Termijnrekening Belfius
TIP
Re: Termijnrekening Belfius
Klopt het dat je kasbons wel online kan afsluiten? Ik zie een kasbon op 5 jaar voor 2,70 bruto op hun website, met een knop 'intekenen'. Lijkt me degelijk eerlijk gezegd.
-
- Full Member
- Contacteer:
5j... 60m... Dit vind ik persoonlijk geen goede deal.. maar ik ken uw eigen situatie natuurlijk niet
De logica is totaal zoek bij Belfius. De kantoorhouder vertelde mij dat ze geen termijnrekeningen of kasbons van langer dan 1 jaar zouden aanbieden en dat er voldoende alternatieven waren met obligaties en fondsen. Enkel korte termijn (minder dan 1 jaar) zouden blijven bestaan.
Twee weken later hebben ze de logica blijkbaar omgekeerd.
Begrijpe wie kan begrijpen.....
Twee weken later hebben ze de logica blijkbaar omgekeerd.
Begrijpe wie kan begrijpen.....
"voldoende alternatieven" via fondsen en obligaties.
Waw, dat is nu toch wel iets helemaal anders dan een termijnrekening. Straf.
Waw, dat is nu toch wel iets helemaal anders dan een termijnrekening. Straf.
Alles, maar dan ook alles, wat ze aanbieden is voor hun om winst uit te halen. Niet om de klant een gunst te doen. Als ze u een rente geven voor een bepaalde looptijd, wees dan maar gerust dat ze van uw geld veel winst afromen. Bij ieder papier dat afgetekend wordt, weten ze hoeveel ze in hun broekzak steken.
Hou het volk dom, ze weten niet waar ze mee bezig zijn.
Bwah ik denk dat ik toch ga intekenen op 5 jaar:
- geen kosten (kleine lettertjes nagelezen);
- mogelijkheid tot online intekenen;
- men voorspelt hoogstens nog een kleine rentestijging en dan terug een daling, dan lijkt een lange looptijd mij net een voordeel;
- grootbank met staatsaandeel geeft net iets meer zekerheid dan een kleine exotische bank (al is niets zeker tegenwoordig);
- mogelijkheid tot kapitaliserende variant = besparing op roerende voorheffing;
- nergens betere rentevoet op 5 jaar te verkrijgen
- men voorspelt hoogstens nog een kleine rentestijging en dan terug een daling, dan lijkt een lange looptijd mij net een voordeel;
- grootbank met staatsaandeel geeft net iets meer zekerheid dan een kleine exotische bank (al is niets zeker tegenwoordig);
Niemand kan de rente voorspellen. Zelfs jpow niet.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
gelukkig geven de cafés en restaurants eten en drinken zonder winst!bryanv schreef: ↑24 maart 2023, 10:12 Alles, maar dan ook alles, wat ze aanbieden is voor hun om winst uit te halen. Niet om de klant een gunst te doen. Als ze u een rente geven voor een bepaalde looptijd, wees dan maar gerust dat ze van uw geld veel winst afromen. Bij ieder papier dat afgetekend wordt, weten ze hoeveel ze in hun broekzak steken.
Ook geen betere rentevoeten op een 5 jarige staatsobligatie van België? Dat zou nog minder risico moeten zijn dan dit schuldpapier van een bank... Als je er met lage coupons vindt, is bruto nagenoeg netto op die staatsobligaties dus lijkt me mogelijk interessant.Hyakari schreef: ↑24 maart 2023, 10:28 Bwah ik denk dat ik toch ga intekenen op 5 jaar:
Als ik op een café vraag voor een simpele pils van het vat, gaan ze ook niet rond te pot draaien dat er andere alternatieven zijn zoals Duvel, Cornet, Brugse zot, die meer geld kosten.EXAGO schreef: ↑24 maart 2023, 11:25gelukkig geven de cafés en restaurants eten en drinken zonder winst!bryanv schreef: ↑24 maart 2023, 10:12 Alles, maar dan ook alles, wat ze aanbieden is voor hun om winst uit te halen. Niet om de klant een gunst te doen. Als ze u een rente geven voor een bepaalde looptijd, wees dan maar gerust dat ze van uw geld veel winst afromen. Bij ieder papier dat afgetekend wordt, weten ze hoeveel ze in hun broekzak steken.
Ik begrijp ook wel dat ze er winst op maken. De vraag is gewoon waarop. Hun eigen bankfondsen aansmeren terwijl je voor een termijnrekening langskomt als alternatief is niet oké.
Ik ben even online wat gaan zoeken. Ik lees dat er 30% roerende voorheffing is bij jaarlijkse uitbetaling rente.
Klopt het, dat indien er voor kapitaliserende kasbon gekozen wordt, deze 30% niet van toepassing is? Is het dan 15% dacht ik gelezen te hebben?
Concreet: Kasbon van €10,000 op 5 jaar 2,70% volgens spaargids tabel.
Niet kapitaliserend = €270 rente per jaar - 30% = €189 ofwel 1,89% netto. Na 5 jaar: €945 rente
Kapitaliserend = Na 5 jaar, is rente €1,425 - 15%? = €1,211, ofwel per jaar €242 i.p.v. €189
Klopt dit?
