Telenet
TIP
Re: Telenet
Die 'hoge schulden' zijn eigen aan de sector. Analisten (& ook veel beleggers) vinden net dat Telenet een luie balans heeft en dus te weinig schulden Ze hebben 1,3B voor VOO over, dus er kunnen blijkbaar toch nog héél wat schulden bijgrogro schreef: ↑8 maart 2018, 11:54 Zeer hoge schulden en zelfs een negatief eigen vermogen. Dit in een tijd van stijgende rentevoeten. Als er iets tegenvalt, klanten kwijtspeelt, trouwens hun diensten zijn niet de goedkoopste, of slechte integratie van overname, valt het aandeel als en pudding ineen. Zeer hoog risico, iemand andere mening? Waarschijnlijk wel
Stijgende rentevoeten is in de US hé, nog niet in europa. CapEx ging ook verminderen de komende jaren.
Niet de goedkoopste, maar wel de beste (eigen ervaring)
ivm de schulden;
Er staat redelijk wat vast tem 2024 & 2028 aan +- 5% gemiddeld.
De recentere schulden zijn libor + 2,5% tem 2023-2026. Dus qua looptijd iig geen probleem.
http://nl.investors.telenet.be/phoenix. ... =irol-debt
Schulden zijn op zich best OK. Cashflow is recurrent en stabiel, dus moet je je op zich weinig zorgen over maken zelf indien ze wat klanten verliezen.
Maar de huidige groei e.d. zit reeds in de prijs van het aandeel verwerkt. Mooi bedrijf maar m.i. meer downside dan upside.
Maar de huidige groei e.d. zit reeds in de prijs van het aandeel verwerkt. Mooi bedrijf maar m.i. meer downside dan upside.
Telenet trekt de kaar van de VR. Veel belovende innovatie of een sprong op een trein die al lang vertrokken is?
Volgens mij is dit niet te laat. Dit jaar is men in de NBA bvb pas gestart met VR coverage in bepaalde wedstrijden.
VR op televisiegebied KAN een nieuwe dimensie bieden.
Natuurlijk is het wel af te wachten of het aanbod voldoende zal zijn en het geen 3D TV verhaal wordt.
VR op televisiegebied KAN een nieuwe dimensie bieden.
Natuurlijk is het wel af te wachten of het aanbod voldoende zal zijn en het geen 3D TV verhaal wordt.
+ marginale activiteit.
Beurskap: €5,5 miljard
Nettoschuld: €4,8 miljard
Ondernemingswaarde: €10,3 miljard
Vrije kasstroom: €360m
Ik zie geen value. En ik ga niet vanalles beginnen te adjusten.
En wat die schulden betreft: voor Telenet is een leverage van 4 en een net debt/fcf van 13 blijkbaar normaal of zelfs "lui", terwijl de situatie van een veel sterker bedrijf zoals AB InBev, met een leverage van 4,7 maar - belangrijker - een net debt/fcf van 9, zorgwekkend zou zijn. Laat me niet lachen
Beurskap: €5,5 miljard
Nettoschuld: €4,8 miljard
Ondernemingswaarde: €10,3 miljard
Vrije kasstroom: €360m
Ik zie geen value. En ik ga niet vanalles beginnen te adjusten.
En wat die schulden betreft: voor Telenet is een leverage van 4 en een net debt/fcf van 13 blijkbaar normaal of zelfs "lui", terwijl de situatie van een veel sterker bedrijf zoals AB InBev, met een leverage van 4,7 maar - belangrijker - een net debt/fcf van 9, zorgwekkend zou zijn. Laat me niet lachen
Ik zou het aandeel op dit moment nog steeds niet kopen, maar uiteraard is het grootste deel van hun omzet wel stabiel en recurrent.
Bij ABI moet elke pint opnieuw verkocht worden, er zijn nog geen abonnementen.
Schuldlast is hoog maar niet zo’n zorgenkind gelet op de rente die ze maar moeten betalen.
