Tak21 nog de moeite ?
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Re: Tak21 nog de moeite ?
Typisch , beter correcte info uit de eerste hand , dan verder betrouwen op amateurs op een forum.
En wat hier gevraagd is , vraagt om correcte info.
Sommige makelaars weten zelfs niet hoe het juist fiscaal moet uitgevoerd worden.
In verleden zelfde ervaring als vraagsteller.
Bleek plots dat maar een klein beperkt bedrag nog kon gestort worden.
En ja heeft uw makelaar u vorig jaar niet op de hoogte gebracht , neen dus.
Dus hier op forum zo maar klakkeloos vertellen , ge kunt max bedrag storten ............
Zonder te weten of betrokkene genoeg inkomen heeft voor max bedrag.
En dan de reactie zoek het zelf maar uit als commentaar , wat zou de vraag steller het liefst hebben mis info of correcte info.
Maar ja de jongeren kennen alles , weten alles.
Estate Guru believer.
Ja hoe zit het met uw 40 fondsen
Mannekens, vergeet niet van uw geld te genieten terwijl ge nog leeft.
Estate Guru believer.
Zijn er mensen die de verschillende formules intussen al eens wat beter bekeken hebben ?
Die van Ethias lijkt mij ook wel interessant.
Die van Ethias lijkt mij ook wel interessant.
Laatst gewijzigd door karine op 15 oktober 2019, 05:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Er wordt hier wel correcte informatie gegeven. Heb je de volledige topic gelezen ?platin schreef: ↑14 oktober 2019, 19:51Typisch , beter correcte info uit de eerste hand , dan verder betrouwen op amateurs op een forum.
En wat hier gevraagd is , vraagt om correcte info.
....
Dus hier op forum zo maar klakkeloos vertellen , ge kunt max bedrag storten ............
Zonder te weten of betrokkene genoeg inkomen heeft voor max bedrag.
En dan de reactie zoek het zelf maar uit als commentaar , wat zou de vraag steller het liefst hebben mis info of correcte info.
Maar ja de jongeren kennen alles , weten alles.
Het inkomen van betrokkene doet hier niets ter zake.
Hij zal zelf moeten bepalen hoeveel hij kan sparen.
Ik begrijp niet waar je die opmerking haalt van amateur en onbetrouwbaar ?
Geef je mening of beter nog geef info. Maar je mening over medeforumleden laat je best achterwege, het klinkt niet erg creatief.
Als ge goed geïnformeerd zijt zou je moeten weten dat men ook geld kan afhalen, zonder het contract te verbreken, zelfs zonder kosten bij bepaalde maatschappijen. Bij mij is het intussen een hoge rente spaarrekening geworden.Mannekens, vergeet niet van uw geld te genieten terwijl ge nog leeft.
Ik heb dat geschreven omdat hier al sprake was van een contract tot 100 jaar.
Als ge goed geïnformeerd zijt ....lowietje schreef: ↑15 oktober 2019, 08:58Als ge goed geïnformeerd zijt zou je moeten weten dat men ook geld kan afhalen, zonder het contract te verbreken, zelfs zonder kosten bij bepaalde maatschappijen. Bij mij is het intussen een hoge rente spaarrekening geworden.Mannekens, vergeet niet van uw geld te genieten terwijl ge nog leeft.
Zal je zien dat de meeste maatschappijen wel kosten aanrekenen als je geld afhaald
en dat je ook een bedrag aan de staat mag storten:
- 30%RV op een fictief rendement van 4,75% voor de tak 21 van 8jaar en 1 dag.
- 33% op het lange termijnsparen en de het pensioensparen als je afhaald voor je 60ste
ETA: op deze site: kosten-wegen-door-bij-vervroegde-opvraging-tak21-spaarverzekering.html
---
In het LT voorbeeld dat hierboven uitgewerkt was doet het inkomen wel ter zake en mag men niet zelf bepalen hoeveel je wil sparen.
---wikifin schreef:Het fiscaal aftrekbare maximumbedrag is afhankelijk van je inkomen (6% van je netto belastbaar beroepsinkomen + 172,80 euro), met een maximum van 2.310 euro (voor het aanslagjaar 2019, inkomstenjaar 2018).
Een van de eerst antwoorden die google me geeft op de vraag: lange termijnsparen na 55 is een verwijzing naar dit forum:MoreOrLess schreef: ↑13 oktober 2019, 11:18Kunt u zeggen wat dit in mijn geval inhoudt? Als ik volgend jaar stort, wordt dat dan als een nieuw contract beschouwd? Of moet ik rekening houden met dit "meer dan voordien" dat dit de stortingen betreft die ik zoveel jaren geleden deed?
