Tak21 nog de moeite ?
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Tak21 nog de moeite ?
Ik vroeg me af of het nog zin heeft van maandelijks in een tak21 verzekering te beleggen ?
Ik zou deze dan inbrengen bij mijn belastingsaangifte.
Ik zie nu zoals bij Argenta wel tot max 4% instapkosten en vraag me dus af wat er op het einde van het jaar nog netto overblijft hiervan ?
Ik zou deze dan inbrengen bij mijn belastingsaangifte.
Ik zie nu zoals bij Argenta wel tot max 4% instapkosten en vraag me dus af wat er op het einde van het jaar nog netto overblijft hiervan ?
Re: Tak21 nog de moeite ?
Een TAK 21 koop je voor minimum 8 jaar, niet 1 jaar. Je moet de instapkosten dus over 8 jaar afschrijven. Maar ik geef toe dat 4% veel is. Kijk eens rond op Spaargids voor goedkopere spaarverzekeringen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan die kosten gemakkelijk onderhandelen bij de bank.
Zelf al 10 jaar een contract bij Argenta met 1,50% instapkosten.
Maar meer dan 1% is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Spaargids hier werkt ook samen met een makelaar, en ook daar forse kortingen
https://www.spaargids.be/sparen/tak-21.html
Zelf al 10 jaar een contract bij Argenta met 1,50% instapkosten.
Maar meer dan 1% is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Spaargids hier werkt ook samen met een makelaar, en ook daar forse kortingen
https://www.spaargids.be/sparen/tak-21.html
Ik heb in april een Tak-21 van Federale geopend (Vita invest dynamic), en af en toe stort ik daarin.
Geen maandelijkse stortingen, ik ben volledig vrij. Stortingen moeten wel minimaal 500 euro zijn.
Wat bedoel je hier precies mee ?
Geen maandelijkse stortingen, ik ben volledig vrij. Stortingen moeten wel minimaal 500 euro zijn.
Wat bedoel je hier precies mee ?
Kan dat bij allemaal, of zijn er speciale voorwaarden aan verbonden ?Ik zou deze dan inbrengen bij mijn belastingsaangifte.
Je kan(indien er nog plaats over is) toch elke tak21 verzekering inbrengen(aftrekken) in je belastingsaangifte net zoals je een lening aangeeft.
Maar als je elke maand hier bv €500 instort betaal je toch telkens die instapkosten veronderstel ik omdat je schrijft over 8 jaar ?
Maar als je elke maand hier bv €500 instort betaal je toch telkens die instapkosten veronderstel ik omdat je schrijft over 8 jaar ?
Ik bedoel dat je die 4% niet moet aftrekken van het rendement in het eerste jaar maar moet spreiden over 8 jaar, dus je instapkost per jaar is slechts 0,5%.
Ik vermoed dat karine doelt op het Fiscale Langetermijnsparen, en dan is er idd een ander perspectief dan 8 jaar
https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... mijnsparen
https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... mijnsparen
Ik doel inderdaad op het fiscale langetermijnsparen.
Bij Federale betaal ik geen instapkosten. Alleen de wettelijke verzekeringstaks.karine schreef: ↑6 oktober 2019, 15:39 Je kan(indien er nog plaats over is) toch elke tak21 verzekering inbrengen(aftrekken) in je belastingsaangifte net zoals je een lening aangeeft.
Het bedrag dat recht geeft op een belastingkorting van 30% is maximum 6% van je belastbaar inkomen + €176,40
Sowieso geldt er altijd een maximumplafond, voor 2019 is dit €2350
Meer dan €195,83 per maand sparen in het kader van Langetermijsnparen is dus niet interessant
Edit: eerst verkeerde berekening gemaakt
Sowieso geldt er altijd een maximumplafond, voor 2019 is dit €2350
Meer dan €195,83 per maand sparen in het kader van Langetermijsnparen is dus niet interessant
Edit: eerst verkeerde berekening gemaakt
En als je dan 0,50% rente per jaar hebt (veel meer zal het niet zijn) dan heb je op de ganse termijn niets ontvangen !
Ik heb meerdere spaarverzekeringen lopen die gemiddeld 2,35% per jaar opbrengen.
Niemand met enig gezond verstand betaalt tegenwoordig nog 4% instapkosten. Er zijn wel 2% taksen, behalve indien het gaat om een pensioenspaarverzekering.
Maar het wordt hier wat verwarrend: karine heeft het over fiscaal langetermijnsparen, daar loopt het contract (afhankelijk van de leeftijd) minimum 10 jaar. En dus niet de 8 jaar waar Yaris het over heeft, dat is dan gewoon sparen via een TAK 21 verzekering. Ook daar kan een contract langer duren dan 8 jaar, maar er moet dan na die 8 jaar geen belasting meer betaald worden bij het (gedeeltelijk) afkopen van het contract.
Als je fiscale korf nog niet volledig gevuld is met de aftrek door een hypotheeklening dan is langetermijnsparen idd een zeer interessante optie. Sommigen zullen argumenteren dat dit reeds op jongere leeftijd al te doen niet verstandig is, omdat men op een andere manier meer rendement kan bekomen voor zijn beleggingen. Maar als men de 40 of 45 voorbij is, dan zou men gek moeten zijn om het niet te doen. Dan bekomt men immers meer rendement door de fiscale aftrek (30%). Het gewaarborgd rendement (bij Tak 21) + de eventuele winstdeelname zijn dan nog een leuk extraatje.
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 6 oktober 2019, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.