termijn rekening rentevoet onderhandelen
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: termijn rekening rentevoet onderhandelen
Ik heb uiteindelijk bij 2 andere banken getekend waar ik al klant was. Daar heb ik de rentevoet van DB op tafel gelegd en ze hebben dan hun tarieven aangepast. Ze zaten uiteindelijk nog net onder die van DB. Scheelde niet veel, denk iets van 0,15%. Daarvoor ga ik niet nog eens naar een 3e bank lopen.
Mogelijks dat ik na deze termijn alsnog bij DB ga, maar dan vooral om risico te spreiden over meerdere banken. Ze gaan u sowieso willen zien, omdat ze u andere producten willen aansmeren. Eens ze doorhebben dat ze hun fondsen aan u niet kwijt geraken, zal je in de toekomst mogelijks zulke dingen telefonisch kunnen regelen. Dan kunnen ze de documenten mailen die je dan kan tekenen en terug mailen. Maar dat zal van de bankbediende afhangen.
Mogelijks dat ik na deze termijn alsnog bij DB ga, maar dan vooral om risico te spreiden over meerdere banken. Ze gaan u sowieso willen zien, omdat ze u andere producten willen aansmeren. Eens ze doorhebben dat ze hun fondsen aan u niet kwijt geraken, zal je in de toekomst mogelijks zulke dingen telefonisch kunnen regelen. Dan kunnen ze de documenten mailen die je dan kan tekenen en terug mailen. Maar dat zal van de bankbediende afhangen.
Ik informeerde bij ING wat de huidige rente is voor plaatsen van 190.000 euro op een termijnrekening van 1 maand.
Antwoord: 2.65% bruto
Reply aan ING: rente voor plaatsen van 100.000 euro op een termijnrekening van 1 maand bij DB is 3,06%
Reply van ING: u krijgt een "speciaal tarief" omdat ge 190.000 euro plaatst want normaal is de rente op 1 maand 2,10% bruto.
Volgens ING geeft DB een rente,die niet conform is met de rente van de grootbanken op termijnrekeningen.
Een kennis plaatste 180.000 euro op een termijnrekening van 1 maand bij ING en kreeg 2,90% bruto.
Wat is dat "gewauwel" van die Hollander?
Antwoord: 2.65% bruto
Reply aan ING: rente voor plaatsen van 100.000 euro op een termijnrekening van 1 maand bij DB is 3,06%
Reply van ING: u krijgt een "speciaal tarief" omdat ge 190.000 euro plaatst want normaal is de rente op 1 maand 2,10% bruto.
Volgens ING geeft DB een rente,die niet conform is met de rente van de grootbanken op termijnrekeningen.
Een kennis plaatste 180.000 euro op een termijnrekening van 1 maand bij ING en kreeg 2,90% bruto.
Wat is dat "gewauwel" van die Hollander?
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is een eufemisme om te zeggen: de tarieven van de grootbanken zijn veel slechter dan de niet-grootbanken. Maar ze proberen het om te keren door te zeggen: wij zijn normaal maar die anderen niet. Maar laat je daar niet aan vangen.
De grootbanken bieden 0,5% op een spaarboekje en andere banken bieden meer? Ja mijnheer, u moet dat begrijpen, de andere banken bieden een rente die niet conform is met de rente van de grootbanken.
De grootbanken rekenen meer dan 1% commissie aan op beursorders, en de andere banken veel minder? Ja mijnheer, u moet dat begrijpen, de andere banken bieden voorwaarden die niet conform zijn met de grootbanken.
Met de uitdrukking "niet conform" zeggen ze dus gewoon: wij zijn veel minder interessant dan andere banken, maar we hebben een vast clientèle die doodsbang zijn om elders te gaan, dus ...
Maar over termijnrekeningen kun je perfect onderhandelen. Ik heb een termijnrekening bij BNP die in die tijd interessanter was dan DB. Ik heb gewoon 2 andere termijnrekeningen die ik had bij DB getoond aan BNP, om te tonen dat ik daar inderdaad al klant was. En dat mijn geld zeer mobiel is.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 2 augustus 2023, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het hangt echt af van de persoon die bij je bank te pakken krijgt. Bij DB is het tenminste vooraf duidelijk.
Uit mijn bericht blijkt duidelijk dat ik geprobeerd heb te onderhandelen over de rente van een termijnrekening met een vertegenwoordiger van ING en dat die repliceerde dat ik nog in mijn handjes mocht klappen door een rente van 2.65% bruto te geven want dat ING normaliter maar 2,10% bruto geeft.huisjetuintjefiets schreef: ↑2 augustus 2023, 13:45Dat is een eufemisme om te zeggen: de tarieven van de grootbanken zijn veel slechter dan de niet-grootbanken. Maar ze proberen het om te keren door te zeggen: wij zijn normaal maar die anderen niet. Maar laat je daar niet aan vangen.
De grootbanken bieden 0,5% op een spaarboekje en andere banken bieden meer? Ja mijnheer, u moet dat begrijpen, de andere banken bieden een rente die niet conform is met de rente van de grootbanken.
De grootbanken rekenen meer dan 1% commissie aan op beursorders, en de andere banken veel minder? Ja mijnheer, u moet dat begrijpen, de andere banken bieden voorwaarden die niet conform zijn met de grootbanken.
Met de uitdrukking "niet conform" zeggen ze dus gewoon: wij zijn veel minder interessant dan andere banken, maar we hebben een vast clientèle die doodsbang zijn om elders te gaan, dus ...