---paul schreef: ↑22 juni 2015, 19:40 Voor levensverzekeringscontracten met variabele premies wordt een verhoging van het bedrag van de premie, minder dan 10 jaar vσσr de vervaldag van het contract, niet met een nieuw contract gelijkgesteld :
•voor de contracten met een looptijd van 10 jaar : in de mate dat het jaarbedrag van de premie het bedrag van de premie niet overtreft die gedurende het eerste jaar van het contract gestort werd;
•voor de contracten met een looptijd van meer dan 10 jaar : in de mate dat het jaarbedrag van de premie het gemiddelde niet overtreft van de premies gestort gedurende (maximum) de vijf jaren die voorafgaan aan de laatste 10 jaren van het contract
karine schreef: ↑13 oktober 2019, 11:45 De formule van Ethias lijkt ook wel interessant maar dan niet diegene van deze site maar de Ethias CertiFlex Fiscaal - Lange termijnsparen
https://www.ethias.be/part/nl/lange-ter ... lex-fiscal
(Interestvoet van 0,75% gewaarborgd gedurende 8 jaren en Instapkosten van 1%, beheerskosten 0,18%)
Wat is de intrestvoet na 8 jaar?
Wat geeft dit als je dit ingeeft in de excels die hierboven werden gepost? aanpassen aan jouw leeftijd en de anticipatieve taks op de juiste plaats zetten.
Ben je tevreden met het resultaat?
Laatst gewijzigd door B7H4long op 15 oktober 2019, 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dus als ik naar je berekeningen kijk, wordt er op je 60ste een anticipatieve heffing afgehouden, zonder dat dit effect heeft op je totale rente? Moet je kapitaal op je 60ste niet met 3153 euro dalen om dan vanaf dat punt je interest verder te berekenen?NTO schreef: ↑12 oktober 2019, 18:46 Om het rendement te berekenen pas je best de functie XIRR toe (IR.SCHEMA in het Nederlands).
Hiervoor moet je exact de cashflows berekenen.
Wat het belegde bedrag betreft na toepassing van de 2,5% + 2%. Die kosten worden berekend op de netto-premie. Dus de netto-premie + 2,5% + 2% = 2350€. De netto-premie die belegd wordt, is dan 2.248,80€.
We veronderstellen dat de gemeentebelasting 7% is (wat een gemiddelde is). Het belastingvoordeel is dan 32,1%.
Je krijgt het terug bij de jaarlijkse belastingafrekening. We veronderstellen op 1 januari van 2 jaar erna. Voor sommigen zal het enkele maanden vroeger zijn, voor anderen later.
We veronderstellen ook dat de 10% eindbelasting op 1 januari na alles betaald wordt, en dat je ook het kapitaal (min dus die 10%) op dezelfde dag terugkrijgt.
Hieronder zie je dan het rendement voor 3 simulaties: indien de Tak21 elk jaar 0,5%, 1,5% of 1,25% opbrengt.
Het is duidelijk dat het rendement vooral van het belastingvoordeel komt. Dat speelt vooral bij het einde. Je betaalt als het ware 70€ in het laatste jaar, en het jaar erop krijg je 100€ terug. Een mooi rendement. Bij het voorlaatste jaar is dat rendement reeds minder, maar nog steeds mooi, en het wordt elk jaar minder. Maar in totaal blijft het een mooi rendement zonder risico.
Als je alles exact wil doen, moet je met de echte datums rekening houden.
Eigenlijk zou je ook met de indexatie van het max bedrag rekening moeten houden. Maar aangezien de regering geld zal nodig hebben, is het beter niet te indexeren.
Dat zal allemaal enkele tienden van een procent verschil maken, maar de algemene conclusie blijft.
Ja voor zijn 65 een lts contract of niet.
Dan is alvast zo een lts contract een goede keuze , kwestie van elk jaar minder belastingen te betalen.
Met een brutto pensioen van 2400 € is dit al het maximum van 2310 € per jaar.
Of denkt ge eens op pensioen is vadertje staat er niet meer.
En die centjes in een lts of op een sr rekening , keuze is snel gemaakt.
Estate Guru believer.
Ik ben goed geïnformeerd.Als ge goed geïnformeerd zijt ....
Zal je zien dat de meeste maatschappijen wel kosten aanrekenen als je geld afhaald
- 33% op het lange termijnsparen en de het pensioensparen als je afhaald voor je 60ste
ETA: op deze site: kosten-wegen-door-bij-vervroegde-opvraging-tak21-spaarverzekering.
In mijn geval klopt uw redenering helemaal niet. Als ge goed leest heb ik een contract tot mijn 100 jaar. Reeds jaren terug getaxeerd, intussen reeds in de 70 jaar. Dus voor mij is het een hoog rendements spaarrekening.
