Te dure Telenet-tarieven
Re: Te dure Telenet-tarieven
Wij hebben basic 200 GB bij Telenet. Als je wat reeksen via Netflix will streamen is dat genoeg voor alles, of beter gezegd, het weinige dat nog in HD is. De meeste nieuwe reeksen zijn HD+ of 4HD en wreten je geheugen op. Nochtans is de kwaliteit van het gewone HD voldoende.
Hoe kom je aan zoveel data per maand? Ik werk elke werkdag van thuis uit (VPN), kijk elke dag enkele episodes van een paar Netflix series en dan nog de gewone internet bezigheden (surfen, mail, internetradio,eventuele updates van een aantal toestellen) en kom elke maand tussen de 30 en 50 GB uit. En ik voel niet dat ik tekort kom aan schermtijd.Timoootjex schreef: ↑23 maart 2021, 20:25 Ik zat afgelopen factuur op 1250 GB bij orange dus een telenet abbonementje van 150 GB zal niet voldoen.
Wij hebben een basisformule van Telenet met een limiet van 100 GB. Telenet Freephone Europe 24/7 - dat wel. We bellen nogal veel naar het buitenland, inclusief de U.S. (inbegrepen).
TV is analoog - jawel ! - en daar hebben we het sociaal tarief op.
We hebben nog een Proximus Discovery analoge telefoonlijn, maar die is voor inkomende gesprekken van de Belgische klanten van mijn werk. Veel mensen bellen nog graag naar een vast nummer.
En die hele santenboetiek draaide tot op heden prima.
Nu heb ik tijdens de Coronacrisis wel ontdekt, dat je veel moois op de gratis streamingdiensten kan bekijken en dat gaat helemaal mooi als je een Mi Box aan de TV hangt. Auvio, VRT Nu, NPO Start, VTM Go en ARTE. Keus zat. En het is uiteindelijk ook alleen maar voor een uurtje per avond.
En dan komen we nu aan het probleem: ik heb nog een 100 GB limiet op dat 'vintage' internetabonnement van Telenet.
Dat gaat tot op heden goed: 50 tot 80 GB per maand. Maar dat is wel 'op halve snelheid', omdat Telenet cadeautjes uitdeelt in Coronatijd. Dus als ze de Telemeter weer op volle snelheid laten draaien, dan ga ik ruim over die limiet heen.
Wat nu ?
- Gigabytes bijkopen is niet zo handig. 50 GB extra kost EUR 15 extra per maand
- Kan de internetcomponent van mijn 'Telenet Shake' worden veranderd ? Er is nog een andere 'vintage' formule aan 150 GB, maar ik zou niet weten of ik die alsnog kan krijgen.
- Een andere budgetprovider zoals Scarlet of Orange ? Volgens mij hebben die geen equivalent van Freephone Europe 24/7.
En inderdaad: de RTT-aansluiting zit natuurlijk aan de andere kant van de woonkamer...
TV is analoog - jawel ! - en daar hebben we het sociaal tarief op.
We hebben nog een Proximus Discovery analoge telefoonlijn, maar die is voor inkomende gesprekken van de Belgische klanten van mijn werk. Veel mensen bellen nog graag naar een vast nummer.
En die hele santenboetiek draaide tot op heden prima.
Nu heb ik tijdens de Coronacrisis wel ontdekt, dat je veel moois op de gratis streamingdiensten kan bekijken en dat gaat helemaal mooi als je een Mi Box aan de TV hangt. Auvio, VRT Nu, NPO Start, VTM Go en ARTE. Keus zat. En het is uiteindelijk ook alleen maar voor een uurtje per avond.
En dan komen we nu aan het probleem: ik heb nog een 100 GB limiet op dat 'vintage' internetabonnement van Telenet.
Dat gaat tot op heden goed: 50 tot 80 GB per maand. Maar dat is wel 'op halve snelheid', omdat Telenet cadeautjes uitdeelt in Coronatijd. Dus als ze de Telemeter weer op volle snelheid laten draaien, dan ga ik ruim over die limiet heen.
Wat nu ?
- Gigabytes bijkopen is niet zo handig. 50 GB extra kost EUR 15 extra per maand
- Kan de internetcomponent van mijn 'Telenet Shake' worden veranderd ? Er is nog een andere 'vintage' formule aan 150 GB, maar ik zou niet weten of ik die alsnog kan krijgen.
