijk is, vermits die tak 23 niet mee in het nalatingschap valt.
Iemand advies?
Alvast bedankt.
Re: Tak 23-successierechten
Bij het opzetten van een levensverzekering (tak21, tak23) kan men beslissen waar het geld naar toe zal gaan; men heeft dan voor dat geld geen testament nodig. DIt alles moet binnen de wettelijke regels blijven (bvb reservataire erfgenamen).
Erfenisrechten moeten betaald worden volgens de algemene tarieven: https://www.vlaanderen.be/algemeen-tari ... fbelasting.
Afhankelijk hoe de levensverzekering is opgesteld kan ze nog afgekocht worden, of niet.
Erfenisrechten moeten betaald worden volgens de algemene tarieven: https://www.vlaanderen.be/algemeen-tari ... fbelasting.
Afhankelijk hoe de levensverzekering is opgesteld kan ze nog afgekocht worden, of niet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Laat het voorlopig zo. Maak de afhandeling van de erfenis en het verlies niet erger. Bekijk die tak 23 pas later.
Voor het belastingkrediet bij erfbelasting voor bescheiden verkrijgingen in Vlaanderen, zie https://www.vlaanderen.be/belastingkred ... e4291bd299
Voor erfenissen in rechte lijn is er een belastingkrediet voor kleine verkrijgingen tot 50000€.
De erfbelasting wordt eerst op de volledige 20000€ verrekend, in de veronderstelling dat het kleinkind niets anders erft. Vervolgens wordt de vermindering toegepast. Het kleinkind betaalt 300€ erfbelasting.
Berekening: 20000×3%- [500-(20000/100)] = 600- 300= 300
Voor het belastingkrediet bij erfbelasting voor bescheiden verkrijgingen in Vlaanderen, zie https://www.vlaanderen.be/belastingkred ... e4291bd299
Voor erfenissen in rechte lijn is er een belastingkrediet voor kleine verkrijgingen tot 50000€.
De erfbelasting wordt eerst op de volledige 20000€ verrekend, in de veronderstelling dat het kleinkind niets anders erft. Vervolgens wordt de vermindering toegepast. Het kleinkind betaalt 300€ erfbelasting.
Berekening: 20000×3%- [500-(20000/100)] = 600- 300= 300
Bedankt voor jullie feedback.
Ik had weet van de algemene tarieven wat betreft de successierechten.
Echter werd er bij de algemene voorwaarden van tak 23 duidelijk omschreven als je onder het bedrag van €12.500 bleef dat je
dan geen successierechten moet betalen.(kleinkinderen)
Een levensverzekering met de kleinkinderen als begunstigde staat misschien los van de algemene tarieven.
Om het voorlopig zo te laten en de afhandeling van de erfenis/verlies niet erger te maken.
Mocht tak 23 vb. volgend jaar afgekocht worden, dan zal mijn moeder alsnog op het verkochtte bedrag successierechten moeten betalen, vermits ze hiervan dan aangifte moet doen aan de belastingen.
Wat dat betreft is het enkel maar uitstel van iets dat je niet kan ontlopen.
Toch?
Ik had weet van de algemene tarieven wat betreft de successierechten.
Echter werd er bij de algemene voorwaarden van tak 23 duidelijk omschreven als je onder het bedrag van €12.500 bleef dat je
dan geen successierechten moet betalen.(kleinkinderen)
Een levensverzekering met de kleinkinderen als begunstigde staat misschien los van de algemene tarieven.
Om het voorlopig zo te laten en de afhandeling van de erfenis/verlies niet erger te maken.
Mocht tak 23 vb. volgend jaar afgekocht worden, dan zal mijn moeder alsnog op het verkochtte bedrag successierechten moeten betalen, vermits ze hiervan dan aangifte moet doen aan de belastingen.
Wat dat betreft is het enkel maar uitstel van iets dat je niet kan ontlopen.
Toch?
Ja, het is uitstel maar heeft als voordeel dat de erfenis van uw vader en afkoop van haar contract gescheiden zijn voor de Vlaamse fiscus. Zo kan je makkelijker aantonen dat het een eigen tak 23 van uw moeder is (verzekeringnemer, verzekerde is alleen uw moeder en premies betaald met haar eigen geld) waarop ze geen erfbelasting moet betalen.
