Telenet hostile takeover! Stop ze!!!!
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Telenet hostile takeover! Stop ze!!!!
Ik vind dit toch zeer gevaarlijk. Dat je zelf wilt bijkopen is jouw keuze. Maar anderen daartoe aanzetten is echt wel onverantwoord.
Je gaat met aandelen blijven zitten die je aan de straatstenen niet kwijt geraakt.
We zijn van een staatsmonopolie (RTT) naar een oligopolie gegaan.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑21 juli 2023, 10:04Ja.
Na 30 jaar ‘vrijgemaakte’ telecommarkt zitten de Belgen gevangen in een oligopolie dat - ondanks onze extreem gunstige geografie - belabberde prijs-kwaliteit aflevert.
Ik wil heel ver meegaan in de logica van vrije markt en competitie, maar voor telecom zien we nu al meerdere decennia dat het niet werkt in België.
Gebruik toch die meerderheidsparticipatie in Proximus voor de Belgen, ipv tegen de Belgen.
Wat jij voorstelt is “back to the future” … nationaliseer de telecomsector en geef een monopolie aan Proximus (voorheen Belgacom, voorheen RTT).
Hij mag zijn mening geven en iedereen is vrij om hem al dan niet te volgen (met alle gevolgen van dien).Orakel van Brakel schreef: ↑21 juli 2023, 11:55Ik vind dit toch zeer gevaarlijk. Dat je zelf wilt bijkopen is jouw keuze. Maar anderen daartoe aanzetten is echt wel onverantwoord.
Je gaat met aandelen blijven zitten die je aan de straatstenen niet kwijt geraakt.
Wie een beetje de discussie volgt, zal wel merken dat de meesten er een iets andere mening op nahouden …
-
- Full Member
- Contacteer:
Dat is helemaal niet wat ik voorstel.m-peeters schreef: ↑21 juli 2023, 11:59We zijn van een staatsmonopolie (RTT) naar een oligopolie gegaan.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑21 juli 2023, 10:04
Ja.
Na 30 jaar ‘vrijgemaakte’ telecommarkt zitten de Belgen gevangen in een oligopolie dat - ondanks onze extreem gunstige geografie - belabberde prijs-kwaliteit aflevert.
Ik wil heel ver meegaan in de logica van vrije markt en competitie, maar voor telecom zien we nu al meerdere decennia dat het niet werkt in België.
Gebruik toch die meerderheidsparticipatie in Proximus voor de Belgen, ipv tegen de Belgen.
Wat jij voorstelt is “back to the future” … nationaliseer de telecomsector en geef een monopolie aan Proximus (voorheen Belgacom, voorheen RTT).
Wat ik voorstel is om Proximus prijsbreker te laten spelen. Telenet zal wel volgen.
Heel het land wint erbij.
Proximus is al ruim 30 jaar actief op de “sinds 30 jaar vrijgemaakte markt”. Wat heeft Proximus dan al die jaren tegengehouden om prijsbreker te spelen? Gebrek aan technische competentie? Financiële draagkracht? Winstgevendheid?CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑21 juli 2023, 12:10Dat is helemaal niet wat ik voorstel.
Wat ik voorstel is om Proximus prijsbreker te laten spelen. Telenet zal wel volgen.
Ik ben geen fan van Telenet … maar al helemaal niet van Proximus. Een overheid moet geen telecomdiensten aanbieden volgens mij. En al helemaal niet de concurrentie vervalsen met belastingsgeld (want dat zal nodig zijn als je de tarieven van Proximus wil laten dalen). Maar dat is slechts mijn mening …
Met dochterondernemingen als Scarlet, Mobile Vikings en Edpnet biedt Proximus wel prijsbrekers aan, lijkt mij. Als mensen gelukkig zijn met hun pakketten van €100-per-maand, heeft dat niet veel met het aanbod te maken.