Zolang men geen hopen klanten verliest kan men rollend gewoon blijven financieren — vergelijkbaar met de staatsschuld.
Maar indien ik vandaag voor een telco zou moeten gaan zou ik toch opteren voor Proximus. De prijs van dat aandeel begint met de dag interessanter te worden.
Notering van Telenet is torenhoog, met beperkt groeipotentieel. De enige groei in de koers komt nog van buybacks die gewoon het reeds bestaande aandeel van Liberty verhogen. Ik ga ervan uit dat men in het huidige klimaat sowieso het bedrijf nooit van de beurs zou halen gelet op de prijs.
Bij ABI moet elke pint opnieuw verkocht worden, er zijn nog geen abonnementen.
Schuldlast is hoog maar niet zo’n zorgenkind gelet op de rente die ze maar moeten betalen.
Zolang men geen hopen klanten verliest kan men rollend gewoon blijven financieren — vergelijkbaar met de staatsschuld.
Maar indien ik vandaag voor een telco zou moeten gaan zou ik toch opteren voor Proximus. De prijs van dat aandeel begint met de dag interessanter te worden.
Notering van Telenet is torenhoog, met beperkt groeipotentieel. De enige groei in de koers komt nog van buybacks die gewoon het reeds bestaande aandeel van Liberty verhogen. Ik ga ervan uit dat men in het huidige klimaat sowieso het bedrijf nooit van de beurs zou halen gelet op de prijs.
Hier ben ik absoluut niet mee akkoord. Ik heb geen idee hoeveel percent van hun omzet dit uitmaakt, maar brouwerijen hebben wel degeljk abonnees. Veel cafés zijn nog altijd verplicht hun drank van één bepaald merk af te nemen.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2529366
Kan 2 dingen betekenen:
Je eigen portfolio over meer en meer sectoren, assetklasses en geografisch spreiden kan een advers effect hebben op je resultaat omdat bepaalde sectoren gewoon betere returns opleveren. Een port met pharma en tabak aandelen zou over lange tijd veel hogere returns opleveren dan wanneer je deze posities verkleint om er ook mijnbouw, utilities en telecom bij te nemen.
Een 2e betekenis is wanneer bedrijven in een bepaalde sector voelen dat er geen rek op hun huidige businessmodel zit gaan ze op zoek naar overnames die een bijkomende of nieuwe bron van inkomsten kunnen betekenen. Zoals Coca Cola die Columbia Pictures overnemen of D'Ieteren die Moleskin overnemen. Meestal zijn dat bedrijven die op een stevige zak cash zitten, als belegger wel reden om je zorgen te maken als zo'n overnames gemaakt worden.
Telenet zit dan nog eens op een berg schulden eerder.
VR lijkt me een sector voor gaming / hardware fabrikanten, niet voor telecom.
btw, term komt van Peter Lynch, oa in zijn boek One Up On Wall Street. Zeker een aanrader dat boek.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben. Er zijn inderdaad ook "bierabonnementen" (de cafés dus) die verplicht zijn om zich tot één brouwerij te beperken. Maar i.t.t. Telenet, waar de inkomsten per klant vastliggen (als ik een abonnement heb bij Telenet, en ik ben een maand op reis, dan betaal ik evenveel als de vorige maand, ook al heb ik niets verbruikt), terwijl de omzet van de cafés afhangt van het verbruik.
Bedankt voor de duiding! Ben mee in den draai en dat tweede zou idd wel eens kunnen van doen zijn.reteiP schreef: ↑19 mei 2018, 11:49Kan 2 dingen betekenen:
Je eigen portfolio over meer en meer sectoren, assetklasses en geografisch spreiden kan een advers effect hebben op je resultaat omdat bepaalde sectoren gewoon betere returns opleveren. Een port met pharma en tabak aandelen zou over lange tijd veel hogere returns opleveren dan wanneer je deze posities verkleint om er ook mijnbouw, utilities en telecom bij te nemen.
