Termijnrekening
Termijnrekening
Ik begrijp het principe van het afsluiten van een termijnrekening niet helemaal.
Stel dat ik een termijnrekening van 7 jaar afsluit.
En na 5 jaar moet ik wegens omstandigheden plots mijn geld hebben.
Betaal ik dan 0,25 % boete op mijn ingelegd bedrag + verworven intresten na 5 jaar?
Of ben ik fout?
Stel dat ik een termijnrekening van 7 jaar afsluit.
En na 5 jaar moet ik wegens omstandigheden plots mijn geld hebben.
Betaal ik dan 0,25 % boete op mijn ingelegd bedrag + verworven intresten na 5 jaar?
Of ben ik fout?
Re: Termijnrekening
Je betaalt een herbeleggingsvergoeding van 0,25% per kwartaal van de resterende looptijd.
In je voorbeeld is dit 8 kwartalen x 0,25% = 2% op het totaalbedrag.
In je voorbeeld is dit 8 kwartalen x 0,25% = 2% op het totaalbedrag.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor de zeer duidelijke reactie 
Nog een vraag aan Rabobank.be wat was deze zomer zo ongeveer de gemiddelde rentevoet op een termijnrekening van 7 jaar? Momenteel is dat 3,78 % netto. Ik zou graag eens vergelijken met de "hoge" lange termijn rentevoeten van deze zomer om te kijken of het de moeite is om mijn geld aan de huidige rentevoet 7 jaar vast te zetten bij Rabobank. Ik vraag dus niet of de rentevoet gaat stijgen of dalen maar ik had graag geweten wat de rentevoet voor 7 jaar deze zomer ongeveer was. Met dank.

Nog een vraag aan Rabobank.be wat was deze zomer zo ongeveer de gemiddelde rentevoet op een termijnrekening van 7 jaar? Momenteel is dat 3,78 % netto. Ik zou graag eens vergelijken met de "hoge" lange termijn rentevoeten van deze zomer om te kijken of het de moeite is om mijn geld aan de huidige rentevoet 7 jaar vast te zetten bij Rabobank. Ik vraag dus niet of de rentevoet gaat stijgen of dalen maar ik had graag geweten wat de rentevoet voor 7 jaar deze zomer ongeveer was. Met dank.
Laatst gewijzigd door Campzie op 20 april 2009, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Tarieven zomer 2008:
-Begin juli: 5,27%
-Begin augustus: 5,17%
-Begin september: 4,93%
Hou er rekening mee dat de rentetarieven niet seizoensgebonden zijn, maar wel marktgebonden
Hou er rekening mee dat de rentetarieven niet seizoensgebonden zijn, maar wel marktgebonden

Mag ik aannemen dat het hier gaat over de toenmalige bruto rente? Dus 4,47, 4,39 en 4,19? Op dat moment schijnbaar niet zo interessant (bijna overal 'n rente van 4,25% op spaarboekjes), maar velen zullen nu wel spijt hebben dat ze toen geen (lange) termijnrekening hebben geopend.Rabobank.be schreef: Tarieven zomer 2008:
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Het ging inderdaad om bruto rendementen. Gezien de eveneens hoge rentes op spaarrekeningen rond die periode waren toenertijd de termijnrekeningen vooral interessant voor de lange termijn (gegarandeerd gedurende 7 jaar) én voor mensen die op de gewone spaarrekening de wettelijk van RV vrijgestelde limiet al bereikt hadden.
Rabobank.be schreef: Tarieven zomer 2008:
Heb ik spijt dat ik toen niet ingetekend had

Tsja, op dit forum heb ik en paar anderen verschillende malen gepoogd om het onder aandacht te brengen dat het op dat ogenblik verstandig was om de hoge rentes vast te klikken met termijnrekeningen.Campzie schreef: Heb ik spijt dat ik toen niet ingetekend had![]()
Rond die tijd was iedereen echter geobsedeerd door de hogere rentes op spaarrekeningen, waardoor dit nooit echt veel aandacht kreeg. Discussies over termijnrekeningen eindigden toen vaak met "je krijgt meer op een hoogrentende spaarrekening".
Nu hebben velen natuurlijk spijt dat ze niet op langere termijn hebben gedacht.
Als ik het goed versta met die boetes is het eigenlijk niet interessant om op 7,8 of 9 jaar een termijnrekening te nemen: neem dan die van 10 jaar.
voorbeeldje: nu (netto)rente 10 jaar = 4.21; 8 jaar = 3.91)
Na 8 jaar heb je per euro op een rekening van 8 jaar: (1+0.0391)^8 = 1.36
Maar op een van 10 jaar (1.0421)^8=1.39
tel daar dan 2 jaar boete vanaf (8*0.25%)=1.37
Zelfde redenering gaat dan ook op voor de termijnen van 1, 3,4 en 5 jaar, waarbij het interessanter is om respectievelijk 2,4,5 of 6 en 6 of 7 te kiezen.
Als je je geld wat langer kan missen doe je dan ook nog extra voordeel (als je je geld vroeger nodig hebt dan voorzien kan een kortere termijn wel beter zijn).
voorbeeldje: nu (netto)rente 10 jaar = 4.21; 8 jaar = 3.91)
Na 8 jaar heb je per euro op een rekening van 8 jaar: (1+0.0391)^8 = 1.36
Maar op een van 10 jaar (1.0421)^8=1.39
tel daar dan 2 jaar boete vanaf (8*0.25%)=1.37
Zelfde redenering gaat dan ook op voor de termijnen van 1, 3,4 en 5 jaar, waarbij het interessanter is om respectievelijk 2,4,5 of 6 en 6 of 7 te kiezen.
Als je je geld wat langer kan missen doe je dan ook nog extra voordeel (als je je geld vroeger nodig hebt dan voorzien kan een kortere termijn wel beter zijn).
Als je naar www.netto gaat kijken zijn de spaar en termijnrentes meer op
to date die van van spaargids.
KBC geeft 5% op 6 jaar, en bij spaargids vindt je daar niets over terug.
Een verklaring voor????????????
Link werkt blijkbaar niet bij mij. Is dit normaal ?
Die 5% op 6 jaar bij KBC is volgens mij ook nog oude informatie die op de site is blijven staan. Dit was volgens mij een aktie die half mei 09 geldig was.
http://netto.tijd.be/peter schreef: Link werkt blijkbaar niet bij mij. Is dit normaal ?
Waar zie jij die 5% staan?ludo schreef: Als je naar www.netto gaat kijken zijn de spaar en termijnrentes meer op
Als ik kijk op http://netto.tijd.be/rentegids/?type=periodAccount zie ik als maximum 4% staan. en het is bij Citibank.
En als termijn kun je enkel alles, 3, 6 of 12 maand kiezen