-
- Full Member
- Contacteer:
Een prijzenslag voor telecom brengt de staat geld op omdat het de index onder controle houdt.m-peeters schreef: ↑21 juli 2023, 12:28Proximus is al ruim 30 jaar actief op de “sinds 30 jaar vrijgemaakte markt”. Wat heeft Proximus dan al die jaren tegengehouden om prijsbreker te spelen? Gebrek aan technische competentie? Financiële draagkracht? Winstgevendheid?CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑21 juli 2023, 12:10
Dat is helemaal niet wat ik voorstel.
Ik ben geen fan van Telenet … maar al helemaal niet van Proximus. Een overheid moet geen telecomdiensten aanbieden volgens mij. En al helemaal niet de concurrentie vervalsen met belastingsgeld (want dat zal nodig zijn als je de tarieven van Proximus wil laten dalen). Maar dat is slechts mijn mening …
Elke € die de Belgische staat als aandeelhouder van Proximus ‘verliest’ is 4€ die de Belgen winnen.
Zo’n efficiëntie vind je nergens.
Waarom enkel lagere prijzen met dochterbedrijven op nichemarkten en niet met hun belangrijkste speler, Proximus

1 euro minder in de kas bij Proximus betekent volgens jou 4 euro winst bij de Belgen? Daar geloof ik dus niks van.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑21 juli 2023, 13:03Een prijzenslag voor telecom brengt de staat geld op omdat het de index onder controle houdt.m-peeters schreef: ↑21 juli 2023, 12:28
Proximus is al ruim 30 jaar actief op de “sinds 30 jaar vrijgemaakte markt”. Wat heeft Proximus dan al die jaren tegengehouden om prijsbreker te spelen? Gebrek aan technische competentie? Financiële draagkracht? Winstgevendheid?
Elke € die de Belgische staat als aandeelhouder van Proximus ‘verliest’ is 4€ die de Belgen winnen.
Zo’n efficiëntie vind je nergens.
Kan je dat onderbouwen met objectieve cijfergegevens? Of heb je dat gewoon uit je duim gezogen?
Ik vrees het laatste …
-
- Full Member
- Contacteer:
Proximus en Telenet hebben elk ongeveer de helft van de markt in handen.
De overheid heeft de helft van Proximus in handen.
Als de Belgen 4€ minder aan telecom uitgeven is dat 1€ minder voor de staat als aandeelhouder.
Een simpele berekening maar daarom niet onjuist.
Als de Belgen 4€ minder aan telecom uitgeven is dat 1€ minder voor de staat als aandeelhouder.
Als alle Belgen 20 euro per maand minder uitgeven aan telecom, dan … is Proximus faillietCsqE2f97bL5CZa schreef: ↑21 juli 2023, 13:26 Proximus en Telenet hebben elk ongeveer de helft van de markt in handen.

Je redenering is een beetje simplistisch: 1 euro (minder) omzet is niet 1 euro (minder) winst voor de staat als aandeelhouder (onder de. Rol van een dividend).
Je verwijst ook naar de index. Het aandeel van telecom in de korf is ongeveer 1,8%, dus een grote invloed zal een prijsdaling op het vlak van telecom niet hebben op het besteedbaar inkomen van een gezin.
In Nederland hebben ze Ziggo en UPC in handen gekregen. KPN heeft de rest van de markt opgekocht op een enkele kleine speler na. Gevolg ze hebben geen keuze meer en mark is verdeeld onder de beiden.
Ziggo (Liberty Global) bepaald de prijs en KPN (met alle submerken) volgt netjes.
Die hebben er helemaal geen belang bij te gaan prijsvechten met Ziggo.
We hebben dat hier al, maar Liberty Global heeft geld nodig en zal eens ze het 100% in handen hebben de prijs nog harder doen stijgen dan nu al het geval is.
Telenet is ook gebouwd met belastingsgeld en uiteraard verkocht....net als Electrabel en de kerncentrales.