Een 2e betekenis is wanneer bedrijven in een bepaalde sector voelen dat er geen rek op hun huidige businessmodel zit gaan ze op zoek naar overnames die een bijkomende of nieuwe bron van inkomsten kunnen betekenen. Zoals Coca Cola die Columbia Pictures overnemen of D'Ieteren die Moleskin overnemen. Meestal zijn dat bedrijven die op een stevige zak cash zitten, als belegger wel reden om je zorgen te maken als zo'n overnames gemaakt worden.
Telenet zit dan nog eens op een berg schulden eerder.
VR lijkt me een sector voor gaming / hardware fabrikanten, niet voor telecom.
btw, term komt van Peter Lynch, oa in zijn boek One Up On Wall Street. Zeker een aanrader dat boek.
Vermits er geen 'Orange Belgium' topic (b)lijkt te zijn, plaats ik het hier even...
Is de huidige dip in Telecom geen opportuniteit??
KBC geeft een koersdoel van 23euro (zie hieronder, ga het niet quoten), dat is 53% opwaarts potentieel!
Ze verwachten een FCFyield van 9,6% over 2019
https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inzicht/blog
& uiteraard zijn daar ook enkele interessante SA-artikels over verschenen. (in private lezen uiteraard )
https://seekingalpha.com/article/413316 ... eap-ignore
Is de huidige dip in Telecom geen opportuniteit??
KBC geeft een koersdoel van 23euro (zie hieronder, ga het niet quoten), dat is 53% opwaarts potentieel!
Ze verwachten een FCFyield van 9,6% over 2019
https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inzicht/blog
& uiteraard zijn daar ook enkele interessante SA-artikels over verschenen. (in private lezen uiteraard )
https://seekingalpha.com/article/413316 ... eap-ignore
Ben zelf een 4 tal maand geleden ingestapt in Orange aan €14,9.
Ze zijn even boven de €17 gebleven om na de uitspraak van De Croo terug te dalen naar onder de €15.
Persoonlijk zie ik een vierde telecom speler niet slagen in België, de kosten zijn fenomenaal. Ik zie de uitspraak van De Croo eerder als een storm in een glas water, ik blijf zitten tot rond de €20.
Telenet begint ook aantrekkelijk te worden aan huidige koers. Liberty verkoopt enkele europese netwerken aan Vodafone (voor €18,4 miljard), wat men met het vrijgekomen geld gaat doen mag ieder voor zichzelf invullen (ik verwacht een scenario zoals in 2012).
Ze zijn even boven de €17 gebleven om na de uitspraak van De Croo terug te dalen naar onder de €15.
Persoonlijk zie ik een vierde telecom speler niet slagen in België, de kosten zijn fenomenaal. Ik zie de uitspraak van De Croo eerder als een storm in een glas water, ik blijf zitten tot rond de €20.
Telenet begint ook aantrekkelijk te worden aan huidige koers. Liberty verkoopt enkele europese netwerken aan Vodafone (voor €18,4 miljard), wat men met het vrijgekomen geld gaat doen mag ieder voor zichzelf invullen (ik verwacht een scenario zoals in 2012).
De omzet in de café maakt niet uit, men is ook vaak verplicht om een minimum aantal vaten te kopen om de zoveel tijd. Dus er ook een gedeelte gekend.dreaZ schreef: ↑19 mei 2018, 11:52 Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben. Er zijn inderdaad ook "bierabonnementen" (de cafés dus) die verplicht zijn om zich tot één brouwerij te beperken. Maar i.t.t. Telenet, waar de inkomsten per klant vastliggen (als ik een abonnement heb bij Telenet, en ik ben een maand op reis, dan betaal ik evenveel als de vorige maand, ook al heb ik niets verbruikt), terwijl de omzet van de cafés afhangt van het verbruik.