Ik meen dat ik ook gezegd heb dat er nog maatschappijen zijn die geen kosten aanrekenen bij afhaling. Dat er andere zijn, maakt mij niks uit. Trouwens ik kan geld afhalen en in hetzelfde jaar een attest krijgen van storting op mijn LTS rekening.
Ok, maar jouw geval van de 70 plusser is niet het geval dat we in deze thread bespreken: de vijftigers.lowietje schreef: ↑15 oktober 2019, 11:34Ik ben goed geïnformeerd.Als ge goed geïnformeerd zijt ....
ETA: op deze site: kosten-wegen-door-bij-vervroegde-opvraging-tak21-spaarverzekering.
In mijn geval klopt uw redenering helemaal niet. Als ge goed leest heb ik een contract tot mijn 100 jaar. Reeds jaren terug getaxeerd, intussen reeds in de 70 jaar. Dus voor mij is het een hoog rendements spaarrekening.
Ik meen dat ik ook gezegd heb dat er nog maatschappijen zijn die geen kosten aanrekenen bij afhaling. Dat er andere zijn, maakt mij niks uit. Trouwens ik kan geld afhalen en in hetzelfde jaar een attest krijgen van storting op mijn LTS rekening.
Misschien wel een vraagje aan jou.
Hoe bereken je het bedrag dat je elk jaar in je LT belegd, want je krijgt maar belastingen terug tot een zeker percentage van je netto belastbaar inkomen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Als ge de discussie gevolg had, zou je weten dat het gaat over iemand van 58, die jarenlang niet meer gestort had, die plots terug wou storten. Mijn antwoorden gingen daar over. Ik raadde hem ook aan eventueel een nieuw contract te tekenen tot zijn 100ste. En zich ook goed te informeren bij verzekeringsinstellingen.
Trouwens huidige 50ers zijn de toekomstige 70ers. Dus hen gaat het zeker aan.
Er zijn genoeg belastings programma's waar u het kunt simuleren. Maar ik voel het vervolg al komen. Maar ik weet nog altijd wat ik doe.
Er zijn genoeg belastings programma's waar u het kunt simuleren. Maar ik voel het vervolg al komen. Maar ik weet nog altijd wat ik doe.
Als op je 60ste afhouding gedaan wordt, moet dat inderdaad afgetrokken worden van de reserves, en heeft het een impact.
In mijn simulatie werd alles afgehouden op het einde.
Maar voor iedereen zal het anders zijn.
Alle elementen spelen mee in een specifiek geval, soms in positieve, soms in negatieve zin.
Met B7H4 heeft het geen zin te discussieren. Hij kan alleen maar dingen kopieren van elders. Maar als je een concrete vraag stelt over een specifiek geval, antwoordt hij ofwel met een kopie van iets dat totaal niet relevant is, ofwel probeert hij een antwoord in mekaar te flansen dat totaal verkeerd is.lowietje schreef: ↑15 oktober 2019, 12:27 Als ge de discussie gevolg had, zou je weten dat het gaat over iemand van 58, die jarenlang niet meer gestort had, die plots terug wou storten. Mijn antwoorden gingen daar over. Ik raadde hem ook aan eventueel een nieuw contract te tekenen tot zijn 100ste. En zich ook goed te informeren bij verzekeringsinstellingen.
Maar wel altijd de indruk geven dat hij alles weet, en alle anderen niets.
Wel Karine, Ik heb ondertussen wat gezocht naar formules waarin er wel mogelijkheid is tot belastingaftrek, en een een offerte ontvangen van Federale (Vita) en Futuria (Plan For Life+, niet in overzicht spaargids: Credimo Credo21 Safe waarvoor ik offerte vroeg kan niet gecombineerd met belastingaftrek).
Zaterdag ga ik eens langs in een Federale-kantoor...
Gezien ik niet zo'n fan ben van 'blackbox'-functies in xls (XIRR) of ik moet me er eens serieus in verdiepen op de functies helemaal te doorgronden), heb ik m'n eigen xlsje gemaakt voor mijn concrete situatie, waarin domweg rente per jaar wordt berekend. En dan kan ik zelf op het lijntje van m'n 60e verjaardag die 10% eraf halen. En dan kan je zelf bepaken hoeveel je kan inbrengen voor de belastingen. Ook dat bedrag kan na je pensioenleeftijd wel eens zakken, want je pensioen zal wel niet zo hoog gaan zijn als je loon... (2350EUR inbrengen = belastbaar inkomen ong. 34000EUR) Ik heb m'n twijfels of m'n pensioen in die buurt zal komen... Kunnen we de berekening/voorspelling van mypension nu geloven voor een toestand die binnen pakweg 13j aanvat...
Ik wil gewoon al de voorbeeldjes die in in een offerte krijg eens kunnen herproduceren. En ja ik had ook offertes tot pensioenleeftijd, en andere tot m'n 100 jaar...