- Een andere budgetprovider zoals Scarlet of Orange ? Volgens mij hebben die geen equivalent van Freephone Europe 24/7.
En inderdaad: de RTT-aansluiting zit natuurlijk aan de andere kant van de woonkamer...
-
- Hero Member
- Contacteer:
In normale maanden zit ik aan rond de 400 GB met gewoon streams kijken gamen. Deze maand met data was door gebruik van geforce now.fid509 schreef: ↑24 maart 2021, 09:34Hoe kom je aan zoveel data per maand? Ik werk elke werkdag van thuis uit (VPN), kijk elke dag enkele episodes van een paar Netflix series en dan nog de gewone internet bezigheden (surfen, mail, internetradio,eventuele updates van een aantal toestellen) en kom elke maand tussen de 30 en 50 GB uit. En ik voel niet dat ik tekort kom aan schermtijd.Timoootjex schreef: ↑23 maart 2021, 20:25 Ik zat afgelopen factuur op 1250 GB bij orange dus een telenet abbonementje van 150 GB zal niet voldoen.
Ik heb bij Orange TV + Internet en mijn GSM. Ik betaal een 70 euro per maand en kan dan onbeperkt bellen en heb 15 Gb aan mobiele gegevens. Ik heb er een paar jaar geleden dan ook voor gekozen om mijn vast toestel weg te doen. Indien je immers 24/7 "gratis" wilt bellen met een vast toestel hang je volgens mij vast aan de toch veel duurdere packs van Telenet of Proximus. Voor Scarlet heb ik niet durven kiezen omdat mijn broer daar zeer slechte ervaringen mee had. Vooral de stabiliteit van het internet liet de wensen over en dat is niet zo handig indien je vaak thuiswerkt .
een vergadering via TEAMS kost mij al 4 a 5 GB...fid509 schreef: ↑24 maart 2021, 09:34Hoe kom je aan zoveel data per maand? Ik werk elke werkdag van thuis uit (VPN), kijk elke dag enkele episodes van een paar Netflix series en dan nog de gewone internet bezigheden (surfen, mail, internetradio,eventuele updates van een aantal toestellen) en kom elke maand tussen de 30 en 50 GB uit. En ik voel niet dat ik tekort kom aan schermtijd.Timoootjex schreef: ↑23 maart 2021, 20:25 Ik zat afgelopen factuur op 1250 GB bij orange dus een telenet abbonementje van 150 GB zal niet voldoen.
Gisteren een uur teams (met video), 22 minuten Skype (voice only), 45 minuten webex (met video) en 3 episodes in NetFlix met daarnaast de gewone suspects tijdens de rest van de dag. Telenet meter toont 2,70 GB verbruiik aan. Ik kom nog uit de tijd van de floppy disks van 360 kB, dus 2.7 GB lijkt mij al veel en als ik hier verbruiken van 0.5 TB en meer hoor dan duizelt het wel.
Toen de meter van scarlet nog werkte (werkt niet meer op de nieuwe klantenomgeving geeft steeds 500GB aan, wegens corona is het normaal gezien momenteel onbeperkt) zat ik ook aan 300GB-400GB. Thuiswerk en wat audio streaming gaat volgens mij een klein gedeelte zijn .. maar YouTube,goplay, VTMnu en het downloaden van enkele games daarentegen zullen de rest wel verklaren...
