Termijnrekening
TIP
Re: Termijnrekening
De grafiek en het vermelde rendement staat hier op spaargids erbij. Maar inderdaad: hun berekeningen lijken op het eerste zicht niet te kloppen. Samengesteld rendement misschien en dat dan herberekend naar gemiddeld rendement per jaar?
De EID van Patronale Fructisafe https://www.patronale-life.be/sites/def ... 0304_1.pdf staat een stress scenario van 0,55% linkt mij meer correct. Maar ben niet zeker of dit document up to date is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dank voor al die nuttige info .
Met tak 21 heb ik na Certiflex wel gehad…..
Het verschil tussen de CKV termijnrekening op 10 jaar (0.84) tov Santander(0.6) /Medirect (0.7) is wel erg klein voor 9 jaar extra vast te zitten - ik ga dus allicht splitsen tussen deze 2 spaarrekeningen en wachten tot het verschil met de CKV termijnrekening op 10 jaar , wat groter wordt . Is dat een goede redenering ? of mis ik iets
Met tak 21 heb ik na Certiflex wel gehad…..
Het verschil tussen de CKV termijnrekening op 10 jaar (0.84) tov Santander(0.6) /Medirect (0.7) is wel erg klein voor 9 jaar extra vast te zitten - ik ga dus allicht splitsen tussen deze 2 spaarrekeningen en wachten tot het verschil met de CKV termijnrekening op 10 jaar , wat groter wordt . Is dat een goede redenering ? of mis ik iets
Uiteraard kan ik spreiden , maar is het riscio niet erg groot dat ik met die termijnrekening op 10 jaar aan 0.84 % een slechte zaak doe omdat het verschil zo klein is tov een Santander/Medirect spaarrekening ?crimi schreef: ↑26 november 2020, 16:28 ik zie dat CKV een termijnrekening geeft op 10 jaar met 0.84 % - er is het risico dat als er in de komende 10 jaar een rente stijging komt , en ik vaszit aan "maar" 0.84 , ik me de haren uit het hoofd zal trekken … bovendien is het verschil met Santander (0.6) /Medirect (0.7) niet erg groot maar die kunnen natuurlijk ook nog zakken ….hoe zien jullie dat ?
Dat weet je nooit vooraf. Het kan net zo goed zijn dat binnen een paar maanden termijnrekeningen op 10 jaar bijv maar 0.35% meer geven en de spaarrekeningen die je vermeldt nog 0.25%.
Spreiden is altijd de boodschap.
Persoonlijk zou ik zelf onder de gegeven omstandigheden niet in termijnrekeningen beleggen maar dat is om een andere reden dan diegene die jij hier schrijft. Dat heb ik je al hier herhaaldelijk laten weten: ik wil mijn geld niet zo lang vastzetten met geen enkele mogelijkheid dat ik er aan kan komen. En één van de redenen daarvan is dan wel omdat de kans bestaat dat de rente toch terug hoger gaat. Daarom vind ik een goed uitgekozen Tak 21 nog altijd beter.
Zet je geld op een spaarrekening en beleg iedere maand een beetje in de beste termijnrekening van dat ogenblik.
Ik heb zitten twijfelen over een termijnrekening op 10 jaar maar ik ga het niet doen . Verschil met rente op 1 jaar bij Santander/Medirect is echt te klein . Probleem is dat je echt wel volledig vastzit voor heel lange tijd ; zelfs bij overlijden blijft het blijkbaar doorlopen . Je betaalt kosten om dan te verbreken . Je moet dan overzetten op de erfgenamen in onverdeeldheid maar dat lijkt me een heel gedoe , met mogelijk gevaar op dubbele erfbelasting later of dat het een slapende rekening wordt wat tot totaal verlies kan leiden …...
Het is maar een van jouw elementen, maar even ter verduidelijking.
Een slapende rekening wordt niet zomaar verlies. Het geld wordt pas overgedragen aan de overheid als de bank er niet in slaagt de eigenaar terug te vinden, nadat ze alle mogelijke middelen hebben gebruikt.
De dag van vandaag is dat zo goed als uitgesloten door het feit dat ze de ID kaart nodig hebben.
Bij oude rekeningen of levensverzekeringen, waarvan de eigenaars verhuisd zijn, en bijvoorbeeld op naam van P. Jansen, geboortedatum en geboorteplaats onbekend, kon dat meer voorkomen.
Als dit een schrik is dat bij je leeft (dat je erfgenamen bepaalde bezitten mogelijk niet te weten komen) kan je zelf zulke informatie noteren en beheren in https://app.izimi.be/
De Belgische notarissen hebben een platform gemaakt waar je als burger gratis gebruik van kan maken en informatie kan nalaten aan je erfgenamen. Je kan via dat platform kiezen wat er gebeurt met de data die hierop staat en bij je overlijden zou de notaris van je erfgenamen hier rekening moeten houden.
Je kan dus perfect al je contracten (termijn rekeninginformatie, rekeningnummers bij je banken, allerhande contracten, buitenlandse bezittingen of eigendommen) bewaren en die zullen na overlijden overgedragen worden aan je erfgenamen. Op die manier zou er geen informatie verloren mogen gaan.
De Belgische notarissen hebben een platform gemaakt waar je als burger gratis gebruik van kan maken en informatie kan nalaten aan je erfgenamen. Je kan via dat platform kiezen wat er gebeurt met de data die hierop staat en bij je overlijden zou de notaris van je erfgenamen hier rekening moeten houden.
Je kan dus perfect al je contracten (termijn rekeninginformatie, rekeningnummers bij je banken, allerhande contracten, buitenlandse bezittingen of eigendommen) bewaren en die zullen na overlijden overgedragen worden aan je erfgenamen. Op die manier zou er geen informatie verloren mogen gaan.