Maar over termijnrekeningen kun je perfect onderhandelen. Ik heb een termijnrekening bij BNP die in die tijd interessanter was dan DB. Ik heb gewoon 2 andere termijnrekeningen die ik had bij DB getoond aan BNP, om te tonen dat ik daar inderdaad al klant was. En dat mijn geld zeer mobiel is.
Ik heb die ING-er duidelijk gezegd dat ik niet akkoord ben met de rente van ING.
Wat moet ik dan nog doen voor ING te "verleiden" tot het geven van een hogere rente ?
Moet ik mailen naar ING dat ik overstap voor een termijnrekening van 1 maand naar DB?
Geef aub niet het advies dat "ik die man van ING een kloot moet aftrekken" want ik vermoed dat zoiets strafbaar is.
-
- Verbannen Gebruiker
En zeer pijnlijk. En je wint er niets mee. ING ligt er ook niet wakker van of jij persoonlijk hun aanbod accepteert of niet. Ze hebben hun tarieven zo gezet dat ze genoeg geld binnenkrijgen. Eén persoon maakt geen verschil.
Dan kun je inderdaad alleen maar ergens elders gaan. Behalve als je elders geen beter alternatief hebt dat gegarandeerd is. Het is altijd best dat je in een onderhandeling vooraf voor jezelf beslist hebt wat voor jou het ideale resultaat is, wat voor jou nog acceptabel is, en wat je walk away positie is. Dat bant alle emoties. En zonder emoties onderhandel je veel sterker. Wie emoties toont, is bij voorbaat verloren. Bij 2 banken heb ik een persoonlijke bankier. Ik krijg niet altijd wat ik graag zou hebben, maar de contacten zijn altijd hartelijk. Zij begrijpen het als ik elders iets doe. En ik begrijp het dat er grenzen zijn aan wat ze me kunnen bieden. Als ik 10 keer zoveel had, zouden ze beter kunnen bieden. Ik accepteer deze realiteit zonder problemen. Maar ik kan ze altijd bereiken. De dag dat ze me niet meer terugbellen, zal ik begrijpen dat ik niet meer belangrijk ben voor hen. Dat is dan mijn eigen fout.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je moet je ook afvragen of overstappen de moeite is. Het verschil tussen 2,9 en 2,65 is 0,25 bruto. Dat is 0,175 netto. Of 27,7 Euro per maand voor 190k.
Ik zou eens horen bij andere banken waar je klant bent. Maar er ook niet te veel tijd insteken. Als je 190k moet overschrijven in schijven van 25 of 50k, afhankelijk van de limieten bij je bank + rondbellen + langsgaan, ben je ook een paar dagen kwijt.
Ik zou eens horen bij andere banken waar je klant bent. Maar er ook niet te veel tijd insteken. Als je 190k moet overschrijven in schijven van 25 of 50k, afhankelijk van de limieten bij je bank + rondbellen + langsgaan, ben je ook een paar dagen kwijt.
CorrectieOrakel van Brakel schreef: ↑2 augustus 2023, 17:09 Je moet je ook afvragen of overstappen de moeite is. Het verschil tussen 2,9 en 2,65 is 0,25 bruto. Dat is 0,175 netto. Of 27,7 Euro per maand voor 190k.
De netto-rente voor 190k op termijnrekening op 1 maand bij ING was 1,85% en bij DB is die netto-rente 2,14%.
Bruto bij ING was 2,65% en bij DB was 3,06%.
Die rente van 2,90% gaf een ING-bank aan een kennis voor een termijnrekening voor 100k op 1 maand.
Is renteverschil tussen ING en DB niet de moeite voor 100k op termijn van 1 maand te plaatsen bij DB?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Voor mij is dat niet de moeite. Als ik een paar keer moet bellen en over en weer rijden, dan kost het mij meer. En elke dag dat je daardoor verliest, heb je ook minder rente.
Het is ook maar voor 1 maand. Geen idee wat je volgende maand van plan bent, maar als je elke maand zo over en weer moet lopen...
Het is ook maar voor 1 maand. Geen idee wat je volgende maand van plan bent, maar als je elke maand zo over en weer moet lopen...
Idd. DB geeft momenteel de beste voorwaarden voor termijnrekeningen. Geen gedoe om een beetje intrest zoals bij de meeste andere banken. Voor hen die graag gerust zijn : beperk de inleg van de deposito tot 100.000,00 Euro per persoon en geniet een soliede duitse waarborg tot zeker dat bedrag.
Het is geen geheim dat belgische grootbanken in de voorbije jaren massaal goedkope hypotheekleningen hebben verstrekt. Dat argument wordt tot vervelens toe voortdurend aangehaald om de karige spaarrentes te rechtvaardigen.
Het is geen geheim dat belgische grootbanken in de voorbije jaren massaal goedkope hypotheekleningen hebben verstrekt. Dat argument wordt tot vervelens toe voortdurend aangehaald om de karige spaarrentes te rechtvaardigen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je rekent niet goed uit want 100k op 1 maand geeft netto 178 euro netto-rente bij DB en 154 euro netto-rente bij ING.
Verschil is 24 euro;logiscerwijze de moeite niet.
Iedereen bedankt voor zijn/haar hulp.
ik was van 2.90 en 3.06 uitgegaan, maar ik zie nu dat 2.65 en 3.09 had moeten tellen.
DB geeft alleen ietsje meer in 2 stappen, nl vanaf 250.000 en 500.000