Als het werkt is scarlet trio een goed no-nonsens product. Persoonlijk vrij goede ervaringen met klantendienst (wel wat lang wachten) bij een probleem buiten (geen synchronisatie meer , proximus technieker ging dezelfde dag in de namiddag komen, niemand gezien maar op voorziene uur toch opgelost (misschien vond technieker het niet nodig om binnen te komen in corona tijd :^) )
Als het werkt is scarlet trio een goed no-nonsens product. Persoonlijk vrij goede ervaringen met klantendienst (wel wat lang wachten) bij een probleem buiten (geen synchronisatie meer , proximus technieker ging dezelfde dag in de namiddag komen, niemand gezien maar op voorziene uur toch opgelost (misschien vond technieker het niet nodig om binnen te komen in corona tijd :^) )
Je kan dit misschien ook loskoppelen van je ISP door voip te nemen en zo meer vrijheid/keuze te hebben. De fritzboxen (bv bij edpnet) zijn vind ik heel goede router/modems met voip. Bij mijn ouders werkt een o-box 3 op een scarlet VDSL lijntje eigenlijk ook goed.Een andere budgetprovider zoals Scarlet of Orange ? Volgens mij hebben die geen equivalent van Freephone Europe 24/7
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als ex hollander (>10 jaar) sta ik er dan toch wel van te kijken dat het belangrijkste topic hier nog steeds "data limiet" is. Heb dit gesprek eens op een nederlands forum. Enige waar nog gesproken wordt over data limieten zijn telefoon aansluitingen. In 2010 was iedereen al over op "fair use" unlimited en hier....
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Vorig jaar zat ik aan zee maar had ik nog een interne bespreking. Videocall met 3 collega's via 4G. Ik had een verbruik van 4,8GB.fid509 schreef: ↑24 maart 2021, 11:38 Gisteren een uur teams (met video), 22 minuten Skype (voice only), 45 minuten webex (met video) en 3 episodes in NetFlix met daarnaast de gewone suspects tijdens de rest van de dag. Telenet meter toont 2,70 GB verbruiik aan. Ik kom nog uit de tijd van de floppy disks van 360 kB, dus 2.7 GB lijkt mij al veel en als ik hier verbruiken van 0.5 TB en meer hoor dan duizelt het wel.
Wel via GSM als hotspot dan naar laptop toe en via my proximus erop gelet want ik dacht problemen te krijgen vanuit het werk (+23GB verbruik die maand, maar nix van gehoord).
Ik kan me niet meer herinneren hoe lang die vergadering duurde. In mijn hoofd héééél lang, maar ok kan ook door de situatie geweest zijn
Dat kan wel kloppen, ik heb ook de indruk dat als ik eens op vakantie netflix stream via een GSM hotspot mijn dataverbruik ineens een pak meer is per tijdseenheid dan wat ik hier thuis via de kabel verbruikt. Zouden de telcomoperatoren ons durven bedriegen?
Ik kijk regelmatig via mijn GSM naar Netflix (niet via hotspot) en nog nooit verdachte pieken in mijn verbruik gezien.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het zou ideaal zijn.Henkie1984 schreef: ↑24 maart 2021, 12:55 Als ex hollander (>10 jaar) sta ik er dan toch wel van te kijken dat het belangrijkste topic hier nog steeds "data limiet" is. Heb dit gesprek eens op een nederlands forum. Enige waar nog gesproken wordt over data limieten zijn telefoon aansluitingen. In 2010 was iedereen al over op "fair use" unlimited en hier....
Wat ik me <wel afvraag is waarom bij Orange er op hun uitleg pagina duidelijk een verschil wordt gemaakt tussen P2P en gewoon internetverkeer en dat dit niet zo is bij telenet. Ik heb het ook daadwerkelijk getest en wat Orange zegt klopt. Ik had een piekverbruik van meer dan 1 TB en ik ben niet op smallband gevlogen.
-
- Verbannen Gebruiker
1/ Het zou wel kunnen dat er wat overhead bijkomt. Je hebt de connectie tussen laptop en gsm over wifi en dan vanaf je telefoon over 4g.voodoo schreef: ↑24 maart 2021, 15:01 Vorig jaar zat ik aan zee maar had ik nog een interne bespreking. Videocall met 3 collega's via 4G. Ik had een verbruik van 4,8GB.
Wel via GSM als hotspot dan naar laptop toe en via my proximus erop gelet want ik dacht problemen te krijgen vanuit het werk (+23GB verbruik die maand, maar nix van gehoord).
2/ Ben je 100% zeker dat die 4.8 GB enkel van de video conferentie was?
Als je je laptop verbindt met een wifi netwerk (je laptop weet het verschil niet tussen gewone wifi en wifi op je gsm), kan het zijn dat er automagisch nog wat anders binnengetrokken wordt:
* Windows die updates binnentrekt
* Andere apps die automatisch beginnen te updaten
* Dropbox/google drive/whatever die begint te syncen