De winsten vloeien dadelijk weg naar Liberty Global en de prijzen stijgen.
Kijk naar de stroomrekening, is die oioit gedaald door de kroonjuwelen te verkopen aan het buitenland? Nee, nu klaagt iedereen hier over. Telenet is hetzelfde, een kroonjuweel die voor een appel en een ei verkocht dreigt te worden.
Nu zit Orange (KPN) nog op hun netwerk, dat zal niet lang meer duren, dan kopen ze Orange op (zie UPC/Ziggo Nederland) en de kabel is exclusief van hun. Denk niet dat Proximus dadelijk nog aanbod heeft, want dat is stap twee, ze nemen alle aanbod van sport over waardoor je kabel MOET nemen of je ziet niks.
Wees gewaarschuwd, het gaat gebeuren. Ze doen dit overal.
Ziggo (Liberty Global) bepaald de prijs en KPN (met alle submerken) volgt netjes.
Die hebben er helemaal geen belang bij te gaan prijsvechten met Ziggo.
We hebben dat hier al, maar Liberty Global heeft geld nodig en zal eens ze het 100% in handen hebben de prijs nog harder doen stijgen dan nu al het geval is.
Telenet is ook gebouwd met belastingsgeld en uiteraard verkocht....net als Electrabel en de kerncentrales.
De winsten vloeien dadelijk weg naar Liberty Global en de prijzen stijgen.
Kijk naar de stroomrekening, is die oioit gedaald door de kroonjuwelen te verkopen aan het buitenland? Nee, nu klaagt iedereen hier over. Telenet is hetzelfde, een kroonjuweel die voor een appel en een ei verkocht dreigt te worden.
Nu zit Orange (KPN) nog op hun netwerk, dat zal niet lang meer duren, dan kopen ze Orange op (zie UPC/Ziggo Nederland) en de kabel is exclusief van hun. Denk niet dat Proximus dadelijk nog aanbod heeft, want dat is stap twee, ze nemen alle aanbod van sport over waardoor je kabel MOET nemen of je ziet niks.
Wees gewaarschuwd, het gaat gebeuren. Ze doen dit overal.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Daar vergis je je, als ze 95% hebben dan worden mijn aandelen gewonen overgenomen door hun aan hetzelfde bod.Orakel van Brakel schreef: ↑20 juli 2023, 22:01 Bassie, ik zou gewoon die aandelen verkopen. Straks geraak je er niet meer vanaf.
Want ze kunnen het bedrijf niet inlijven zonder ALLE aandelen te kopen.
Inlijven gaan ze het doen, dat is namelijk het doel zodat alle geldstromen zonder belastingen of wat dan ook direct in handen van Liberty Global komen.
Ze hebben dit met Ziggo en UPC ook gedaan, niets nieuws.
Groeten Bas.
En wat heb je dan gewonnen met lastig te doen? Niks want met een “squeeze out” kan Liberty (als ze minimaal 95% van de aandelen hebben) sowieso alle resterende aandelen overnemen en worden ze enige aandeelhouder.Bassie schreef: ↑21 juli 2023, 16:45Daar vergis je je, als ze 95% hebben dan worden mijn aandelen gewonen overgenomen door hun aan hetzelfde bod.Orakel van Brakel schreef: ↑20 juli 2023, 22:01 Bassie, ik zou gewoon die aandelen verkopen. Straks geraak je er niet meer vanaf.
Want ze kunnen het bedrijf niet inlijven zonder ALLE aandelen te kopen.
Inlijven gaan ze het doen, dat is namelijk het doel zodat alle geldstromen zonder belastingen of wat dan ook direct in handen van Liberty Global komen.
Ze hebben dit met Ziggo en UPC ook gedaan, niets nieuws.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je bent een beetje laat ...

telenet-group-t31841.html?hilit=telenet%20bod#p575733
En ze moeten trouwens meer dan 96% halen voor een uitrookbod.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 21 juli 2023, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.