Termijnrekening
TIP
Re: Termijnrekening
Dat is gewoon maar een formaliteit die je ook maar 1x moet vervullen.
Het is toch niet erg dat je dit moet aangeven in de belastingaangifte? Meer nog, omdat Izola mij 100% van de rentes inclusief de onroerende voorheffing uitbetaalt en die 30% RV zo pas bijna 2 jaar met de fiscus verrekend worden, neem ik zo al een voorafname wat de fiscus mij jaarlijks terug moet storten. De burger mag ook al eens een deeltje renteloze lening van de overheid krijgen
Ik zou mijn financiële vrijheid niet voor tien jaar afstaan voor ocharme 0,84% per jaar. Bij een inflatie van 2% laat je je kapitaal tien jaar lang in waarde dalen. Dan is de waarde van € 10.000,00 nu in 2030 gelijk aan € 8.203,48.
inderdaad ik zou 10 jaar vastziten, maar wat is het alternatief als je geen risico wil nemen ? een spaarrekening brent nog minder op en zal dat allicht blijven doen ….?
Uitgeven aan dingen met een blijvende waarde zoals het opknappen van je huis.
Velen zeggen al jaren dat de rente enkel omhoog kan. Ze hebben de laatste tijd geen gelijk gekregen.
Het is heel moeilijk om te voorspellen welke richting de rente uitgaat.
Een tiental jaar geleden heb ik geld vastgezet aan 4,25%. Velen verklaarden toen dat dit geen goede beslissing was.
Velen zijn sinds dan jaloers dat ik zo'n goede rente heb, en dat zij jaar na jaar de rente op hun spaarboekjes zien dalen.
Zoals steeds; spreid je beleggingen over verschillende banken en verschillende looptijden.
Het is heel moeilijk om te voorspellen welke richting de rente uitgaat.
Een tiental jaar geleden heb ik geld vastgezet aan 4,25%. Velen verklaarden toen dat dit geen goede beslissing was.
Velen zijn sinds dan jaloers dat ik zo'n goede rente heb, en dat zij jaar na jaar de rente op hun spaarboekjes zien dalen.
Zoals steeds; spreid je beleggingen over verschillende banken en verschillende looptijden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
er is inderdaad het risico dat als er in de komende 10 jaar een rente stijging komt , en ik vaszit aan "maar" 0.84 , ik me de haren uit het hoofd zal trekken … bovendien is het verschil met Santander/Medirect niet erg groot maar die kunnen natuurlijk ook nog zakken ….niet simpel …...
CKV is interessant voor termijnrekeningen - enig idee waarom en of ze dat volgens jullie gaan blijven ?
Of ze dat gaan blijven heeft geen invloed op de rente van de termijnrekening waarin je vandaag belegt.
Enig idee waarom CKV daar zo goed in is ? hun spaarrekenning is niet zo bijzonder
Gezien de evoltie van de OLO 10 jaar zal de trend allicht dalende zijn ?
Gezien de evoltie van de OLO 10 jaar zal de trend allicht dalende zijn ?
Ik heb geen antwoord op je vraag maar heb een berichtje op Spaargids gevonden dat jou wel zal interesseren:
Dus je bent net te laat.
ik zie dat CKV een termijnrekening geeft op 10 jaar met 0.84 % - er is het risico dat als er in de komende 10 jaar een rente stijging komt , en ik vaszit aan "maar" 0.84 , ik me de haren uit het hoofd zal trekken … bovendien is het verschil met Santander (0.6) /Medirect (0.7) niet erg groot maar die kunnen natuurlijk ook nog zakken ….hoe zien jullie dat ?
Ik vrees dat niemand jouw een goed antwoord kan geven. Niemand weet wat er zal gebeuren, helaas.
Misschien moet je gewoon jouw bedrag delen in 3 en verdelen over de 3. Dan heb je niet het beste, maar ook niet het slechtste.
In elk geval, het belangrijkste (maar ook het moeilijkste) is dat je een beslissing neemt, en dan achteraf niet meer terugdenkt: had ik maar dit gedaan of had ik maar dat gedaan.
Wat je ook doet: achteraf zal altijd blijken dat er betere opties waren. Maar ook: dat er slechtere opties waren. Vandaar: je kiest voor een bepaalde optie, in onzekerheid, en je accepteert de gevolgen.
Een andere optie is om vandaag het volledige bedrag in te zetten op de online Europese roulette op het cijfer 8, en met 36/37 kans alles te verliezen
Het is ook mogelijk dat de rente de volgende 10 jaar nog verder blijft zakken en dat die 0.84% nergens meer gehaald word.
Zoals steeds; met spreiding spreid je het risico.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Er bestaat natuurlijk nog een mogelijkheid waarbij je zelfs nog een hoger rendement kunt hebben dan die 0,84% van CKV en dat is een TAK 21 spaarverzekering - dat is te zeggen als je je buik nu niet vol hebt van TAK 21 door Integrale, wat natuurlijk begrijpelijk zou kunnen zijn.crimi schreef: ↑26 november 2020, 16:28 ik zie dat CKV een termijnrekening geeft op 10 jaar met 0.84 % - er is het risico dat als er in de komende 10 jaar een rente stijging komt , en ik vaszit aan "maar" 0.84 , ik me de haren uit het hoofd zal trekken … bovendien is het verschil met Santander (0.6) /Medirect (0.7) niet erg groot maar die kunnen natuurlijk ook nog zakken ….hoe zien jullie dat ?
In elk geval staat je geld dan maar 8 jaar vast en bij vele kun je ook vervoegd uitstappen als je het geld vroeger nodig hebt - zij het dan wel met een fiscale boete. Die mogelijkheid heb je niet bij een termijnrekening.
Bekijk bijv. deze verzekering van Patronale: zelfs in een stress-scenario heb je nog altijd gemiddeld 0,93% per jaar. In een gunstig scenario 1,84% https://www.spaargids.be/sparen/patrona ... arfix.html Je moet dat dan wel afsluiten via deze site, bij de makelaar met wie ze hier samenwerken.
Je kunt het zo bekijken: dat je nu uit Certiflex kon stappen, met dus de fiscale penalisatie, is omdat het een TAK21 is. Het is een geluk bij een ongeluk. Als er iets verkeerd loopt met een termijnrekening zit je altijd vast voor 10 jaar.
Zie niet hoe het stressscenario nog 0,93% kan zijn.
Gewaarborgd rendement is maar 0,8% en er is 50euro en 2% premietaks.
Maar het is wel een label alternatief.
Gewaarborgd rendement is maar 0,8% en er is 50euro en 2% premietaks.
Maar het is wel een label alternatief.