Nee het is steeds 30%. Het voordeel zit 'm in twee zaken:
- De gekapitaliseerde rentes genieten van dezelfde langetermijnrentevoet, ook al is voor deze rentes de belegde tijd korter;
- Bij kapitalisatie wordt de bruto coupon herbelegd. Eigenlijk stel je de betaling van de roerende voorheffing uit tot het eind van het contract, waardoor je lopende het contract die roerende voorheffing zélf nog wat interesten laat genereren. Dat is 'winst' die je niet zou hebben bij jaarlijkse distributie.
Zie voor een allicht duidelijkere uitleg met een rekenvoorbeeld https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... er-op.html:
Hoe hoger de roerende voorheffing is, hoe interessanter het wordt om de intresten te laten kapitaliseren. Een voorbeeld: nemen we een kapitalisatiebon van 2.500 euro op 3 jaar tegen een brutorente van 3,00%. Bij kapitalisatie levert dat op de eindvervaldag een bruto-intrest van 231,82 euro op. Na aftrek van 30% roerende voorheffing blijft daarvan 162,27 euro netto over. Mocht de spaarder kiezen om zijn coupons elk jaar te laten uitbetalen, dan zou hij drie keer 75 euro bruto of 52,50 euro netto ontvangen, wat een totaal van 157,50 euro geeft. De eerste uitbetaling kan hij dan weliswaar nog twee jaar herbeleggen en de tweede nog een jaar, maar dat kan het verschil niet overbruggen indien de rente niet fors stijgt. In de eerste plaats omdat de looptijden korter zijn en daarvoor doorgaans lagere intresten gelden, in de tweede plaats omdat bij een kapitalisatie de coupon bruto wordt herbelegd, terwijl dat bij een uitbetaling netto is. Hoe hoger de rente en hoe hoger de roerende voorheffing, hoe groter de hefboom wordt.
- De gekapitaliseerde rentes genieten van dezelfde langetermijnrentevoet, ook al is voor deze rentes de belegde tijd korter;
- Bij kapitalisatie wordt de bruto coupon herbelegd. Eigenlijk stel je de betaling van de roerende voorheffing uit tot het eind van het contract, waardoor je lopende het contract die roerende voorheffing zélf nog wat interesten laat genereren. Dat is 'winst' die je niet zou hebben bij jaarlijkse distributie.
Zie voor een allicht duidelijkere uitleg met een rekenvoorbeeld https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... er-op.html:
Hoe hoger de roerende voorheffing is, hoe interessanter het wordt om de intresten te laten kapitaliseren. Een voorbeeld: nemen we een kapitalisatiebon van 2.500 euro op 3 jaar tegen een brutorente van 3,00%. Bij kapitalisatie levert dat op de eindvervaldag een bruto-intrest van 231,82 euro op. Na aftrek van 30% roerende voorheffing blijft daarvan 162,27 euro netto over. Mocht de spaarder kiezen om zijn coupons elk jaar te laten uitbetalen, dan zou hij drie keer 75 euro bruto of 52,50 euro netto ontvangen, wat een totaal van 157,50 euro geeft. De eerste uitbetaling kan hij dan weliswaar nog twee jaar herbeleggen en de tweede nog een jaar, maar dat kan het verschil niet overbruggen indien de rente niet fors stijgt. In de eerste plaats omdat de looptijden korter zijn en daarvoor doorgaans lagere intresten gelden, in de tweede plaats omdat bij een kapitalisatie de coupon bruto wordt herbelegd, terwijl dat bij een uitbetaling netto is. Hoe hoger de rente en hoe hoger de roerende voorheffing, hoe groter de hefboom wordt.
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg!Hyakari schreef: ↑24 maart 2023, 12:10 Nee het is steeds 30%. Het voordeel zit 'm in twee zaken:
Kapitaliseren van de interest kan ook verkeerd uitdraaien.
Ik had ooit een termijnrekening op 10 jaar met gekapitaliseerde interest.
Bij het begin van de termijnrekening was er 15% belasting op de interest, het jaar van uitbetaling was die ondertussen verhoogd naar 30%
Op al de verworven interest werd dan ook 30 % afgehouden, met terugwerkende kracht uiteraard.
Het zou kunnen dat de belastingen op interest gaan dalen de volgende jaren, maar ik vrees dat het de andere kant zal uitgaan...
Ik had ooit een termijnrekening op 10 jaar met gekapitaliseerde interest.
Bij het begin van de termijnrekening was er 15% belasting op de interest, het jaar van uitbetaling was die ondertussen verhoogd naar 30%
Op al de verworven interest werd dan ook 30 % afgehouden, met terugwerkende kracht uiteraard.
Het zou kunnen dat de belastingen op interest gaan dalen de volgende jaren, maar ik vrees dat het de andere kant zal uitgaan...
-
- Full Member
- Contacteer:
Zou ook intekenen, veel kans dat de rente ervan terug zakt als er veel intekenen. Zelfde bij de Crelan en Axa termijnrekening, tot vorige week 2,77% op 3jaar, nu nog 2,35%.Hyakari schreef: ↑24 maart 2023, 10:28 Bwah ik denk dat ik toch ga intekenen op 5 jaar: