Tak21 nog de moeite ?
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Re: Tak21 nog de moeite ?
... en de nulstortingen van de voorbij jaren.
Veel zal afhangen van je persoonlijke situatie.
Dit is een goede vraag voor je verzekeringsagent. Dan heb je toch waarde voor je instapkosten. Lijkt goed om een schriftelijk antwoord te hebben als deel van het contract (zodat je later de agent er terug over kan aanpreken)
Veel zal afhangen van je persoonlijke situatie.
Dit is een goede vraag voor je verzekeringsagent. Dan heb je toch waarde voor je instapkosten. Lijkt goed om een schriftelijk antwoord te hebben als deel van het contract (zodat je later de agent er terug over kan aanpreken)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Uit dit topic is toch nog een mooie interessante discussie ontstaan en ik denk dat de meesten het erover eens zijn dat een Tak21 met belastingvoordeel dus interessant is.
Het is nu nog even bekijken welk de meest interessantste formule hiervoor is.(zoals eerder gezegd, niet duidelijk hier op het forum of het met of zonder belastingvoordeel is)
Is het zinvol om meer instapkost te betalen voor meer rendement of is dat verwaarloosbaar ?
De formule van Ethias lijkt ook wel interessant maar dan niet diegene van deze site maar de Ethias CertiFlex Fiscaal - Lange termijnsparen
https://www.ethias.be/part/nl/lange-ter ... lex-fiscal
(Interestvoet van 0,75% gewaarborgd gedurende 8 jaren en Instapkosten van 1%, beheerskosten 0,18%)
Het is nu nog even bekijken welk de meest interessantste formule hiervoor is.(zoals eerder gezegd, niet duidelijk hier op het forum of het met of zonder belastingvoordeel is)
Is het zinvol om meer instapkost te betalen voor meer rendement of is dat verwaarloosbaar ?
De formule van Ethias lijkt ook wel interessant maar dan niet diegene van deze site maar de Ethias CertiFlex Fiscaal - Lange termijnsparen
https://www.ethias.be/part/nl/lange-ter ... lex-fiscal
(Interestvoet van 0,75% gewaarborgd gedurende 8 jaren en Instapkosten van 1%, beheerskosten 0,18%)
Het voorbeeld dat hierboven uitgewerkt werd is fiscaal lange termijn sparen voor een 53 jarige tot aan zijn 65.
Het belastingsvoordeel is intressant omdat het kan verrekend worden over 12 jaar.
De rendements-berekeningen voor een 25 of 35 jarige zullen het belastingsvoordeel verrekenen over 30 of 40 jaar en de resultaten zullen minder zijn.
Best is zelf een excel te maken en jouw eigen verschillende scenarios uitwerken.
Het belastingsvoordeel is intressant omdat het kan verrekend worden over 12 jaar.
De rendements-berekeningen voor een 25 of 35 jarige zullen het belastingsvoordeel verrekenen over 30 of 40 jaar en de resultaten zullen minder zijn.
Best is zelf een excel te maken en jouw eigen verschillende scenarios uitwerken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De 10% aftrek gebeurt op je 60ste verjaardag (geen dag vroeger en geen dag later) en niet op je 65ste of 67ste. De premies nadien zijn dan taksvrij. Stort dat jaar de premie van 2350 na je verjaardag.
Inderdaad! Maar niet noodzakelijk op 60j, of bij beëindigen contract, of op je pensioenleeftijd, maar is het niet na 10jaar sparen? Dus als ik op 52j begin, als ik 62j wordt?
"Loopt uw polis tot uw pensioenleeftijd, dan betaalt u op uw 60ste verjaardag een taks van 10% op het spaartegoed. Dit is de taks op het langetermijnsparen. Nadien kunt u nog verder blijven sparen. U geniet dan (onder bepaalde voorwaarden) nog altijd een fiscaal voordeel, maar wordt niet meer belast op de uitkering. Als u de polis pas onderschreven hebt na uw 55ste, dan volgt de anticipatieve heffing op de tiende verjaardag van uw contract, en dus niet op uw 60ste. "
bron: https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/hoe ... een-tak-21
Laatst gewijzigd door treenman op 13 oktober 2019, 14:46, 3 keer totaal gewijzigd.
