Tak23 na pensioen
Tak23 na pensioen
Beste,
Eind dit jaar word ik 65 en ga ik met pensioen.
Ik zal dan het geld van mijn TAK21 ontvangen.
Nu heeft de bank mij gecontacteerd om voor mijn 65ste verjaardag een TAK23 contract af te sluiten zodat ik na mijn pensioen ook dit kan aftrekken van de belastingen.
Ik ga eerlijk zijn, ik ken niet veel van beleggen dus daarom kom ik graag hier te raadde voor een beetje feedback.
Is het verstandig om zo een TAK23 op uw 64ste nog af te sluiten? Alvast bedankt voor jullie feedback.
Nu heeft de bank mij gecontacteerd om voor mijn 65ste verjaardag een TAK23 contract af te sluiten zodat ik na mijn pensioen ook dit kan aftrekken van de belastingen.
Ik ga eerlijk zijn, ik ken niet veel van beleggen dus daarom kom ik graag hier te raadde voor een beetje feedback.
Is het verstandig om zo een TAK23 op uw 64ste nog af te sluiten? Alvast bedankt voor jullie feedback.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Tak23 na pensioen
Dat gaat vermoedelijk over fiscaal "lange termijn sparen".Elena20 schreef: ↑20 februari 2022, 12:28 Beste,
Zie https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... mijnsparen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Pro: je trekt 30% terug via de inkomstenbelastingen, op voorwaarde dat je nog voldoende belastingen moet betalen. Na tien jaar zul je belast worden (10%) op een fictief rendement van 4,75%, alles wat je daarna stort wordt niet meer belast.
Contra: TAK23 belegt in aandelen en obligaties, het rendement is met andere woorden niet gegarandeerd, is met de relatief korte beleggingshorizon een zeker risico.
Zelf zou ik het wel doen, de 30% belastingvoordeel maakt dat het al flink moet tegenzitten om er geen winst uit te halen.
Contra: TAK23 belegt in aandelen en obligaties, het rendement is met andere woorden niet gegarandeerd, is met de relatief korte beleggingshorizon een zeker risico.
Zelf zou ik het wel doen, de 30% belastingvoordeel maakt dat het al flink moet tegenzitten om er geen winst uit te halen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
TAK21 is ook mogelijk.
https://www.wikifin.be/nl/sparen-en-bel ... leggen-een
(o.a. belasting na 10 jaar op reëel ipv. fictief rendement)
https://www.wikifin.be/nl/sparen-en-bel ... leggen-een
(o.a. belasting na 10 jaar op reëel ipv. fictief rendement)
Dank u voor jullie feedback. Het gaat inderdaad over lange termijn sparen. Dus eigenlijk kan ik ook een nieuw TAK21 afsluiten ipv TAK23 op mijn 64ste? Hmm, dat heeft meer mijn voorkeur aangezien dit geen risico bevat.
Laatst gewijzigd door Elena20 op 20 februari 2022, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Doen, alleen al om het fiscale voordeel voor lange termijnsparen (30%), op voorwaarde dat je dat voordeel nog niet benut of geen woonbonus lopende hebt.Elena20 schreef: ↑20 februari 2022, 12:28 Beste,
Alleen, je aflopende contract was een tak-21. Zou je dan niet beter opnieuw een tak-21 nemen in plaats van een tak-23?
Je kent de voor- en nadelen van een tak-23, veronderstel ik …
En zeker voor je 65 j ermee starten omwille van het fiscale voordeel!
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Dank u wel voor jullie feedback. Die tak-21 heeft inderdaad meer mijn voorkeur aangezien geen risico. Ik had daar niet aan gedacht dat je na een aflopend contract tak-21 een nieuw tak-21 contract kon afsluiten. De bank zit te pushen voor tak-23 maar wil geen risico nemen. Alvast bedankt allemaal voor jullie feedback, ik overweeg nu om toch een nieuw tak-21 af te sluiten.
via spaargids website staan betere en goedkopere aanbiedingen dan via de bank voor tak 21.
Estate Guru believer.
Wanneer men een tak 21 belegging kiest op 64 jarige leeftijd en men overlijdt op vb 70 jarige leeftijd; moeten de erfgenamen dan 30% betalen aan belastingen op het reeds gespaarde bedrag omdat de periode van 10 jaar niet volbracht is?
Of komt dit bedrag gewoon bij de erfenis terecht?
Of komt dit bedrag gewoon bij de erfenis terecht?