TAK21 volledig begrijpen
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
TAK21 volledig begrijpen
Hallo
Heb reeds enkele jaren een TAK 21 Patronale Secure via Futuria.
De lage rentes op spaarrekeningen dwingen me om verder te zoeken naar meer opbrengst en daarbij kwam deze TAK terug in het vizier.
Maar ik wil dit eerst verder begrijpen, ook al heb ik hier al een bepaald bedrag in zitten:
- Is die TAK21 na 8j direct opvraagbaar, zonder onroerende voorheffing? Binnen welke termijn is dat geld dan ongeveer beschikbaar?
- Als je het geld niet nodig hebt, laat je het uiteraard gewoon staan, 10j - 20j ...?
- Rente wordt niet uitbetaald maar blijft op die TAK staan en genereert opnieuw rente?
- Tot welk bedrag kan ik daar op zetten? Tot welk bedrag is dit gewaarborgd? ook 100k?
- Wat als Futuria of Patronale failliet gaat?
- Bijstorten op diezelfde rekening kan niet? Dat wordt telkens een nieuwe looptijd van min. 8j?
- ...
Dank om mij dit verder te helpen begrijpen.
De lage rentes op spaarrekeningen dwingen me om verder te zoeken naar meer opbrengst en daarbij kwam deze TAK terug in het vizier.
Maar ik wil dit eerst verder begrijpen, ook al heb ik hier al een bepaald bedrag in zitten:
- Is die TAK21 na 8j direct opvraagbaar, zonder onroerende voorheffing? Binnen welke termijn is dat geld dan ongeveer beschikbaar?
- Als je het geld niet nodig hebt, laat je het uiteraard gewoon staan, 10j - 20j ...?
- Rente wordt niet uitbetaald maar blijft op die TAK staan en genereert opnieuw rente?
- Tot welk bedrag kan ik daar op zetten? Tot welk bedrag is dit gewaarborgd? ook 100k?
- Bijstorten op diezelfde rekening kan niet? Dat wordt telkens een nieuwe looptijd van min. 8j?
- ...
Re: TAK21 volledig begrijpen
niet vergeten: di rupo taks van 2% op het bedrag bij instap! ik denk dat dit voor veel mensen de bepalende factor was om geen nieuwe tak21s af te sluiten...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
1 Dadelijk beschikbaar in theorie na 8j zonder RVMeOnline schreef: ↑1 oktober 2021, 15:01 Hallo
- ...
2 kan je laten staan maar sommige maatschappijen hanteren een nieuw % na 8j
3 Rente op rente
4 Zoveel opzetten als je wil maar garantie tot 100K per persoon.
5 Garantie tot 100K
6 8j wordt niet telkens verlengd bij aanvullende stortingen
Dit zijn de grote lijnen.
Ik weet dat ik bij futuria eens een 2e storting heb gedaan en dat was een volledig nieuw contract, of althans er begon een nieuwe periode van 8j te lopen voor die 2e storting.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Naar mijn mening dient een TAK-21 niet voor opbrengst/rendement, maar wel voor zekerheid/verzekering.
MeOnline schreef: ↑1 oktober 2021, 15:01 Hallo
- ...
- Na 8 jaar en één maand direct opvraagbaar, duurtijd circa 5 werkdagen voor op je rekening te verschijnen.
- Als je het geld voor zo lang niet nodig hebt, zoek rendement in aandelenfondsen en niet in een TAK21. Verdere info TAK21 hieronder.
- Elke storting geeft elk jaar de rente die bepaald is op moment van storting. Voorbeeld 2015 intrest 2.5%, die geeft elk jaar 2,5% tot einde. Bijkomende storting 2018 aan 1.75%, die geeft elk jaar 1.75% intrest tot einde.
- Bedrag onbeperkt, garantie is 100.000 EUR net zoals op spaarrekening. Garantie is theoretisch, in de praktijk is die er niet, daar heeft de overheid geen geld voor om ons allemaal te vergoeden aan die kapitalen. Staar je hier dus zeker niet op blind.
- Makelaar failliet = overdracht contract naar ander aanspreekpunt. Maatschappij failliet = bescherming 100K theoretisch.
- Telkens nieuwe looptijd 8 jaar voor die storting, makkelijkheidshalve nieuw contract afhankelijk van bedrag bijkomende/ storting.
Nu de olifant in de kamer: wat is een TAK21 eigenlijk? Is een spaarverzekering bij een verzekeringsmaatschappij, best vergelijkbaar met een spaarrekening, maar die vast staat voor lange termijn. Hoe betaald de verzekering je die intrest? Achter de schermen kopen de maatschappijen hier obligaties mee aan, jij krijgt een stuk van hun rendement. Voorbeeld:
98% wordt belegd in obligaties, met grote zekerheid halen ze na 8 jaar 100% om uw intrest te vergoeden. Zeer klein deel in aandelen, hier maakt de verzekering winst mee, indien winst, krijg je extra 'winstdeelname'.
Is het nog verstandig in TAK21 te beleggen in deze tijden? Nee > kapitaal staat vast, enige wat je hebt is zekerheid dat het weinig opbrengt en dat het niet zakt in waarde. Zoek voor langere termijn van 5 jaar of langer een goed defensief aandelenfonds in value aandelen bijvoorbeeld. Environ verdubbeling kapitaal op dezelfde 8 jaar. In huidige periodes krijg je misschien nog 0.25% intrest op uw TAK21 en winstdeelname zal zeer beperkt zijn.
Nog vragen, PM gerust.
Niet te vergeten de "abonnementstaks"(elk jaar) te betalen vanaf het 8e jaar van 0,0925%;JensGP schreef: ↑1 april 2022, 10:15
- Na 8 jaar en één maand direct opvraagbaar, duurtijd circa 5 werkdagen voor op je rekening te verschijnen.
- Als je het geld voor zo lang niet nodig hebt, zoek rendement in aandelenfondsen en niet in een TAK21. Verdere info TAK21 hieronder.
- Elke storting geeft elk jaar de rente die bepaald is op moment van storting. Voorbeeld 2015 intrest 2.5%, die geeft elk jaar 2,5% tot einde. Bijkomende storting 2018 aan 1.75%, die geeft elk jaar 1.75% intrest tot einde.
- Bedrag onbeperkt, garantie is 100.000 EUR net zoals op spaarrekening. Garantie is theoretisch, in de praktijk is die er niet, daar heeft de overheid geen geld voor om ons allemaal te vergoeden aan die kapitalen. Staar je hier dus zeker niet op blind.
- Makelaar failliet = overdracht contract naar ander aanspreekpunt. Maatschappij failliet = bescherming 100K theoretisch.
- Telkens nieuwe looptijd 8 jaar voor die storting, makkelijkheidshalve nieuw contract afhankelijk van bedrag bijkomende/ storting.
-wordt toegepast door Patronale Secure; (alleen zij? Belfius in ieder geval niet voor TAK21)
-deze taks wordt nergens vermeld op hun website, noch op de informatiefiches.;
-de toezichthoudende overheid (FSMA blijft hier duidelijk in gebreke).