En zoals met de exit van de Vlaamse woonbonus kan het belastingsvoordeel voor dit soort lange termijnsparen plots gedaan zijn.
In bijlage een rekenblad waarin je instapkost, rente, enz... kan aanpassen (gele cellen), kun je direct zien dat instap kost minder zwaar doorweegt dan gewaarborgde rente. Deze start op 45 jarige leeftijd en loopt tot 60 (jaar van de heffing) en tot en met 65 jaar.karine schreef: ↑13 oktober 2019, 11:45 Uit dit topic is toch nog een mooie interessante discussie ontstaan en ik denk dat de meesten het erover eens zijn dat een Tak21 met belastingvoordeel dus interessant is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volgens mijn weten is het zo:
Contracten begonnen voor uw 55ste, taxatie op uw 60ste.
Contracten na uw 55ste na 10 jaar.
Contracten begonnen voor uw 55ste, taxatie op uw 60ste.
Contracten na uw 55ste na 10 jaar.
Lees hier zaken die volgens mij mensen op het verkeerde spoor kunnen zetten.
Dit in verband met herstarten van contract na zijn 55 ste.
Bij mijn weten is storten na 55 j gebonden aan wat regeltjes.
En dit voor contracten waar bvb een aantal jaar niet in is gestort.
Nieuwe contract opstarten is dan weer geen probleem , maar taks wordt dan pas na 10 j ingevorderd.
Misschien dat iemand dit meer kan verduidelijken.
Want lees ben 58 j heb jaren geen stortingen gedaan en zou dan terug in zijn oude contract de maximum storten en de max belasting aftrek genieten , dit klopt niet.
Dit in verband met herstarten van contract na zijn 55 ste.
Bij mijn weten is storten na 55 j gebonden aan wat regeltjes.
En dit voor contracten waar bvb een aantal jaar niet in is gestort.
Nieuwe contract opstarten is dan weer geen probleem , maar taks wordt dan pas na 10 j ingevorderd.
Misschien dat iemand dit meer kan verduidelijken.
Want lees ben 58 j heb jaren geen stortingen gedaan en zou dan terug in zijn oude contract de maximum storten en de max belasting aftrek genieten , dit klopt niet.
Estate Guru believer.
Thnx platinplatin schreef: ↑14 oktober 2019, 10:04 Lees hier zaken die volgens mij mensen op het verkeerde spoor kunnen zetten.
Dit in verband met herstarten van contract na zijn 55 ste
Kunt u zeggen wat dan wel klopt?
Neem info op hoofd zetel waar uw contract is.MoreOrLess schreef: ↑14 oktober 2019, 11:10Thnx platinplatin schreef: ↑14 oktober 2019, 10:04 Lees hier zaken die volgens mij mensen op het verkeerde spoor kunnen zetten.
Dit in verband met herstarten van contract na zijn 55 ste
Kunt u zeggen wat dan wel klopt?
Daar kunnen ze u de juiste correcte info geven.
het antwoord zal waarschijnlijk zijn u heeft op x jaar laatste storting gedaan , u kunt voor dit jaar max zoveel storten voor belasting voordeel.
Dit alles heeft te maken met afhouding taksen op 60 jaar.
En een nieuw contract kan de oplossing zijn looptijd tot 99 j , start op 58 afhouding vadertje staat op leeftijd van 68j.
En post hier zeker de info van de maatschappij.
Estate Guru believer.
Typisch antwoord van platin: zoek het zelf maar uit.
Als ge in de laatste tien jaar van uw contract wilt storten, dan mag het niet meer zijn dan het gemiddelde van de stortingen tussen -15 en -10 jaar van uw contract. Beter informeren bij uw verzekeraar, want het is nogal complex. Eventueel een nieuw contract overwegen tot uw 100 jaar.
Mannekens, vergeet niet van uw geld te genieten terwijl ge nog leeft.