Koop ze haar contract nu af en wordt het bedrag op die geblokkeerde of een andere rekening gestort gaat de Vlaamse fiscus ervan uit dat de helft aan de erfenis van uw vader toebehoort. Ze zullen dan meer bewijzen vragen en ook de premiestortingen nagaan.
Die 12500€ is een bescheiden nettoverkrijging. Het maakt deel uit van het belastingkrediet voor bescheiden verkrijgingen in rechte lijn tot 50000€.
Krijgt het kleinkind 12500€ uitgekeerd dan is de erfbelasting daarop 12500×3% = 375 maar de vermindering voor bescheiden verkrijging bedraagt ook 375€ = 500 - (12500/100). Zodat de te betalen erfbelasting 0 wordt.
In uw voorbeeld ontvangt het kleinkind 20000€ en betaalt het na toepassing van het belastingkrediet hierop 300€.
Koop ze haar contract nu af en wordt het bedrag op die geblokkeerde of een andere rekening gestort gaat de Vlaamse fiscus ervan uit dat de helft aan de erfenis van uw vader toebehoort. Ze zullen dan meer bewijzen vragen en ook de premiestortingen nagaan.
Die 12500€ is een bescheiden nettoverkrijging. Het maakt deel uit van het belastingkrediet voor bescheiden verkrijgingen in rechte lijn tot 50000€.
Krijgt het kleinkind 12500€ uitgekeerd dan is de erfbelasting daarop 12500×3% = 375 maar de vermindering voor bescheiden verkrijging bedraagt ook 375€ = 500 - (12500/100). Zodat de te betalen erfbelasting 0 wordt.
In uw voorbeeld ontvangt het kleinkind 20000€ en betaalt het na toepassing van het belastingkrediet hierop 300€.
Erfenissen rechte lijn en tussen echtgenoten
Het belastingkrediet wordt toegekend als de nettoverkrijging niet meer bedraagt dan 50.000 euro.
Nettoverkrijging
Deze nettoverkrijging wordt beoordeeld rekening houdend met de verkrijging van alle goederen, zowel de belastbare als de vrijgestelde, met uitzondering van de vrijgestelde gezinswoning dat wordt verkregen door de langstlevende partner. Het vrijgestelde gedeelte van de roerende goederen (partnerabattement) wordt wel meegerekend. Hetzelfde geldt voor het vrijgestelde gedeelte van de roerende goederen en van de woning van de erflater voor wezen jonger dan 21 jaar.
Berekening
De berekening van het uiteindelijke bedrag van de vermindering gebeurt aan de hand van de volgende formule:
vermindering = 500 euro x (1 - nettoverkrijging / 50.000) OF vermindering = 500 euro - (nettoverkrijging/100)
De vermindering wordt stelselmatig groter naarmate het erfdeel zakt. Bij een erfdeel van 12.500 euro is de vermindering zo groot, dat ze de volledige erfbelasting neutraliseert en de erfgenaam dus een feitelijke vrijstelling in de erfbelasting geniet.
Voorbeelden
Voorbeeld 1
U erft als kind van de overledene een nettoverkrijging van 25.000 euro aan roerende goederen. De erfbelasting bedraagt 750 euro (25.000 x 3% = 750). De vermindering hierop bedraagt 250 euro (500 x (1 - 25.000 / 50.000)). U moet dus in totaal 500 euro erfbelasting betalen.
Voorbeeld 2
U erft als langstlevende echtgenoot netto 20.000 euro roerende goederen en netto 25.000 euro onroerende goederen (niet de gezinswoning). De netto roerende verkrijging bedraagt niet meer dan 50.000 euro en is vrijgesteld op grond van het partnerabattement. De erfbelasting op de onroerende verkrijging bedraagt 750 euro (25.000 x 3%). De vermindering hierop bedraagt 50 euro (500 x (1 – 45.000/50.000)). U moet dus in totaal 700 euro erfbelasting betalen.
https://www.vlaanderen.be/belastingkred ... e4291bd299